Gjest Mammaen Skrevet 30. april 2010 #1 Skrevet 30. april 2010 Datteren mine på 14 år ønsker å ta litt solarium nå i forkant av en ferietur. Jeg tok selv litt sol innimellom fra den alderen, men den gangen var vi vel ikke så opplyst om alle farene ved å ta solarium. Jeg er nok litt tilbakeholden med at hun skal få ta sol, mens hun på sin side vil veldig gjerne ta et par få, korte soltimer. Hva sier "domstolen" her på KG?
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #2 Skrevet 30. april 2010 Bedre det enn at hun er helt bleik og usola når hun kommer ned i den skarpe sola i syden.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #3 Skrevet 30. april 2010 Det er ikke noe vits i hvis det er for å få "underlag", ihvertfall, det er bare en myte. Skadelig er det også. Mange unge er rett og slett avhengige. Dropp det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #5 Skrevet 30. april 2010 Er det ikke aldersgrense på 16 eller 18 på å ta solarium?
Kirby Skrevet 30. april 2010 #6 Skrevet 30. april 2010 Er det ikke aldersgrense på 16 eller 18 på å ta solarium? Jo, 18 år. Syns ikke du skal oppfordre eller la henne gjøre det, plutselig blir det en stygg uvane.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #7 Skrevet 30. april 2010 Bedre det enn at hun er helt bleik og usola når hun kommer ned i den skarpe sola i syden. Det er bare å bruke høy solfaktor, det. Da blir man ikke brent.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #8 Skrevet 30. april 2010 selvbruning da? De er helt ufarlig.
Harlekin Skrevet 30. april 2010 #9 Skrevet 30. april 2010 Jeg er ikke "for" solarium, verken for voksne eller barn. Det er ikke bra for huden. Ang. beskyttelse, er det vel bare å sørge for skikkelig smøring i feriedagene? Men jeg skjønner at det er forfengelighetsgrunner til at hun vil dette, og der har jeg ikke så mye å komme med (annet ennat jeg ikke synes det er spesielt fint å være brun vs. normalt blek).
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #10 Skrevet 30. april 2010 De er helt ufarlig. Vet da det, mente at hun kan bruke det i stedet. " Syns ikke du skal oppfordre eller la henne gjøre det, plutselig blir det en stygg uvane." Enig!
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #11 Skrevet 30. april 2010 Jeg synes ikke så små jenter burde fokusere så mye på kropp. Hvorfor ikke vente noen år og la ungen være barn litt til? Er nok kroppsfokus fra før av uansett.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #12 Skrevet 30. april 2010 Hva ønsker du å lære din datter? Ta vare på hud og helse inkluderer ikke solarium.
Gjest Mammaen Skrevet 1. mai 2010 #13 Skrevet 1. mai 2010 Det er min datter som spør, og det er jeg som ikke har lyst til å gi henne lov! Argumentene hennes er mange; hun har soleksem og har hørt det hjelper å ta sol, det er KUN snakk om noen få timer nå før denne ferien, altså ingen ny uvane. Hun er selv klar over hun er ung, men argumenterer med at mange venninner tar litt sol. Mine motargument er like mange...
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. mai 2010 #14 Skrevet 1. mai 2010 Jeg har en 12 åring som i ett års tid har spurt om å få ta solarium. Hun har flere venninner som tar sol.. Kommer på at jeg tok sol i skjul for mamma og pappa når jeg var 16 år. Nå synes jeg alt kommer mye tidligere hos barna. Datteren min vil stripe håret, sminke seg, ta sol, gå i høye heler etc.. Bare å manne seg opp til å si nei i mange år!
Djungelvrål Skrevet 1. mai 2010 #15 Skrevet 1. mai 2010 Solfaktor 50+ og sitte under en parasoll i syden er det beste i syden hvis man ikke vil bli brent. I tillegg holder det å sole seg et par timer hver dag. Ingen hensikt å steke seg i timevis.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. mai 2010 #16 Skrevet 1. mai 2010 Det er min datter som spør, og det er jeg som ikke har lyst til å gi henne lov! Argumentene hennes er mange; hun har soleksem og har hørt det hjelper å ta sol, det er KUN snakk om noen få timer nå før denne ferien, altså ingen ny uvane. Hun er selv klar over hun er ung, men argumenterer med at mange venninner tar litt sol. Mine motargument er like mange... Solarium er ikke SÅ farlig som mange her skal ha det til. 5-6 minutter 3-4 ganger kan ikke gjøre så mye skade. Problemet er at mange overdriver og gjerne tar 20-30 minutter flere dager i uka.
Kirby Skrevet 1. mai 2010 #17 Skrevet 1. mai 2010 Les her, også kan du vise den til dattera di etterpå.
Glorious Skrevet 1. mai 2010 #18 Skrevet 1. mai 2010 I fjor tok jeg litt sol før jeg skulle til Kreta i en uke og det ble nok til ett pent grunnlag. Dette er den første sydenturen noen gang jeg ikke har blitt solbrent og jeg solte meg faktisk mer enn vanlig med samme faktor som før så at det ikke hjelper mot solbrenthet stemmer ikke. Syns du skal la henne få gjøre det men bare litt og pass på at hun allikevel smører seg godt å tar pauser fra solen.
Gjest imli Skrevet 2. mai 2010 #19 Skrevet 2. mai 2010 Eg ville ikkje latt ho få lov. Berre det at det er aldersgrense på 18 år er vel argument nok? Har for øvrig aldri heller skjønt kva som er så innmari pent med å vere brun? :klø: Eg syns folk er vel så pene om vinteren.
Gjest Vulture Skrevet 2. mai 2010 #20 Skrevet 2. mai 2010 Nei. For sjansen for farlige føflekker og hudkreft økes ekstremt mye hvis man tar solarium når man er under atten år. Mener det var rundt 75% økt risiko ifølge folkene jeg snakket med fra kreftforeninga? Og dette med å ta sol før syden er visst feil har jeg hørt. Har man lys hud og blir brent, bør man jo egentlig ikke steike seg i sola eller solarium, men sole seg med vett. Da blir man brun, og ikke rød: )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå