Gå til innhold

Gifte seg som studenter uten egen bolig?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Litt rotete overskrift, men shit au. :fnise:

Jeg har veldig lyst til å gifte meg med min samboer og det ønsket har bare vokst og vokst den senere tid.

Vi har vært sammen i litt over 2,5 år og jeg er sikker på at han er mannen i mitt liv (som alle andre som gifter seg også er, selv om det kan ende galt).

Vi har snakket litt om det, men ikke noe konkret.

Men nå begynner jeg på mine studier til høsten og han på sine studier til neste høst, så det er enda 5-6 år til utdannelsene er i boks.

I tillegg så eier vi ikke egen bolig og jeg tenker som så at det lureste er å spare penger til egenkapital, så vi får kjøpt noe eget etterhvert, i stedet for å "blåse" bort mange titalls tusen kroner på et bryllup.

Er det mange her som har giftet seg under studietiden uten å ha eid egen bolig?

Jeg vet vel egentlig hva fornuften forteller meg, men så er det disse følelsene som tar over av og til. :sjenert:

En annen ting jeg lurer på, når man sparer til bryllup, sparer man da opp hele summen før man begynner å planlegge, eller er det mange som forlover seg, for å sette av penger til bryllupet?

Hilsen en håpløs romantiker som nileser bryllupssider hver dag og drømmer om den store dagen. :blush:

Videoannonse
Annonse
Gjest WendyClear
Skrevet

Jeg og mannen gifta oss ifjor etter 3 år sammen. Bor i leid leilighet og på bachelor til høsten begge to. Vi hadde bare et bittelite koselig brylupp med bare oss da, siden vi ikke er noe glade sånne store tradisjonelle brylupp. Reisen fikk vi i gave, så en trenger ikke bruke mange penger...

Gjest Mahareth
Skrevet

Har ikke tenkt å si noe om hvor gamle dere "bør" være før dere gifter dere, eller om dere skal prioritere boligkjøp.

Når det kommer til sparing til bryllup må du se på hvor mye dere ønsker å bruke, om det svarer til forventningene og hvor mye dere kan sette av hver mnd først. Kan dere sette av 500 hver, og trenger 80 000 til bryllupet så vil det ta ei stund før det blir bryllup uansett.

En annen ting er at mange foreldre hjelper gjerne til litt. De sier det nok selv om dere begynner å planlegge bryllup.

Det ligger flere budsjett-tråder her, er bare å søke litt så finner du masse :) Er fint å se hva andre ender med å bruke, ettersom det kan være mye å spare.

Skrevet

vi gifter oss til høsten, jeg holder på å fullføre mastergraden, han skal være student noen år til. Vi har et budsjett på 30 000, men det blir nok litt over det. Skal ha 50 gjester til middag. Betaler omtrent 7000 for lokalet, 3000 på ting kjole og dill til meg, 5000 til han, resten går til mat (skal ha fondue, som krever lite forarbeid, lite tilbehør og lite servering, mamma har servert det i 50 årsdag og konfirmasjoner, så jeg regner med at hun har kontroll) og alkohol.

De 30-40 tusen blir ikke sååå mye i det store når man skal ta opp et lån til å kjøpe leilighet. Dessuten håper vi at foreldre spytter i litt og vi vurderer å ønske oss penger i tillegg til gaver.

Vi sparte opp på 15 000 hver på forhånd og sparer fortsatt. Er ikke mye spennende mat, byturer og klesshopping på oss for tiden.

Og forresten er det skattelette for når man er gift med en student :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! :klemmer:

Nå er jeg ikke i tankene om noe store greier med limousin fra kirken, kjole til mange tusen kroner, kjempedyr mat osv.

Siden min mor er alene og hans mor er uføretrygdet, så regner vi ikke med noen pengegaver derfra, selv om jeg har en formuende farfar som sikkert spytter i litt av eget ønske. :jepp:

Vi baserer oss med andre ord ikke på økonomisk hjelp utenfra, men er jo hyggelig om det skjer.

Jeg tenker på et bryllup til rundt 40-60.000 kr, uten at jeg har satt meg så voldsomt inn i kostnader og slike ting.

Mat og alkohol er vel de største utgiftspostene.

Nei, hør på meg, sitter og planlegger et bryllup som jeg ikke aner om kommer til å skje før om mange år. :ler:

Men jeg kan jo alltids lufte det for samboer når han kommer hjem. ;)

Skrevet

Det er jo ein prioriteringssak. Du kan jo starte å rekne litt på kor mykje eit bryllup etter dykkar ønskje vil koste. De kan fint rekke å spare opp eigenkapital til bustad også. Så lenge de er forberedt på nøktern livsstil og ein del jobbing ved sidan av studiene.

Sjølv ønskja me ingen bryllupsfeiring, og hadde dermed ingen økonomisk grunn til å vente med å gifte oss. Eg var student, han akkurat ferdig. Me gifta oss i utlandet berre oss to, og hadde kanskje kr 10000 i utgifter i tillegg til vanleg feriebudsjett. Me kjøpte leiligheit eitt år etterpå.

Skrevet

Spørs jo hvor stort dere vil ha bryllupet da.

Vi har egentlig ikke noe budsjett (sikkert kjempedumt), men vi skal ha et lite bryllup uten for mye dill og prøver å holde det billigst mulig. Jeg har funnet meg billig kjole på nettet også som jeg har tenkt til å bestille. Vi skal kun ha hovedrett og bryllupskake (gjestene får litt fingermat mens vi tar bilder, men det har jeg tenkt til å lage selv bare).

For å finansiere bryllupet gjør vi det slik at vi i stede for gaver ønsker oss penger til å dekke bryllupsfesten med, og så har min kjære far sagt at han vil dekke resten for oss.

Skrevet

Vi eier heller ikke bolig, men vi sparer. Når vi gifter oss neste sommer vil vi heller ikke komme til å eie bolig, men jeg synes ikke det gjør så mye. For å være ærlig synes jeg det er greit å få bryllupet unnagjort, og uansett så er ikke vi i en fase enda hvor det passer seg å kjøpe bolig. Vi sparer jo for det første for å få råd til bolig, men vi vil nok også vente til vi flyttet tilbake til østlandet igjen, vi bor her vi nå her primært på grunn av studiene. Personlig synes ihvertfall jeg det er greit å vente enn så lenge til vi flyttet dit vi ønsker å bo forhåpentligvis resten av livet.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Nå var ikke vi studenter (jeg er det nå, da), men vi hadde ikke verdens beste økonomi, og eide heller ikke egen bolig da vi giftet oss for to og et halvt år siden. Det er jo ikke et must å eie egen bolig først. Vi leier ennå, vi, siden jeg fremdeles er student.

Et bryllup blir jo bare så dyrt som dere bestemmer selv. Det er mye man kan spare ved å kjøpe brudekjole på ebay, ha koldtbord i stedet for treretters, redusere antall gjester osv. Hvis dere føler dere klare til å gifte dere nå, så hvorfor ikke?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke noe rart eller ufornuftig i å gifte seg selv om en er student og uten å eie bolig, men det er kanskje naturlig at det ikke blir en gigantisk fest i 100 000-kronersklassen hvis en ikke føler en kan ta seg råd til det. Personlig ville jeg mye heller brukt det meste av sparepenger på bolig enn en diger fest i hvert fall, men en kan jo få til litt av begge deler - det har jo med prioritering å gjøre og kanskje med hvilke framtidsutsikter dere har med de utdanningene dere tar, sånn fornuftig sett. Bryllupsfesten trenger ikke være kjempedyr, et vennepar av oss inviterte "alle" de kjente, endel av gjestene bidro med maten, foreldrene sto for alkoholen og venner underholdt, så tror ikke det kostet så mye selv om det er det største bryllupet jeg har vært i, og et av de aller hyggeligste. En kan også "bare" gifte seg uten å ha stort selskap. Eller en kan ta selve vielsen nå og festen seinere når økonomien er bedre.

Skrevet

Eller man kan velge å f.eks vente noen år slik at man får råd. Når vi gifter oss neste sommer har vi fått spart til bryllup i 3 år, dvs, jeg alene har da spart 80 000 kr til bryllupet, 70 000 kr til bryllupsreisen og 100 000 kr til bolig. MEN, dette er overestimert, det vil si at vi regner med at bryllupsreisen kanskje kommer på f.eks 40-50 000 kr og bryllupet på rundt 60-70 000 kr. De pengene som blir igjen vil selvsagt gå til bolig, og vi sparer ihvertfall mest mulig inn der vi kan. Så kommer selvsagt hans sparing i tillegg også.

Men ja, det går jo om man velger å vente og sparer over flere år, selv om man er studenter.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Kjempeflott å se så mange svar! :jepp:

Nå skal det sies at vi har et barn sammen også, så den store jobbingen i tillegg til studier, blir det nok ikke, men etter hva jeg har regnet ut, så klarer vi å spare i allefall et par tusen i måneden på fast basis, så kommer jo gaver, feriepenger osv. i tillegg.

Han får ca. 30.000 kr. i juni i både feriepenger og skattepenger, går og drømmer om at han bruker 2-3000 av de på en forlovelsesring til meg. :fnise:

Vi er også på det stadiet at vi ikke helt vet hvor vi vil bo, siden vi er fra hver vår kant av landet (bor på mitt hjemsted nå), så det blir nok uansett noen år til huskjøp er aktuelt. :)

Skrevet

Eneste tipset jeg har er å legge planleggingen godt utenfor eksamenstiden. Er så mye morsommere å tenke på kjole og hår enn å lese til eksamen :P

Skrevet

Jeg ser ikke hvorfor det å leie bolig og å være studenter skulle være til hinder for å gifte dere? De tingene har da ingenting med hverandre å gjøre. En annen ting er om dere tømmer hussparekontoen for å holde bryllup, men det er i så fall deres egen avgjørelse. Det er da også begrenset hvor mye hus man får for prisen av et bryllup.

Skrevet

Er 20 og gifta meg i sommer. Vi er begge studenter også. Det er ingen grunn til å ikke gifte seg hvis dere vil. Det er bare tull at et bryllup skal koste en formue. Men det spørs selvsagt hva dere sjøl vil. Vi hadde 45 gjester og hele sulamitten kosta ikke mer enn 60.000 kr. Jeg tror ikke vi "tapte" mer enn 20.000 kr på det, og det er mindre enn hva jeg tjener på en sommer. Du får jo inn gaver også. Så smell til hvis dere vil!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er 20 og gifta meg i sommer. Vi er begge studenter også. Det er ingen grunn til å ikke gifte seg hvis dere vil. Det er bare tull at et bryllup skal koste en formue. Men det spørs selvsagt hva dere sjøl vil. Vi hadde 45 gjester og hele sulamitten kosta ikke mer enn 60.000 kr. Jeg tror ikke vi "tapte" mer enn 20.000 kr på det, og det er mindre enn hva jeg tjener på en sommer. Du får jo inn gaver også. Så smell til hvis dere vil!

blir litt feil å si gavene betalte bryllupet vell?

Skrevet

Hvorfor det? De største pengegavene var jo ment for å dekke mye av bryllupet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi gifra oss som studenter, brukte rundt 60 tusen på bryllupet.

I dag angrer jeg egentlig litt på at vi ikke gjorde det enda enklere med bare helt nermeste familie og ut å spise på en ordentlig fin luksusrestaurant. Vi kunne fått en like fin kveld for mye billigere enn det vi gjorde, men mannen er ganske tradisjonell og ville ha hele pakken.

Dersom det er det å gifte seg som er tingen klarer dere dette ganske billig, og om dere er studenter eller ikke har lite å si tenker jeg i alle fall.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Tusen takk for alle svar, godt å se at det ikke "gjør noe" å bruke penger på bryllup i stedet for bolig enda. :fnise:

Skrevet

Eller man kan velge å f.eks vente noen år slik at man får råd. Når vi gifter oss neste sommer har vi fått spart til bryllup i 3 år, dvs, jeg alene har da spart 80 000 kr til bryllupet, 70 000 kr til bryllupsreisen og 100 000 kr til bolig. MEN, dette er overestimert, det vil si at vi regner med at bryllupsreisen kanskje kommer på f.eks 40-50 000 kr og bryllupet på rundt 60-70 000 kr. De pengene som blir igjen vil selvsagt gå til bolig, og vi sparer ihvertfall mest mulig inn der vi kan. Så kommer selvsagt hans sparing i tillegg også.

Men ja, det går jo om man velger å vente og sparer over flere år, selv om man er studenter.

Med dagens boligpriser kunne dere antakeligvis tjent inn denne sparingen på å hive dere på boligkarusellen. Det er ikke til å stikke under en stein at boligmarkedet på østlandet er spesielt hett, og selv i nedgangstider råder eksperter en til å komme ut på boligmarkedet så snart som mulig... Ser av svaret ditt at dere ikke planlegger å bosette dere på østlandet, men det er jo mulig å kjøpe noe midlertidig der dere bor nå. Jeg føler det iallfall som en stor sikkerhet å eie noe som ung. Det sier seg selv at en førstegangskjøper svært sjeldent får kjøpt drømmehuset... Man må nok belage seg på å kjøpe og selge en eller to ganger først. Så jo før en begynner, jo bedre.

Over til TS's spørsmål: Nei, jeg har ingen intensjoner om å gifte meg før jeg og min kommende mann er ferdig utdannet. Dette grunnet at jeg får en del økonomisk støtte av mine foreldre i forbindelse med boligkjøpet, og jeg føler at jeg bør være "fri for det" som gift kvinne. Synes dessuten det er greit å ha siktet seg inn på en enebolig vi er fornøyde med før vi gifter oss, rett og slett fordi jeg mener boligkjøp er en viktig investering.

Jeg ønsker i tillegg å ha en stor fest, bryllup er viktig for meg, jeg vil markere den dagen ordentlig, heldigvis er min nåværende kjæreste heeelt enig på det området. Her i huset er det faktisk han som snakker om brudekjoler til 20.000, ikke jeg. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...