Gjest Vito - nr to Skrevet 30. april 2010 #1 Skrevet 30. april 2010 Vi har en snart 30 år gammel (reise)radio med kassettspiller på kjøkkenet. Denne kan nå bryte sammen når som helst, det spraker etter hvert en del i den, og den blir kassert så snart vi har fått kopiert de to – tre siste kassettbånda våre til CD og vi har vært en tur i byen for å kjøpe en ny. Vil tro det hele er på plass i løpet av tre – fire uker. Gutten vår på 4 ½ ønsker seg veldig denne radioen når den blir kassert for å «reparere» den, altså plukke den i fillebiter for å studere innmaten. Han har, alderen tatt i betraktning veldig god forstand på ting som transistorer, dioder, kondensatorer, motstandere, likerettere, og alt hva nå slike deler heter. Sikkert fordi han har to brødre på fjorten som både er nesten eksperter og veldig glad i ham . Han har også selv veldig «voksen» oppførsel for alderen, siden han også både er storvokst og kan lese litt, tror mange han går i 1. klasse... Altså er det ingen fare for at han begynner å tygge på dem eller lignende. Om vi fjerner ledningen og ødelegger ledningsfestet + en batterikontakt, slik at ingen strøm kan kobles til, er det da fare i å gi ham radioen og tillatelse til åpne den? Vil tro, om han får den, at hver eneste lille elektronske dings blir slitt ut av kortene de er plassert på med tang og så studert (gjerne med lupe)/sortert/lagret. Og noen større åpnet for nærmere granskning.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #2 Skrevet 30. april 2010 Mulig noen av delene er spisse? Dere kan jo skru løs radioen sammen?
Miss Puddel Skrevet 30. april 2010 #3 Skrevet 30. april 2010 Hvis han er så stor at han ikke putter ting i munnen er det jo greit. Minste min, (som n er ni) demonterer alt han får lov til å demontere. (pluss et par ting han ikke får lov å demontere, som da han skrudde fra hverandre spisestuebordet vårt, fordi det hadde så fine skruer han ville ha... Det kollapset kan man si...) Minstemann her har demontert og "mekket om" slike ting til festlige oppfinnelser siden han var omtrent på den alderen. tror ikke det er farlig Jeg husker broren min fikk en gammel TV til å eksplodere en gang, men da tror jeg det var billedrøret... ha det gøy!
Gjest Vito - nr to Skrevet 3. mai 2010 #4 Skrevet 3. mai 2010 Takk for to gode svar. Det er ganske sannsynlig at noen av delene er spisse. Det vet han imidlertid godt at deler inni "elektriske saker" kan være, så slik sett ser vi ingen umiddelbar fare. Han hyler ellers ikke om han stikker seg så han ser blod. Da gjør han som sine storebrødre: Spytter på, tørker rent, finner gazbind og plaster, surrer rikelig rundt (på fireåringers vis) - og fortsetter arbeidet. Tror ellers, Miss Puddel, at vår yngste blir av samme typen som din yngste på dette området. Han har riktignok ikke demontert noe uten lov, men lar seg ikke be to ganger om han FÅR lov. Så jeg avslutter tråden, vi tar oppfordringen din: Lover ham radioen nå, overlater den til ham straks vi har fått en ny i hus og sier "sett deg ved arbeidsbordet i kjelleren, finn ei avis å legge under, ha det hyggelig, trenger du hjelp til å åpne tror jeg nok storebrødrene dine står klar"
Miss Puddel Skrevet 3. mai 2010 #5 Skrevet 3. mai 2010 som sagt, ha det gøy! Ellers må jeg jo fortelle litt nærmere om det med spisebordet, han samlet nemlig på skruer den tiden, og kom plutselig med noen digre skruer, nesten bolter, og lurte på om han kunne få dem. Vi trodde han hadde vært i en av eskene i boden, og sa ja, men i det vi lente oss på spisestuebordet og det kollapset skjønte vi jo hvor de kom fra. skruene ble tilbakekalt, til stor misnøye fra den lille: jamen dere SA jo jeg fikk dem... ellers så glemmer jeg ikke da eldstesønnen min var i bursdag til tremenningen sin, og vi ga bort et skikkelig verktøysett. Ikke leker, men skikkelige saker, det hadde jo mine, så jeg tenkte at det blir nok populært. Hos gutten på 6 ble det det, men jeg tror ikke vi ble like populære hos foreldrene, for det første han gjorde var å skru løs hengslene og låsen på døren inn til gutterommet... Han var i full gang med å demontere skapdørene på rommet sitt da min guttunge kom inn til de voksne og sladret...
Gjest mums Skrevet 3. mai 2010 #6 Skrevet 3. mai 2010 Radioen kan han sikkert leke med. Det slår meg at du kommer med ekstremt mye info i innleggene dine, Vito - nr. 2. Egentlig er det veldig lite av det som trengs for å kunne komme med innspill til emnet. Her, for eksempel, kunne du nøyd deg med å skrive: "Hva kan være farlig ved å la en fornuftig fireåring leke med innmaten i en gammel radio?" Vi trenger ikke vite hvor radioen kom fra, at dere skal ha ny (og først må få kopiert kassettene til cd), at han er lang (!), osv. Det er ikke meningen å være spydig (men jeg forbereder meg på en skyllebøtte), bare å nevne noe som kan være et hinder for deg hvis du er ute etter mange og relevante svar.
Gjest Vito - nr to Skrevet 4. mai 2010 #7 Skrevet 4. mai 2010 (endret) Radioen kan han sikkert leke med. Det slår meg at du kommer med ekstremt mye info i innleggene dine, Vito - nr. 2. Egentlig er det veldig lite av det som trengs for å kunne komme med innspill til emnet. Her, for eksempel, kunne du nøyd deg med å skrive: "Hva kan være farlig ved å la en fornuftig fireåring leke med innmaten i en gammel radio?" Vi trenger ikke vite hvor radioen kom fra, at dere skal ha ny (og først må få kopiert kassettene til cd), at han er lang (!), osv. Det er ikke meningen å være spydig (men jeg forbereder meg på en skyllebøtte), bare å nevne noe som kan være et hinder for deg hvis du er ute etter mange og relevante svar. Skyllebøtta du venter på kommer nok ikke. Ganske enkelt fordi jeg oppfatter svaret ditt som både seriøst og konstruktivt, og fordi du har valgt å identifisere deg og stå for det du mener. Jeg vet jeg har hang til å skrive langt og utfyllende, det er både medfødt legning og et resultat av yrket (skriver man her, betyr ti sider fra eller til ingen ting, men det blir spetakkel om detaljer mangler). Jeg synes nok løsningsforslag var for kort til å gi all relevant informasjon, men jeg ser absolutt at mine inneholder unødvendig informasjon. Jeg arbeider stadig med saken, men sliter tungt her. Påminnelser og konstrutive eksempler innimellom er nyttig påminnelse for meg. Så, mums, jeg vil heller si takk for påminnelsen. Kom gjerne med den senere. Men husk at jeg kjenner problemet, jeg gjør (tror jeg) mitt beste for å ta tak i det, men sliter tungt her. Så stadige påminnelser blir mas. Det er faktisk noen som har like vanskelig for å skrive kort og "skrellet" som andre har for å skrive langt og få med alle detaljer! Endret 4. mai 2010 av Vito - nr to
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #8 Skrevet 4. mai 2010 Skyllebøtta du venter på kommer nok ikke. Ganske enkelt fordi jeg oppfatter svaret ditt som både seriøst og konstruktivt, og fordi du har valgt å identifisere deg og stå for det du mener. Jeg synes det hørest helt greit ut jeg, det blir helt sikkert en spennende opplevelse for gutten. Men hvorfor høres det ut som anonyme fortjener skyllebøtter?
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2010 #9 Skrevet 4. mai 2010 Det er mulig ? det finnes kvikksølv i noen av de gamle komponentene på krestkortene inne i radioen. Dette er jeg imidløertid usikker på. Det jeg imidlertid ER sikker på er at det i en del gamle radioer finne s en del bly på lretskortene. Jeg vet ikk hvor mye en kan få i seg, men jeg tviler sterkt på at en 5 åring begynner å gnage på kretskortene Og dermed får i seg en del bly fra loddetinn, etc som fester komponentene til kretskortet). Hvis barnet leker med radioen uten å åpne den og uten å ha i batterier/stikkontakt ser jeg ingen problemer.
Gjest Vito - nr to Skrevet 5. mai 2010 #10 Skrevet 5. mai 2010 Men hvorfor høres det ut som anonyme fortjener skyllebøtter? Neida, les hva jeg faktisk skrev: "Skyllebøtta DU VENTER PÅ kommer ikke". Det var jo den anonyme selv som i sitt innlegg sa han/hun ventet på ei skyllebøtte...
Gjest Vito - nr to Skrevet 5. mai 2010 #11 Skrevet 5. mai 2010 Det er mulig ? det finnes kvikksølv i noen av de gamle komponentene på krestkortene inne i radioen. Dette er jeg imidløertid usikker på. Det jeg imidlertid ER sikker på er at det i en del gamle radioer finne s en del bly på lretskortene. Jeg vet ikk hvor mye en kan få i seg, men jeg tviler sterkt på at en 5 åring begynner å gnage på kretskortene Og dermed får i seg en del bly fra loddetinn, etc som fester komponentene til kretskortet). Hvis barnet leker med radioen uten å åpne den og uten å ha i batterier/stikkontakt ser jeg ingen problemer. Kvikksølv + andre kjemiske forbindelser var også min tanke. Fikk imidlertid, helt tilfeldig mulighet til å spørre en eldre radiorepartør, og han mente nei. Da måtte vi snakke om minst tjue år eldre radioer først. Det andre du nevner har jeg kommentert i HI. Ellers, rent generelt: Jeg avslutter lesingen av tråden nå. Anser emnet som avklart og avgjørelsen som tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå