Gå til innhold

Totaloppussing av bolig

Anbefalte innlegg

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Vi har en bolig på ca 60 kvm grunnflate, i 1 ½ etasje + full kjeller, bygget ca 1950. I sommer/høst (et soveværelse høsten 2011) skal boligen totaloppusses, den er temmelig nedslitt nå. Da står følgende på programmet: Kjellermur bankes for puss og pusses på ny, ytterkledning skiftes/males, alle vinduer i 1. og 2. etasje skiftes, i tillegg to i kjeller. Inngangsdør skiftes, dagens blir ny kjellerdør (må den forbindelse utvide døråpningen 10 cm). Alle rom, unntatt kjøkken (pusset opp i fjor), skal ha nye golv. Epoksygolv på bad, vinylgolv i vindfang, ellers heltre furu. I den forbindelse isoleres alle golv. Stue/soveværelser skal ha nytt panel på vegg og i tak, i den forbindelse etterisoleres også tak på de tre soveværelsene i 2. etasje. Tak og vegger i ganger skal males. Bad (ca 5 kvm) skal totalfornyes, inkl rør, golvvarme skal legges opp her. Betonggolv i vaskekjeller (ca 15 kvm) skal males (førstegangsmaling) og enkel panel settes opp på vegger. Tre meter lettvegg skal settes opp i vaskekjeller, her skal settes inn dør. Ny VV-bereder skal monteres og kraner skal flyttes/skiftes ut. Enkel kjellerstue skal innkles i 50-tallskjeller, her skal legges vegg-til-vegg-teppe i ull. El-opplegg skal totalfornyes. Ny vedovn skal monteres i stue, pipe skal i den forbindelse etterses (er tilsynelatende i fin stand).

Da vi skiftet kjøkken høsten 2009 ble følgende gjort: Nytt golv ble lagt, plategolv med epoksybelegg i «kjøkkenavdeling», heltre furugolv i «spisestueavdeling». Gammel kjøkkeninnredning ble revet, ny stedbygd i malt (nesten hvit) heltre furu ble satt opp. Rør ble litt omlagt i den forbindelse og en lettvegg på ca to meter satt opp. Taket fikk nye takplater, veggene nytt (malt) panel, bak komfyr og vask ble det satt opp plater i rustfritt stål. Alt unntatt kjøleskap og mikrobølgeovn var femten år og nedslitt, så nye hvitevarer (komfyr, ventilator, to(!) kjøleskap, oppvaskmaskin) ble kjøpt. El-opplegg ble laget på absolutt billigste måte og litt provisorisk av elektriker, med tanke på nytt opplegg i høst.

Skifte av kledning/etterisolering av vegger/utskifting av vinduer/inngangsdør/legging av golv i 1. etasje gjøres av tømrer (bekjent, har derfor 5 % rabatt på arbeidspenger), han bygde også kjøkkenet. Rørlegger/elektrikerarbeid som lovmessig krever det gjøres av fagfolk, det samme med montering av ovn/ettersyn av pipe, ellers gjør vi arbeidet selv. River også kledning selv. Standarden blir «akkurat slik vi vil ha den». Har nok ingen veldig dyre vaner, men godtar heller ikke hva som helst. Selv de minste detaljer rundt oppussingen er gjennomtenkt (typisk VITO-vis :) ), vinduer/dører er f eks spesialbestilt i Danmark, fordi vi ikke fant det vi ville ha i Norge. Hentet dem hjem selv (vi har stor pick-up), men frakten ble jo ikke helt gratis av den grunn, hadde vi valgt «billigst mulig løsning» hadde regningen ikke blitt særlig over halvparten. Kjøkkeninnredning og epoksygolv er jo også uttrykk for at vi vet akkurat hva vi vil ha, kan si at materialkostnadene for dette siste er som for et middels dyrt flisegolv.

Vi har budsjettert med 400 000 for arbeidet, budsjettet ser slik ut:

Tømmerarbeid: 85 000

Rørlegger og elektriker, inkl materiell: 85 000

Kledning/isolasjon/vinduer/dør (inkl frakt): 80 000

Tak-, vegg og golvflater (inkl bad og maling til kledning): 60 000

Ovn/pipe: 15 000

Kjøkken (inkl hvitevarer, arbeidspenger ligger under «tømmerarbeid»): 35 000

Innredning bad (toalett, vask/vaskeseksjon, dusjkabinett, speil, lamper mm) 15 000

Arbeid kjellermur: 10 000

Diverse: 15 000

Hva tenker andre om budsjettet? Kan si at vi gjerne klarer å håndtere både 100 000 og 200 000 til, men vi tror selv budsjettet er realistisk.

Et spørsmål til: Hva synes du om valgene våre ved oppussingen?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å stille spørsmålet inne på byggebolig.no i stedet, der har du større sjans for å få gode svar.

Uten på noen måte å berope meg å være noen ekspert, synes jeg budsjettet høres helt urealistisk ut.

Eks rørlegger og elektriker, inkl materiell 85 000. Vi siftet sikringsskap for et år siden, fra skru- til automatsikringer. Det betalte vi 10 000,- for, og det var svart og en bekjent som gjorde jobben.

Samme med vinduer, ytterkledning, dør, isolasjon. Jeg ville tippet at vinduer og dør alene kostet 80', men siden du allerede har kjøpt inn dette vet du jo hva det kom på. (Er jo ikke sikkert huset har så mange/store vinduer).

Kjøkkenet trenger du jo ikke noe budsjett til, der vet du vel selv hva du har brukt.

Ellers reagerte jeg på noen småting i planene deres:

*Epoxy er kult, men man kan vel ikke lage fall med dette gulvet? Hvilket igjen må bety at det ikke egner seg på baderom.

* Kjellervegger under terreng er det ikke anbefalt å kle inn, av fukthensyn (jfr planene i vaskekjeller)

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å stille spørsmålet inne på byggebolig.no i stedet, der har du større sjans for å få gode svar.

Uten på noen måte å berope meg å være noen ekspert, synes jeg budsjettet høres helt urealistisk ut.

Eks rørlegger og elektriker, inkl materiell 85 000. Vi siftet sikringsskap for et år siden, fra skru- til automatsikringer. Det betalte vi 10 000,- for, og det var svart og en bekjent som gjorde jobben.

Samme med vinduer, ytterkledning, dør, isolasjon. Jeg ville tippet at vinduer og dør alene kostet 80', men siden du allerede har kjøpt inn dette vet du jo hva det kom på. (Er jo ikke sikkert huset har så mange/store vinduer).

Kjøkkenet trenger du jo ikke noe budsjett til, der vet du vel selv hva du har brukt.

Ellers reagerte jeg på noen småting i planene deres:

*Epoxy er kult, men man kan vel ikke lage fall med dette gulvet? Hvilket igjen må bety at det ikke egner seg på baderom.

* Kjellervegger under terreng er det ikke anbefalt å kle inn, av fukthensyn (jfr planene i vaskekjeller)

Takk for tips. Veldig kort svar ellers: Vi har fått prisoverslag fra elektriker, fikk det det da han la opp provisorisk. Vi har, som du nevner, også fått priser på dører/vinduer.De er faktisk både hentet og betalt. :) Kjellerveggene i vaskekjeller er ikke under terreng,(utover kanskje 10 - 15 cm), derfor ikke problem. Badegolvet har fall allerede. Dette ligger jo i kjeller, og er støpt med fall. Så det problemet er allerede løst. :)

Skrevet

Jeg syntes budsjettet for innredningen på bad var veldig lav, men dere har kanskje en god rørlegger med gode rabatter? Jeg anbefaler forøvrig ikke å gjøre alt billigst mulig, så fremt dere ikke VET at dere ikke skal selge noen gang. Ville kostet på vegghengt toalett om mulig, og en god dusjløsning (jeg valgte f.eks. billige dusjdører, de holder seg ikke sammenslått, og de lekker under, hadde gladelig brukt noen tusen ekstra).

Tror kostnaden på min innredning i høst ble som følger:

Dusj inkl blandebatteri: 1700,- (Megaflis, Adora rainshower)

Armatur vask: 700 (Grohe)

Dusj: 4300,- (med 30% avslag, Hafa)

Toalett (ikke inkl sisterne): 3400 (Duravit)

Vask: 1000,- (Svedberg)

Skap: 4300,- (IKEA)

Benkeplate: 500,- (IKEA)

Lamper: 600,- (IKEA)

Speil: 400 (IKEA)

Dette er jo ikke mye over 15000,- men det er med veldig mye billige materialer som sannsynligvis vil straffe seg. Ser at baderomsinnredninger som regel koster det dobbelte av IKEA (men akkurat skapene er jeg veldig fornøyd med, IKEA Godmorgen med skuffer, anbefales som løsning).

I tillegg kom alt som rørleggeren/elektrikeren kjøpte inn; spoter i taket, sisterne, trykkplate til toalettet etc.

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Jeg syntes budsjettet for innredningen på bad var veldig lav, men dere har kanskje en god rørlegger med gode rabatter? Jeg anbefaler forøvrig ikke å gjøre alt billigst mulig, så fremt dere ikke VET at dere ikke skal selge noen gang. Ville kostet på vegghengt toalett om mulig, og en god dusjløsning (jeg valgte f.eks. billige dusjdører, de holder seg ikke sammenslått, og de lekker under, hadde gladelig brukt noen tusen ekstra).

Tror kostnaden på min innredning i høst ble som følger:

Dusj inkl blandebatteri: 1700,- (Megaflis, Adora rainshower)

Armatur vask: 700 (Grohe)

Dusj: 4300,- (med 30% avslag, Hafa)

Toalett (ikke inkl sisterne): 3400 (Duravit)

Vask: 1000,- (Svedberg)

Skap: 4300,- (IKEA)

Benkeplate: 500,- (IKEA)

Lamper: 600,- (IKEA)

Speil: 400 (IKEA)

Dette er jo ikke mye over 15000,- men det er med veldig mye billige materialer som sannsynligvis vil straffe seg. Ser at baderomsinnredninger som regel koster det dobbelte av IKEA (men akkurat skapene er jeg veldig fornøyd med, IKEA Godmorgen med skuffer, anbefales som løsning).

I tillegg kom alt som rørleggeren/elektrikeren kjøpte inn; spoter i taket, sisterne, trykkplate til toalettet etc.

Takk for veldig godt svar!

Vi har ikke helt avgjort løsningen for badet ennå. Dette kommer det et eget innlegg om, og jeg håper på dine kommentarer her Leeloo! Men kan si nå at ut fra denne løsningen blir prisene:

Alt VVS-utstyr (toalett, vask, armatur) er kjøpt i Danmark. Vi hentet og fortollet her selv, det var plass til dette på lasset sammen med vinduene. Og skal man fortolle ei vare, kan man like godt fortolle et par til... Fortolling gjør vi selv, vi gjør det noen ganger i året i arbeidssammenheng likevel, så vi kjenner prosedyren. Og Duravit koster oftest 2/3 i Danmark, sammenlignet med i Norge.

Toalett (Duravit Starck 3 Back-to-wall) ca 3 000 norske kr inkl sete og monteringssett mot eksisterende rør. Vegghengt toalett er ikke aktuelt rent teknisk, dessuten er vi selv ikke særlig begeistret for det - vil sitte plantet i bakken når vi sitter her. :) Så toalettet blir golvstående med heldekkende kappe. Og INGEN krinkelkroker mellom vegg og toalett, kappa er klistret til veggen.

Vask + materialer til skap (bygger dette selv, blir 120 x 50 cm) ca 3 200 (norske kroner). Vasken i seg selv kostet ca 1 870 norske kr.

Dusj blir "forhengsløsning", vi snakker om et rom i helbetong, så vannskader er ikke-tema. Vi må støpe en "vannkant" i forbindelse med golvet da, men det gjøres selv, så her snakker vi om 100-lapper.

Armatur til vask/dusj ca 1 500 norske kroner. Dette er Damixa Titan. Ellers et dusjsett til ca 300 kr.

Innredning ellers blir noen hyller til ca 100 kr/stk, en lampe til ca 600 kr et speil til ca 300 kr, litt garnityr til ca 300 kr og en håndklevarmer til ca 400 kr

Da snakker vi om mellom 9 500 og 10 000 kr. Altså skulle vi ha til elvarmen (ca 2 800 kr) og litt til også... På en måte kan vi si at vi burde legge til frakt. Turen til Danmark kom oss i alt (om vi regner statens sats for kjøring) på ca 8 000 kr. Dette har vi imidlertid tatt med under utgiftene til vinduer.

Kan si at alle valg er gjort med hjertet, ikke ut fra "billigst mulig". Vi kunne godt brukt hundre tusen på badet, om vi ønsket det. Vi vurderer på sikt en dansk dusjdørsløsning som vil koste kr 3 500/4 000 med dagens valutakurs. Dette blir kanskje montert opp senere, men tror egentlig vi vil trives med dusjgardin, når vi bare har skikkelig "skvalpekant" mot resten av værelset (denne blir ca 10 cm høy) og det lille som måtte bli av vannsøl tørker selv fordi rommet har golvvarme og el-vifte for ventilasjon.

Rørlegger bruker vi faktisk ikke på badet, utover til å legge to "grunnrør" for varmt og kaldt vann gjennom et strippet rom (vi hadde vel strengt tatt ikke behøvd disse heller, men for det første er røra drøyt 40 år gamle, for det andre er de kopperfarget, vi ønsker kromrør). Vi er ikke tilknyttet offentlig vann/avløp, og kommunen har ingen krav mht personell da, utover samme "fagmessighet" som forsikringsselskapet krever. Det mener vi blir oppfylt når en venn som arbeider med rør på et skipsverksted bistår i arbeidet, og kommuneingeniøren og folk på forsikringsselskapets skadeavdelign er veldig enig her, gitt at det brukes materiell av skikkelig kvalitet.

Derfor kjøper vi selv alle varer akkurat der det passer oss, derfor altså kjøpet i Danmark. For det som trenges av rør, koblinger, skruer mm til installasjonen, har vi kjøpt i Norge (Danmark har litt andre standarder her) og betalt ca 1 400 kr.

Epoxybelegget kommer også fra Danmark. Vet ikke hvorvidt det var lønnsomt, valget her gjorde mest fordi det var makelig for oss. Dette kom oss på ca 1 900 norske kr, da har vi rikelig materiale, nok til et bittelite vindfang også. Dette ligger imidlertid i posten "vegg- og golvflater", ikke "innredning bad.

Salg er fullstendig uaktuelt, så lenge bedriften vår tjener penger, slik at vi har arbeid må vi nok BÆRES bort herfra. :)

• 3 uker senere...
Gjest Vito - nr to
Skrevet (endret)

Bare kort oppsummering. Da regner jeg tråden som avsluttet fra min side. Budsjettet er noe revidert, ut fra meldinger her, meldinger IRL, endrede planer, innkomne anbud, etc, og ligger nå på ca kr 450 000. Arbeidet har startet.

Endret av Vito - nr to
Skrevet

Bare kort oppsummering. Da regner jeg tråden som avsluttet fra min side. Budsjettet er noe revidert, ut fra meldinger her, meldinger IRL, endrede planer, innkomne anbud, etc, og ligger nå på ca kr 450 000. Arbeidet har startet.

Lykke til! Du virker svært detaljfokusert, og det virker som du har ting under kontroll. Krysser fingrene for at du blir fornøyd med resultatet! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...