Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurte på om de var noen her inne som brukte enten Ladycomp eller Babycomp? Og hva slags erfaringer dere har med de?

Jeg hadde gått på p-piller i 7 år og ville ikke det mer! Fant litt informasjon om disse produktene og har nå brukt ladycomp i snart et år og er kjempe førnøyd. Jeg bruker den først og fremst pga prevensjon, regner med jeg skal prøve å bli gravid etter bryllupet! Det blir spennede å se da hvor lang tid det tar før jeg blir gravid siden den viser når befruktingsoptimim er...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er viktig at du har en regelmessig syklus deresom du skal bruke lady-/baby-comp.

Jeg har også prøvd lady-comp, men siden jeg har ustabile sykluser passer det ikke for meg (fikk aldri "riktige" beskjeder, siden ingen av syklusene mine var "normale") (Jeg solgte min)

Og husker jeg ikke helt feil så er det ikke anbefalt for personer med sykluser på over 32 dager (kan det stemme, tro)

Ellers så er jo METODEN LC/BC bygger på veldig fin. Jeg bruker denne METODEN selv (altså temperaturmåling) for å se om/når jeg har EL, osv....

Så min personlige erfaring blir vel:

-det er fint for folk med stabile sykluser, og får da alt "ferdig" kalkulert

-passer ikke så bra for folk med ustabile eller lange sykluser

-en kan greie å komme fram til det samme på "egenhånd" ved bruk av et vanlig termometer med to desimaler (ca 100,-) (Og et spesielt program, dersom du vil ha det litt enklere (gratis, eller ca 300,- - kommer an på hvilket program du velger) )

Altså mener jeg at det er unødvendig å bruke flere tusen kroner på en "maskin" som har de samme(eller færre) "finessene" som et termometer og et program på PC'en for under 500,-

(Men det er min mening da - det er jo forskjellig fra person til person, selvfølgelig)

*klem*

Skrevet

Min syklus varier litt, men den gir alltid beskjed om når sjansen for å bli gravid er størst. Etter det jeg leste i brosjyren stod at den hjalp personer som hadde ustabil syklus, fordi den påpekte når eggløsning var uavhengig av hvilken dag det var. Men det kan jo bare være pr for alt jeg vet...

Kan først svare når jeg prøver å bli gravid...Er litt utålmodig av meg, så det bør skje ved første forsøk :ler: (Etter bryllupet vel og merke...)

Skrevet

Jeg vet hva du mener, for jeg lese akurat det samme som deg, og tok det for "god fisk".

Nå mener jeg ikke å rakke ned på BC/LC-produsenten men realiteten er desverre ikke så enkel....

LC/BC bygger på temperaturmåling for å finne ut når EL er. For å finne EL så leter LC/BC etter en temperaturstigning. For det er slik, at din basale kropstemperatur (som er den du måler) stiger etter at EL har vært (dagen etter). Så det er først mulig å si at du hadde EL ETTER at EL har vært.

Det er ikke mulig ved hjelp av temperaturen å "spå" på forhånd når EL kommer - fordi det ikke er noen "fasit" på hvordan tempen oppfører seg før EL.

LC/BC baserer denne "prognosen" sin på din tidligere syklushistorie, og dersom du har ganske stabile sykluser så vil jo dette stemme til en viss grad. Men for de(oss) med ustabile sykluser så kommer LC/BC til å "spå" EL kanskje i opptil en uke/14 dager el.l før den virkelige EL kommer.

Men igjen - har du sånn passe stabile sykluser, så er sikkert LC/BC en kjempefin hjelpemåte.

(Som jeg fremdeles synes er litt for dyr, når du kan få de samme "hjelpemidlene" for under 500,-, og det da inkluderer mer enn en LC/BC gjør, f.eks en "chart" hvor en kan se sin temp-graf fra dag til dag - det får en jo ikke uten at en sender inn LC/BC)

*klem*

Skrevet
(Og et spesielt program, dersom du vil ha det litt enklere (gratis, eller ca 300,- - kommer an på hvilket program du velger) )

Hvor får man tak i noe slikt da? Hørtes ikke så dumt ut!

Skrevet

www.ovusoft.com (er den jeg bruker, men som koster ca 300 NOK)

www.fertilityfriend.com (er gratis)

Ovusoft laster du ned på din egen PC, og har alle finessene der - i tillegg til at du lan publisere temp-grafen din (kalles en chart) på internett, for så å få kommentarer fra andre dersom du lurer på noe. (Men du har da KUN tilgang til selve programmet fra din egen PC)

Fertilityfrienf (FF) ligger kun på nettet, og du kan da dermed få tilgang til programmet ditt hvor som helst - så lenge du har nett-tilgang. Der kan du også publisere charten din.

Ovusoft har en 15 dagers gratis-prøveperiode, mens FF jo er gratis, så hvorfor ikke prøve begge to i to uker, og før du bestemmer deg for hvilket program du ønsker å fortsette med. (De er jo egentlig ganske forskjellige, så det er opp til hver og enhver å avgjøre hvilket program som passer deg best)

På disse programmene kan du legge inn mer enn bare temperaturen din også.

Du KAN legge inn hvordan utfloden din er for hver dag, og hvordan livmortappen din kjennes ut. Både utfloden og livmortappen forandrer seg iløpet av en syklus for å gjøre det enklere for sædcellene å svømme opp. Ved hjelp av disse to kan du på en måte "spå" når EL kommer (etter å ha prøvd det i noen sykluser så du vet hvordan DIN kropp oppfører seg)

Å registrere utflod(sekret) og livmortappen sånn er helt frivillig, og er ikke nødvendig for å bruke programmene.

Å KUN drive med temperaturmåling er nok for å avgjøre om du har hatt EL....

Skrevet

En liten detalj jeg ikke fant ut av på Ovusofts sider:

Tillater dette programmet å måle temperatur i C og ikke bare i F?

Kan man ha noen nytte av å legge inn tidspunkt for mensen (noe jeg har oversikt over langt tilbake i tid) selv om man ikke har drevet med temperaturmålinger (fordi jeg streng tatt ikke prøver å bli gravid akkurat nå...)?

Skrevet

Ja, når du har lastet ned programmet får du velge om du vil bruke C eller F.

Dette kan du også ende senere om du vil (men hvorfor skulle dud det, det er jo ikke så mange som bruker F her i NOrge) :wink:

Når du plotter inn mens-dagene dine langt tilbake i tid, så er det enklere for Ovusoft å "spå" neste mens, f.eks.... Du kln velge hvor langt fram i tid dette skal kunne vises på PC'en din)

Syklushistorien din er et snedig hjelpemiddel når du skla prøve å bli gravid - siden Ovusoft kommer med en "prognose" på når du kan forvente EL - bassert på de tidligere syklusene dine. (Litt enklere om du har tempet i tillegg da, men det er ikke en nødvendighet)

Jo flere mens'er du plotter inn, jo flere sykluser får Ovusoft til å kalkulere med, og regne ut gj.snittlig sykluslengde, osv...

Skrevet

Bruker selv Ladycomp, riktignok som prevensjon og er ikke spesielt fornøyd. Sluttet på p-pillene fordi jeg ble voldsomt humørsyk, og mailet faktisk endel med importøren av Ladycomp for å forsikre meg om at det var ett alternativ som passet for meg.

Brosjyren lover veldig mye mer enn det den kan holde, jeg fikk beskjed om at den passet for folk med uregelmessig syklus, at basaltemperaturen var jevn etc etc.

Det jeg erfarer er at etter å ha sluttet på p-pillen er det fremdeles 40-50 dager mellom hver mens, og Ladycomp-maskinen gir meg ca 7 grønne dager i hver syklus (dvs. dager man ikke kan bli gravid). Videre sier den av gule dager er de dagene maskinen "lærer", og røde dager er de man kan bli gravid på. Når den røde blinker er det størst mulighet forå bli gravid.

Maskinen tar ikke så mye hensyn til temeraturen som den sier, basaltemperaturen er ikke så jevn som de påstår, og i følge Ladycomp kan jeg bli gravid ca 20-30 dager i mnd! :o

Den teller syklus slik du kan gjøre selv, mye enklere og med metodene/hjelpemidlene flere har nevnt.

Kan derfor ikke anbefale Ladycomp, den er egentlig til ganske stor irritasjon for meg. Og fryktelig dyr.

Skrevet

Persona og LC/BC er to veldig forskjellige ting.

LC/BC baserer seg på basaltemperatur gjennom en hel syklus for å kunne si "nøyaktig" når EL har vært.

Persona baserer seg på "EL-tester"; altså du må tisse på pinne ca 8 ganger hver syklus, og du får "røde dager" når "EL-testen" slår ut positivt. (måler hormonnivået i urinen)

Men prisforskjellen er stor da - men ikke i det lange løp.

LC/BC er dyre "med en gang", mens Persona har en lav "anskaffelsessum", men så koster det ca 120,- pr.syklus for testpinner i tillegg.

Viser igjen til hvor mye billigere Ovusoft, eller FertilityFriend er til sammenligning.

Er det virkelig nødvendig å bruke flere tusen kroner på dette da, når du kal "slippe unna" med 500,-

Skrevet

Ja så sant så. Men jeg tror ikke at jeg gidder å stappe tepmåler i stumpen min hver morgen for det om ;)

Skrevet
Ja så sant så. Men jeg tror ikke at jeg gidder å stappe tepmåler i stumpen min hver morgen for det om ;)

Hvis du tenker på LC/BC, så måles temperaturen under tunga... :lol:

Skrevet

Hvis du tenker på LC/BC, så måles temperaturen under tunga... :lol:

Neida den metoden Chigita synes er bra :)

Godt vi er forskellige :)

Skrevet

Neida den metoden Chigita synes er bra :)

Godt vi er forskellige :)

Med "min" metode så kan en velge selv om en vil måle under tunga, vaginalt, eller analt.

Selv måler jeg under tunga :wink:

Skrevet

:ler: har alltid sett for meg at alle stod der på bade klokka 6om mornigen og stappet den greia i stumpen... det virker ihvertfall slik på SM. :ler:

Jaja lærer noe nytt hver dag ;)

Men holder meg til Persona foreløpig :)

Skrevet

:ler::ler::ler:

Da er det ikke rart du har stusset, nei :ler:

Men for å oppklare en ting - en må måle FØR en står opp (uansett hvor en måler)

Det er for å ikke forstyre den basale kropstemperaturen mer enn nødvendig.

Altså jeg gjør det slik:

Vekkerklokka ringer kl 06.30 HVER DAG, og det første jeg gjør er å stappe temometerert i munnen - FØR jeg gjør noe annet. Så noterer jeg tempen, og fortsetter å sove, eller står opp - alt etter hvilken dag det er, selvfølgelig

*klem*

Skrevet

Jeg har gått in på den gratise siden, tenkte det skulle være interesant å sjekke. Men :oops: engelskkunnskapene strekker ikke til. Hva betyr menses?

Skrevet

Menses har egentlig en veldig enkel betydning :wink:

Menses = mensen

*klem*

Skrevet

:oops: trodde kanskje det men.. trodde det het noe helt annet :oops:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...