Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #1 Del Skrevet 30. april 2010 Jeg har lenge hatt problemer med overvekt. Det samme har noen veninner av meg. De er begge periodesnusere, og i de periodene de snuser (3-5 om dagen) går de ned i vekt og spiser lite usunn mat. Jeg ble nysgjerrig, selv om jeg vet det er idiotisk så lurte jeg på om snus ville dempe søtsuget mitt. Jeg kjøpte meg en boks med slike minisnus og en sjokolade. Da jeg kom hjem tok jeg en snus idet sukkerbehovet meldte seg. Og det forsvant. Dette er snart fire uker siden og jeg har ennå ikke tatt den sjokoladen (eller noen annen sjokolade). Jeg har også gått ned fem kilo, føler meg avslappet og tilfreds. Jeg snuser maks fire om dagen. Jeg fikk beskjed av legen min om at jeg måtte endre på livet mitt pga fare for diabetes. Så lurer jeg da, er det velig alvorlig å snuse to-tre om dagen hvis dette hjelper meg sånn for å gå ned i vekt? Hva kan skadene av dette være? Hvis jeg slutter å snuse etter å ha brukt det i noen måneder, vil jeg da ha skadet kroppen min? Håper på noen gode svar. Jeg vet det er dumt av meg, men det fungerer så bra... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #2 Del Skrevet 30. april 2010 Det som er litt risikofylt med å snuse er at det blir vanskelig for deg å bare holde deg på 4-5 poser pr dag. Du kommer til å bli mer og mer avhengig og etter hvert kommer du kanskje opp i halv boks pr dag. Jeg snuste i 6 år før jeg sluttet for 3 år siden. Når jeg sluttet var jeg nesten oppe i en boks pr dag og det hadde blitt en stor økonomisk utgift for en fattig student som meg. Hvor farlig snus er er jo litt omstridt. Noen mener at det ikke et farlig i det hele tatt mens andre mener det utgjør en helserisiko. Det man i hvert fall enes om er at det sunnere enn å røyke. Jeg vil tro det er sunnere å snuse enn å bli feit så hvis snus hjelper deg med å holde søtsuget bort så synes jeg du burde forsette med det. Selv om det beste hadde så klart vært ingen av delene :happy: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunette88 Skrevet 30. april 2010 #3 Del Skrevet 30. april 2010 Hvis jeg slutter å snuse etter å ha brukt det i noen måneder, vil jeg da ha skadet kroppen min? Skal en del til før du ødelegger kroppen pga snus. Jeg begynte å snuse rett før russetiden, i 2007, har siden det snust litt av og på. Nå pleier jeg kun å snuse om helgene. Det jeg har merket er at dersom jeg snuser i en periode, og så kun skal snuse i helgene, da merker jeg at behovet for å snaske på noe melder seg. Så, om du slutter å snuse etter å ha brukt det noen måneder, så kan det hende at suget etter å spise noe melder seg. Akuratt som en som har sluttet å røyke, så begynner de å spise når røyksuget melder seg..og da går de opp i vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chanel.No5 Skrevet 30. april 2010 #4 Del Skrevet 30. april 2010 Uten å skulle påstå at jeg har rett, men jeg tror de ekstra kiloene du vil kvitte deg med er mindre skadelig for deg enn det å starte å snuse vil være. Hva med å legge om kostholdet, trene?? Her kan du lese litt om snus (det er linker du må klikke deg inn på ) http://www.helsedirektoratet.no/tobakk/snus/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cho Skrevet 30. april 2010 #5 Del Skrevet 30. april 2010 Det er som regel ikke bra å erstatte en uvane med en annen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lystige Skrevet 7. mai 2010 #6 Del Skrevet 7. mai 2010 Jeg har lenge hatt problemer med overvekt. Det samme har noen veninner av meg. De er begge periodesnusere, og i de periodene de snuser (3-5 om dagen) går de ned i vekt og spiser lite usunn mat. Jeg ble nysgjerrig, selv om jeg vet det er idiotisk så lurte jeg på om snus ville dempe søtsuget mitt. Jeg kjøpte meg en boks med slike minisnus og en sjokolade. Da jeg kom hjem tok jeg en snus idet sukkerbehovet meldte seg. Og det forsvant. Dette er snart fire uker siden og jeg har ennå ikke tatt den sjokoladen (eller noen annen sjokolade). Jeg har også gått ned fem kilo, føler meg avslappet og tilfreds. Jeg snuser maks fire om dagen. Jeg fikk beskjed av legen min om at jeg måtte endre på livet mitt pga fare for diabetes. Så lurer jeg da, er det velig alvorlig å snuse to-tre om dagen hvis dette hjelper meg sånn for å gå ned i vekt? Hva kan skadene av dette være? Hvis jeg slutter å snuse etter å ha brukt det i noen måneder, vil jeg da ha skadet kroppen min? Håper på noen gode svar. Jeg vet det er dumt av meg, men det fungerer så bra... hmm.. men så rart at det stod dette inne på linken da: Tobakksbruk påvirker stoffskiftet i kroppen. Det behøves mer forskning for å fastslå om snus øker risiko for diabetes og overvekt. Flere studier har funnet en sammenheng med bruk av snus og utvikling av type 2 diabetes, og to svenske studier har funnet en sammenheng mellom bruk av snus og overvekt. kanskje ikke så lurt da om du er redd for diabetes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelly Pelly Skrevet 7. mai 2010 #7 Del Skrevet 7. mai 2010 Tja, jeg prøvde den metoden jeg. Det fungerte godt i begynnelsen, men så fikk jeg mer og mer lyst på snus. Tilslutt så snuste jeg en boks om dagen, i tillegg til å spise snop. Etter en stund fungerte ikke snusen som en søtsugstopper, jeg oppdaget at en snus og en sjokolade sammen var herlig. Og jeg fikk mer lyst på mat, fordi det va ekstra godt med en snus etter mat. Så konklusjonen min er at det fungerte et par mnd, etter det så kom kiloene tilbake og jeg var avhengig av snus. Da jeg skulle slutte å snuse fikk jeg en voldsm lyst på mat/godis som substitutt. Så uansett hvordan man vrir å vender på det, så erstatter du bare en dårlig uvane med en annen, og kanskje du ender opp med to uvaner og enda flere kilo. Mitt tips er å begynne å bevege deg/trene og spise sunne måltider. Etter en stund forsvinner godissuget/usunnmatsuget Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #8 Del Skrevet 25. februar 2014 Hei! Jeg vet at dette er et gammelt innlegg, og jeg håper virkelig at du har funnet en ordning på problemet ditt. Jeg har blitt mobbet hele barndommen pga vekten min. Har alltid vært kraftig, er 1.80 høy og brei over skuldrene, hoftene og lårene. Det er slik jeg er bygget. I tillegg til dette har vi alltid vært en ''vanlig'' familie, med foreldre i ''tidsklemmen''. dette betyr mye spagetti og kjøttdeig, kjøttkaker, pizza osv. så jeg og mine to yngre brødre har alltid vært kraftige. Mine brødre har alltid vært såpass store, høye og sterke at det ikke har vært noe problem, men jeg ble mobbet. Ganske mye. Husker en del episoder der ''veninnner'' løp fra meg osv. fordi de ikke ville være med meg, og de visste at jeg ikke kunne løpe etter. Poenget er at i 10. klasse (alt for tidelig, det er jeg klar over) så fant jeg en veninne som snuset, og syntes hun var såååå kul. To make a long story short, nå har jeg snust i 3 år, og jeg føler meg bedre enn noen gang. Jeg har gått ned over 20 kg, siden jeg var 15 (ja, nå er jeg 18). Jeg begynte naturligvis å trene osv ved siden av, men snusen fikk meg til å unngå chips og godteri. Etter dette har jeg ikke hatt noe behov for junkfood, og når jeg har det, får snusen meg bort fra tanken! Folk kan si hva de vil. Men jeg vil heller dø som en HOT og ellers sunn 70 åring, enn å dø en smellfeit, ekkel, ulykkelig 90-åring. Anonymous poster hash: 06395...a99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå