Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #1 Skrevet 30. april 2010 nysgjerrig, som overskriften sier. jeg spier alt fra 1200 - 1800 kcal pr dag og alt fra 100 - 130 karbohydrater pr dag. hva gjør du? og hva er ditt mål? vekttap, vektøkning, vedlikeholdelse av vekt, bygging av muskler?
Wiggins Skrevet 30. april 2010 #2 Skrevet 30. april 2010 (endret) nysgjerrig, som overskriften sier. jeg spier alt fra 1200 - 1800 kcal pr dag og alt fra 100 - 130 karbohydrater pr dag. hva gjør du? og hva er ditt mål? vekttap, vektøkning, vedlikeholdelse av vekt, bygging av muskler? Enheten kalori er en gammel og upraktisk enhet hvis man skal regne på forbruk og effekt, jeg nekter derfor å bruke den. Jeg spiser 16-20 000 kJ per dag, avhengig av hvor langt jeg sykler. (1 calori = 4,2 joule) Jeg har aldri regnet ut hvor mye karbohydrater jeg spiser per dag, men jeg tipper minst 500 gram, kanskje oppimot 1 kg på dager med lange turer. Holdt på å glemme målet mitt: Det er å gjøre det bra i sykkelritt. Endret 30. april 2010 av Lance
Leifr Skrevet 30. april 2010 #3 Skrevet 30. april 2010 (endret) Nå om dagen teller jeg ikke noenting, det blir sikkert minst 3500-4000 kcal om dagen og gudene veit hvor mye karbohydrater. Nok til å drive kroppen gjennom alle dagens gjøremål samt trening, i hvert fall. Har ambisjoner om å få lagt inn litt mer kondisjonstrening i nær framtid, og da må jeg vel justere matinntaket litt opp for å kompensere. Sist jeg prøvde å gå litt ned i vekt lå jeg på 2500-2800 kcal om dagen. Ikke noen spesiell restriksjon på karbohydrater, men prøvde å få i meg minst 200 gram proteiner og noenlunde jevn kalorifordeling mellom fett og karbohydrater utenpå det. Blir vel snart på tide med en ny deffe-syklus på samme måten, tenker jeg. Min trenings/kostholds-filosofi er omtrent som disse gutta her: http://www.70sbig.com/?page_id=2 -- man skal spise maten sin og løfte tungt skrot, så blir man stor og sterk og kan gjøre nyttige ting som å flytte kjøleskap og slåss mot hulebjørner osv. Endret 30. april 2010 av Leifr
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #4 Skrevet 30. april 2010 jeg spiser rundt 2000kcal pr dag, rundt 140g proteiner og rundt 140g karber. men dette varierer jo litt fra dag til dag. har ikke annet mål enn og holde vekta. _Lise_
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #6 Skrevet 30. april 2010 Jeg spiser ca 1600 kcal hver dag. Vet ikke med karbohydrater, men spiser ikke brød, pasta, poteter eller ris. Men en skål havregrøt til frokost, og så masse grønnsaker. Så det blir jo litt karbs da Siste svar: Skrev du feil nå? Eller spiser du over 15000 kcal om dagen? Hvorfor så mye?
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #7 Skrevet 30. april 2010 Ville dra opp snittet litt Ja det var ikke alvor. Spiser vel ca 2000 kcal per dag.. Karbohydrater via bakstvarer og yoghurt f.eks.
momo Skrevet 30. april 2010 #8 Skrevet 30. april 2010 Jeg teller ikke kalorier eller karbohydrater. Men har gjort det mye før så passer på og spise sunnt og ikke for mye karbohydrater. Får i meg mye proteiner og sunnt fett. Men også viktig å få i meg karbohydrater, men trege. Målet mitt er å gå ned i vekt, men ikke miste muskler. Trener også div.
Gjest green tea Skrevet 30. april 2010 #9 Skrevet 30. april 2010 (endret) mister en ikke gleden av maten lit hvis en teller kalorier da. Endret 30. april 2010 av green tea
Wiggins Skrevet 30. april 2010 #10 Skrevet 30. april 2010 mister en ikke gleden av maten lit hvis en teller kalorier da. Helt enig! Det er bare folk som virkelig er overvektige som behøver å telle energiinntak. Er man litt overvektig kan man passe på å spise litt mindre, man trenger ikke telle annet enn antall brødskiver for å sette det litt på spissen. Jeg har av nysgjerrighet gjort et omtrentlig estimat for hvor mye jeg spiser, så jeg vet omtrent hvor jeg ligger i energiinntak.
Gjest Coarvi Skrevet 30. april 2010 #11 Skrevet 30. april 2010 Helt enig! Det er bare folk som virkelig er overvektige som behøver å telle energiinntak. Njeaai, ikke helt enig der. Jeg begynte å telle kalorier for noen uker siden, fordi jeg mistenkte at jeg fikk i meg for lite ifht. treningsmengden. Og helt riktig, jeg spiste for lite. Å telle kalorier en periode kan være lurt for å komme på rett spor igjen, for det er rett og slett ikke enkelt å vite hva som er nok mat når man i perioder med stress glemmer sultfølelsen, og tror at det man spiser er nok. Vi er så vant i dag til å tenke at det vanlige er at man spiser for mye, mens sannheten er at en del også spiser for lite. Prøver nå å ligge på 1700-2000 kalorier. Teller ikke fanatisk, og kommer ikke til å fortsette med det særlig lenge, må bare innarbeide vanen med å spise nok før jeg slutter med tellinga. Karbohydrater eller proteiner gidder jeg hvertfall ikke telle.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #12 Skrevet 30. april 2010 Enig med coarvi. Selv ligger jeg på 1600-2000 per dag. Bryr meg fint lite om å telle karbs, men spiser ikke brød fordi jeg ikke liker det, og kun liten mengde grov pasta, poteter eller villris.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #13 Skrevet 30. april 2010 Enig med coarvi. Selv ligger jeg på 1600-2000 per dag. Bryr meg fint lite om å telle karbs, men spiser ikke brød fordi jeg ikke liker det, og kun liten mengde grov pasta, poteter eller villris. Har ingen mål annet enn å leve.
Kenneth199 Skrevet 30. april 2010 #14 Skrevet 30. april 2010 En plass mellom 3000-4000kcal, varierer litt fra dag til dag. 20år, 73kg. Hadde en periode hvor jeg telte kalorier, så har en viss peiling i hodet hvor stor en porsjon med forskjellig mat er. Teller ikke kcal men grovregner.
-Carrie Skrevet 30. april 2010 #15 Skrevet 30. april 2010 Jeg spiser 1300-1400 kalorier om dagen. Karbohydrater teller jeg ikke. Vekttap er målet De første ukene finregnet jeg, men nå vet jeg sånn ca hva som er i maten jeg spiser og teller ikke detaljert lengre.
Teriyaki Skrevet 30. april 2010 #16 Skrevet 30. april 2010 Jeg har ikke peiling! Har aldri telt, kommer aldri til å gjøre det heller. Men i og med at jeg ikke legger på meg eller noe sånt så regner jeg med at jeg ligger kanskje akkurat i underskudd i ukedagene, men sikkert i klart overskudd i helgene. Trener flere ganger i uken også, da.
bergans Skrevet 30. april 2010 #17 Skrevet 30. april 2010 Teller ikke, og mener at det kun er forbeholdt mennesker som må ned i vekt pghelsefare, eller underernærte som må lære seg hva kroppen trenger forå kunne fungere i kvardagen. Noen ganger spiser jeg altfor mye, andre ganger er det så travelt at det blri litt lite. Så lenge det balanseres, jeg har overskudd, og får i meg nok f&g, så skal jeg ikke klage. Som jente så varierer vekta med at par kg per syklus uansett, så det tar jeg ikke tungt i det hele tatt. Vil bare være frisk og i form
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #18 Skrevet 30. april 2010 Jeg teller egentlig ikke kcal eller karbohydrater, men jeg teller proteiner, og da kan jeg ikke hjelpe for at jeg får med meg kcal og karbohydrater samtidig. Jeg spiser i gjennomsnitt ca 50-60 g proteiner (aldri over 60 g!), ca 60 g fett, og ca 300 g proteiner om dagen. Dette er et kosthold som gjør at jeg holder meg friskest mulig, og det er det viktigste for meg. (og dessuten holder vekten seg stabil også, og det er en positiv bivirkning)
Gjest Niema Skrevet 30. april 2010 #19 Skrevet 30. april 2010 Enheten kalori er en gammel og upraktisk enhet hvis man skal regne på forbruk og effekt, jeg nekter derfor å bruke den. Hvorfor er det upraktisk å bruke kalorier? Det er da mer praktisk både og regne på og skrive med mindre tall?
Chanel.No5 Skrevet 30. april 2010 #20 Skrevet 30. april 2010 (endret) Hmmm. Bare meg som ikke har noen verdens idè på antall kalorier eller karbohydrater jeg inntar hver dag.. Skal si dere har kontroll på regnestykket!! Imponert, sikkert greit å ha litt kontroll Endret 30. april 2010 av Lotte28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå