Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest her inne at vi må ta folat hvis vi planlegger graviditet...

Jeg fant en vitaminboks med omega+folat på butikken for en uke siden. Har tatt disse i god tro om at nå har jeg hatt min første uke med folat.

Men det slo meg plutselig, kanskje det er noe som må kjøpes på apotek eller noe... er det noen som vet om det holder med den boksen jeg har kjøpt, eller om doseringen med folat er for liten her?

Håper på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du prøver å bli gravid, samt de tre første månedene av svangerskapet, skal du ha 400 mg folat per dag. Disse vitaminene med omega3 og folat inneholder visstnok 200 mg, dvs. du må ta to. Men da kan det kanskje hende du får i deg for mye av de andre vitaminene? Sikkert ikke så alvorlig, men du får altså kjøpt folattabletter på apoteket og helsekostforretningene som inneholder 400 mg per tablett.

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisann!

Vil bare si at det er jo 0,4 mg som Eliza her mener.

-Sånn at ingen begynner å ta 1000 tabletter daglig. :ler:

Dessuten kan man ikke få for mye av folat/folsyre. Dette er et vannløselig B-vitamin som du tisser ut dersom kroppen ikke behøver det.

Klem.

Skrevet

Du kna godt få i deg folsyre gjennom omega-3 fra Møller, Men ta da to tabletter om dagen. Ellers får du kun folsyre 0,4 mg på apoteket, og slipper unna med en tablett. Men tar du uansett omega-3, fortsett med den med folsyre i :P

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisann...

Var innom apoteket for å skaffe meg vitaminer og folat. Apotekdama tryllet da frem en pakke som het noe lignende som Gravitamin. Den inneholdt riktig dose folat og alle andre vitaminer. Denne er beregnet å bruke fra man begynner å prøve og til man er 3 mnd gravid.

Pakken inneholder 120 tabeletter og kostet 112 kr.

Syntes den hørtes praktisk ut, så den ligger nå i skapet hjemme..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...