Snop Skrevet 1. mai 2010 #1 Skrevet 1. mai 2010 Ei venninne har skyldt meg 1300kr siden oktober i fjor. Jeg sa at det ikke hastet, men at jeg trengte dem i hvert fall innen mai/juni da jeg skal på ferie og trenger lommepengene. Hun ga meg 500kr for et par måneder siden, men siden det har jeg ikke fått mer. Jeg har til og med sagt at hun kan betale 200-300kr i måneden hvis det hjelper. Hun sa ja, men jeg har ikke fått noe mer (hun har kontonr mitt), og nå reiser jeg om en måned. Det vanskelige er at hun nå er i en tung situasjon, hun er gravid og kjæresten vil ikke beholde (men hun er såpass langt på vei at det ikke er snakk om abort, det er bare kjæresten som er vemmelig). Jeg snakker mye med henne i disse dager og hun overnatter hos meg og jeg er støtten hennes oppi alt dette. Men det føles bare unaturlig å si "forresten, de pengene..." Jeg hadde virkelig ikke vært smålig og brydd meg om pengene dersom jeg strengt tatt ikke trengte dem, men jeg har allerede altfor lite lommepenger og hun har hatt 7 måneder på seg... Burde jeg nevne det for henne, eller burde jeg la henne være i fred, synes dere?
Nimorna Skrevet 1. mai 2010 #3 Skrevet 1. mai 2010 Hun har hatt god nok tid på seg til å levere tilbake pengene. Lånte penger skal betales tilbake; selv ville jeg heller levd på vassgraut enn å skylde mine venner penger over så lang tid. Jeg synes ikke det er smålig å kreve tilbake penger, jeg synes derimot det er repektløst av din venninne å ikke betale deg tilbake.
toyses Skrevet 1. mai 2010 #4 Skrevet 1. mai 2010 Selv om hun er i en vanskelig situasjon, så tåler hun å høre at du spør om pengene dine. Hvis dere sitter å prater en kveld, så ville jeg sagt noe som dette: "Du, jeg vet du har det tungt for tiden, og jeg synes virkelig ikke det er noe gøy å spørre om dette akkurat nå, men jeg reiser på ferie snart og jeg trenger de pengene jeg lånte deg" Det kommer bare ann på hvordan du spør vettu. Gå rolig og forsiktig fram
Gjest annemor30 Skrevet 1. mai 2010 #5 Skrevet 1. mai 2010 Men samtidig... 800 kroner?? JEg hadde ikke brydd meg om de pengene!
Glynis Skrevet 1. mai 2010 #6 Skrevet 1. mai 2010 Selv om hun har det vanskelig betyr det ikke at hun skal ignorere alle andre gjøremål. Har hun f.eks. ikke tenkt å spise, dusje og betale telefonregningene sine det neste halve året? Klart hun skal betale deg tilbake. Det er ikke så vanskelig, hun trenger en direkte konfrontasjon. Antakeligvis føler hun at hun trenger penger mer enn deg. Gjør klart for henne at du faktisk trenger disse pengene. Det burde ikke vært nødvendig i og med at de faktisk er dine, men det virker som hun ikke forstår det av seg selv.
Glynis Skrevet 1. mai 2010 #7 Skrevet 1. mai 2010 Men samtidig... 800 kroner?? JEg hadde ikke brydd meg om de pengene! Det å låne ut 1300 kr når man ikke har bedre økonomi enn at man trenger dem 7 måneder senere er selvsagt galskap.
Snop Skrevet 1. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 1. mai 2010 Men samtidig... 800 kroner?? JEg hadde ikke brydd meg om de pengene! Tja, jeg vet ikke hvordan det står til med din økonomi, men for meg er 800kr utrolig masse
Zzyzx Skrevet 1. mai 2010 #9 Skrevet 1. mai 2010 Det å låne ut 1300 kr når man ikke har bedre økonomi enn at man trenger dem 7 måneder senere er selvsagt galskap. Ja, nettopp. Lån aldri ut mer penger enn du har råd til å miste. Regn aldri med utlånte penger i noen som helst budsjetter. Hvis pengene er viktige for TS, så må hun spørre om dem, helt uavhengig av livssituasjonen til venninna.
Gjest annemor30 Skrevet 1. mai 2010 #10 Skrevet 1. mai 2010 Tja, jeg vet ikke hvordan det står til med din økonomi, men for meg er 800kr utrolig masse Jeg skjønner at 800 kroner er mye penger:-) Selv for meg, men da hadde jeg ikke reist på ferie hvis jeg var SÅ avhengig av de 800 kronene:-)
Cata Skrevet 1. mai 2010 #11 Skrevet 1. mai 2010 Det å låne ut 1300 kr når man ikke har bedre økonomi enn at man trenger dem 7 måneder senere er selvsagt galskap. Hvorfor det? 7 måneder er da rimelig lang tilbakebetalingstid. Når man låner ut penger så regner man som oftest med at man vil få dem tilbake ved første lønningsdag hos den som låner - eller i allfall i løpet av noen få måneder. 7 måneder på et såpass lite beløp virker urimelig lenge. (Men jeg er forsåvidt enig i at man ikke bør låne ut penger man ikke kan tåle å tape.) Synes godt TS kan be om å få pengene tilbake når det er gått så lang tid. Det er selvsagt synd at venninnen har det vanskelig, men TS gjorde det tross alt klart at hun ville ha bruk for pengene innen mai/juni.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. mai 2010 #12 Skrevet 1. mai 2010 800 kroner er masse penger. Selvsagt skal hun betale det tilbake!! Hvorfor skal hun "slippe", egentlig? Skjønner at det sikkert er vanskelig å be om det nå, men gjør det allikevel, du. Du er tydeligvis en god venn for henne, og det er bare normal anstendighet å betale tilbake det man skylder folk. Hun kan umulig bli sur på deg for at du ber om å få pengene dine. Håper det ordner seg.
Glynis Skrevet 1. mai 2010 #13 Skrevet 1. mai 2010 Hvorfor det? 7 måneder er da rimelig lang tilbakebetalingstid. Når man låner ut penger så regner man som oftest med at man vil få dem tilbake ved første lønningsdag hos den som låner - eller i allfall i løpet av noen få måneder. 7 måneder på et såpass lite beløp virker urimelig lenge. Som Zzyzx skriver, man skal ikke låne ut penger man ikke har råd til å 'avskrive' på budsjettet sitt over 7 måneder. Det at hun fremdeles trenger pengene etter 7 måneder er etter min mening et tegn på at hun ikke hadde råd til å låne dem ut. Ellers er jeg superstreng på sånne ting, og hvis jeg hadde lånt ut til ei venninne hadde jeg aldri klart å fortsette et normalt vennskap hvis hun ikke betalte det tilbake (med unntak av ting som bilulykker etterfulgt av uføretrygd o.l.). Det å bli gravid gjør ikke at hun plutselig ikke har råd til å betale tilbake. Jeg orker ikke ha uærlige mennesker i livet mitt, samme hvor mye forholdsproblemer de har.
Snop Skrevet 1. mai 2010 Forfatter #14 Skrevet 1. mai 2010 Jeg skjønner at 800 kroner er mye penger:-) Selv for meg, men da hadde jeg ikke reist på ferie hvis jeg var SÅ avhengig av de 800 kronene:-) Det er et bryllup jeg skal i, så jeg har ikke tenkt å la 800kr hindre meg i å reise, å mangle de 800kr gjør det bare veldig mye surere å reise, hehe. Tror nok gjerne jeg må manne meg opp til å ta det opp, ja. Der og da syntes jeg det var kjeeempelurt å låne henne de pengene, fordi jeg hadde godt med penger den måneden og hadde råd til å låne henne, så jeg så på det som en grei måte å "spare" de pengene til lommepenger. 2 fluer i en smekk, spare penger mens jeg gjorde en god gjerning
Snop Skrevet 1. mai 2010 Forfatter #15 Skrevet 1. mai 2010 Det ordnet seg Jeg var pysete og sendte facebook-melding, hehe. Men fikk en fin melding tilbake og jeg får dem heldigvis nå til uka!
FrøkenFjong Skrevet 1. mai 2010 #16 Skrevet 1. mai 2010 Uansett om 800 kroner er mye eller ikke, så er jo saken at det var et LÅN, ikke en pengegave. Det er akkurat som om at det er veldig hyggelig å spandere både mat og drikke på venner hvis man har lyst, da synes man bare det er hyggelig å betale. Det er noe annet hvis det stadig vekk bare "blir til at du legger ut for ting, man tar alt sammen på kort etc", også får man det aldri tilbake. det kan bli dyrt og irriterende i lengden. Heldigvis går det som regel opp i opp med mine venner. Liten digresjon... Men bra at du skulle få de igjen da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå