Gå til innhold

Kan Morfar ha hatt en annen familie?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg er en jente på 20 som egentlig aldri har kjent morfaren sin. Han døde da jeg var nesten 4 og har var mye syk da jeg var liten så vi hadde ikke noe forhold som jeg husker.

Men her er greia. Morfar var sjømann og mormor oppdro barna helt alene. Tanten min var 1,5 år da hun for første gang møtte pappan sin. Han var borte i flere år av gangen. Og jeg vet ikke hva slags forhold han og min mormor hadde, men noen ganger lurer jeg på om han var utro. De skilte seg da mamma var rundt 16-17 år. Hvis han var borte i flere år av gangen kan han ha hatt andre kvinner, andre barn osv. Bør jeg la dette være eller er det verdt å oppsøke. Jeg mener ikke å være en nosy snoop, men jeg vil vite mer om han. Hvorfor var han vekke så lenge og hvis han og mormor hadde probemer, kanskje han fant seg noen andre på sine reiser.

Kan jeg finne ut av det? Eller er disse eventuelle hemmelighete begravd med han?

Videoannonse
Annonse
Gjest Christine
Skrevet

Farfar var fisker og var borte noen mnd av gangen tror jeg på jobb i nord-norge.

Vi fikk vite for 2-3 år siden at vi har en onkel og ett søskenbarn der oppe, så pappa fikk altså vite at han hadde en halvbror på 41år og ei niese på 5 år.

Vi har veldig godt kontakt med dem nå, men farfar og farmor derimot vil ikke ha noe med oss å gjøre lenger fordi vi tok kontakt med hans ukjente sønn. Farfar hadde aldri hatt noe med denne sønnen å gjøre og nesten ingen viste om han før farfar i fylla fortalte farmor at han hadde vært utro for over 40år siden.

Tror desverre ikke det er helt uvanlig at sjømenn osm var borte over lengre perioder var utroe

Skrevet

Det at han var borte så lenge av gangen i seg selv behøver ikke å bety at han var utro. Svigerfar seilte utenlands i mange år, og da var de tildels ute i 2 år av gangen om de seilte i østen etc.

Men jeg skjønner tanken, det er akkurat som at jeg ganske så sikker på at min farfar hadde en "kone" i England, der han var under krigen. Han kom tilbake til Norge i 1948, og var sammen med farmor i noen få år før han flyttet ut igjen. jeg fikk alltid inntrykk av at hen lengtet tilbake til England igjen.

Skrevet

Har en far som har vært sjømann i alle år, sikkert omtrent samtidig som din morfar. Jeg var 1 år når han reiste ut og 3 når han kom hjem, første gang. Senere ble det jo litt bedre, 1 år ute, så 9 mnd til slutt 6 mnd, men da var jeg blitt voksen. Har aldri hatt mistanke om at han skulle vært utro. Foreldrene mine er forresten enda gift, hadde gullbryllup for et par år siden. Tror sjøfolk på den tiden fikk et litt feilt rykte. Kan forresten si at far min alltid har vært forsiktig med alkohol, har ikke en eneste tatovering etter 50 år som sjøamnn...

Skrevet

Det var ikke så uvanlig at sjømenn var borte noen år i gangen før i tiden, så det trenger ikke bety at han var utro. Men det er selvsagt umulig å vite. Lever mormoren din enda? Isåfall synes jeg du bør ta hensyn til henne før du begynner å rote opp i noe slikt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS her. Mormor lever ennå ja og jeg ville aldri funnet på å spørre henne om noe slikt. Jeg tror ikke jeg kommer til å finne ut noe særlig om min morfar nei. Jeg hater bare det at jeg ikke vet noe om han. Jeg hater å ikke vite om jeg har flere familie medlemmer der ute... som jeg sa skilte de seg lenge før han døde.. så hvorfor skulle ikke han ha hatt et sidesprang. Jeg liker tanken på at et eller annet sted der ute... finnes det en person som jeg er i slekt med som jeg aldri har møtt. Jeg er vel litt drama queen, men jeg hadde ikke hatt noe i mot at noe slikt skulle skje. Hvis dere skjønner.

Gjest Sailor61
Skrevet

Svigerfar seilte utenlands i mange år, og da var de tildels ute i 2 år av gangen om de seilte i østen etc.

Og da kan mannen din være omtrent sikker på at han har asiatiske søsken. Det er INGEN menn i en slik kultur som sjømannskulturen som holder seg uten kvinner i TO ÅR! For det første har det alltid vært vanlig at mennene tok seg kvinner når de kom til havner, og i gamle dager var det også med kvinner ombord som tjente som køyevarmere for sjøfolkene. Din svigerfar ville blitt sett på som en skikkelig særing, evnukk gjerne, blant resten av mannskaet, dersom han var uten dame i to år. Det skjer bare ikke, og (u)kulturen ombord på skip hva gjelder dette, gjør det umulig for en stakkar å være tro, presset er for stort. Ja, jeg vet hva jeg snakker om, jeg var selv på sjøen i lange perioder fra begynnelsen på 80-tallet og fram til 2002.

Gjest Sailor61
Skrevet

Det var ikke så uvanlig at sjømenn var borte noen år i gangen før i tiden, så det trenger ikke bety at han var utro. Men det er selvsagt umulig å vite. Lever mormoren din enda? Isåfall synes jeg du bør ta hensyn til henne før du begynner å rote opp i noe slikt.

Fordi at det ikke var uvanlig å være lenge borte på sjøen, så antar du at han neppe var utro? Snu det på hodet, deet normale ombord den gang som nå er ikke å være tro, men å være utro. Ikke fordi man vil, men det blir bare slik. Tenk deg selv, lange dager ombord, hard jobbing, de samme gamle trynene hver eneste dag, når man kommer i land skal man slappe av og kose seg. Det gjøres på hyggelige barer inne i byen eller på havna, der er det mange damer, fordi de vet at her kommer det menn som trenger selskap. En sjelden gang trenger man bare å prate med noen, men i de langt fleste tilfeller så ønsker man en kvinnes nærhet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan man finne ut av dette da? Det er ikke som om jeg kan ringe Tore på Sporet og spørr om han kan finne ut om morfar var en rundbrenner. :skravle:

Skrevet

Altså... Dette er storm i et vannglass. Det er IKKE slik at alle som seilte ute var utro. Det er heller ikke slik at alle som er utro får barn utenom ekteskap.

Så dette synes jeg ikke du skal rote rundt i. Det kan oppleves veldig respektløst ocverfor mormoren din. Og også overfor en mann du faktisk ikke har kjent. Hva vet du om hva slags menneske han var? Om du har lyst til å vite mer om hans, så prøv å finne ut mer om han. Så kan du forholde deg til det, ikke til ting du fantaserer om.

Dette har du uansett ikke noe med.

Skrevet

Fordi at det ikke var uvanlig å være lenge borte på sjøen, så antar du at han neppe var utro? Snu det på hodet, deet normale ombord den gang som nå er ikke å være tro, men å være utro.

Nei, jeg sa at det trengte ikke bety at han var utro. At det at han var borte så lenge i gangen tilso at han hadde en annen familie, som det virker som om ts mistenker. Synes også det er litt drøyt å påstå at alle som var sjømenn var utro og hadde flere barn..

Skrevet

Vil bare få påpeke at det er forskjell på folk, og forskjell på sjøfart.

Noen av disse som var lengst borte, tidsmessig, var f.eks på hvalfangst. Man kan si hva man vil om sørishavet, men så mange muligheter til utroskap var der definitivt ikke. det samme gjelder de som var på det vanlige "norske" fisket. Finnmarka, Grønland, Nordishavet. Klart det er kvinner på Grønland og i Finnmark, men ganske få sammenlignet med antallet fiskere som frekventerte stedene en stund.

Når man er sjømann så er man faktisk stort sett ombord i en båt midt ute på havet. Så er man i land i noen havner. Så eventuell utroskap må jo da ha skjedd de dagene de har vært til lands. Om det var utroskap da er det vel større grunn til å tro at kvinnene var enten tilfeldig bekjente fra barer etc eller prostituerte, enn at de var noen de innledet et forhold til. De var faktisk sjelden i land lenge nok til å etablere relasjoner.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hele slekta mi, på begge sider, er fulle av barn utenfor ekteskap. Min farfar fikk min far utenfor ekteskap, min farfar ble deretter gift med en dame som hadde et barn fra før og som klarte å få et barn som ikke var hans i løpet av ekteskapet. Min farmor hadde jo min far fra før av da hun ble gift og fikk resten av barna innenfor ekteskapets rammer.

Min mormor fikk min mor utenfor ekteskapet før hun giftet seg med han jeg kaller for min bestefar, og det viste seg at han hadde en sønn fra før - flere utenomekteskaplige barn ble det ikke på dem.

Min far var sjømann og elsker nå på sine gamle dager å fortelle om alle bordellene de var innom og hvor mange kvinnfolk han hadde seg, hvordan min mor holder ut skjønner jeg ikke. Og han er ikke i tvil om at han har unger rundt omkring i verden, bortsett fra at han ikke vet hvem de er, brisker seg litt om det - syk mann. Min mor fikk et anonymt brev fra en dame engang, da var min far i Kystvakten. Og vi søsknene blir ikke overrasket om det dukker opp et søsken eller flere noen gang.

Så jeg har ingen illusjoner.... Men bevares, det sier jo ikke at alle sjømenn og fiskere har vært utro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...