Gjest Auu Skrevet 17. september 2003 #1 Skrevet 17. september 2003 Jeg har fått vondt i ryggen med utstråling nedover foten. Det kom som lyn fra klar himmel og de første dagene klarte jeg ikke gå. Nå etter en uke går jeg godt, men må legge meg nedpå av og til fordi det er vondt. Har selvsagt vært hos lege, men har egentlig ikke fått annet der enn sykemelding og beskjed om å gå i marka og holde meg i form. Litt frustrerende. Er det noen her som har erfaring med ryggproblemer og kan gi meg råd og tips om hvordan jeg bør trene, hvilke øvelser bør jeg gjøre, hva jeg ikke bør gjøre osv.? Hadde blitt kjempetaknemlig for gode råd.
Gjest Lady-M Skrevet 17. september 2003 #2 Skrevet 17. september 2003 Har samme problem som deg. Jeg har en eller annen skade i korsryggen (muskelen) og har til tider veldig vondt i hofta/ryggen/benet. Får sykemelding og medisiner av legen, og beskjed om at jeg må holde meg i bevegelse (gå turer ol.) Ganske frustrerende å ikke vite hva det virkelig kommer av..for jeg husker ikke at jeg ha skadet meg. Jeg gikk så til en naturterapaut. Hun målte bekkenet mitt og fant ut at det var skjevt slik at det ene benet virker lenger enn det andre. Over tid vil det bli en slitasje/bettenelse i bekkenet og kan i noen tilfeller resultere i bekkenløsning, mente hun... Jeg gjør noen øvelser som retter opp bekkenet midlertidig, må gjøre øvelsene med jevne mellomrom. Jeg tror mer på denne versjonen.. Men blir jo litt forvirret. Dra til en naturterapeut eller kiropraktor el., mulig de har en annet svar enn legen....
Gjest Auu Skrevet 17. september 2003 #3 Skrevet 17. september 2003 Tusen takk for svar. Det var interesant det du skrev om skev hofte og slitasje m.m. Har tenkt i de baner. Har hatt mye bekkenløsning under svangerskap og dette er faktisk veldig likt, bare at den akutte delen av kolapsett mitt denne gangen var tusen ganger verre. Holdt på å svime av. Har vært hos kiropraktor og han mener det er prolaps, hva han egentlig måtte mene med det.. Legen tror ikke det siden jeg er blitt så raskt bra igjen. Ikke lett det her :-?
Pusekatt Skrevet 17. september 2003 #4 Skrevet 17. september 2003 Tips; gå til en naprapat eller kiropraktor! De har langt bedre forutsetninger for å stille en korrekt diagnose enn en almennpraktiserende lege. Selv har jeg hatt mye problemer med ryggen, bl.a. lumbagoisjias, som har en del av de samme symptomene som du nevner her. I tillegg har jeg noen låsninger i enkelte virvler i ryggen/nakken som kommer og går litt. Samt muskelknuter, og generelt veldig stive/stramme muskler i rygg/nakke. Går til behandling hos fysioterapeut og naprapat, og har greid å holde det i sjakk (uten sykemelding). Det har hvertfall fungert veldig bra for meg!
Gjest Tristessa Skrevet 17. september 2003 #5 Skrevet 17. september 2003 Har det slik selv, skjeve bein og ulik lengde, låst bekken, knust haleben og gudene vet hva annet. Kiropraktor var løsningen for meg inntil videre, må lære å leve med smertene rett og slett til jeg en gang må opereres. Anbefaler virkelig å ta en tur til kiropraktor, de kan rette opp problemene i de vondeste periodene.
Lillebi Skrevet 18. september 2003 #6 Skrevet 18. september 2003 Ikke gå til kiropraktor! Det kan lett gjøre vondt verre... Hvis du har fått prolaps skal i hvert fall ikke en kiropraktor gjøre noe med det.Jeg ville gått til en fysioterapeut. Der vil du lære øvelser som er gode for ryggen din. Ellers er det bare å holde seg i bevegelse mest mulig - du kjenner selv hva du ikke bør gjøre, for da gjør det jo vondt.. Ta et varmt bad. Vær ekstra flink til å tøye ut etter trening. Det er viktig med generelt sterk kropp, for hvis du får tilbakefall senere vil du få mindre vondt. Også for å få bedre holdning. Jeg liker godt å sykle og vekter (trener mye armer for at jeg ikke så lett skal bære all vekt med ryggen...) Svømming kan være for tøft for ryggen (evt svøm på ryggen) Det er viktig med ryggøvelser, men når ryggen er som verst, mener jeg at det er vel så viktig å være sterk i resten av kroppen siden ryggen er så svak som den er... Innebandy kan være veldig tøft for ryggen med all vridningen av kroppen, men etter en del trening ble jeg mye sterkere og ryggen ble bedre pga den treningen! Det finnes støttebånd ("korsett") til å feste rundt hoftene til bruk under trening eller til vanlig som kan føles avlastende på en måte. Akupunktur kan hjelpe.
Gjest Auu Skrevet 18. september 2003 #7 Skrevet 18. september 2003 Har vært hos kiropraktor i dag.. I forhold til hos legen så var det som å være i himmelen - han hadde tydeligvis peiling. Strekte endel på ryggen og forklarte masse, samt ga meg veiledning i øvelser. Foreløpig bare balanse- og stabiliserende øvelser, samt turer i skog og mark og uttøying. Ingen styrketrening nå. Skal tilbake over helgen. Har nå fått litt tro på dette da. Og så er det jo veldig godt å møte noen som kan sitt fag. Tenkte igrunnen at det er sprøtt at man går til lege med ryggen, når de kan så lite i forhold til kiropraktor
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå