Auri Skrevet 30. april 2010 #1 Skrevet 30. april 2010 (endret) Idag leser jeg dette på tollvesenet sine sider: # Toll De fleste varer er tollfrie, men kjøper du klær, tekstiler eller næringsmidler, for eksempel håndklær, sengetøy, gardiner og lignende, må du som regel betale toll. Eksempler på varer som er tollfrie: # - elektroniske produkter (TV, PC, DVD-spiller med mer) - DVD - CD - skriver - skanner - kikkert - kamera - sko og støvletter - bildeler - møbler - alt sportsutstyr, unntatt sportsklær - briller og solbriller - vesker, bagger, ryggsekker - sanitærartikler (badekar, vasker, duskabinett) - kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo) - barnevogner - sykler - verktøy (elektronisk og mekanisk) - pyntegjenstander - drikkeglass, varer av glass (speil m.v. ) - service og porselen - plakater Jeg vet ikke med dere, men jeg har måttet betale toll opptil flere ganger for sminke osv. som koster over 200kr... Og nei, det er ikke moms jeg har betalt. Har også opptil flere ganger betalt en halv formue i toll på sko, som det også står her at skal være tollfritt... Jeg bare lurer; vet ikke tollvesenet selv hva de driver med? Så sent som idag fikk jeg pakke i posten fra Strawberrynet, med tollgebyr på 106 kr. Varen kostet med 310kr... Det er en tredjedel av verdien det! Gjett hvem som skal ta en sint telefon til tollvesenet på mandag. Endret 30. april 2010 av Ashelia
Kjetil S. Skrevet 30. april 2010 #2 Skrevet 30. april 2010 Idag leser jeg dette på tollvesenet sine sider: Jeg vet ikke med dere, men jeg har måttet betale toll opptil flere ganger for sminke osv. som koster over 200kr... Og nei, det er ikke moms jeg har betalt. Har også opptil flere ganger betalt en halv formue i toll på sko, som det også står her at skal være tollfritt... Jeg bare lurer; vet ikke tollvesenet selv hva de driver med? Så sent som idag fikk jeg pakke i posten fra Strawberrynet, med tollgebyr på 106 kr. Varen kostet med 310kr... Det er en tredjedel av verdien det! Gjett hvem som skal ta en sint telefon til tollvesenet på mandag. Dette er bare piss! All sminke er tollfritt. Ingenting er momsfritt, men det er en annen sak. All sminke kan importeres uten toll; http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/Chapter.aspx?id=190933&epslanguage=no&bk=33.04#33.04 33.02 Blandinger av velluktende stoffer og blandinger (herunder alkoholholdige oppløsninger) på basis av ett eller flere av disse stoffer, av det slag som brukes som råstoff i industrien; andre preparater på basis av velluktende stoffer, av det slag som brukes til fremstilling av drikkevarer. N .1000 - av det slag som brukes i næringsmiddel- eller drikkevareindustrien 0 kg - ellers: .9010 - - alkoholholdige 0 kg .9090 - - andre 0 kg 33.03 Parfymer og toalettvann. - alkoholhodige: .0011 - - parfymer 0 kg .0012 - - toalettvann 0 kg .0090 - andre 0 kg 33.04 Preparater for skjønnhetspleie eller sminking og hudpleiepreparater (unntatt legemidler), herunder solbadpreparater; preparater for manikyr eller pedikyr. .1000 - sminke for leppene 0 kg .2000 - sminke for øynene 0 kg .3000 - preparater for manikyr eller pedikyr 0 kg - ellers: .9100 - - pudder, også sammenpresset 0 kg - - andre: .9910 - - - hudkrem og hudolje 0 kg .9990 - - - ellers 0 kg 33.05 Hårpleiepreparater. .1000 - sjampo 0 kg .2000 - permanentpreparater 0 kg .3000 - hårlakk 0 kg .9000 - andre 0 kg 33.06 Munn- og tannhygienepreparater, herunder pasta og pulver for festing av tannproteser; tanntråd, i pakninger for detaljsalg. .1000 - tannpleiemidler 0 kg .2000 - tanntråd 0 kg .9000 - andre 0 kg 33.07 Preparater til bruk før, under og etter barbering, kroppsdeodoranter, badepreparater, hårfjernings-midler og andre parfyme-, kosmetikk- eller toalett-preparater, ikke nevnt eller innbefattet annet sted; tilberedte romdeodoriseringsmidler, også upar fymerte eller med desinfiserende egenskaper. .1000 - preparater til bruk før, under og etter barbering 0 kg .2000 - kroppsdeodoranter og -antiperspiranter 0 kg .3000 - parfymert badesalt og andre badepreparater 0 kg - preparater for romparfymering eller romdeodorisering, herunder velluktende preparater som brukes ved religiøse seremonier: .4100 - - "agarbatti" og andre velluktende preparater som er virksomme ved brenning 0 kg .4900 - - andre 0 kg .9000 - ellers 0 kg
Lykkelitenen Skrevet 30. april 2010 #3 Skrevet 30. april 2010 Du har nok ikke betalt toll, men fortollningsgebyr. Dette er det posten som tar (ligger på rundt hundrelappen) så har du betalt moms, som er på 25% av kjøpesummen om den overstiger 200 kroner.
Lykkelitenen Skrevet 30. april 2010 #4 Skrevet 30. april 2010 http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131876&epslanguage=NO for å se eksempel... Så plusser man på fortollningsgebyret som posten tar....
H80 Skrevet 30. april 2010 #5 Skrevet 30. april 2010 Sannsynligvis betalte du ikke toll, men (som du selv skriver) tollgebyr/fortollingsgebyr til speditøren. Posten og andre har jo en del ekstrajobb med å fortolle momspliktige varer, og det er bare rett og rimelig at de tar seg betalt for det. Tollvesenet har ingenting med dette å gjøre.
Auri Skrevet 30. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 30. april 2010 Det står ikke under fortollningsgebyr på denne pakka. Men poenget er ikke bare denne pakken spesifikt; men at dette er noe som skjer mye! Jeg (og flere andre her på KG som jeg har lest) betaler toll for sminke/hårprodukter/hudpleie osv. som skal være tollfritt. Jeg visste faktisk ikke at det var tollfritt, for jeg har alltid betalt toll! (får ikke varene jeg vil ha fra sider som har gratis frakt...) Jeg synes det er for ille at Tollvesenet krever inn toll de ikke har rett på.
Lykkelitenen Skrevet 30. april 2010 #7 Skrevet 30. april 2010 Jeg er ganske sikker på at dere ikke betaler toll, men missfortsår hva dere egentlig betaler for.... når det er to gebyrer som skal betales, så kan man lett gå i surr og tro man betaler toll, og ikke moms og fortollningsgebyr... og utifra den summen presenterer, så høres regnestykket fornuftig ut, men for all del, er du sikker på at de har gjort feil, så ring Bare slik du kan vite sikkert
Pingting Skrevet 1. mai 2010 #8 Skrevet 1. mai 2010 (endret) Ingenting er momsfritt, Bøker er momsfritt. Sminke er tollfritt ja, men en tredel av verdien høres da ut som moms og fortollingsgebyr? :klø: Håper du finner ut av det ihvertfall! Endret 1. mai 2010 av Pingting
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. mai 2010 #9 Skrevet 1. mai 2010 106 kr er spesifikt hva jeg har betalt i fortollingsgebyr flere ganger. Tollsatsen er rundt 11,7% (?), så regn ut de prosentene for å se om du har betalt toll eller ikke.
Gjest hudenmin Skrevet 1. mai 2010 #10 Skrevet 1. mai 2010 Ja, det visste jeg. I de tilfellene folk sier at de har betalt toll for sminke, viser det seg å være 25% mva + fortollingsgebyr det refereres til: På mine kvitteringer fra posten (for varer mellom 200 og 1000), står det altså: Utlagt mva: kr ... Pris fortolling: kr 108,- (etter 1.1.2010)
Zzyzx Skrevet 1. mai 2010 #11 Skrevet 1. mai 2010 Jeg har aldri betalt toll på noe som helst jeg har bestilt fra utlandet. Men moms, det har jeg betalt. Og fortollingsgebyret til speditør hver gang det må beregnes moms på en vare. Tviler sterkt på at det som er betalt av TS er toll. Men det er jo bare å ta en telefon, så får hun klarhet i det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. mai 2010 #12 Skrevet 1. mai 2010 Pass på begrepene - toll, moms og fortollningsgebyr er tre forskjellige ting, og veldig mange blander sammen toll og moms! Toll - Toll er skatt på vareflommen over en landegrense. Veldig mange varer er tollfrie, deriblant sminke (jfr lista i startinnlegget) Moms (merverdiomsetningsavgift) - Moms er en generell skatt på omsetning av varer og tjenester. Denne slipper man ikke unna, selv om man handler fra utlandet. Bøker er fritatt for denne regelen, og man betaler heller ikke moms på varer/pakker under NOK 200,- Fortollingsgebyr - Fortollingsgebyr er det gebyret speditøren (Posten)krever for å foreta tollbehandlingen dersom vareverdien overskrider NOK 200,- (og man må betale moms) eller om varen er tollpliktig (jfr varer som ikke er på lista i startinnlegget). Forenklet tollbehandling (varer mellom NOK 200,- og NOK 1000,-) koster pr dags dato NOK 108,- pr oppdrag Ordinær fortolling (varer over NOK 1000,-) koster pr dags dato NOK 217,- pr oppdrag (les mer om fortolling på Postens sider) -------------------------- Jeg er rimelig sikker på at det du har betalt, trådstarter, er MOMS og fortollingsgebyr til Posten. Her står det forresten ganske greit og forståelig om netthandel: http://www.dinside.no/286339/paa-nett-med-netthandel
Gjest SmallTalk Skrevet 1. mai 2010 #13 Skrevet 1. mai 2010 Ashelia: Det man betaler for dersom varen koster over 200,- er forenklet tollbehandling + moms. Ikke toll.
Auri Skrevet 1. mai 2010 Forfatter #14 Skrevet 1. mai 2010 Da er det jo rart at det står summer både på fortollningsgebyr (ja, jeg vet forskjellen), moms OG tollgebyr. Til sammen må jeg ut med nesten like mye som produktet kostet i seg selv for å få hentet ut pakka. Så jeg har faktisk endt opp med å tape et par hundre kroner på å kjøpe den j**** eyelineren på nett istedet for parfymeri... *sukk*
Cumulus Skrevet 1. mai 2010 #15 Skrevet 1. mai 2010 Så hvis jeg skal ha to ting er det bedre å gjøre to separate bestillinger slik at det ikke kommer over 200 kroner?
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. mai 2010 #16 Skrevet 1. mai 2010 Så hvis jeg skal ha to ting er det bedre å gjøre to separate bestillinger slik at det ikke kommer over 200 kroner? Om frakten er ganske billig, ja.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. mai 2010 #17 Skrevet 1. mai 2010 Da er det jo rart at det står summer både på fortollningsgebyr (ja, jeg vet forskjellen), moms OG tollgebyr. Til sammen må jeg ut med nesten like mye som produktet kostet i seg selv for å få hentet ut pakka. Så jeg har faktisk endt opp med å tape et par hundre kroner på å kjøpe den j**** eyelineren på nett istedet for parfymeri... *sukk* Hvilke summer står på hentelappen din da?
Auri Skrevet 1. mai 2010 Forfatter #18 Skrevet 1. mai 2010 106 kr fortollningsgebyr, 106 tollgebyr, 78kr moms. Eyelineren kostet 308 kr og frakta var gratis... Så mye for å spare 150 kr på å bestille på nettet
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. mai 2010 #19 Skrevet 1. mai 2010 Så totalsum å betale Posten er altså 290,-? Det riktige ville altså vært 184kr totalt (moms + fortollingsgebyret)- da kan det virke som om du er blitt belastet med dobbelt fortollingsgebyr...
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. mai 2010 #20 Skrevet 1. mai 2010 Ja, der har posten gjort en feil sikkert! Ta med kvitteringa til der du hentet pakken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå