Gå til innhold

Barnevernet og voksne unger

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kan barnevernet bli tilkoblet om barna er bare måneder, eller uker i fra 18-års dagen? Kan en person som blir 18 om en måned bli plassert i et nytt hjem mot sin vilje? Og hvis de kan, kan ikke da ungen bare flytte tilbake til foreldrene når h*n blir 18? Da er man jo myndig. Så vil barnevernet ta seg bryet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det kommer nok an på graden av alvorlighet i saken. Jeg tror dessuten det er sjelden at unger/ungdom som hjelpes ut av problemer drar tilbake?

Skrevet

det kommer nok an på graden av alvorlighet i saken. Jeg tror dessuten det er sjelden at unger/ungdom som hjelpes ut av problemer drar tilbake?

Det kommer veldig an på. Barnevernet kan oppfatte noe som et problem uten at det egentlig er problematisk for barnet. Det er også mange "hjelpsomme" naboer som liker å spre løgner pga. uvennskap med foreldrene. Har selv opplevd at politiet kom for å hente en "forlatt" venninne. Barnevernet hadde fått telefon om at mor hadde reist fra barnet(12 - 13 år) osv, men realiteten var at hun var 500 meter unna for å gjøre istand det nye huset de skulle flytte til. Heldigvis var det et voksent familiemedlem tilstede som fikk forklart situasjonen.

Jeg kjenner også til flere som har blitt tvunget til å bo på barnehjem av ulike årsaker, f.eks at mor er ute og fester hver helg. Det er kanskje ikke optimalt, men når tenåringen selv ikke har problemer med det, hvorfor skal man påføre store traumer ved å fysisk tvinge med seg vedkommende og plassere h*n på barnehjem? Flere av disse barna som har blitt fjernet fra familien med makt har forsøkt å rømme tilbake fordi de egentlig hadde det helt fint hjemme. I noen få tilfeller har det også vært snakk om seksuelt misbruk utført av "omsorgs"personene på anstalten. I ett tilfelle selvmord som følge av dette, huff :tristbla:

Ble litt langt dette, men meningen var å forklare at barn ofte ikke vil bort fra familien i utgangspunktet. Barnevernet gjør mye bra, men i noen tilfeller tar de feil, noen som kan få store konsekvenser.

Skrevet

Antlers: Beklager nå er jeg krass, men med så liten innsikt i barns behov, så håper jeg du er meget ung enda. Og i hvertfall ikke har barn.

Barneverne kommer IKKE og bare henter unger på flekken, det skal et vedtak hos fylkesmannen for dette. Så noen må nok ha drøyd en smule på sannheten hvis dette er det du har blitt fortalt.

Nei, foreldre skal ikke fest hver helg, stakkars barn!

At barn rømmer hjem er velkjent. Lojalitetsfølelse, alle barn er glade i sine foreldre selv om de gjør mer eller mindre dumme saker, etc.

Til TS:

KAN vel blir koblet, men saksgangen er lang hos barnevernet. Men kanskje litt aktiv støtte er mer aktuelt? Økonomi, veiledning, barnet flytte hjemmefra, er jo tross alt nesten voksen.

Med mindre det er svært alvorlig så spørs det, mulig det heller blir en eventuell politisak hvis det er alvorlige og ulovlige ting det handler om.

Skrevet

Kan barnevernet bli tilkoblet om barna er bare måneder, eller uker i fra 18-års dagen? Kan en person som blir 18 om en måned bli plassert i et nytt hjem mot sin vilje? Og hvis de kan, kan ikke da ungen bare flytte tilbake til foreldrene når h*n blir 18? Da er man jo myndig. Så vil barnevernet ta seg bryet?

Barneverntjenesten kan igangsette umiddelbare tiltak om nødvendig, men de kan ikke overta omsorgen foruten først å ha vunnet frem i fylkesnemnda etter å ha fremstilt saken der, noe som normal sett vil ta ca. ett år eller så.

Skrevet

Antlers: Beklager nå er jeg krass, men med så liten innsikt i barns behov, så håper jeg du er meget ung enda. Og i hvertfall ikke har barn.

Barneverne kommer IKKE og bare henter unger på flekken, det skal et vedtak hos fylkesmannen for dette. Så noen må nok ha drøyd en smule på sannheten hvis dette er det du har blitt fortalt.

Nei, foreldre skal ikke fest hver helg, stakkars barn!

At barn rømmer hjem er velkjent. Lojalitetsfølelse, alle barn er glade i sine foreldre selv om de gjør mer eller mindre dumme saker, etc.

Jeg er en voksen person uten barn. Synes det er rart at du utifra to avsnitt mener jeg har liten innsikt i barns behov, men deg om det. Jeg kommer ikke til å skrive flere detaljer om mine barndomsvenner, da jeg ikke ønsker at de skal bli gjenkjent, men det virker vel logisk nok at jeg vet mer om hvordan de faktisk hadde det enn hva du gjør?

Episoden med politiet som kom for å hente er ikke noe jeg har blitt fortalt. Jeg var der selv. Hverken barn eller mor hadde på forhånd hørt noe som helst om at de hadde fått bekymringsmelding fra nabo. Jeg aner selvsagt ikke hva som var gjort eller ikke gjort med hensyn til vedtak, men jeg vet at det stod to betjenter der som hadde fått beskjed om å hente barnet. Hadde ikke det voksne familiemedlemmet vært i huset hadde politiet tatt henne med seg basert på en misfortåelse (feilaktig informasjon fra nabo). Mulig du tolker dette dithen at jeg tror barnevernet er skumle mennesker som dukker opp uten videre for å naske til seg barna, men det er altså ikke tilfelle.

Som jeg sa er det slettes ikke optimalt at foreldre er ute og fester hver helg (legg merke til at jeg skriver "ute og fester", ikke "ha fest" som du skrev), men de fleste tenåringsbarn tar ingen skade av å være alene hjemme (eller med en venn) noen timer. Da synes jeg det er langt verre med foreldre som har full fest hjemme eller er sterkt beruset foran sine barn. Selv var jeg ofte barnevakt for lillebror i den alderen og hadde ingen problemer med det. Burde min mor ha blitt meldt til barnevernet siden hun dro på Tupperwareparty og lot meg sitte der alene? :lete: Lojalitetsfølelsen kan være svært sterk, til og med i tilfeller der det helt klar vil være skadelig for barnet å være hjemme, men nå er det nå faktisk sånn at barnevernet av og til gjør feil som forverrer livssituasjonen til barnet dramatisk. Det er ikke slik at alle barn elsker sine foreldre uansett, du har nok av de som forsøker å rømme hjemmefra og som i voksen alder kutter all kontakt også.

Det kan også være verdt å merke seg at alle mine opplevelser rundt dette ligger 8 - 20 år tilbake i tid, så det er godt mulig mye har endret seg siden da.

Skrevet

Gjerne ikke helt tema

men hva gjør en når en ser omsorgsvikt hos barn som har mor som er barnevernspedagog?

vi opplevde dette for endel år siden , og barneværnet tok ikke saken alvorlig pga dette.

og det var skikkelig svikt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...