Stor&Sterk Skrevet 30. april 2010 #1 Skrevet 30. april 2010 Leser i en del tråder her inn om kvinner som skriver og forteller at deres menn ikke gjør ting riktig, og de må gjøre det om igjen selv, for at det skal bli riktig. Dette kan handle om: Renhold i hjemmet, klesvask, kle på ungene, handle dagligvarer, lage mat osv.... (Som en "moderne" og ansvarsfull mann og pappa, er jeg aktiv på hjemmefronten når det gjelder barn og huslige plikter. Jeg er opptatt av å lære mine barn (gutt og jente) at de også har ansvar for felleskapet i et hjem. Diskusjonen som jeg starter her, handler ikke om menn/kvinner som ikke deltar i husarbeid) Jeg opplever her inne på KG, at kvinner mener de har "rett" når det gjelder hvordan huslige syssler skal gjøres. Mannen gjør ikke en god nok jobb og kvinnen må gjøre det om igjen for at det skal bli riktig.... Hvor kommer denne selvpåtatte "retten" fra, hos en del av dere kvinner ?
Gjest Marlo Skrevet 30. april 2010 #2 Skrevet 30. april 2010 Si det. Kvinner i dag er vel kanskje litt mellom barken og veden. Altså, det henger godt igjen i dem at de har ansvaret for hus og hjem, men samtidig i den moderne verden i dag så kommer kravene om at menn skal gjøre like mye hjemme. Jeg tror at det er på en måte en overgangsfase, om du skjønner hva jeg vil frem til. Her hjemme er det jeg som har ansvaret for alt som har med renhold og slike ting. Min samboer har ansvaret for økonomi, forsikringer og slike ting. Det er slik her, fordi jeg er den som går hjemme og han er den som jobber - så jeg ser på det som helt naturlig. Likevel, på mine dårlige dager, så ber jeg ham om å hjelpe til, men jeg aksepterer at han har sin måte å gjøre det på og istedenfor å ergre meg over at han ikke gjør ting på den måten jeg liker å få ting gjort på, så gleder jeg meg heller over at han gjør det i det hele tatt og at han hjelper meg.
Gjest navnelapp Skrevet 30. april 2010 #3 Skrevet 30. april 2010 Eg er heilt enig med deg, dersom andre løyser oppgåver, om det er heime eller på jobb, så må ein akseptere deira måte å gjere ting på med mindre det er uhygienisk eller medfører risiko for skade eller ulykker. Heime hos oss løyste vi det med klesvasken slik at alt tøy eg var redd for (eg fekk krympa nokre ullgenserar i vask i byrjinga) la eg i vaskeposar. han heldt seg unna vaskeposane, dei ordna eg med. Blir det handla feil så har ein skrive for dårleg liste.
Piper Skrevet 30. april 2010 #4 Skrevet 30. april 2010 Jeg tror det kommer av at kvinner tar seg den frihet med å mene at hjemmet er deres, og at mennene skal følge deres regler. Vi ahr nok ikke kommet lengre enn at det før var kvinnen som styrte hjemme, mens mannen var i arbeid. det henger nok fortsatt litt i, siden en del menn ikke gjør sin del av husarbeid ol, men forventer at kvinnen er den som skal gjøre det. Enkelte kvinner tar seg den frihet, og mannen ahr ikke noe han skulle ha sagt. Kvinnene gjør mannen en bjørnetjeneste ved å la han slippe unna med husarbeid ol, og mennene gjør kvinnen en bjørnetjeneste ved å la de styre alt.
onyx Skrevet 30. april 2010 #5 Skrevet 30. april 2010 Jeg bryr meg ikke om hvordan mannen gjør husarbeid så lenge det faktisk blir gjort. Men, jeg skal innrømme at jeg blir irritert når han slurver og f.eks. bare bretter håndklær og sengetøy i en ball som han stapper inn i skapet. Ikke blir det plass til alt og skapdøra går ikke igjen. Da må alt gjøres om igjen og det er irriterende ekstraarbeid som så lett kunne vært unngått. Eller gulvet blir vasket med vann med så mye såpe i at det etterpå er helt klissete og må vaskes på nytt. Med andre ord, jeg irriterer meg over slurvete og halvgjort arbeid som faktsik medfører unødvendig ekstraarbeid.
Gjest A Skrevet 30. april 2010 #6 Skrevet 30. april 2010 Jeg opplever her inne på KG, at kvinner mener de har "rett" når det gjelder hvordan huslige syssler skal gjøres. Mannen gjør ikke en god nok jobb og kvinnen må gjøre det om igjen for at det skal bli riktig.... Hvor kommer denne selvpåtatte "retten" fra, hos en del av dere kvinner ? Jepp. Og når det er snakk om å fikse på huset og male og vedlikehold på bilen og klippe hekken eller gressplen. Da er det plusselig ikke husarbeid... Eller hvis som en kran lekker...Eller doen blir tett...Eller det er mye hår nedi dusj-sluken.. Det er ikke husarbeid i det hele tatt. Selv om at: det et faktisk hun sine lange hår som har tettet opp sluken. Hvis en unge går til barnehagen med gummistøvler på og har på joggedress. Da tenker damen at alle i verden syns hun er elendig som mamma. Så hun må ha steinkontroll og passe på at klærna har riktig farver og at det er joggesko på ungen. Og sjøl om mannen knyter dobbeltknuter på skoa så dem ikke skal gå opp for ungen- så må hun nesten gjøra det på nytt pga det må ikke bli for stramt... Men barnesete i bilen kan han helt ok feste uten henner sin dobbeltkontroll... Pga at dere damer tenker mannsoppgaver og kvinnesoppgaver sjøl om dere sier at det skal væra likestilt. Dere vil bare ikke innrømme det før noen er fexs muslim. Da må muslimer aldri tenke på å si at noe er hans sitt selvsagte ansvar og noe er hennes sitt... Damer henger seg opp i detaljer og bitcher om ting som ikke er noe å stresse for. Det er min erfaring.
-milla j- Skrevet 30. april 2010 #7 Skrevet 30. april 2010 Jeg er egentlig enig med alle her! Men det er en ting jeg har lagt merke til: Mannfolk er fæle til å slurve! (Nå har jeg aldri bodd sammen med en jente så jeg kan ikke si noe om forskjellen.) Hvis jeg ser på f.eks. klesvasken så er den slurvete hengt opp, klær har falt ned og blitt liggende våte på gulvet og må vaskes en gang til. Oppvasken er slengt inn i oppvaskmaskinen så det ikke blir rent, panner osv. er bare nesten vasket så de må vaskes på nytt. Det må være lov å kreve at ting gjøres skikkelig! Om mannfolk flest er så hårsåre at de ikke tåler konstruktiv kritikk bør de slutte å uttale seg.
Stor&Sterk Skrevet 30. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 30. april 2010 Jeg bryr meg ikke om hvordan mannen gjør husarbeid så lenge det faktisk blir gjort. Med andre ord, jeg irriterer meg over slurvete og halvgjort arbeid som faktsik medfører unødvendig ekstraarbeid. Litt motstridende her.... Snakk sammen på en bra måte om hvordan ting kan og bør gjøres ?
onyx Skrevet 30. april 2010 #9 Skrevet 30. april 2010 Litt motstridende her.... Snakk sammen på en bra måte om hvordan ting kan og bør gjøres ? Poenget var at så lenge hans måte å gjøre husarbeid på ikke medfører ekstraarbeid, så legger jeg meg ikke oppi hvordan han gjør det selv om jeg vet at det er mer effektivt å gjøre oppgaven på en annen måte. Når det ikke blir gjort skikkelig må han som regel rette opp i det selv og det er nesten merkelig hvor sjelden det slurves etter at jeg begynte med den taktikken... Og angående det å si noe om hvordan ting bør og kan gjøres, det er jo akkurat det vi kritiseres for! At vi prøver å gi råd og hjelp, noe menn alltid oppfatter som kritikk.
Gjest Coarvi Skrevet 30. april 2010 #10 Skrevet 30. april 2010 Snakk sammen på en bra måte om hvordan ting kan og bør gjøres ? Ja, men da er man jo tilbake ved scratch, ved at den som tar opp temaet (for det er slettes ikke sikkert at det er mannen som gjør ting galt) blir anklaget for å blande seg oppi hvordan den andre gjør ting, og å ikke være fornøyd og blablabla. Det er jo dette dere ikke liker??? Mange menn (og kvinner) ER slurvete, og gjemmer seg bak unnskyldninga "jeg må få gjøre det på min måte." Sorry, men bare fordi du er mann (eller sløv dame) betyr det IKKE at du kan få gjøre halvdårlig arbeid som partneren din etterpå må gjøre om igjen for å hindre klærne i å mugne, eller sokkene i å klistre seg fast i gulvet. Visse krav må det da være lov til å stille? Jeg foretrekker hvertfall at det er mulig å gå rundt på et nyvasket gulv uten at sokkene henger igjen (hvis ikke kan man like gjerne la vær å vaske gulvet), og heldigvis blir ikke kjæresten min fornærmet om jeg påpeker at det kan være en ide med mindre såpe neste gang. Nå er det sjelden at han gjør ting "feil" da (jeg gjør det sikkert like ofte selv), for jeg er ærlig talt ikke så pirkete på sånne ting (bortsett fra klissete gulv), og fyren er heldigvis ganske oppegående på egenhånd...
Havbris Skrevet 30. april 2010 #11 Skrevet 30. april 2010 Jeg er egentlig enig med alle her! Men det er en ting jeg har lagt merke til: Mannfolk er fæle til å slurve! (Nå har jeg aldri bodd sammen med en jente så jeg kan ikke si noe om forskjellen.) Hvis jeg ser på f.eks. klesvasken så er den slurvete hengt opp, klær har falt ned og blitt liggende våte på gulvet og må vaskes en gang til. Oppvasken er slengt inn i oppvaskmaskinen så det ikke blir rent, panner osv. er bare nesten vasket så de må vaskes på nytt. Det må være lov å kreve at ting gjøres skikkelig! Om mannfolk flest er så hårsåre at de ikke tåler konstruktiv kritikk bør de slutte å uttale seg. Og hva er konstruktiv kritikk? Til forskjell fra klaging? Hvordan oppleves det for en som ofte får høre at det han gjør ikke er bra nok, selv om det for andre er åpenbart at dette burde h*n kunne. Jeg har brukt mye tid på klaging i forhold til mannen min. Jeg har også sett etterhvert at min stadig klaging var det samme som å si til han: "jeg er ikke fornøyd med det du gjør, du gjør det ikke på min måte, du er ikke bra nok". Vi har etterhvert løst dette ved at han gjør det han er god på, på sin måte, og jeg gjør det jeg er god på, på min måte. Og husfreden beholdes, og det er ikke lenger så viktig hvem som gjør mest av hva
Amys Skrevet 30. april 2010 #12 Skrevet 30. april 2010 Jeg blir nok litt oppgitt over mannen noen ganger, men det er fordi han kan være håpløs Men det har ingenting med at han er mann å gjøre.. F.eks kan han finne på å traske rundt i leiligheten med sko fulle av leire uten å legge merke til leireklumper, fotspor på teppet og liknende...synes jeg må få lov å bli litt oppgitt Eller når "rotehaugen" hans er blitt så stor at det blir vanskelig å komme ut på balkongen... Forøvrig har mannen null interesse av husarbeid, rydding og denslags, så hvis ikke jeg tar "kontrollen" vil ingen gjøre det. Det så bomba ut i leiligheten hans før vi flyttet sammen, så jeg visste jo hva jeg gikk til, men har ikke helt gitt opp forsøket på å "oppdra" ham enda
Gjest husfrua Skrevet 30. april 2010 #13 Skrevet 30. april 2010 Og hva er konstruktiv kritikk? Til forskjell fra klaging? Hvordan oppleves det for en som ofte får høre at det han gjør ikke er bra nok, selv om det for andre er åpenbart at dette burde h*n kunne. Jeg har brukt mye tid på klaging i forhold til mannen min. Jeg har også sett etterhvert at min stadig klaging var det samme som å si til han: "jeg er ikke fornøyd med det du gjør, du gjør det ikke på min måte, du er ikke bra nok". Vi har etterhvert løst dette ved at han gjør det han er god på, på sin måte, og jeg gjør det jeg er god på, på min måte. Og husfreden beholdes, og det er ikke lenger så viktig hvem som gjør mest av hva Vi gjør det vi må begge her hjemme og jeg lar mannen gjøre husarbeidet på sin måte. Jeg har derimot gitt han noen tips vedr. klesvask og sortering av tøyet og hvorfor det kan være viktig, kjedelig med skjorter som skal være hvite men som har blitt rosa f.eks. Først tok han det som unødig kritikk men som jeg sa til han, hvordan tror du jeg lærte at det ikke var så dumt å sortere tøyet. Jeg kom ikke ut av magen til min mor som fiks ferdig utlært husmor jeg heller. Da var det greit.
Stor&Sterk Skrevet 30. april 2010 Forfatter #14 Skrevet 30. april 2010 Mange menn (og kvinner) ER slurvete, og gjemmer seg bak unnskyldninga "jeg må få gjøre det på min måte." Sorry, men bare fordi du er mann (eller sløv dame) Sier du her at menn er bare menn og derfor er det slik. Mens kvinner er sløve om det forekommer ? Så for menn er det naturlig og helt normal at vi ikke gjør ting skikkelig ?
Havbris Skrevet 30. april 2010 #15 Skrevet 30. april 2010 (endret) Sier du her at menn er bare menn og derfor er det slik. Mens kvinner er sløve om det forekommer ? Så for menn er det naturlig og helt normal at vi ikke gjør ting skikkelig ? Artig fremstilling. Menn er slurvete (fordi de ikke helt vet nøyaktig hvordan ting skal gjøres?) mens kvinner er sløve (fordi de vet hvordan ting skal gjøres men gidder ikke?) når de ikke gjør ting slik de skal gjøres. Hvorfor beskrives dette forskjellig? Endret 30. april 2010 av Havbris
Stor&Sterk Skrevet 30. april 2010 Forfatter #16 Skrevet 30. april 2010 Artig fremstilling. Menn er slurvete (fordi de ikke helt vet nøyaktig hvordan ting skal gjøres?) mens kvinner er sløve (fordi de vet hvordan ting skal gjøres men gidder ikke?) når de ikke gjør ting slik de skal gjøres. Hvorfor beskrives dette forskjellig? Jeg bare spør !
Kosteskaft Skrevet 30. april 2010 #17 Skrevet 30. april 2010 Må si jeg er guilty as charged... Jeg synes mannen er temmelig slurvete. Tallerkner med flekker, kasseroller med fett under fordi de ikke er skylt i varmt nok vann, klær som henges opp i krøller, etc. Men jeg øver meg i å la han styre med sitt, er jo egentlig glad for at han tar inivitativ til husarbeid. Vi gjør nok like mye faktisk, bare enkelte områder det slurves på. (han mener jeg er undøvendig nøye)
FoxyFish Skrevet 30. april 2010 #18 Skrevet 30. april 2010 Tenke seg til! Akkurat nå er samboeren i vår gamle leilighet og vasker ut, mens jeg akkurat har malt ferdig 8 dører. Jeg tror jeg hadde blitt grundig lei dersom han var håpløs med husarbeid, og han hadde blitt grundig lei dersom jeg ikke kunne jobbe med... Utenomhusarbeid? Alle kan være sløve og slurve, men jeg tror (og håper) at det handler mer om innstilling enn noe annet. Én gang er selvfølgelig den første for alt, men alt kan læres dersom man går inn for det.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2010 #19 Skrevet 30. april 2010 Han gjør for dårlig arbeid fordi han ikke tenker over ting. Flekker på speilet og vannskjolder på vasken får det til å se lurvete ut. Uansett hvor rent det er. Og det synes ikke jeg er godt nok. Han "ser" rett og slett ikke slikt. Akkurat som at jeg ikke greier å fatte hva spetakkelet er når han surner fordi jeg bare har dratt en sjøteledning over gulvet. Eller brukt gaffa til å fikse en dings, eller satt en solid stålspiker i en vegg og hengt opp et bilde. Seriøst, løse lampettledninger... er det noen som bryr seg?? Ja.Han FLIPPER på sånt. Så vi gjør det vi er best på her i huset.
Ethereal Skrevet 30. april 2010 #20 Skrevet 30. april 2010 Damer som først klager over at mannen ikke gjør en dritt, for så å klage på at han gjør feil, har det litt for bra, spør du meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå