Gå til innhold

Gave når man reiser utenlands for å komme i bryllupet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I sommer skal jeg i bryllup i USA, til noen amerikanske venner.

Ikke har jeg kjøpt bryllupsgave noen gang før så jeg aner ikke hva som er normalt å gi, og ikke har jeg særlig greit budsjett til å kjøpe noe storslagen, selve turen blir dyr nok som den er.

Er det normalt å kjøpe noe særlig når man bruker tusenvis av kroner for å komme til et utenlands bryllup?

Jeg vil jo uansett gi en liten oppmerksomhet, på kanskje rundt 200kr. Kommer dere på noe til denne prisen som kan være koselig å få? Jeg tenker gjerne noe veldig norsk, men ikke noe a la trollfigur eller t-skjorte med norgesflagg på, hehe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brunost og en kul ostehøvel

Skrevet

Brunost og en kul ostehøvel

Slettes ikke dumt faktisk :P Bortsett fra at denne osten skal fraktes helt dit og det ikke er kjøleskap eller minibar på hotellet :/

Skrevet

Jeg har lært at det er normal folkeskikk å gi gave når man er invitert i bryllup.

Når man inviterer til bryllup der en selv bor så syns jeg ikke at det er brudeparets "ansvar" at gjestene må bruke penger på reise og opphold.

Er det derimot noen fra sør-norge som av ymse grunner legger bryllupet i finmark evt i utlandet og inviterer gjester som egentlig bor nært, så blir det selvsagt annerledes. Vi reiser utenlands for å gifte oss, og har eksplisitt sagt til gjestene at det er gave nok at de kommer.

Samtidig: en bryllupsgave trenger uansett ikke å være superduper dyr! Det må man jo legge opp etter sitt eget naturlige budsjett.

Skrevet

en brunost holder seg i noen dager uten kjøleskap, det er ikke noe problem.

Skrevet

Ostehøvel er en fin gave da. Helt norsk og så finnes det jo så mange varianter.

Bare sørg for at den er skarp og god å bruke!

Skrevet

en brunost holder seg i noen dager uten kjøleskap, det er ikke noe problem.

En annen sak er at jeg kom på at det ikke er lov å ta med seg matvarer inn i USA :(

Men jeg skal kikke på nettet nå om jeg finner noen litt spesielle ostehøvler ;)

Skrevet

Du kan jo sjekke på nettet om det ligger noen norske butikker eller sjømannskirke i nærheten av dit du skal. De har muligens brunost til salgs.

Skrevet

Husfliden har ofte fine ostehøvler. Min favoritt er dessertostehøvel med håndtak i tre (helst einer). Den har jeg selv og jeg har gitt bort venner i utlandet. :)

Avhengig av hvor du skal, så finnes det "norske" butikker som selger brunost. Hvis du kontakter Tine (eller Synnøve), så kan de hjelpe med butikknavn.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg kjøpte til 1000 kr, men man må absolutt gi etter hva man har.

Jeg synes ostehøvel er oppskrytt :P I andre land bruker de en mye smartere form for ostehøvel enn vår, eller ev. ostekniv.

Jeg ville heller kjøpt noe skandinavisk design, det må ikke nødvendigvis bli så dyrt.

Skrevet

Eller kanskje et vaffeljern?

En venninne av meg ga det til sin amerikanske svigermor. De hadde bare belgiske vafler, og ble veldig glade for den norske typen. Men det er vel kanskje for spesielt interesserte? :gjeiper:

Skrevet (endret)

Er enig med Badabing at noe skandinavisk design vil være en fin gave. Pur norsk er en butikk som kun selger norske produkter. Mye flott design der, og ikke alt er frytkerlig dyrt. Den har blitt kåret til en av verdens 5 beste interiørbutikker. De holder til i Oslo, men har også nettbutikk.

Husfliden har også fine designprodukter. :)

Norway Designs og Illums bolighus i Oslo har også veldig mye fint.

Endret av Grønt blad
Gjest Phalaenopsy
Skrevet

Jeg synes Hardanger Bestikk har mye fint. Er ikke så dyrt, men er likevel litt bryllypsgavepreg over det synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...