silverdoe Skrevet 1. mai 2010 #1 Skrevet 1. mai 2010 Så, pusen vår skal ha baby..trur vi Ho er blitt god og rund og fått ein del større brystvorter (det er vel eit teikn?) Ho vart mest sannsynlig drektig for ca 1 mnd sidan, og då reknar eg med det er ca 1 mnd igjen.. Vi har ikkje hatt drektig pusekatt før, så vi har nokre spm: Når bør vi lage til "rede" til ho? Bør ho få vere ute, slik som ho er til vanleg? (Vi brukar å sleppe ho ut om natta og inn att om morgonen. Og så er ho ute nokre turar i løpet av dagen, men ligg elles og søv ) Eller bør ho vere inne? Vi vil jo ikkje at ho skal føde ute Og korleis merkar vi at fødselen nærmar seg? Vi er jo på jobb om dagen, og aller helst vil vi jo vere der, sjølv om det kan vere vanskeleg å bestemme Men vi vil i alle fall at ho skal ha det bra, og vere sikker på at ho føder inne, på den plassen vi skal lage til. Skal ho ha noko spesielt fòr? Ho har fått kattungefòr hittil, for ho er nettopp fylt 1 år..vi tenkte å gå over til vaksenfòr no, men kanskje ho skal ha noko anna..? Når kan ho kastrerast etter fødselen? Dette vart mange spørsmål.. Vi håper nokon tek seg tida til å svare, og vi tek elles imot gode tips frå erfarne katteeigarar
Green Lady Skrevet 1. mai 2010 #2 Skrevet 1. mai 2010 Så moro med drektig pus! Det kan være greit å lage et "rede" til henne, men i bunn og grunn bestemmer hun selv hvor hun vil føde. Ang utetid, ser jeg ingen problemer med å la henne være ute til fødslen nærmer seg. Gå i dyrebutikken, der tror jeg de har fòr for katter som dier (når ungene har kommet). Forhør deg også med hva slags fòr du skal bruke frem til de små har ankommet Og så tror jeg det er vanlig å sterlisere når ungene er gitt bort. Husk at kattunger IKKE er leveringsklare ved 8 uker, slik mange tror. Vent med å gi dem bort til de er 12 uker gamle. Da er de ferdig utlært av sin mor. Det er faktisk de fire siste ukene kattungene lærer mest fra sin mor. Du kan evt ta en tur innom et katteforum (www.katteprat.no). Der står mye om dette med kattefødsel og kattunger, veldig nyttig lesing for den kommende "bestemor"
silverdoe Skrevet 2. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 2. mai 2010 Hei! Tusen takk for svar, og tusen takk for linken Den skal eg ta og sjekke ut! Det blir spanande dette her, og vi gler oss til mange søte små kattungar, hehe
Tussilago_2 Skrevet 2. mai 2010 #4 Skrevet 2. mai 2010 Hei, vil bare si gratulerer og håper dere finner gode hjem. Kattunger skal som sagt ikke leveres før ved 12 uker. Mat: hun kan bare fortsettte på katteunge fôr til kattungene begynner å spise fast føde (hun trenger ekstra næring i denne perioden og dette dekkes av kattungefôr)
Violetsky Skrevet 2. mai 2010 #5 Skrevet 2. mai 2010 Så heldig du er! Kattunger er så koselig! Når katten min fikk kattunger for noen år tilbake ordnet hun egentlig det meste selv. Jeg fant fram en pappeske som jeg klipte ned kantene på og la noen handduker og pledd oppi og så ordnet hun det "hjemmekoselig" selv. Når jeg sjønte at det begynte å nærme seg fikk katten være inne hver natt og plutselig en morgen lå det fire nusselige små i pappeska. Og så begynte den koselige tiden!
silverdoe Skrevet 2. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 2. mai 2010 Tusen takk for gode tips Eg har visst eit par spørsmål til.. Når veit vi at fødselen nærmar seg (både i dagar og timar)? Vil katten få ein spesiell oppførsel? Vil det kome noko blod i forkant?
Tussilago_2 Skrevet 2. mai 2010 #7 Skrevet 2. mai 2010 Drektighet og fødsel hos katt PDF Utskrift E-post Drektighet hos katt varer i ca 63 dager. I uken før fødselen avtar hunnkattens aktivitet og den søker rolige omgivelser. Tolv timer før fødselen faller temperaturen til under 37.5 grader. Oppblokkingsperioden varer i 12-24 timer, hvor katten ofte er rastløs. Utdrivingen skjer som regel hurtig - det er fra få minutter til en time mellom hver kattunge. Utdrivingen av alle ungene og fosterhinnene tar sjelden mer enn 6 timer til sammen. Ved forstyrrende omgivelser kan fødselen ta opp til 24 timer. Moren slikker ungene rene, biter over navlestrengen og spiser fosterhinnene. Små mengder mørkt blodtilblandet utflod fra vagina er normalt opp til 3 uker etter fødsel. De nyfødte kattungene kan kjønnsbestemmes ved å måle avstand fra anus til kjønnsåpningen. Hos hanner er avstanden 12 mm, hos hunner er den ca 7 mm. Ungene fødes døve og med lukkede øyne. Øynene åpnes etter 8-10 dager. Inntil 3 ukers alder opptar moren urin og avføring fra ungene når de slikkes. Fravenning skjer i 5-8 ukers alderen. (fra nøtterøy dyreklinikk)
Gjest Glør Skrevet 3. mai 2010 #8 Skrevet 3. mai 2010 Du kan forsøke å lage en kasse med teppe i til henne, og håpe at hun bruker den. Mest sannsynlig vil hun føde ett selvvalgt sted, men du kan prøve å flytte dem dit det er mest praktisk for deg etterhvert. Jeg ville holdt henne inne de to siste ukene før fødsel, både for å være sikker på at hun ikke føder ute, og for å beskytte henne, siden en drektig hunnkatt er stor og tung, og ikke like lett kan hoppe eller løpe i sikkerhet, når hun møter farer ute. Da den ene katten min skulle føde merket jeg tydelig at hun ble mere rastløs, veldig kontaktsøkende, og det var helt klart noe på gang. Mens med den andre katten fødte i smug, og ingen av oss oppdaget ungene før flere dager etterpå. Så det er veldig individuelt. Du bør fortsette å gi kattungefor, dette gir henne ekstra næring, og hun bør gå på det så lenge hun er drektig eller ammer. Da blir det også lett å få kattungene til å spise det samme, når de blir store nok. Hun kan egentlig kastreres når som helst, men siden de kan miste melken med det ville jeg valgt å vente til ungene er store nok til å spise fast føde, dvs fra 5-6 ukers alder. Min to har blitt kastrert etter at ungene var 14 uker, og da holdt jeg dem inne frem til dette. Hunnkatter får en ny løpetid ca en uke etter fødsel, og kan fortsette å få det når som helst etter dette. P-piller er heller ikke noe godt alternativ, siden man ikke vet hva det gjør med melken, så det beste er å holde henne inne til ungene er store nok til at hun kan kastreres.
Djungelvrål Skrevet 3. mai 2010 #9 Skrevet 3. mai 2010 Jeg klippet til en pappeske og la et gammelt mykt teppe oppi med avispapir under. Men hun fødte første kattungen i en ikeakasse jeg hadde trusene mine i. Flyttet henne over og hun fødte de 3 siste i papp-eska. Hvis hun er vant til å gå ut og inn nytter det ikke å holde henne inne, da vil hun sikkert protestere. Hvis hun føler seg trygg inne føder hun inne. Gi henne det vanlige foret. Ikke alltid lett å se når de er klare, jeg gjorde ikke det på mi. Men jeg hadde heldigvis fri fra jobb og var der hele tiden, klippet navlestrengene og vasket den fjerde kattungen og hjalp den til puppen samt kastet den siste morkaka. (den fjerde var også minst og svakest) Da var kattemor så sliten at hun ikke orket noenting.
MissMas Skrevet 5. mai 2010 #10 Skrevet 5. mai 2010 Så, pusen vår skal ha baby..trur vi Ho er blitt god og rund og fått ein del større brystvorter (det er vel eit teikn?) Ho vart mest sannsynlig drektig for ca 1 mnd sidan, og då reknar eg med det er ca 1 mnd igjen.. Vi har ikkje hatt drektig pusekatt før, så vi har nokre spm: Når bør vi lage til "rede" til ho? Bør ho få vere ute, slik som ho er til vanleg? (Vi brukar å sleppe ho ut om natta og inn att om morgonen. Og så er ho ute nokre turar i løpet av dagen, men ligg elles og søv ) Eller bør ho vere inne? Vi vil jo ikkje at ho skal føde ute Og korleis merkar vi at fødselen nærmar seg? Vi er jo på jobb om dagen, og aller helst vil vi jo vere der, sjølv om det kan vere vanskeleg å bestemme Men vi vil i alle fall at ho skal ha det bra, og vere sikker på at ho føder inne, på den plassen vi skal lage til. Skal ho ha noko spesielt fòr? Ho har fått kattungefòr hittil, for ho er nettopp fylt 1 år..vi tenkte å gå over til vaksenfòr no, men kanskje ho skal ha noko anna..? Når kan ho kastrerast etter fødselen? Dette vart mange spørsmål.. Vi håper nokon tek seg tida til å svare, og vi tek elles imot gode tips frå erfarne katteeigarar Hei! Har ikke lest om noen andre har svart, men her er mine svar: 1: Det "redet" du snakker om kan være en pappeske/kurv med høye kanter med sengetøy oppi. Det burde være stoff som f.eks sengetøy fordi hvis kattungene setter fast klørne sine, kan de brekke bena Veldig viktig å huske på dette! 2: Om dere ikke vet hvor langt hun er på vei, kan det være risikabelt å ha henne veldig mye ute om dere ikke er hjemme og kan slippe henne inn akkurat når hun vil. Dere kan eventuelt sette inn en katteluke så hun kan gå ut og inn som hun vil? Da katten min skulle føde, var hun ute samme dag, og kom hjem på kvelden/natten og den dagen skulle hun føde. Det skjønte vi for det begynte å komme blod ut av vaginaen, og hun begynte å pese. Hvis katten begynner med dette, er det bare snakk om kanskje 30 min før hun begynner. Om dere er mye på jobb, vil det kanskje være lurt å ha henne inne når dere ser at hun er ordentlig stor. 3: Kjøp Royal Canin Babycat når hun har fødet/litt før. Det er mye bra i den kattematen, og kattemor trenger veldig mye av de næringsstoffene som er i den kattematen når hun dier og er sliten. 4: Når kattungene har sluttet å die (kattunger er leveringsklare når de er 12 uker, men la de gjerne gå sammen med kattemor til de er 16 uker gamle! Det har de bare godt av), kan du kastrere kattemamma. Men så lenge hun gir melk til kattungene, så kan dere ikke det. Vi kastrerte kattemammaen ca 7 mnd etter kattefødselen. Og det var nok ikke for tidlig Håper mine svar hjelper deg!
silverdoe Skrevet 8. mai 2010 Forfatter #11 Skrevet 8. mai 2010 (endret) Tusen takk for mange gode svar! :D Eg kom på ENDÅ eit spørsmål.. :gjeiper: Når kattungane blir fødd..kan då dei vere åleine saman med kattemora? Held dei seg i kassa? Dei kjem til å vere nede i kjellargangen, ingen mulighet til å kome seg inn på andre rom/etasjer.. Men der står ein frysar, kan dei kome til å krype under den og setje seg fast? Eg reknar med vi ikkje får fødselspermisjon frå jobben, hehe Derfor lurer eg på om dei kan vere åleine om dagen, saman med mammaen sin.. Det vart visst fleire enn eitt spørsmål.. Endret 8. mai 2010 av silverdoe
Gjest Glør Skrevet 8. mai 2010 #12 Skrevet 8. mai 2010 De første tre ukene kommer de bare til å ligge stille med mor, eller kravle rundt i kassa si, dersom du sørger for å ha litt høye kanter på den. Men etter dette kommer de til å være overalt, så da bør du ha ett kattesikret rom de kan være på. Dvs ingen åpne toalettskåler, varme plater, skarpe kniver etc. I forhold til å krabbe inn under ting kan de vel i teorien gjøre det også, det beste er kanskje å sette noe tungt rundt kanten av fryseren, eller kjøpe en bred list på Maxbo ol, som du kan klistre fast langs kanten nede ved gulvet. Fra ca tre ukers alder må du også passe på at de kan gå ut og inn av kassa selv, at de har tilgang på matskål og vann, og en do med lave nok kanter til at de kommer seg ut og inn. I denne alderen lærer de å spise og bruke kasse ved å se på mor, og da er det viktig at de har tilgang til disse tingene.
silverdoe Skrevet 8. mai 2010 Forfatter #13 Skrevet 8. mai 2010 Tusen takk! Då vart eg straks mykje klokare
silverdoe Skrevet 1. juni 2010 Forfatter #14 Skrevet 1. juni 2010 Tenkte eg berre skulle oppdatere her Eg er visst veldig god til å tippe termin - eg skreiv i startinnlegget (1. mai) at vi trudde det var ca 1 mnd igjen, og natt til i dag (1. juni) fekk pusen vår 4 nydelege kattungar :D Vi har holdt ho inne den siste veka, for ho vart så stor at vi skjønte at ting nærma seg, og i går sa vi god natt til ho og sendte ho ned i kjellaren. Og i dag tidleg då vi stod opp og ropte på ho, kom ho ikkje. Vi gjekk ned, og då låg fine pusen vår i kassa vi hadde laga til, saman med fire bittesmå, nusselige kattungar Ho hadde fødd utan problem, og var litt skeptisk (dvs. beskyttande) då vi kom ned Men dei var altså så herlege! Tusen takk for alle gode tips! Vi skal prøve å gjere det så fint som mogeleg for fine pusane våre
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #15 Skrevet 1. juni 2010 Husk at p-piller er kreftfremkallende over lang tid, så jeg vil anbefale å kastrere kattemor så snart det er mulig.
silverdoe Skrevet 1. juni 2010 Forfatter #16 Skrevet 1. juni 2010 Ja, vi har ikkje tenkt å gi ho p-pillar (vi vil jo behalde ho lengst mogeleg!), så det blir nok kastrering om ei lita stund ja Så får vi heller halde ho inne ei stund, slik ho ikkje blir gravid igjen Ho bør jo få kose seg med kattungane sine dei neste 12 vekene, ikkje få nye
MissMas Skrevet 1. juni 2010 #17 Skrevet 1. juni 2010 Hei igjen! Gratulerer Bra at hun bruker kassen! Det blir en spennende tid fremover! Når dere klarer å se kjønn og farger osv, kan dere begynne å annonsere God ide å holde katten inne en god stund. Min var inne i mange, mange måneder (6-7 mnd), og det tror jeg kattungene hadde godt av. De diet til de var godt over 4 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå