Gå til innhold

Hvorfor kjøpe andre ting enn det brudeparet ønsker seg?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

En liten bønn om at noen vær så snill kan forklare meg!!

Misforstå med rett; jeg er takknemlig for at vi det hele tatt får gaver, og jeg er på ingen måte utakknemlig, men saken er at vi skal pusse opp hele huset til sommeren og er usikre på hva vi får plass til når vi er ferdige (åpen løsning med få innevegger, med mye vinduer på ytterveggene, så det er lite veggplass til bilder, møbler og pynteting) så hvis vi får slike ting må vi bytte/selge/gi bort det meste. Vi har derfor satt opp en ønskeliste på Tilbords (stort sett servise, vaser o.l.) og på Jernia (verktøy, div. hageredskaper osv).

Jeg forstår at folk vil gi no helt spesielt, men når vi har forklart at vi sannsynligvis ikke får brukt det, hvorfor kjøpe det da?? Er det ikke heller da mye mer spesielt å gi oss det vi faktisk ønsker oss? Hva er så spesielt med en gave vi må bytte igjen, eller gjemme i en bod i kjelleren? Igjen, jeg er ikke utakknemlig, syns bare det er trist å få gaver vi ikke kommer til å kunne sette pris på i år fremover...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg på også!

Det er jo tross alt en grunn til at vi setter opp ønskeliste. Rett og slett for å fortelle gjestene/de inviterte hva vi ønsker oss.

Syns det er gøy å følge med på mittgavetips.no nå i tiden før bryllupet for å se hva som er kjøpt. Nesten som å lur-kikke på julegavene - men er man nysgjerrig - så blir det sånn.

Men selv om ønskelisten hos Tilbords er lang - så lurer jeg på hvor mange det er som ikke holder seg til ønskelista...Og ikke minst hvor mye dritt vi får...

Skrevet

Slik jeg ser det så er en ønskeliste nettopp det - en ønskeliste. Det er ikke en bestillingsliste. Hvis jeg ikke vet hva jeg skal kjøpe så sier det seg selv at jeg kjøper noe på ønskelisten, jeg kjøper ikke noe tilfeldig nips i stedet for å følge ønskelisten. Og er det et brudepar jeg ikke kjenner særlig godt, så følger jeg selvsagt også listen. Men om jeg kjenner brudeparet godt, og jeg ramler over noe som jeg tror vil passe dem temmelig perfekt, så kan det godt være at jeg kjøper det i stedet for (selv om det ikke har skjedd enda).

Jeg har mest det problemet når det kommer til jule- og bursdagsgaver. Jeg ringte en gang noen i familien og spurte hva de ønsket seg til den kommende bursdagen. "Jeg ønsker meg det fatet som heter X. De selger det på Y og det koster Z kroner.", var svaret jeg fikk. "Ok, noe annet?" spurte jeg, for å ha noe å velge mellom. "Nei," kom det kontante svaret. "Bare det."

Da forsvinner hele min giverglede. For meg handler gaver om å gi og å overraske. Ikke å svare på en bestilling. Hvis jeg merker en slik holdning, så stritter jeg med alle piggene ut.

Skrevet

Jeg har kjøpt noe utenom listen EN gang, og det var fordi listen var allerede utsolgt. Da kjøpte jeg noe i samme serie (Eva solo).

Skrevet (endret)

Slik jeg ser det så er en ønskeliste nettopp det - en ønskeliste. Det er ikke en bestillingsliste. Hvis jeg ikke vet hva jeg skal kjøpe så sier det seg selv at jeg kjøper noe på ønskelisten, jeg kjøper ikke noe tilfeldig nips i stedet for å følge ønskelisten. Og er det et brudepar jeg ikke kjenner særlig godt, så følger jeg selvsagt også listen. Men om jeg kjenner brudeparet godt, og jeg ramler over noe som jeg tror vil passe dem temmelig perfekt, så kan det godt være at jeg kjøper det i stedet for (selv om det ikke har skjedd enda).

Jeg har mest det problemet når det kommer til jule- og bursdagsgaver. Jeg ringte en gang noen i familien og spurte hva de ønsket seg til den kommende bursdagen. "Jeg ønsker meg det fatet som heter X. De selger det på Y og det koster Z kroner.", var svaret jeg fikk. "Ok, noe annet?" spurte jeg, for å ha noe å velge mellom. "Nei," kom det kontante svaret. "Bare det."

Da forsvinner hele min giverglede. For meg handler gaver om å gi og å overraske. Ikke å svare på en bestilling. Hvis jeg merker en slik holdning, så stritter jeg med alle piggene ut.

Helt enig. Jeg føler meg ikke forpliktet til å gi noe som står på listen. Men det ender jo ofte opp med det, særlig etter at jeg giftet meg selv og så hvor kjekt det var å få mye av det vi ønsket oss. MEN - når det er sagt - det var også utrolig kjekt å få ting vi ikke hadde noe aning om på forhånd. Veldig kjekt! Blant annet var det en vennegjeng som gikk sammen om et fantastisk flott kunstfat til å henge på veggen. Det er bl.a. laget av asfalt og farget glass, og er helt spesielt når lyset faller inn bakfra. Kjøpt på et galleri i Oslo, altså ikke lett å bytte! Dette var 100% innertier for oss, jeg elsker det fatet! Men det er jo litt risky da, vet ikke om jeg hadde turt det samme!

Min mann sin familie er håpløse med gaver til jul og bursdager. Der er det bestillingslister, mer eller mindre bytting av penger. Jeg har mer sansen for å lete, finne og overraske..

Edit: Jeg kom på en ting. Hvis man får noe utenom listen, er det gjerne lettere å huske giveren. Vi fikk en liten Sabatier-kniv av min mors venninne, og denne sto ikke på listen. Jeg bruker kniven nesten daglig, og tenker ofte på denne damen. Hvis jeg hadde fått en kakegaffel eller en tallerken hadde jeg neppe husket det.

Men jeg ser poenget ditt altså. Jeg ble veldig glad for alle gavene jeg fikk fra gavelisten, men jeg er også veldig glad for at noen tenkte selv og fant på noe annet. Det blir faktisk litt mer spennende da!

Endret av Cumulus
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er en ønskeliste, ikke en kravliste. Om man "må" bytte eller stue vekk alt man får som ikke kommer fra ønskelisten, får man rett og slett gå i seg selv og spørre om man virkelig ønsker å være så snobbete og umoden.

Gjest Iril
Skrevet

Og ikke minst hvor mye dritt vi får...

:hakeslepp:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er en ønskeliste, ikke en kravliste. Om man "må" bytte eller stue vekk alt man får som ikke kommer fra ønskelisten, får man rett og slett gå i seg selv og spørre om man virkelig ønsker å være så snobbete og umoden.

Og nok en gang noen som er mer opptatt av å slenge dritt enn å faktisk lese åpningsinnlegget og komme med en konstruktiv kommentar: Vi må ikke bytte eller stue vekk fordi vi ikke har lyst på det vi får, men fordi vi sannsynligvis ikke har noen plass å ha det når huset blir ferdigoppusset...

Skrevet

Jeg tror flere av dere som har svart ikke har lest TS sitt innlegg ordentlig... Jeg skjønner TS godt. Vi er unge og har foreløpig ikke slått oss til ro et sted; vi regner med å flytte hvertfall en 3 ganger til før vi har mulighet til å slå oss ned "for godt". Derfor kommer vi til å ønske oss ett servise, og ellers penger. Serviset er det også usikkert om vi har plass til de neste par åra, men vi vet at mange vil ha muligheten til å gi en fysisk ting! Men vi har sagt ifra til familien at vi dessverre har begrenset med lagringsplass og at vi derfor ikke har mulighet til å motta så mye annet av ting, selv om vi er kjempetakknemlige for alle som faktisk vil gi oss noe! Jeg håper ingen i familien føler at vi "bestiller" gaver... For det er virkelig ikke meningen. Det er kun praktiske hensyn.

Skrevet

For å legge til: Hadde brudeparet spesifikt sagt, som dere nevner, at de er takknemlige for alle gaver de får, men at de dessverre ikke har plass til så mye, så hadde jeg selvsagt tatt hensyn til det. Jeg svarte på generelt grunnlag.

Skrevet

Det er mange som finner stor glede i å finne en gave til brudeparet på egen hånd. At de ligger mye tanke bak, istedet for å plukke fra en ferdig oppsatt liste. Men sier dere fra hvilke ting dere ikke ønsker, så kan de sikkert finne på noe annet uten å måtte følge en slik liste?

Vi fikk mange gaver som vi ikke hadde på ønskeliste. Dette var skikkelig fine gaver som vi aldri hadde tenkt på å ønske oss, og vi ble kjempeglad for det. Så jeg synes det er kjempeflott at noen bruker tid på å finne "den perfekte gaven" istedet for å følge vår fantasiløse liste :)

Skrevet (endret)

Jeg er veldig enig med deg. Det vil si: kjenner jeg paret godt kunne jeg kanskje kanskje kjøpt noe annet enn det som sto på ønskelista, men synes det selv det er best å følge en ønskeliste om jeg ikke kjenner dem så veldig godt.

Men, jeg synes det nok er litt rart når folk kjøper heeelt andre ting enn det som står på ønskelista, altså som faller helt utenfor smak, stil osv. Nei, det er ingen bestillingsliste, men jeg tenker som så at bryllupsgaver bør jo være noe brudeparet får glede av. Allikevel, jeg skjønner om man går bort fra ønskelisten hvis den er svært kort eller det f.eks bare er dyre ting man ikke har råd til å kjøpe.

Vi har derfor valgt å ha flere ønskelister med mange ønsker i forskjellige prisklasser slik at den passer de fleste (vi snakker om ønsker fra sytti kroner og oppover til flere tusen kroner). Det er strengt tatt for å gi en idé, og vi blir overhodet ikke skuffet om vi får noe som ikke står på ønskelisten, men det gir en god indikasjon på hva vi kan tenke oss. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dæven, jeg håper du ikke er bruden i bryllupet jeg skal i i sommer. Makan til utakknemlig kjerring..

Skrevet (endret)

Signerer!!

Forøvrig:

Vi gifter oss til sommeren, og jeg vet at en veldig god venninne av meg kjøpte gave til oss for flere måneder siden. Lenge før vi hadde laget noen ønskeliste. Jeg er kjempespent på den gaven! Nettopp fordi jeg regner med at det er en "innertier", og fordi jeg ikke aner hva det er!

Endret av Modic
Gjest Vilma
Skrevet

Vi hadde ikke ønskeliste, men alle tingene vi fikk var helt perfekte. Ikke en eneste ting måtte byttes eller gjemmes i en bod. De fleste kjøper da gaver for å glede brudeparet, ikke for å irritere dem.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis man bygger huset sitt slik at man på ingen måte får plass til ting som ikke passer med interiøret, da får man et problem i årene som kommer. Hvor skal man gjøre av verdens fineste dorullnisse som ungen lager i barnehagen? Synes det er en ekstremt merkelig holdning det der altså.

Skrevet

Jeg blir så satt ut av slike tråder som dette. Jeg tror at grunnen til at folk kjøper noe annet enn det som står på ønskelisten, rett og slett er fordi de ser på en ønskeliste som akkurat det; en ønskeliste. Ikke en kravliste. Noen synes det er gøy å velge gave til folk de kjenner og er glad i, og de kjøper derfor ting de tror folk trenger eller vil bli glad for, uten å tenke for mye på hva som står på ønskelisten.

Jeg blir helt satt ut av slike innlegg som det over hvor den kommende bruden lurer på hvor mye dritt de kommer til å få. :hakeslepp: Noe så utrolig usympatisk og utakknemlig.

Jeg har forøvrig aldri engang tenkt på at jeg MÅ følge ønskelisten når jeg blir invitert i et bryllup eller en annen type selskap. Jeg tenker også at det er utrolig vanskelig for brudeparet å komme på alle mulige ting man kunne ønske seg når man skriver ønskeliste. Selv har jeg kjøpt både kunst og antikviteter helt utenom ønskelisten når jeg har vært i bryllup, og det har faktisk blitt godt mottatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...