Gjest AnonymBruker Skrevet 1. mai 2010 #1 Skrevet 1. mai 2010 Prøver å forstå laboratorie resultatene mine, men skjønner ikke hvorfor jeg ligger så langt under ref. område på disse to.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. mai 2010 #3 Skrevet 1. mai 2010 Har du en spiseforstyrrelse? Eller har vært syk i det siste?
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. mai 2010 #4 Skrevet 1. mai 2010 Hva var verdiene dine på? Lav S-glukose behøver ikke å bety noe egentlig, kan være at du bare har lavt glukose den dagen prøven ble tatt. Men det er en prøve som tas ved mistanke om diabetes eller glukoseintoleranse. Ved diabetes så ville resultat ligger over normalverdiene. Under normaverdiene kan ble tyde på langvarig faste. Lav S-transferring kan tyde på jernmangel. Spiser du nok og variert?
Wiggins Skrevet 1. mai 2010 #5 Skrevet 1. mai 2010 Prøver å forstå laboratorie resultatene mine, men skjønner ikke hvorfor jeg ligger så langt under ref. område på disse to. Glukose er mengde glukose (den enkleste sukkerarten) i blodet ditt, dvs. at forhøyet glukoseverdi kan være en indikator på begynnende diabetes. At den er lav er egentlig ikke så farlig. Transferrin: Jeg gjorde et kjapt oppslag i Wikipedia, og det er et blodplasma-protein som er viktig for at jernionene skal binde seg til hemoglobinmolekylene, så vidt jeg skjønte etter å ha skumlest første avsnitt. Om du er litt lav på denne så kan du jo prøve å ta jerntilskudd.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2010 #6 Skrevet 1. mai 2010 Lav S-transferring kan tyde på jernmangel. Feil!!!! Transferrin (et transportprotein for jern) blir høy, ikke lav, ved jernmangel. Ferritin som er et protein for jernlagring, blir derimot lav ved jernmangel. Serumjern og transferrinmetning (kvotienten mellom serumjern og transferrin) blir også lave ved jernmangel. Transferrin blir lav ved betennelsestilstander ("akutt fase"), f.eks. infeksjoner.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. mai 2010 #7 Skrevet 3. mai 2010 Takker for svar!! Jernmangel har jeg ikke i det hele tatt.. Men grunnen til at jeg fikk lav glukose tenker jeg er for at jeg fikk beskjed om at jeg skulle faste før jeg tok de blodprøvene så jeg var så sulten at jeg holdt på å gå i bakken den dagen. hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå