Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #1 Skrevet 30. april 2010 Jeg har alltid lastet ned en del fra nett, både av musikk og av og til film. Er ikke snakk om store mengder, men blir gjerne en sang eller to i uka. Har bodd i studentbolig i Oslo siden vinter, og hun ene jeg bor med fortalte i dag at det ikke er lov å bruke studentbolignettet til nedlastning, og at man visstnok kan få ganske store konsekvenser for dette (hun visste ikke hva). Søkte litt, og så nå at det stemmer det hun sier. Spørsmålet mitt er derfor, overvåkes nettbruken min slik at de kan se at jeg har lastet ned?? Er det i det hele tatt lov? Ingenting har jo skjedd enda, men om det blir oppdaget hva skjer isåfall da? Håper noen kan svare, ble litt redd her...
Amys Skrevet 30. april 2010 #2 Skrevet 30. april 2010 Det jeg antar skjer er at byråer som jobber på vegne av film/plateselskaper sjekker IPene til de som deler ut eller laster ned et utvalg filer (f.eks fra piratebay eller andre torrenttrackere), og deretter sender epost til ISP'ene (i ditt tilfelle UiO eller hvem det nå er som drifter nettet der du bor). UiO kan deretter sende deg en advarsel/sperre nettilgangen din i en periode (tror du får en advarsel først, så sperring om du blir tatt flere ganger). Men nøyaktig hva som skjer står helt sikkert i reglementet for studentbyen der du bor Hvorvidt dette er lovlig eller ikke kan jeg ikke uttale meg om..
aluminium Skrevet 30. april 2010 #3 Skrevet 30. april 2010 Grunnen til at de fleste studenthybler som deler nett har forbud mot nedlastning er ganske enkelt fordi at dersom en person sitter og laster ned kan han fint bruke hele linjen slik at ingen andre får nett. Det er ISPene som sitter med informasjon som evt. kan felle deg i en rettssak, men det er de færreste ISPer som vil gi fra seg denne informasjonen takket være personvernlovgivningen. Det mias sier stemmer med andre ord ikke i det hele tatt. De som blir straffet i piratsaker er de som deler svært mye, men det er ikke akkurat mannen i gata som gjør det...
Amys Skrevet 30. april 2010 #4 Skrevet 30. april 2010 (endret) Det er ISPene som sitter med informasjon som evt. kan felle deg i en rettssak, men det er de færreste ISPer som vil gi fra seg denne informasjonen takket være personvernlovgivningen. Det mias sier stemmer med andre ord ikke i det hele tatt. De som blir straffet i piratsaker er de som deler svært mye, men det er ikke akkurat mannen i gata som gjør det... Uhm, mulig vi har missforstått hverandre, men på hvilken måte går det jeg skrev imot det du sier? Det jeg svarte på gikk på hva som skjedde hvis UiO fikk klager på nedlastning. Og ja, man kan risikere at man får nettet sitt sperret uten at det har noe som helst med rettsaker og politiet å gjøre. Som du skriver er det ekstremt lite sannsynlig at det blir en straffesak ut av "vanlig" nedlastning. EDIT: Her er det jo tilogmed en fin liste over alt man ikke skal gjøre på studbyene i oslo: http://www2.usit.uio.no/it/studentbynett/ikke.html Ser ut som om man blir sperret i minimum 10 uker ved nedlastning av rettighetsbeskyttet materiale. Endret 30. april 2010 av mias
Pingting Skrevet 30. april 2010 #5 Skrevet 30. april 2010 For det første må jeg si det er litt imponerende at du ikke setter deg inn i reglementet der du bor. Hvis det er SiO du leier av, så må du til og med skrive under en avtale som sier at du har lest reglementet - såvidt jeg husker ihvertfall. Uansett: nei, det er ikke lov, og du risikerer å bli utestengt uten varsel, eller etter en advarsel. Jeg vet av flere som har fått advarsel på grunn av dette, så det kan skje. Fjern det siste punktumet i linken din forresten, ellers funker den ikke!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå