Linenor Skrevet 29. april 2010 #1 Skrevet 29. april 2010 Jeg har en stor tro på at det er noen som bruker internettet vår uten at de har fått tillatelse (naboer osv.) Er det noen som vet hvordan vi kan få sjekket dette? Og om det hjelper om vi skifter passord på nett-tilkoblingen?... Hjelp!
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #2 Skrevet 29. april 2010 Med mindre passordet er hinsides lett, er det ingenting å bekymre seg for, tenker jeg.
Linenor Skrevet 29. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 29. april 2010 Vel, passordet er ikke i det vanskeligste laget... (kremt)...
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #4 Skrevet 29. april 2010 Bytt det da, helst til noe du selv husker uten at det er lett å gjette seg til. Hvorfor er du så sikker på at noen bruker nettverket deres, forresten?
Inx Skrevet 29. april 2010 #5 Skrevet 29. april 2010 Du kan enkelt sjekke det ved å logge deg inn på det trådløse aksesspunktet/ruteren og se hvilke leases dhcp servern har. Eventuelt kan du sjekke loggen der
Gjest Nedfall Skrevet 29. april 2010 #6 Skrevet 29. april 2010 En ting er ett bra passord, gjerne med blanding av bokstaver og tall, pluss spesialtegn @£$€\`¤#¤&'- osv, og spesielt æøå! Men.. ingenting av dette er noen vits hvis du ikke bytter til WPA, og helst WPA2 (disse fins i to versjoner, en med TKIP kryptering, og noe som kalles enten AES eller CCMP). Versjonen med TKIP er stort sett sjait, versjonen med AES/CCMP er praktisk talt umulig å knekke pr idag. Uansett, har du mulighet for å bruke WPA2, så bruk det! (Krypteringsmetoden AES/CCMP blir som regel valgt uansett, hvis du setter opp ruteren med WPA2) Grunnen til at du skal holde deg unna WEP, er rett og slett fordi den er praktisk talt verdiløs som adgangskontroll. Den er veldig lett å knekke. Personlig kan jeg knekke den på under 5minutter, det eneste jeg trenger er ett trådløst USB nettverkskort, og en Linuxdistribusjon (de fleste kan brukes). WEP = Avoid! Sånn inni granskauen..
Gjest Mahareth Skrevet 29. april 2010 #7 Skrevet 29. april 2010 Du kan enkelt sjekke det ved å logge deg inn på det trådløse aksesspunktet/ruteren og se hvilke leases dhcp servern har. Eventuelt kan du sjekke loggen der Hvordan gjøres dette?
Inx Skrevet 29. april 2010 #8 Skrevet 29. april 2010 Hvordan gjøres dette? Det kommer an på produsent og produkt. Men som regel kjører slike rutere en enkel webserver som kun er åpen for internnettet - og også kun åpen for tilkoblinger via kabel. Sett en nettverkskabel i ruteren og inn i pc'en, åpne en nettleser og skriv ip-adressen til rutern for internnettet. Typisk noe sånt som http://192.168.1.1 Vet du hvilket aksesspunkt/ruter du har er det som regel lett og sjekke opp dokumentasjonen på nettet.
Linenor Skrevet 29. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 29. april 2010 Bytt det da, helst til noe du selv husker uten at det er lett å gjette seg til. Hvorfor er du så sikker på at noen bruker nettverket deres, forresten? Fordi jeg har sett at internetten lyser og jobber uten at noen i familien bruker nettet. Samtidig har nettet vært tregt til tider...
Linenor Skrevet 29. april 2010 Forfatter #10 Skrevet 29. april 2010 Det kommer an på produsent og produkt. Men som regel kjører slike rutere en enkel webserver som kun er åpen for internnettet - og også kun åpen for tilkoblinger via kabel. Sett en nettverkskabel i ruteren og inn i pc'en, åpne en nettleser og skriv ip-adressen til rutern for internnettet. Typisk noe sånt som http://192.168.1.1 Vet du hvilket aksesspunkt/ruter du har er det som regel lett og sjekke opp dokumentasjonen på nettet. Fancy... Skal prøve å få gjort det!
Gjest Nedfall Skrevet 29. april 2010 #11 Skrevet 29. april 2010 Hvordan gjøres dette? Fyr opp ett kommandolinjevindu. På XP: Start - kjør, skriv: cmd Trykk enter. Så skriver man ipconfig Enter Se etter noe som heter "Standard gateway", noter deg det nummeret som står der (ofte er det 10.0.0.138, 192.168.1.1) Fyr opp en nettleser Skriv inn numrene (med punktumer) i adresselinja Enter Logg inn med brukernavn og passord. (Skremmende ofte er dette bare Admin og Admin, eller bare Admin (ingen passord) fordi ingen har endret det!). Klarer du ikke logge inn, kan du google etter modellnavnet på ruteren +"default password". Det variere hvor loggen over tilkoblede maskiner ligger, men ofte ligger det under "status", "system" ol. Let litt rundt. Som regel er tilkoblede maskiner listet opp som "Clients". Mens man er inne er det jo ikke dumt å endre krypteringen, hvis den er laber. NB! Skal du endre på krypteringen bruker du selvsagt kabel.
Gjest Mahareth Skrevet 29. april 2010 #12 Skrevet 29. april 2010 (endret) Fyr opp ett kommandolinjevindu. På XP: Start - kjør, skriv: cmd Trykk enter. Så skriver man ipconfig Enter Se etter noe som heter "Standard gateway", noter deg det nummeret som står der (ofte er det 10.0.0.138, 192.168.1.1) Fyr opp en nettleser Skriv inn numrene (med punktumer) i adresselinja Enter Logg inn med brukernavn og passord. (Skremmende ofte er dette bare Admin og Admin, eller bare Admin (ingen passord) fordi ingen har endret det!). Klarer du ikke logge inn, kan du google etter modellnavnet på ruteren +"default password". Det variere hvor loggen over tilkoblede maskiner ligger, men ofte ligger det under "status", "system" ol. Let litt rundt. Som regel er tilkoblede maskiner listet opp som "Clients". Mens man er inne er det jo ikke dumt å endre krypteringen, hvis den er laber. NB! Skal du endre på krypteringen bruker du selvsagt kabel. Hm, dette var skremmende enkelt! Kan altså naboen endre passord og sånn om h*n bare har koblet seg til mitt nettverk? Edit: Takk forresten! Ble litt revet med av redselen min for at noen stenger meg ute fra mitt nettverk her Endret 29. april 2010 av Mahareth
Gjest Nedfall Skrevet 30. april 2010 #13 Skrevet 30. april 2010 Hm, dette var skremmende enkelt! Kan altså naboen endre passord og sånn om h*n bare har koblet seg til mitt nettverk? Edit: Takk forresten! Ble litt revet med av redselen min for at noen stenger meg ute fra mitt nettverk her Naboen kan endre både passord for innlogging på ruterkonfigurasjonen, og forsåvidt passord for selve tilkoblingen til det trådløse nettverket, ja. Hvis du er redd for at naboen skal ha satt opp en rar konfigurasjon, kan du bare resette ruteren. Da blir den nullet ut til oppsettet den hadde når den kom fra fabrikken. Deretter setter du den opp på nytt (bruk kabel). Se i bruksanvisningen, eller google opp bruksanvisningen på nett. Vanligvis ligger denne til fri nedlasting på produsentens nettsider, se under "Support".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå