Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg og en venninde planlegger og dra på interrail nedover til spania. Vi skal kjøpe den billetten hvor vi kan reise 5 dager i løpet av 10 dager. vi tenkte å dra innom Hamburg, Amsterdam og Paris, også videre ned til Spania hvor vi skal være resten av sommeren. Er det noen som har reist sånn ca samme rute?eller reist ned til spania og kan dele noen erfaringer og gjerne tips? =)

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

jeg har ikke reist mellom Norge og Spania men ganske mye innad i Spania da jeg har vært 6 uker på backpacking der. det er veldig lett å reise innad i Spania ;)

Skrevet

Måtte du betale mye i tillegg?hvis du hadde sånn interrail pass da.

Gjest padawan
Skrevet

jeg hadde ikke interrail-pass så jeg vet ikke om en må betale tilleg. så lenge interrailpasset dekker Spania så ser jeg ikek noen grunn til at en må betale ekstra. jeg har dog reist mest med buss innad i Spania og det er billig. det koster ikke litt mer enn litt over 20 Euro for en 6 timera busstur feks.

Skrevet (endret)

Har ikke reist helt til spania med tog (Alltid tatt den andre veien mot italia og østeuropa istedet), men har mye erfaring med tog og reising innenfor de andre landene du nevner.

Så et par tips: Fra amsterdam - paris og i franrike generelt kommer du nesten ikke utenom å ta Thalys eller TGV; Disse må reserveres i forkant, og gjerne et lite stykke i forkant. Reservasjonen koster penger.. men mindre penger om du har interrailbilett.. de har et lite antall plasser reservert for interrail reservasjoner (Derfor må man være i forkant.. disse reservasjonene forsvinner fort.. og vips så er det MYE dyrere)

Så vær klar på hvilken dag du drar fra amsterdam til paris.. og videre.. slik at biletten på TGV eller thalys ikke koster skjorta. ;)

Det finnes et offisielt togselskap i franrike som godtar interrail biletter også.. men disse er vanskeligere å komme noe sted med faktisk hehe..

Kan se en del togtider her også forøvrig: Www.raileurope.com

Endret av Strenge Frk.Gerd
Skrevet

tusen takk =)

må gjerne komme med flere tips og, er helt grønn på dette.er første gang jeg skal på interrail.føler det er så mye vi må sette oss inn i...

Skrevet

TJa.. litt flere tips kan man bidra med.;)

Et par andre ting som det er greit å være klar over:

-Planlegg reiserute og togtider: når du har fem reisedager innenfor ti, så er det viktig å passe på at du ikke bruker opp disse unødig. F.eks; Hvis du reiser med nattoget en dag, så husk at du stempler biletten etter klokka 19 (tror det var 19)

Reiser du med et natttog som går fra statsjonen før klokka 19.. så risikerer du da å måtte stemple for 2 dager for kun 1 reise. og det er jo litt kjedelig.

-Husk at du skriver opp reisedatoen på billetten før du går på toget, eller så kan du få en bot.

Hvis jeg var dere så ville jeg faktisk tatt nattbussen til danmark (koster 300 kr), og så kjøpt interrail billetten der (Med mindre dere har bestilt). Og så tatt toget fra københavn til hamburg (tror det er fem timer hvis jeg ikke tar feil.. sjekk www.dsb.dk (danmark) eller db.de (tyskland)).

Hvis dere skal ta nattoget forøvrig, så sørg for at dere også reserverer litt i forkant. Vær generelt påpasselige med reservasjoner tror jeg vi sier hehe.

Hvordan har dere tenkt med tanke på husly? Det finnes en del hosteller i europa.. går ann å sjekke på nettet hvilke som har fått best anbefalinger og i henhold til pris. Og så er det mulig å f.eks benytte www.couchsurfing.org da. :)

Skrevet

jeg tror vi tar fly til enten hamburg eller amsterdam og starter der.vi tenkte først å ta første stopp i gøteborg, men der har man vært så er kjedelig og bruke opp klipp på sverige og danmark.er det billigere og kjøpe interrail pass i utlandet?

vi blir nok å bo på hotell, så at det ikke var så dyrt i amsterdam.i paris så håper jeg på at vi får bo hos en venninde av meg hvis hun er hjemme.

ja det er etter kl 19 så kan vi stemple eller skive neste dags dato.

Skrevet

jeg tror vi tar fly til enten hamburg eller amsterdam og starter der.vi tenkte først å ta første stopp i gøteborg, men der har man vært så er kjedelig og bruke opp klipp på sverige og danmark.er det billigere og kjøpe interrail pass i utlandet?

vi blir nok å bo på hotell, så at det ikke var så dyrt i amsterdam.i paris så håper jeg på at vi får bo hos en venninde av meg hvis hun er hjemme.

ja det er etter kl 19 så kan vi stemple eller skive neste dags dato.

Nei det er omtrent samme pris.. så dere sparer ikke noe særlig på akkurat det. :)

Hamburg-amsterdam er ca 5 timer også forresten. :)

Det koster kanskje ikke så fryktlig mye å ta et fly til hamburg eller amsterdam?

Hvis dere ikke får bodd hos venninen i paris kan jeg anbefale hotell sibour ved gare l'est, billig hotell som tar 45 euro pr natt (pris pr rom, ikke pr pers).

Skrevet

ah oki.ja da kjøper vi nok før vi drar herfra.nei billettene var ikke ille dyre koster rundt 500-700 kr ned til hamburg eller amsterdam.

jeg snakka med henne idag og vi fikk ikke bo hos henne, tror det hadde blitt veldig trangt uansett siden hun bor med foreldrene sine.har hotellet noe hjemmeside?

Skrevet

takk =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...