Gå til innhold

Dårlig selvbilde, selvfølelse og selvtillit

Steinar40

Anbefalte innlegg

Ingen kan forstå alt.

Ingen kan forstå og vite alt, nei. Ikke i dagens komplekse samfunn. Det finnes f.eks visse matematiske problemer etc. som er så komplekse at de er praktisk talt uløselige og/eller uforståelige.

Men ellers er som regel hovedproblemet med å forstå et konkret problem, at man ikke har nok informasjon. Det er i hvert fall min erfaring.

F.eks i en relasjon med et annet menneske er ofte manglende forståelse forårsaket av at man ikke klarer å få den andre personen til å prate om problemet. Altså dårlig kommunikasjon. Enten klarer de ikke å prate om det, eller så vil de ikke prate om det. Og da blir det umulig for andre å forstå dem pga manglende informasjon.

Hvis man imidlertid først klarer å forstå motivasjonen etc. til et annet menneske, så blir det mye lettere å forstå oppførselen (årsak - virkning). Da kan man samtidig trekke sine egne konklusjoner utifra denne forståelsen. Men dette vil jo ikke alle at man skal kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et stort behov for å kunne forstå. Og det er ingenting jeg ikke burde kunne forstå.

Langt lerret å bleke, med andre ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man imidlertid først klarer å forstå motivasjonen etc. til et annet menneske, så blir det mye lettere å forstå oppførselen (årsak - virkning). Da kan man samtidig trekke sine egne konklusjoner utifra denne forståelsen. Men dette vil jo ikke alle at man skal kunne.

Er det ikke mye greiere å trekke sine egne konklusjoner ut fra forutinntatte holdninger og ufundert synsing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mye greiere å trekke sine egne konklusjoner ut fra forutinntatte holdninger og ufundert synsing?

:hoho:

ja for det virker da strengt tatt mye enklere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du godt påstå ;)

For alvorlig talt, så er faktisk det eneste alternativ når man ikke har nok informasjon til å kunne forstå. Dette er derfor noe alle gjør.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du godt påstå ;)

For alvorlig talt, så er faktisk det eneste alternativ når man ikke har nok informasjon til å kunne forstå. Dette er derfor noe alle gjør.

Men hvorfor ta seg bryet med å skaffe seg all denne informasjonen og forståelsen? Det forutsetter jo at man har evne til å lytte til andre, justere sine holdninger og synspunkter og innse at verden av og til ikke ser ut nøyaktig slik som man trodde. Låter kjempeslitsomt, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg er kvinne, har dårlig selvtillit, men er alikevel ikke redd for om min mann skulle være utro. Er han utro er det for meg et tydelig tegn på at han ønsker noen andre i livet sitt enn meg, og da går jeg bare videre. Det jeg vinner er da et nytt forhold med noen som jeg passer bedre sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor ta seg bryet med å skaffe seg all denne informasjonen og forståelsen? Det forutsetter jo at man har evne til å lytte til andre, justere sine holdninger og synspunkter og innse at verden av og til ikke ser ut nøyaktig slik som man trodde. Låter kjempeslitsomt, spør du meg.

Jepp, din innstilling er åpenbart den vanlige ute i den store virkeligheten.

Og dette skaper masser av feil konklusjoner, misforståelser og problemer.

Men når vi bare diskuterer offentlig her så er ikke dette alltid like viktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne, har dårlig selvtillit, men er alikevel ikke redd for om min mann skulle være utro. Er han utro er det for meg et tydelig tegn på at han ønsker noen andre i livet sitt enn meg, og da går jeg bare videre. Det jeg vinner er da et nytt forhold med noen som jeg passer bedre sammen med.

Vel, da høres det ikke akkurat ut som at du har funnet den store kjærligheten som du ønsker skal vare livet ut, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må regne med at ironi er alldeles bortkastet her :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da høres det ikke akkurat ut som at du har funnet den store kjærligheten som du ønsker skal vare livet ut, spør du meg.

For hun burde heller minne ham på hva som blir konsekvensen om han er utro mot henne hver morgen ved frokosten - for det betyr at hun elsker ham høyere? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må regne med at ironi er alldeles bortkastet her :ler:

Hvorfor tror du jeg skrev dette i svaret da?

Men når vi bare diskuterer offentlig her så er ikke dette alltid like viktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hun burde heller minne ham på hva som blir konsekvensen om han er utro mot henne hver morgen ved frokosten - for det betyr at hun elsker ham høyere? :vetikke:

Utifra det som ble skrevet, så virker det som denne personen ikke bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utifra det som ble skrevet, så virker det som denne personen ikke bryr seg.

:roll:

Jeg regner med at hun bryr seg veldig, men hun innser også at om mannen hennes velger å være utro mot henne så er det hans valg og hans prioritering - og ikke minst hans ansvar - så dermed legger hun ikke noe skyld på seg selv, men velger heller å se fremover og ikke finne seg i en slik behandling.

Er det ikke du som hele tiden peker på at man bør ha planen klar og vite konsekvensene da? Vel hun vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, din innstilling er åpenbart den vanlige ute i den store virkeligheten.

Og dette skaper masser av feil konklusjoner, misforståelser og problemer.

Nja, det vil jeg ikke si. Hvem kan si at konklusjonen er feil, så lenge jeg synes den er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Ludovie

Nja, det vil jeg ikke si. Hvem kan si at konklusjonen er feil, så lenge jeg synes den er riktig?

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis ikke. Det betyr at han elsker henne høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis ikke. Det betyr at han elsker henne høyere.

Åh søren - at jeg ikke tenkte på det - du har så rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:roll:

Jeg regner med at hun bryr seg veldig, men hun innser også at om mannen hennes velger å være utro mot henne så er det hans valg og hans prioritering - og ikke minst hans ansvar - så dermed legger hun ikke noe skyld på seg selv, men velger heller å se fremover og ikke finne seg i en slik behandling.

Er det ikke du som hele tiden peker på at man bør ha planen klar og vite konsekvensene da? Vel hun vet.

Ja, hun vet tydeligvis, men vet han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...