Gjest en mamma Skrevet 30. april 2010 #1 Skrevet 30. april 2010 Hei! Jeg prøver å finne ut dette på nett, men finner ingen ting. Min sønn er hos far annen hver helg. Fra fredag til lørdag. Ja, også litt i ferier da...Han vil gjerne være oftere hos far, men det passer dårlig for far. Ellers er det ingen ting å si på forholdet mellom dem to. Det jeg lurer på er om han har noen rettigheter til å være oftere hos far. Hvor kan jeg evt.sjeke dette? Hilsen en mor.
Gjest regine Skrevet 30. april 2010 #2 Skrevet 30. april 2010 Dessverre - barnet har ingen rettigheter her. Det heter så fint at "barnet har rett til samvær" men det begrenses i realiteten av om samværsforelder ønsker det. Hvis det - som hos deg - er slik at far ikke gidder stille opp, er det fint lite du får gjort med det. Du kan jo selvsagt bruke tid og energi på å "overbevise" far om at han må har mer samvær, tilrettelegge i hue og ræve for han..... I lengden er det eneste du oppnår med det å slite ut deg selv. Far er voksen - han må ta ansvar selv. Gi han gjerne beskjed i klartekst - kanskje io form av et brev tom. om at barnet gjerne ville hatt mer samvær. Utover det er mitt beste råd å bruke energien din på å skape en best mulig tilværelse for BARNET. Du er dessvere, som mange av oss andre, i den situasjonen at det er DU som har ansvaret og bare du.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #3 Skrevet 30. april 2010 I barneloven §§ 42 og 43 står det om samværsrett. http://lovdata.no/all/hl-19810408-007.html#42 Barnet har rett på samvær, men omfanget er det foreldra som skal bli enige om. Vil ikke far ha mer samvær, får du ikke gjort noe med det. Men vil du ha barnet ditt hos en som ikke vil ha det (utenom det samværet du nevner)?
Gjest TS Skrevet 30. april 2010 #4 Skrevet 30. april 2010 I barneloven §§ 42 og 43 står det om samværsrett. http://lovdata.no/all/hl-19810408-007.html#42 Barnet har rett på samvær, men omfanget er det foreldra som skal bli enige om. Vil ikke far ha mer samvær, får du ikke gjort noe med det. Men vil du ha barnet ditt hos en som ikke vil ha det (utenom det samværet du nevner)? adet er ikke det at far ikke vil. Han har bare ikke tid pga jobben, sier han. De har det veldig bra når de er sammen. For å være helt ærlig (kanskje litt smålig, men..) hadde jeg håpet at det fantes en eller annen regel jeg kunne bruke for å overtale ham til å prioritere gutten litt mer...
Reveal Skrevet 30. april 2010 #5 Skrevet 30. april 2010 Si i fra når du finner den regelen... Er ganske fortvilende når barnet vil til far, men far ikke prioriterer det:-( Har selv måtte kjempe for å få nedskrevet "annenhver helg" løsningen, og opplever stadig at ikke det engang overholdes.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #6 Skrevet 30. april 2010 Hei! Jeg prøver å finne ut dette på nett, men finner ingen ting. Min sønn er hos far annen hver helg. Fra fredag til lørdag. Ja, også litt i ferier da...Han vil gjerne være oftere hos far, men det passer dårlig for far. Ellers er det ingen ting å si på forholdet mellom dem to. Det jeg lurer på er om han har noen rettigheter til å være oftere hos far. Hvor kan jeg evt.sjeke dette? Hilsen en mor. gå inn på barne og familiedep. der står det om barn og samlivsbrudd. jeg TRODDE at barn har rett til "vanlig samvær" (en dag i uka og annenhver helg), med far. andre betegnelser som brukes er 40/60 og delt samvær (50/50). ellers deles ferier og høytider i to. men skal ikke si dette for sikkert. retorikken i disse lovene er jo ikke alltid lette å forstå. Det skal også tas hensyn til barns ønsker ved en viss alder. Har dere prøvd mekling? vet flere det har fungert godt for. Lykke til:)
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2010 #7 Skrevet 30. april 2010 En far som "ikke ønsker samvær" blir definert som uegnet omsorgsforelder. Dermed vil myndighetene aldri presse et barn til samvær med en uegnet far. Jeg kjenner imidlertid 2 tilfeller med helt forskjellige løsninger på dette problemet. I det første tilfellet var det fars nye samboer som forlangte at han skulle ta ansvar om de fortsatt skulle ha et forhold. Mange år etter bruddet opprettet han et forhold til sitt barn på nytt og dette har faktisk fungert helt flott. I det andre tilfellet var det fars nye samboer som forlangte at faren skulle "glemme" sitt tidligere barn (han hadde så godt som "glemt" da barnet tok ny kontakt tidlig i tenårene). Far ble så forbannet på sin nye samboer da han fikk et ultimatum om å kutte samværet at han kuttet ut forholdet med sin samboer isteden. Han har nå kontakt med sitt tidligere barn.
Gjest MammaMia Skrevet 1. mai 2010 #8 Skrevet 1. mai 2010 Det finnes ingen regel eller lov som sier noe om hvor lite eller mye et barn skal være hos sin far eller mor, men en samværsavtale skal være til barnets beste, så da må dere finne ut - hva er akkurat deres barns beste? - Trenger barnet mer tid med far, isåfall hvorfor? - Trenger du mere "fri" fra barnet, for å få overskudd, jobbe overtid å få bedre økonomi..? Kom på alle de gode grunnene du kan, ta det opp med barnefaren alene eller få han med til frivillig mekling:) Hvis han er utstyrt med litt sunn fornuft så kan en rolig og ikke-fordømmende samtale få far til å se "lyset" - husk å rose far for det fine forholdet han og barnet har, kom frem med det positive for far også med å ha mer tid sammen med barnet:) Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå