Gå til innhold

Borteboer og stipend

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Etter en del år på arbeidsavklaringspenger så skal jeg begynne å studere igjen. Jeg bor i en annen by enn foreldrene mine og synes å huske at pågrunn av nav og arbeidsavkl.pengene så måtte jeg melde flytting til folkereg.

Jeg skal ha sommerjobb i byen i sommer. avslutter hos nav rett før dette. og så skal jeg som sagt studere fra høsten..

MEN,for å få lån OG stipend så må jeg være borteboer noe jeg ikke er for øyeblikket..

Hva bør jeg gjøre? Bør jeg melde flytting til folkereg. til foreldrene mine?

Men hva med sommerjobben? kommer til å skatte til den bykommunen jeg bor i?

Dette blir jo helt rart??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bor i en annen by enn foreldrene dine, men er ikke borteboer? Det er vel godt gjort?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du bor i en annen by enn foreldrene dine, men er ikke borteboer? Det er vel godt gjort?

Jeg har en annen folkeregistrert adresse enn foreldrene mine... da kan jeg vel ikke regnes som borteboer?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skrevet

Jo, du regnes som borteboer om du ikke bor sammen med foreldrene dine, selv om du ikke har forlkeregistrert adresse hos dem. Jeg har vært registrert med den adressen jeg bor på nå siden før jeg begynte å studere, men jeg har ihvertfall fått stipend uansett :)

Skrevet

Jo da - folkeregistrert adresse har ikke noe å si. En kan være gift og ha unger men fortsatt få borteboerstipend. Så lenge en ikke bor under taket til sine foreldre så har en rett på borteboerstipend til høyere utdanning.

Skrevet

Ja, einaste kravet for å bli rekna som bortebuar er at du ikkje bur saman med foreldrene dine. Og det gjeld også dersom foreldrene hadde budd på studiestaden, men studenten bur på eigen hybel. Det er ikkje noko avstandsgrense (slik som det er for bortebuarar som går på vgs).

Men eg veit at dei som har folkeregistrert adresse på studiestaden, og får bortebuarstipend, har større sjanse for å bli trekt ut til stikkprøvekontroll. Lånekassen vil då ha eit eller anna bevis for at du og foreldrene dine ikkje deler bustad.

Ein fordel med å vere folkeregistrert på foreldra si adresse, er imidlertid forsikring. Ofte er studentar inkludert på foreldra i innboforsikring også på studiestaden, så lenge dei har same folkeregistrerte adresse. [sjekk i vilkåra.]

Skattekommunen din er basert på bustaden du hadde 1. november året før inntektsåret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...