Gjest AnonymBruker Skrevet 1. mai 2010 #1 Skrevet 1. mai 2010 I nabolaget der jeg bor så bor det en en gutt på 10 år som jeg har forstått er autist. Vet ikke om det finnes grader av det, men han virker egentlig ikke så veldig anderledes, kanskje litt spesiell bare, spesielt på intresser. Han går også i klassen til min datter. Den gutten har en voksen til å passe seg på seg hele tiden, blir fulgt til skola og får ikke gå alene. Elevene på skola har også fått streng beskjed om at de ikke får leke med han. I går var jeg vitne til at min datter pratet litt med han da han satt på lekeplassen alene og da ser jeg en voksen dame kommer løpende og sier noe som "der er du", mens hun diller og duller med han og sier strengt til min datter at hun måtte bare holde seg unna han. Jeg spurte nå om hvorfor de ikke kunne leke med han og hun svarte da bare "fordi" og at jeg måtte hvære tilbakestående siom ikke skjønte det. Er du noen her som vet hva dette er? Hvorfor får ikke barna leke med han og hvorfor må han konstant passes på? Har noen ganger sett han gå uten tilsyn og har aldri sett noe tull eller noe han har gjort. Nå skjenner jeg han ikke, men synes nå han virker som en grei gutt. I motsetning til en del andre barn i nabolaget som det bare er bråk og ødeleggelse med (heldigvis et fåtall) som ikke trenger tilsyn. Har ikke en gutt som er autist også behov for å leke med andre? Det kan jo ikke være sunt å bli nektet å leke med andre? Men nå vet jeg jo heller ingenting om hva dette er så lurte litt på om noen her har noe erfaring med det og som vet?
Miss Puddel Skrevet 1. mai 2010 #2 Skrevet 1. mai 2010 Noe av det som ofte kjennetegner autister er at de nettopp ikke har behov for å omgås andre mennesker. Eller at de ikke er i stand til å gjøre det på en skikkelig måte. Jeg vet om autister som kan bli utagerende om de blir presset til sosial omgang, eller får panikk. så det kan være at det faktisk er både for å beskytte autisten mot press, og for å beskytte de andre barna mot eventuelle utfall.
Piper Skrevet 1. mai 2010 #3 Skrevet 1. mai 2010 Jeg syns det er forferdlig dårlig av skolen å ikke informere om dette. Foreldrene burde godkjenne en slik informasjon, for da slipper man å synse på hvorfor det er som det er. det er helt sikkert en logisk forkalring på det, men den er vanskelig å finne uten informasjon. Hva med å ta dette opp på foreldremøte neste gang, spørre foreldrene om det var mulig å få litt informasjon for det kan være vel så viktig for de andre elevene i klassen også.
Wildy Skrevet 1. mai 2010 #4 Skrevet 1. mai 2010 Nå er jeg kanskje frekk av meg, men jeg tror jeg hadde spurt foreldrene direkte..... For meg blir det enklere og ryddigere.Det er sikkert grunner til at det er slik, og det er slettes ikke sikkert foreldrene har lyst til å informere meg om hvorfor,noe som er helt greit, men heller spørre direkte enn å synse og lure.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå