Gjest Raggy Skrevet 1. mai 2010 #1 Skrevet 1. mai 2010 Så var det min tur til å hente en full tennåring hjem fra fest. Hun ringte meg å ville hjem kl 23, helt susete og på gråten. Avtalen var at hun skulle sitte på hjem med moren til en venninde så alt var ok med tanke på oppfølging. Det jeg ønsker tilbakemeldinger på er hvordan jeg som mor på best måte skal forholde meg til dette. Blir usikker... Når barna blir så store er det jo naturlig at de vil dra på fest og en kan vel ikke unngå at de smaker alkohol etterhvert. Noen som kan gi meg noen innspill på hvordan jeg skal forholde meg til dette? Kom gjerne med egne erfaringer. Når barna blir så store kan de jo ikke settes i bur og vernes for alt som skjer ute i den store verden selv om vi mammaer gjerne ville hatt det sånn noen ganger:)
Gjest tatiana Skrevet 1. mai 2010 #2 Skrevet 1. mai 2010 Jeg husker når det skjedde med meg. Mamma virket veldig streng og skuffet over meg. Hun snakket med meg om hvor farlig det var å drikke alkohol i en så ung alder (fysiologisk er det veldig skadelig så tidlig), hun fortalte at man mistet kontrollen og gjorde mye dumt når man er så full (det opplevde jeg selv også,så det kunne jeg skrive under på selv om jeg ikke sa det til henne...). Jeg ville ikke ha den talen hver gang, og skjerpet meg derfor neste gang (drakk mindre og sluttet tidligere på kvelden).Det hjalp nok også at jeg var fyllesyk og mamma ikke tok noen hensyn til det
Gjest Raggy Skrevet 1. mai 2010 #3 Skrevet 1. mai 2010 Kan legge til at datteren min har en venninde som ikke får lov til å dra på fest, det har ført til at denne jenta drar alikevel men lyver for moren sin. Dette er jo dumt og gjør at jeg ikke ønsker å være for streng med min datter. Jeg ønsker å ha det sånn at hun kan ringe hjem til meg uten å være redd for å få kjeft og miste muligheten til å gå ut seinere. MEN samtidig vil jeg jo sette grenser og være en tydelig voksen.. En vanskelig balansegang.... Får se når hun våkner i dag hvordan formen er:) antagelig litt dårlig!
Gjest Vilma Skrevet 1. mai 2010 #4 Skrevet 1. mai 2010 Jeg ville rost henne for at hun ringte deg, i stedet for å sovne full på en fest. Jeg ville nok passet meg for å bli for sint slik at hun i ettertid ikke stoler på at hun kan ringe deg igjen. Jeg ville ikke vist noen hensyn til fyllesjuka, jeg ville ikke vært kul og sagt at det var greit. Bare nøktern fortalt at det var bra hun ringte, og at skulle uhellet være ute senere håper du hun ringer igjen.
Gjest annemor30 Skrevet 1. mai 2010 #5 Skrevet 1. mai 2010 Jeg ville rost henne for at hun ringte deg, i stedet for å sovne full på en fest. Jeg ville nok passet meg for å bli for sint slik at hun i ettertid ikke stoler på at hun kan ringe deg igjen. Jeg ville ikke vist noen hensyn til fyllesjuka, jeg ville ikke vært kul og sagt at det var greit. Bare nøktern fortalt at det var bra hun ringte, og at skulle uhellet være ute senere håper du hun ringer igjen. Dette var et veldig godt svar:-) Viktig med tilitt:-) Bedre å ringe hjem enn å sovne ute, her jeg bor er det fortsatt borti -8 om natten, jeg vil heller han hjem tenåringen full enn å finne h*n ihjel frosset ute..
Djungelvrål Skrevet 1. mai 2010 #6 Skrevet 1. mai 2010 Hadde min 11 åring kommet full hjem om 4 år hadde jeg gitt han husarrest.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. mai 2010 #7 Skrevet 1. mai 2010 Mine unger har alltid visst at de kan ringe meg uansett. De vet at de ikke får kjeft. Jeg vil heller hente en full tenåring hos ukjente folk langt hjemmefra enn at de ikke tørr å ringe og havner oppi annen trøbbel. Jeg har også hentet venner av mine barn. Når de vet at de ikke blir kjeftet huden full og får husarrest i en måned og inndratt lommepenger så er terskelen for å ringe hjem lavere. Det her vet ungene mine og derfor så har jeg fått noen få telefoner. Du skal være glad for at datteren din har så stor tiltro til deg at hun faktisk ringte deg. Det er en tillitserklæring. Mine vet at jeg er glad for å få de trygt hjem, men at alvorspraten blir dagen derpå. Jeg vet jo at ungdom fester. Ikke noe jeg kan gjøre for å forhindre det. Jeg kan bare prøve å formidle litt livserfaring. Jeg fokuserer på det å aldri ta i mot ukjent drikke. Hold deg unna sprit for da sier det plutselig pang. Er du skikkelig full så kan du bli utsatt for overgrep fordi du ikke er i stand til å ta vare på deg selv. Blind vold er også et tema. I tillegg så har jeg pratet mye om at venner må ta vare på hverandre. Man forlater ingen som er så full at h*n ikke kan ta vare på seg selv. Nå har jeg loset to ungdommer gjennom tenåringstiden. De har sagt at det var veldig ok at jeg ikke lagde et helvete når de var ut på ville veier. De virkelig kjente på det at jeg ble skuffet. Det samt praten dagen derpå var straff nok. Jeg tillot de å dra på noen fester (hva, hvor og med hvem avgjorde) og da visste de at jeg hentet. -Solveig-
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. mai 2010 #8 Skrevet 1. mai 2010 Jeg er ikke en mor, men vil dele mine erfaringer fra jeg var tenåring. Jeg er en jente på 23 nå Mamma og pappa har aldri vært strenge, og jeg har alltid kunne stole på dem. Jeg begynte å drikke alkohol sommeren til 1 klasse på vgs. Ble selvfølgelig altfor full, og måtte bli hentet: gang på gang! De henter meg fortsatt når jeg er hjemme på ferie og har drukket De kjeftet aldri på meg. Om de hadde kjeftet, så hadde jeg dratt ut likevel, og ikke turt å ringe. Gudene vet hva som hadde skjedd da. De kjøpte øl/cider til meg, fordi de ikke ville at jeg skulle få drikke av andre. Da jeg var 16/17 fikk jeg tak i sprit. Dette visste de om, og fortalte hvordan sprit påvirker anderledes enn øl. Ikke kjeft på henne. Fortell henne at hun alltid kan ringe deg, og at du henter når som helst. Selvom det er midt på natten. Dette har mine foreldre alltid gjort. De ville ikke at jeg skulle gå alene hjem, eller sykle i beruset tilstand. Hun skjønner nok etterhvert hvor mye hun tåler Synes siste taler hadde veldig mye bra!! Stå på, høres ut som du er en flott mor!
Piper Skrevet 1. mai 2010 #9 Skrevet 1. mai 2010 jeg ville begynt å rose henne for at hun ringte deg, for det viser at hun er trygg på deg. Ville spurt henne hvorfor hun drakk, og hvordan hun følte seg. Ville også snakket generelt omd et å drikke alkohol, hva det kan gjøre, men uten å skremme henne for mye. Ville ikke gitt henne straff, for da kan du risikere at hun ikke tar kontakt neste gang noe slikt skejr, og mest sannsynlig kommer det til så skje igjen. Men la henne fortelle vhordan hun følte det, og hva alkoholen gjorde med kroppen hennes.
Gjest En mor Skrevet 1. mai 2010 #10 Skrevet 1. mai 2010 Hadde min 11 åring kommet full hjem om 4 år hadde jeg gitt han husarrest. Da kan det være han ikke tør komme hjem i det hele tatt, og han lyver for deg om hva han har gjort/ hvor han har vært. Det synes jeg er mye mye verre. Da har man i allefall null kontroll , og mister muligheten til å gi en hjelpende hånd når poden trenger det som mest.
Gjest en mor Skrevet 1. mai 2010 #11 Skrevet 1. mai 2010 Akkurat slik har jeg gjort det med mine tenåringer også . Og min yngste har jeg de siste årene hatt god kontakt med,pga (tror jeg) fordi hun vet hun ikke får skjenn, pekefinger, fyfy) når hun forteller hva hun skal drikke, hva hun har gjort. Det har ført til ganske åpendialog om mye forskjellig. Dermed har vi (foreldrene ) fått muligheten til å komme med velmente råd og tips til f.eks alkohol festing osv. Jeg tror det er kjempeviktig å passe på å ikke være for streng, stole på barnet, og respektere at de såklart har sine hemmeligheter som vi foreldre ikke har rett til å ta del i. Nå er den yngste blitt atten år.
Piper Skrevet 1. mai 2010 #12 Skrevet 1. mai 2010 Jeg er ikke en mor, men vil dele mine erfaringer fra jeg var tenåring. Jeg er en jente på 23 nå Mamma og pappa har aldri vært strenge, og jeg har alltid kunne stole på dem. Jeg begynte å drikke alkohol sommeren til 1 klasse på vgs. Ble selvfølgelig altfor full, og måtte bli hentet: gang på gang! De henter meg fortsatt når jeg er hjemme på ferie og har drukket De kjeftet aldri på meg. Om de hadde kjeftet, så hadde jeg dratt ut likevel, og ikke turt å ringe. Gudene vet hva som hadde skjedd da. De kjøpte øl/cider til meg, fordi de ikke ville at jeg skulle få drikke av andre. Da jeg var 16/17 fikk jeg tak i sprit. Dette visste de om, og fortalte hvordan sprit påvirker anderledes enn øl. Ikke kjeft på henne. Fortell henne at hun alltid kan ringe deg, og at du henter når som helst. Selvom det er midt på natten. Dette har mine foreldre alltid gjort. De ville ikke at jeg skulle gå alene hjem, eller sykle i beruset tilstand. Hun skjønner nok etterhvert hvor mye hun tåler Synes siste taler hadde veldig mye bra!! Stå på, høres ut som du er en flott mor! Det eneste jeg er helt uenig i her, er at dine foreldre kjøpte alkohol til deg. For noen fungerer det kanskje, men i veldig mange tilfeller drikker de unge mer enn andre fordi de drikker det de har fått med seg hjemmefra + det de får tak i ute. og det er ulogliv å kjøpe alkohol til mindreårige, dermed gjør man en kriminell handling, noe som aldri er bra å lære bort til barna sine. men elelrs er jeg enig i at man ikke skal kjefte og smelle, for da vil ikke barna komme igjen. Mine barn får ikke lov å drikke av meg før de er 18, men selvfølgelig kan de gjøre det likevel. Jeg har da sagt at uansett så må de ringe hjem om noe skulle skje, for det viktigste for meg er at de er trygge. Min ene sønn som er 15 går på noen medsiner som gjør at han ikek bør drikke i det hele tatt, og derfor har vi hatt veldig mange samtaler om hva dette kan gjøre. Vi må diskutere alkohol og medsiner med legen før han kan drikke, og heldigvis har han respektert det så langt. Men det er alltid et usikkerhetsmoment når det gjelder tenåringer, og det viktigste er at tenåringen føler seg trygg nok til å ringe hjem. Da har man gjort en god jobb som foreldre.
ToveM Skrevet 1. mai 2010 #13 Skrevet 1. mai 2010 Har alltid hatt et åpent forhold til mine unger, og de vet de kan ringe hvis det er noe. Men jeg har et prinsipp at jeg IKKE kjøper alkohol til de (vel, nå er eldstemann gammel nok for noen år siden) Men de får heller ikke straff om de skulle komme beruset hjem(kommer selvfølgelig an på alder...,men heller ingen melidenhet om de blir sjuke (det får helelr ikke mannen...)
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. mai 2010 #14 Skrevet 1. mai 2010 Hadde min 11 åring kommet full hjem om 4 år hadde jeg gitt han husarrest. Din 11 åring kommer ikke til å innrømme at han drakk seg full på festen. Du kanskje viste ikke at nesten alle tenåringer ikke tør å innrømme at de drikke,røyker og snuser. :rødme:
zuperduper Skrevet 1. mai 2010 #15 Skrevet 1. mai 2010 Når barna blir så store er det jo naturlig at de vil dra på fest og en kan vel ikke unngå at de smaker alkohol etterhvert. Noen som kan gi meg noen innspill på hvordan jeg skal forholde meg til dette? Kom gjerne med egne erfaringer. Når barna blir så store kan de jo ikke settes i bur og vernes for alt som skjer ute i den store verden selv om vi mammaer gjerne ville hatt det sånn noen ganger:) Nå er jo reglene sånn her til lands at man har ikke lov å kjøpe alkohol før man er 18. Jeg synes dette er en grei regel å forholde seg til når det gjelder barna sine. Det er viktig å være en tydelig voksenperson som setter grenser. Når det er sagt, så er det som du sier at ungdom drar på fest, og de smaker alkohol. Jeg ville vært veldig tydelig overfor tenåringen på at jeg ikke synes at det er greit at man drikker alkohol før man er gammel nok til det (les: 18). Jeg synes det er viktig at man viser og lærer barna hva som faktisk er lovlig og ikke. Samtidig er det viktig å få barna til å skjønne at vi som foreldre vil hjelpe de hvis de har havnet i situasjoner de ikke kan klare selv. Sånn som å hente opp en full 15-åring fra fest (been there - done that). Min tenåring fikk husarrest etter en sånn episode, og vi har vært ganske strenge og restriktive. H*n er nå over 18, og det ser ut til at h*n har et veldig naturlig og greit forhold til alkohol.
MissStiles Skrevet 1. mai 2010 #16 Skrevet 1. mai 2010 Jeg kan dele min erfaring. Første gang jeg drakk, var jeg 16år. Husker at alle ble ganske fulle på den festen. Jeg ringte også hjem. Men siden festen tok slutt ganske tidlig, så kunne jeg ta offentlig transport hjem. Dessverre måtte faren min hente meg et sted. Dagen etter fikk jeg høre hvor skuffet de var over meg. Spesielt faren min. Moren min synes det var morsomt. De var nok glade over at jeg ringte sånn at jeg kom meg trygt hjem. Med søsteren min var det mer drama. De ble ganske sinte på henne. Hun oppførte seg så rart så de valgte å ta henne med til akutten. Hun hadde bare blandet litt feil, som mange gjør første gang. Jeg ville nok satt pris på om foreldrene mine ikke hadde kjeftet så mye, selvom jeg skjønner at de er skuffet. Men skal man heller skjule det og gå rundt og lyve? Nei, det synes jeg ikke.
jente1991 Skrevet 1. mai 2010 #17 Skrevet 1. mai 2010 mamma var altid kjempe sint på meg om jeg kom hjem full, men det verste var at både hun og pappa ble skuffet over meg. da jeg var 16 traff jeg min nåværende kjæreste, og da var det på en måte greit. hun sa aldri noenting om det da lenger. han er eldre enn meg og hun reinte med at han passet på meg(var altid meg som bar han hjem fra byen!)nå er jeg 19 og russ, men er egentlig lei av å drikke. liker meg ikke på russefester i det heletatt. så meg har det gått bra med selv om jeg beynte å drikke relativt tidelig. skal kjøpe går nå sammen med samboeren min og greier men jeg har alltid fått beskjed om at jeg er voksen for alderen, og jeg har mange skrekkhistorier om tideligere venninner det ikke har gått så bra med. de har ikke fått noe særlig reaksjoner hjemme på fyll og foreldrene deres kjøpte alkohol til dem. noen av dem er i dag alenemødre, mens andre er narkomane. du kjenner din datter bedre enn de fleste og bør derfor se det litt ann. om hun er voksen for aldren og annsvarsfull(hun ringte jo tross alt hjem for å bli hentet), går det ann å slakke litt på reglene. men om hun ikke er det, bør det komme reaksjoner. å kjefte ut en 15år gammel jente er sjeldent suksesfullt. etter min mening er det lurere å vise hvor skuffet du er over henne(om dere har et godt forhold og hun bryr seg selvølgelig)
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. mai 2010 #18 Skrevet 1. mai 2010 Nå er jo reglene sånn her til lands at man har ikke lov å kjøpe alkohol før man er 18. Man har lov til å kjøpe, det er selgeren som gjør noe ulovlig.
Antlers Skrevet 1. mai 2010 #19 Skrevet 1. mai 2010 Man har lov til å kjøpe, det er selgeren som gjør noe ulovlig. Riktig. Det er heller ikke lov for voksne å kjøpe alkohol til mindreårige, men foreldre har faktisk lov til å gi barna sine alkohol.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. mai 2010 #20 Skrevet 2. mai 2010 Jeg er nå 20 år, første gang jeg drakk alkohol var jeg 16. Jeg har alltid hatt et veldig åpent forhold med mine forelde og fortalte dem at jeg skulle på en liten sammenkomst med noen venner og at jeg hadde planer om å drikke. De tok det veldig fint, kom å hentet meg når sammenkomsten var over. Det er mye bedre å være ærlig, både for meg og mine foreldre. Hvis det skjedde noe viste de hvor jeg var og hva jeg holdt på med. Mens vennine min måtte lyve, styre og stresse. Den dag i dag må jeg alltid innom soveromet til mamma og pappa og si i fra om at jeg er vell hjemme Du skal være glad at din datter ønsker at du skal komme å hente henne og at der har et åpent forhold om alkohol. I følge hennes handlinger virker det som om du har en temmelig oppegånde datter som kjenner til følgende av å drikke alkohol, og tar det med måte. Gode venner er vesentlig. Hadde det vært med ville jeg tatt en prat med henne om hva som skjedde på festen. Noen som gjorde noe morsomt? Noen som ble for fulle? Gjorde noe dumt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå