Gå til innhold

Dårlig selvbilde, selvfølelse og selvtillit

Steinar40

Anbefalte innlegg

Hvilke områder er aktuelle?

Og hvilke problemer skaper de?

Noen mener at de har dårlig selvbilde og samtidig god selvtillit, men det kan ikke jeg se.

Forøvrig er det interessant å observere hvor ulikt kvinner og menn fungerer på dette området når det gjelder risikoen for utroskap etc.

Ei kvinne med dårlig selvbilde/selvfølelse/selvtillit vil ha økt risiko for utroskap.

Men en mann med dårlig selvbilde/selvfølelse/selvtillit vil ha redusert risiko for utroskap.

Nei, kvinner og menn er nok langt ifra like. Vi er nok heller inverse av hverandre tenker jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ludovie

Jeg vil heller si det sånn:

En mann med dårlig selvbilde/selvfølelse/selvtillit vil ha økt risiko for å være livredd for, og dermed overdrevent opptatt av, utroskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller si det sånn:

En mann med dårlig selvbilde/selvfølelse/selvtillit vil ha økt risiko for å være livredd for, og dermed overdrevent opptatt av, utroskap.

Ja, det vil du sikkert.

Men det er nok ikke fullt så enkelt. Det har minst like mye med intelligens og forståelse av hvordan mennesket og verden fungerer å gjøre. Samt ikke minst instinkter.

Hva med deg selv da - selvbilde/selvfølelse/selvtillit er på topp?

Og ellers fortrenger du selvfølgelig muligheten for at du og din partner kan være utro?

I stedet for å innse at alle kan være utro i "rett" situasjon.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Hva er det du vaser om nå? Prøver du å si at det å være overdrevent opptatt av utroskap henger sammen med intelligens? I såfall er jeg dypt uenig med deg.

Utroskap kan skje i alle forhold - det er jeg selvfølgelig helt på det rene med. Det betyr allikevel ikke at jeg går rundt og tenker spesielt mye på det. Da bruker jeg heller kreftene på å få til et best mulig parforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mener at de har dårlig selvbilde og samtidig god selvtillit, men det kan ikke jeg se.

Forskjellen på selvtillit og selvbilde:

selvtillit ['seltilɪt] tro på egne ferdigheter

Med selvbilde menes summen av de inntrykk og tanker et enkeltmenneske har om seg selv og sin plass i forhold til andre individer og samfunnet forøvrig.

Sett i lys av dette kan man ha god tro på egne ferdigheter i f.eks en jobb, men ikke se seg selv som for eksempel veldig sosialt verdifull på grunn av f.eks få venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du vaser om nå? Prøver du å si at det å være overdrevent opptatt av utroskap henger sammen med intelligens? I såfall er jeg dypt uenig med deg.

Utroskap kan skje i alle forhold - det er jeg selvfølgelig helt på det rene med. Det betyr allikevel ikke at jeg går rundt og tenker spesielt mye på det. Da bruker jeg heller kreftene på å få til et best mulig parforhold.

Selvfølgelig vil evnen til å være forutseende ha en klar sammenheng med intelligens.

Og det er vel ikke så veldig mye vi er enige om? ;)

Men hva med de opprinnelige spørsmålene i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

... og bare for å utdype dette med selvbilde: En person med lavt selvbilde liker ikke seg selv/den h*n er.

Og så er det viktig å ha et realistisk selvbilde. Mange med lavt selvbilde er bra, ålreite personer, men de klarer bare ikke å se seg selv slik. Omvendt kan en drittsekk ha et godt selvbilde. Slike personer har altså ikke et realistisk selvbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på selvtillit og selvbilde:

selvtillit ['seltilɪt] tro på egne ferdigheter

Med selvbilde menes summen av de inntrykk og tanker et enkeltmenneske har om seg selv og sin plass i forhold til andre individer og samfunnet forøvrig.

Sett i lys av dette kan man ha god tro på egne ferdigheter i f.eks en jobb, men ikke se seg selv som for eksempel veldig sosialt verdifull på grunn av f.eks få venner.

Jo, jeg ser at man kan dårlig selvbilde på et område, og god selvtillit på et helt annet område.

Men jeg tenkte innen samme område. Der kan ikke jeg forstå at man samtidig kan ha dårlig selvbilde/følelse, men god selvtillit. Dette er ikke mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Selvfølgelig vil evnen til å være forutseende ha en klar sammenheng med intelligens.

Mener du her at det å innse at utroskap kan skje i alle forhold tyder på intelligens? Vel, i såfall er størsteparten av Norges befolkning intelligente.

Og det er vel ikke så veldig mye vi er enige om? ;)

Nei, det er det ikke. Men hva mener du å si med dette utsagnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg ser at man kan dårlig selvbilde på et område, og god selvtillit på et helt annet område.

Men jeg tenkte innen samme område. Der kan ikke jeg forstå at man samtidig kan ha dårlig selvbilde/følelse, men god selvtillit. Dette er ikke mulig.

Jeg har vel ikke hevdet det heller?

Det var nå i allefall ikke det du spurte om i utgangspunktet.

Men jeg kan utdype med at man kan ha selvtillit på sjekking f.eks (altså vite at man er godt i stand til å sjekke opp en person av det motsatte kjønne), men ikke tro at man er verdt å elske i det lange løp (altså dårlig selvbilde på forhold). Jeg vet som vanlig ikke helt hva du sikter til, men et slikt scenario kan vel kanskje se ut som en blanding av god og dårlig selvtillit på det samme området - selv om det ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du her at det å innse at utroskap kan skje i alle forhold tyder på intelligens? Vel, i såfall er størsteparten av Norges befolkning intelligente.

Det jeg skrev var at det er intelligent å kunne være forutseende. På alle områder.

Nei, det er det ikke. Men hva mener du å si med dette utsagnet?

Tenkte vi kunne være enige om det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Det jeg skrev var at det er intelligent å kunne være forutseende. På alle områder.

Man trenger da ikke å være spesielt forutseende for å vite at utroskap kan skje alle. Det er nok med litt kjennskap til verden.

Tenkte vi kunne være enige om det ;)

Hva mener du her? At du ikke vil diskutere med meg fordi jeg er uenig med deg i det meste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan utdype med at man kan ha selvtillit på sjekking f.eks (altså vite at man er godt i stand til å sjekke opp en person av det motsatte kjønne), men ikke tro at man er verdt å elske i det lange løp (altså dårlig selvbilde på forhold). Jeg vet som vanlig ikke helt hva du sikter til, men et slikt scenario kan vel kanskje se ut som en blanding av god og dårlig selvtillit på det samme området - selv om det ikke er det.

Dette er interessant.

Så den "gode" selvtilliten er at du vet av erfaring at det alltid finnes et eller annet desperat mannfolk som er villig til å utnytte kroppen din.

Og den dårlige selvtilliten er at du da vet at han bare er ute etter å utnytte kroppen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man trenger da ikke å være spesielt forutseende for å vite at utroskap kan skje alle. Det er nok med litt kjennskap til verden.

Men mange tenker ikke på det. Altså er det mange lite intelligente mennesker.

Hva mener du her? At du ikke vil diskutere med meg fordi jeg er uenig med deg i det meste?

Har ingen problemer med å diskutere med deg jeg :)

Er ikke avhengig av at andre er enig med meg heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er interessant.

Så den "gode" selvtilliten er at du vet av erfaring at det alltid finnes et eller annet desperat mannfolk som er villig til å utnytte kroppen din.

Og den dårlige selvtilliten er at du da vet at han bare er ute etter å utnytte kroppen din?

Hæ?

Jeg snakker ikke om egne erfaringer her - jeg sier at dette kanskje kan være grunnlag for en sånn type misforståelse som du skisserer der det tilsynelatende er god og dårlig selvtillit på samme område. Jeg spurte ikke hva du mente om det heller. Jeg bare lurte på om det var noe sån du kunen ha tenkt på da du stile ditt forrige spørsmål.

Whatever... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?

Jeg snakker ikke om egne erfaringer her - jeg sier at dette kanskje kan være grunnlag for en sånn type misforståelse som du skisserer der det tilsynelatende er god og dårlig selvtillit på samme område. Jeg spurte ikke hva du mente om det heller. Jeg bare lurte på om det var noe sån du kunen ha tenkt på da du stile ditt forrige spørsmål.

Whatever... :roll:

Jeg mente ikke deg personlig. Og det var omtrent noe sånt jeg tenkte på, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mente ikke deg personlig. Og det var omtrent noe sånt jeg tenkte på, ja.

OK - ja da er det vel sånn da at man kan ha tilsynelatende god og dårlig selvtillit på en gang.

Case closed :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - ja da er det vel sånn da at man kan ha tilsynelatende god og dårlig selvtillit på en gang.

Case closed :)

Men spørsmålet gjaldt ikke tilsynelatende god og dårlig selvtillit på en gang.

Spørsmålet gjelder at noen kan mene de har dårlig selvbilde/følelse og samtidig god selvtillit (på samme område). Er det mulig?

F.eks at man har dårlig selvbilde når det gjelder kroppen, kan man da ha god selvtillit når det gjelder å bruke kroppen?

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spørsmålet gjaldt ikke tilsynelatende god og dårlig selvtillit på en gang.

Spørsmålet gjelder at noen kan mene de har dårlig selvbilde/følelse og samtidig god selvtillit (på samme område). Er det mulig?

Ok. På en slik måte (som eksemplifisert tidligere) kan de sikkert ha god selvtillit (sjekkinga) og dårlig selvbilde (forhold) på en gang - men om noen mener de har det slik kan jo ikke jeg svare på. Det må den som eventuelt har kommet med akkurat dette utsagnet nesten si noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. På en slik måte (som eksemplifisert tidligere) kan de sikkert ha god selvtillit (sjekkinga) og dårlig selvbilde (forhold) på en gang - men om noen mener de har det slik kan jo ikke jeg svare på. Det må den som eventuelt har kommet med akkurat dette utsagnet nesten si noe om.

Ja, men sjekkinga og forhold er jo ikke akkurat samme område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...