Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg startet onsdag på en ny diett og treningsplan:

- Jeg går på ketosediett dvs spiser under 20 gram karbohydrat pr dag.Dette vil si at jeg spiser veldig mye kjøtt(kjøttdeig, svinefile, kyllingfile, bacon, osv),ost(jarlsberg, norvegia, ridderost) egg og grønnsaker(brokkoli, blomkål, rødløk, isbergsalat, ruccola, avokado.

- Jeg trener 6 ganger i uka. Jeg trener første dag geriljakardio(intervall der jeg løper alt jeg har i 20 sek også pause i 10 sek dette gjentas 8 ganger) og etter det 45 minutt med styrketrening(varierer på utholdende og eksplosiv styrke). Neste dag tar jeg noe roligere med 1times spinning eller joggetur der jeg ligger på gjennomsnittlig puls på 77-80% av makspuls, går da ikke over melkesyre.Neste dag er det så igjen geriljakardio+styrketrening neste dag igjen blir det da spinning/joggetur osv osv.

Er interessert i å høre hva andre mener om dette?

Dette planlegger jeg å gjøre frem til 15 juni før jeg begynner trappe litt opp med karbohydrater igjen.

MÅlet er å gå ned i fettprosent og vekt. Ikke tape muskelmasse heller bygge litt muskler(noe som vel er tilnærmet umulig på denne dietten)?

Målet er å gå ned 8 kg.

Hva tror dere om dette? Tror dere det vil fungere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Greier du å få nok energi ut av en ketosediett til å drive med alt det der? I så fall er jeg litegrann imponert.

Har selv prøvd et par runder med ketosediett samtidig som jeg har trent på forskjellige måter -- det gikk helt fint å kombinere med et par-tre økter kickboksing i uka, men når jeg prøvde det ved en senere anledning mens jeg løftet vekter ble det bare tull.

Skrevet

Hei.

Jeg startet onsdag på en ny diett og treningsplan:

- Jeg går på ketosediett dvs spiser under 20 gram karbohydrat pr dag.Dette vil si at jeg spiser veldig mye kjøtt(kjøttdeig, svinefile, kyllingfile, bacon, osv),ost(jarlsberg, norvegia, ridderost) egg og grønnsaker(brokkoli, blomkål, rødløk, isbergsalat, ruccola, avokado.

- Jeg trener 6 ganger i uka. Jeg trener første dag geriljakardio(intervall der jeg løper alt jeg har i 20 sek også pause i 10 sek dette gjentas 8 ganger) og etter det 45 minutt med styrketrening(varierer på utholdende og eksplosiv styrke). Neste dag tar jeg noe roligere med 1times spinning eller joggetur der jeg ligger på gjennomsnittlig puls på 77-80% av makspuls, går da ikke over melkesyre.Neste dag er det så igjen geriljakardio+styrketrening neste dag igjen blir det da spinning/joggetur osv osv.

Er interessert i å høre hva andre mener om dette?

Dette planlegger jeg å gjøre frem til 15 juni før jeg begynner trappe litt opp med karbohydrater igjen.

MÅlet er å gå ned i fettprosent og vekt. Ikke tape muskelmasse heller bygge litt muskler(noe som vel er tilnærmet umulig på denne dietten)?

Målet er å gå ned 8 kg.

Hva tror dere om dette? Tror dere det vil fungere?

Jeg synes dette virker som en særdeles dårlig idé. Når kroppen går i ketose er det fordi du har mistet glykogenlageret, fordi du ikke spiser noen karbohydrater. Glykogenlageret er kroppens høyoktan drivstoff, og brukes hovedsakelig når vi går over syreterskelen, som i intervalltrening. Å skulle trene intervaller med null glykogenlager høres ikke bra ut. Du vil antakelig føle deg slapp og ikke ha noe særlig å gi på med.

At kroppen går i ketose er en egenskap som nok har blitt selektert fram gjennom evolusjonen, fordi det gjør at vi kan overleve tider med lite tilgang på mat. Det er altså en nødtilstand for kroppen, å bruke det som slankemetode høres ut som en dårlig idé. Det har blitt en motegreie de senere årene, uten at det foreligger noen vitenskapelige studier som viser at det er en god slankemetode.

Når du er i ketose bryter kroppen ned proteiner for å omdanne dem til sukkerarter, så jeg kan ikke skjønne hvordan du skal unngå å tape i hvertfall litt muskelmasse.

Skrevet

Når du er i ketose bryter kroppen ned proteiner for å omdanne dem til sukkerarter, så jeg kan ikke skjønne hvordan du skal unngå å tape i hvertfall litt muskelmasse.

Må si meg enig her!

Skrevet

Man vil ikke tape så mye muskelmasse, men man vil heller ikke klare bygge den opp siden man mangler glykogen. Et studie utført ved idrettshøyskolen viste at de som gikk på ketose samtidig som de trente noe hadde samme muskelmasse som ved oppstart, mens fettprosenten gikk ned. Leveren begynner jo ved ketose og lage ketonlegemer som energikilde nettopp fordi man ikke har tilgang på glykogen og for å "spare" på aminosyrene.

Skrevet

Det står om studien her: (Nå trente riktig nok ikke disse damene like mye som meg)

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/7/1/17

Når det kommer til treningen: Jeg er vandt til å trene 5-6 ganger i uken fra før. JEg syns at intervallene går veldig greit .Det er styrketreningen som er værst. Jeg blir ikke lige sterk ettersom muskulaturen ikke har tilgang på glykogen. MEn jeg kommer meg gjennom det og blir ikke stivere enn vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...