Gå til innhold

13 åring og 15-åring

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva synes du burde skje med ei 15 år gammel jente som har sex med en gutt på 13? Bør det anmeldes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på situasjonen det, men begge er under 16 år, så teknisk sett har vel ingen av dem gjort en forbrytelse.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

det er bare direkte ekkelt. rett og slett forde de er barn og ikke i stand til å ta vare på en unge hvis det kommer(ikke påstå en 13 og 15 åring er økonomisk i stand til å ta vare på ett barn)

vet ikke hvem sine unger dette er men foreldrene bør tas inn på banen ihvertfall

Skrevet

det er bare direkte ekkelt. rett og slett forde de er barn og ikke i stand til å ta vare på en unge hvis det kommer(ikke påstå en 13 og 15 åring er økonomisk i stand til å ta vare på ett barn)

vet ikke hvem sine unger dette er men foreldrene bør tas inn på banen ihvertfall

Men når man fyller 16 år, som jo er lavalderen, blir man på magisk vis økonomisk istand til å ta vare på barn? :ler:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men når man fyller 16 år, som jo er lavalderen, blir man på magisk vis økonomisk istand til å ta vare på barn? :ler:

eh...nei.. nå snakker jeg om disse to barna,

Skrevet

Det er vel fullt lovlig. Det er faktisk fullt lovlig for en 16-åring å ha sex med en 14-åring.

Den seksuelle lavalderen er for å forhindre at unger blir utnyttet. Om ikke aldersforskjellen er drøy, vil ingen rett dømme dem. F.eks, en 17-åring og en 15-åring.

Skrevet

Hvis begge vil ser jeg ingen problem med det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis begge vil ser jeg ingen problem med det.

nei du ser vell ikke problemet med at ett barn blir gravid

Skrevet

Det er ingenting i lovverket om at to personer av den alderen kan ha sex med hverandre. Det er faktisk heller ikke noe problem - siden det eksisterer prevansjonsmiddler!

Skrevet

Prevansjon. Hørt om det?

Gjest Gjest
Skrevet

Juridisk, ingenting så lenge begge er 100 % med på det.

Men, jeg synes det vitner om svært dårlig dømmekraft hos 15 åringen om det er snakk om vaginalt samleie og hun velger stole blindt på prevensjon med tanke på de konsekvensene et svangerskap ofte vil få i den alderen. (Hvorfor dømmekraften er dårlig er en helt annen diskusjon. Prevensjon blir ofte sett på som ufeilbarlig, samtidig som informasjonen om hvordan det blir brukt optimalt er ofte svært dårlig. Jeg vet jeg selv har fått mye dårlig informasjon fra helsepersonell som voksen ang prevensjon, så jeg forventer egentlig ikke at en tenåring er i stand til å være obs på at de ikke kan stole blindt på autoritetesfigurer. Etter det jeg har sett på KG gjennom årene har jeg egentlig gitt opp å tro at 30 åringer har lest seg opp litt selv, så en 15 åring? Det forventer jeg egentlig ikke. Men de potensielle konsekvensene endres ikke pga naivitet.)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Prevansjon. Hørt om det?

hørt om at prevasjon ikke er 100% sikkert??

Skrevet

hørt om at prevasjon ikke er 100% sikkert??

Trafikken er også livsfarlig. Skal vi slutte å kjøre barn til forskjellige steder av den grunn?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Trafikken er også livsfarlig. Skal vi slutte å kjøre barn til forskjellige steder av den grunn?

nei men skal man ta sjans på å ha sex når man ikke kan ta konsekvensene?

ikke påstå en 13åring er økonomosk sterk for å ta vare på en unge..'

det trafikk eks ditt var utrolig dårli btw :P

forskjell på å kjøre bil og at ett barn må ta vare på ett barn

Skrevet

nei men skal man ta sjans på å ha sex når man ikke kan ta konsekvensene?

ikke påstå en 13åring er økonomosk sterk for å ta vare på en unge..'

det trafikk eks ditt var utrolig dårli btw :P

forskjell på å kjøre bil og at ett barn må ta vare på ett barn

Et barn har ekstremt lyst til å dra til en kamerat. Man lar barnet besøke kameraten, til tross for at det er en liten risiko for at noe skjer barnet. Man senker muligens denne risikoen enda mer ved å selv følge barnet.

En tenåring vil ha sex med en annen tenåring. De minker sannsynligheten for konsekvenser ved å bruke prevensjon.

Jeg, i en alder av 21 år, er ikke økonomisk sterk nok til å ta vare på en unge - og ikke på langt nær moden nok. Dette hindrer ikke meg i å ha jevnlig sex.

Det står ingenting i lovverket om at mindreårige ikke kan ha sex med hverandre - så lenge det er frivillig, og det ikke er for stor aldersforskjell. Hvor mye mer rustet er en 16-åring til å ta vare på et barn, kontra en 15-åring (det er tross alt jenta som er eldst, og biologisk sett det største ansvaret for barnet).

Så lenge prevensjon benyttes, er det overhodet ikke galt av dem å ha sex med hverandre.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

du forstår det virkelig ikke du... :sjenert:

Skrevet

Tror det hadde vært mindre reaksjoner på en 15 år gammel jente og en 17 år gammel gutt... Det er tross alt ganske vanlig... :sjenert:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tror det hadde vært mindre reaksjoner på en 15 år gammel jente og en 17 år gammel gutt... Det er tross alt ganske vanlig... :sjenert:

så om det er vanlig... de er barn uansett!!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dersom hun bruker p-piller og han bruker kondom, er sjansen for at noe går galt så liten at det ikke er noe å være redd for. Juridisk sett er det ingenting galt i at de har sex, moralsk sett er noe helt annet. Men for all del bruk prevensjon, uansett hvor moden en 13-åring vil påstå at h*n er, vil h*n i 99,99% av tilfellene aldri være moden nok til å bli forelder. Og det er lett å si at "jamen jeg ER jo moden for alderen", men det er desto lettere om fem år når du ser tilbake på hvor ung og dum du egentlig var, å sukke litt av holdningene man hadde. Og ja, vi har alle vært unge og dumme en gang, selv om ingen av oss påstod det der og da. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...