Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #1 Skrevet 30. april 2010 Jo, det er en person med amerikansk statsborgerskap. Er du amerikansk statsborger, ja da er du amerikaner. Forresten, det er ikke mine ord, men mange amerikaners ord. Så hvorfor kan ikke det gjelde for en nordmann også? Hvorfor går nordmenn etter hudfarge blant annet for å dømme hvor noen er i fra, for så å si at man er norsk eller ikke?
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #2 Skrevet 30. april 2010 Enig i at det er helt feil, men tror det gjerne kommer av at vi alltid har vært vant til at amerikanere kommer i mange ulike hudfarger. Det er et digert land med mennesker som kommer fra alle verdenshjørner. At man kan være norsk, men ikke hvit, er forholdsvis nytt i Norge i forhold til USA. Det gjør det selvsagt ikke mer riktig av den grunn. Det er statsborgerskapet som avgjør hvilken nasjonalitet du er, ikke hudfarge.
Gjest Trajan Skrevet 30. april 2010 #3 Skrevet 30. april 2010 (endret) USA er da ikke så stort. Du kan putte USA inn i Russland og fremmdeles ha plass til Kina Hva er en Amerikaner det er en som er Amerikansk statsborger Endret 30. april 2010 av Trajan
Chiyo Skrevet 30. april 2010 #4 Skrevet 30. april 2010 Jo, det er en person med amerikansk statsborgerskap. Er du amerikansk statsborger, ja da er du amerikaner. Forresten, det er ikke mine ord, men mange amerikaners ord. Så hvorfor kan ikke det gjelde for en nordmann også? Hvorfor går nordmenn etter hudfarge blant annet for å dømme hvor noen er i fra, for så å si at man er norsk eller ikke? Jeg dømmer ikke folk for hvor de er fra. Jeg liker at Norge har mennesker fra hele verden. MEN jeg ville ikke kallt alle med norskt statsborgerskap for nordmann. Hvis man er født i Norge kaller jeg den personen for nordmann... jeg skjønner ikke hva som er gale med å bli kalt for kineser eller vitnameser selv om man har Norskt statsborgerskap. Man skal være stolt over hvor man kommer fra og ikke gjemme seg bak dokumenter som sier hvor man tilhører. Uansett hvor lenge man bor i Norge har man et opphavsland og det skal man ikke glemme. Jeg har en venninne som er mørk og hun er født her så ja da er hun nordmann, men hun glemmer ikke hvor hun kommer fra. Hun sier gjerne: Ja jeg er Norsk, men familien min kommer fra Ghana. Det er viktig for henne å understreke fordi hun er stolt over bakgrunnen sin. Ingen dømmer henne for det. De er interessert i den kulturen hun har i tilleg til norsk kultur.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå