Gjest Ellisiv Skrevet 17. september 2003 #1 Skrevet 17. september 2003 Jeg har et par spørsmål som jeg håper noen kan svare på. Første spørsmål: Mennesker som ansettes i skolen, får de rullebladet sitt grundig sjekket før de blir ansatt? Andre spørsmål: Hvor kan man henvende seg for å få vite om det bor en tidligere dømt seksualforbryter/pedofil i ens nabolag?
nille-s Skrevet 17. september 2003 #2 Skrevet 17. september 2003 når du ansettes i skolen må du levere en attest fra politiet på at du ikke har noe på rullebladet. men jeg tror også det fins en mer omfattende attest som kreves noen andre steder. mer enn det vet jeg ikke.
Gjest Nightwish Skrevet 17. september 2003 #3 Skrevet 17. september 2003 De som ansettes i skole tror jeg på lik linje med barnehage må levere inn en vandelsattest. Om hvor du kan sjekke pedofildømt etc. så tror jeg ikke det er mulig bortsett fra om du har dør-til-dør aksjon selv. "rring" er du pedofil??? De har vel like mye rett til personvern som alle andre TROR jeg.
Sheba Skrevet 17. september 2003 #4 Skrevet 17. september 2003 Jeg kan bare svare på det første spørsmålet - alle som starter høgskoleutdanning i dag på sosionom- eller barnevernspedagogutdanningen må levere politiattest for å kunne starte på studiet (tror kanskje at dette også gjelder vernepleiere). Når det gjelder spørsmål nr. 2 så tror jeg at også pedofilidømte som har sonet sin straff har krav på samme personvern som andre mennesker. Noen steder må jo også disse bo, og myndighetene ønsker nok ikke borgervernsgrupper på jakt etter pedofile ute i boligområdene. Slike ting kan fort komme ut av kontroll og ende med regelrett lynsjing. Det har vel skjedd andre steder i verden tror jeg. Hvorvidt pedofile som har begått grove overgrep fortjener lynsjing er derimot en helt annen debatt som jeg ikke vil ta her.
elinia Skrevet 17. september 2003 #5 Skrevet 17. september 2003 Det kommer litt an på hvilken stillig i skolen du har. Er du vaktmester tviler jeg på at du trenger å levere attest. Ellers driver fengsler i Norge med "utlån"/ samfunnstjenste til ulike skoler. Da får ikke skolen vite hva personen er dømt for, og man kan da heller ikke vite om politiet har sjekket om han er en sedelighetsforbryter eller ikke. Forhåpentligvis har de gjort dette, men man vet aldri...
Gjest Lea Skrevet 17. september 2003 #6 Skrevet 17. september 2003 For at du skal ansettes i en barnehage kreves det politiattest, ja.
Gjest Madam Felle Skrevet 17. september 2003 #7 Skrevet 17. september 2003 politiattest på at du ikke er sexforbryter eller misshandler, men svindel, bedrag ol behøver en ikke levere ut til ansettelse i skolen og barnehage
Champagne Skrevet 17. september 2003 #8 Skrevet 17. september 2003 Er bare attest på at du ikke er sexforbryter, ja. Og regner med (og håper) dette gjelder for alle stillinger i skolen (inkl vaktmester). Kan ikke være for forsiktig!
Labella Skrevet 17. september 2003 #9 Skrevet 17. september 2003 De som ansettes i skole/barnehage må levere en begrenset politiattest. Dette er hentet fra Sør-Trøndelag Politidistrikts nettsider: Begrenset politiattest er en attest hvor det bare er helt spesielle straffbare forhold som skal være med. F.eks seksuelle overgrep mot barn som er de eneste forhold som skal med i en politiattest for en som har fått tilbud om tilsetting i grunnskolen. I slike attester blir de straffbare forhold ikke slettet etter en viss tid.
Gjest Anonymous Skrevet 18. september 2003 #10 Skrevet 18. september 2003 Det kommer litt an på hvilken stillig i skolen du har. Er du vaktmester tviler jeg på at du trenger å levere attest. Faren min er vaktmestervikar på en barneskole og han måtte levere politiattest. På denne attesten står det kun om sedelighetsforbrytelser og overgrep mot barn. Det er jo ingen garanti for at personen ikke er farlig. Det er bare et lite skriv som det står at man ikke er dømt for slike forhold. I barnevernet, på skoler og ellers hvor man søker jobb tett på barn så må man levere politiattest.
Gjest Primula Skrevet 18. september 2003 #11 Skrevet 18. september 2003 Jeg er lærerstudent, og var nettopp til politiet for å skaffe meg den obligatoriske politiattesten. Det var i og for seg greit nok, men det som forundret meg var at mannen i skranken hentet et standard skjema/attest, skrev navnet mitt og persomnummer og skrev selv under etter det og jeg fikk med meg skjemaet hjem. Han sjekket ikke opp på data eller noe sånt.... Så jeg kunne godt ha fått den attesten om jeg hadde hatt noe sånt på rullebladet. Dette reagerte jeg på. Virklig sløvt spør du meg.
Lillebi Skrevet 21. september 2003 #12 Skrevet 21. september 2003 Alle lærere og assistenter som jobber i skolen må levere politiattest nyere enn 3 måneder når de starter i ny jobb. Det samme gjelder språkreiseledere.
smil Skrevet 26. september 2003 #13 Skrevet 26. september 2003 Jeg er utdannet lærer. Jobber litt som vikar. Har aldri hatt fast jobb. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har levert politiattest.
Gjest Coolaid Skrevet 26. september 2003 #14 Skrevet 26. september 2003 Har jobbet flere år i barnehage og blitt spurt om vandelsattest en eller to ganger. Men pga at man er i jobb når det er kontortid hos politiet har det hele gått i glemmeboken. Men det er veldig rart med tanke på sikkerheten at man kan jobbe flere år i barnehage uten at noen krever vandelsattest. (Har jobbet i flere barnehager og bare blitt spurt i en)
Pip Skrevet 26. september 2003 #15 Skrevet 26. september 2003 Lærarar og førskulelærarar VEIT eg må levere politiattest. Meinar detteog gjeld i helsevesenet (mamma jobbar der) - iallefall i heimebaserte tenester. Og, som nokon har nemnt her - sosionom og barnevernspedagog. Når det gjeld om du kan få vite om evt. pedofile, så finst det nok ikkje noko eige register... Då hadde vel ikkje dei pedofile fått bu nokon stad, vil eg tru...
Keira Skrevet 27. september 2003 #16 Skrevet 27. september 2003 Det er altså ikke riktig at du alltid må levere politiattest! Jeg har jobbet som både fast lærer og som periodevis vikar. For det første: Det er ganske nytt at man må levere dette under studiet. Slik var det ikke for bare noen få år siden. Dermed er ikke de som har jobbet noen år sjekket på den måten. For det andre: da jeg ble fast ansatt ble jeg spurt om politiattest, men har flyttet litt i det siste pga nye studier, og har jobbet på rundt 6 ulike barneskoler i 4 ulike kommuner som vikar (da mener jeg vikar slik fra dag til dag, ikke for en lengre periode). Jeg har ikke en eneste gang blitt spurt om attest. Man kan derfor IKKE være sikker på at folk som er utdannet for noen år siden, og som "flakker litt rundt" uten fast lærerjobb, har et plettfritt rulleblad! Sorry, men slik er det. Du har ingen garanti for at alle som er på en skole til enhver tid ikke er pedofile
Labella Skrevet 27. september 2003 #17 Skrevet 27. september 2003 Du har ingen garanti for at alle som er på en skole til enhver tid ikke er pedofile Nei, det har man dessverre ikke. Det kan man jo ikke garantere selv om folk har plettfri vandelsattest heller. Det finnes nok mange som er pedofile uten å ha det på rullebladet sitt...
Keira Skrevet 27. september 2003 #18 Skrevet 27. september 2003 Akkurat! Det er også et godt poeng. Dessverre...
Gjest Anonymous Skrevet 28. september 2003 #19 Skrevet 28. september 2003 Jeg er lærerstudent' date=' og var nettopp til politiet for å skaffe meg den obligatoriske politiattesten. Det var i og for seg greit nok, men det som forundret meg var at mannen i skranken hentet et standard skjema/attest, skrev navnet mitt og persomnummer og skrev selv under etter det og jeg fikk med meg skjemaet hjem. Han sjekket ikke opp på data eller noe sånt.... Så jeg kunne godt ha fått den attesten om jeg hadde hatt noe sånt på rullebladet. Dette reagerte jeg på. Virklig sløvt spør du meg.[/quote'] Tror du har misforstått ganske kraftig Lucia. Det du har fått med deg er nok bare et søknadsskjema for politiattest. Selvfølgelig sjekkes ditt rulleblad opp mot politiets sentrale registre. I Oslo tar det 2-3 uker fra man leverer en slik søknad til denne kommer i posten. En slik attest skrives ut av bøtekontoret. Det er noe som heter begrenset politiattest, som nevnt over. Det er dette man får f.eks når man skal jobbe i skole eller barnehage. Der står det bare om du er dømt for overgrep mot barn e.l. Du kan godt være dømt for narkotikaforbrytelser og få jobb i skolen. Så har man noe som heter uttømmende politiattest. Dette ber f.eks. barnevernet om når de skal ansette folk. I denne attesten står alt, også forhold du bare er anmeldt, ikke nødvendigvis dømt for. Når det gjelder å finne ut om folk i nabolaget er pedofile er det nok ikke noe sted du kan få opplyst slike ting på forespørsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå