Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #1 Skrevet 29. april 2010 Veldig rart, men nesten hver gang det er fullmåne så blir jeg helt pussig. Litt vanskelig å si hva jeg mer med pussig, men blir ofte veldig rar. Blir sur, irritert, barnslig, tullete, trøtt og sliten og føler meg litt sånn utafor. (Nesten som pms) Samboeren min gjorde meg oppmerksom på det for ett par år siden og sier jeg har blitt sånn så lenge han kunne huske. Jeg har egentlig ikke vært klar over det tidligere, men nå ser jeg på kalenderen hver gang jeg føler meg litt pussig og ser at det stort sett er fullmåne. Er det bare meg....? Kan jo godt hende at det er psykisk også. Siden han nevnte det så har jeg blitt mer bevist på det. Litt sånn som når alle rundt deg har omgansgsyken så synes man at man kjenner at man er litt kvalm selv også?
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #2 Skrevet 29. april 2010 Veldig rart, men nesten hver gang det er fullmåne så blir jeg helt pussig. Litt vanskelig å si hva jeg mer med pussig, men blir ofte veldig rar. Blir sur, irritert, barnslig, tullete, trøtt og sliten og føler meg litt sånn utafor. (Nesten som pms) Samboeren min gjorde meg oppmerksom på det for ett par år siden og sier jeg har blitt sånn så lenge han kunne huske. Jeg har egentlig ikke vært klar over det tidligere, men nå ser jeg på kalenderen hver gang jeg føler meg litt pussig og ser at det stort sett er fullmåne. Er det bare meg....? Kan jo godt hende at det er psykisk også. Siden han nevnte det så har jeg blitt mer bevist på det. Litt sånn som når alle rundt deg har omgansgsyken så synes man at man kjenner at man er litt kvalm selv også? JA! Jeg kjenner meg igjen, for min del er det slik at menstruasjonen sammenfaller nøyaktig med fullmånen hver måned, så man kan vel kanskje si at det er tiden frem fullmånen( ca 1,5 uke før) som er den "månesyke" tida;)
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #3 Skrevet 29. april 2010 Hadde den månedlige samtidig med fullmåne en periode... men det ble litt for mye av det god merka jeg. :høne: Nå har jeg porsjonert det ut så jeg blir rar og vanskelig å ha med å gjøre både de tre dagene før fullmåne og dagene rundt mensen. Ikke bare bare å leve med noen som både blir månesyk og har pms. Gruer meg til om jeg skulle bli gravid en gang. Da går det vel helt over styr.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #4 Skrevet 29. april 2010 Hadde den månedlige samtidig med fullmåne en periode... men det ble litt for mye av det god merka jeg. Nå har jeg porsjonert det ut så jeg blir rar og vanskelig å ha med å gjøre både de tre dagene før fullmåne og dagene rundt mensen. Ikke bare bare å leve med noen som både blir månesyk og har pms. Gruer meg til om jeg skulle bli gravid en gang. Da går det vel helt over styr.
Pinkee Skrevet 29. april 2010 #5 Skrevet 29. april 2010 Vet ikke om det er normalt å bli pussig under fullmåne, men kjenner flere som nesten ikke sover under fullmåne.. Så at det er noe med den der gule dingsen, det er ganske så sikkert
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #6 Skrevet 29. april 2010 Venninna mi sier hun blir helt merkelig under fullmåne, hun ville ikke utdype det noe mer, men det finnes tydeligvis flere. Selv merker jeg ingenting.
Miss Puddel Skrevet 29. april 2010 #7 Skrevet 29. april 2010 Jeg påvirkes av månesyklusene ja. husker jeg gikk et helt år der jeg fikk mensen mellom klokka sju og klokka ti den dagen det var fullmåne... Det var så nøyaktig at om jeg skulle tidlig opp den dagen trengte jeg ikke legge meg med bind kvelden før, for da kom det mens jeg var på do da jeg sto opp, men om jeg hadde fri og skulle sove lenge, visste jeg at "i morgen tidlig kommer mensen" og la meg med bind... Jeg er ofte veldig trøtt og rar de dagene de IKKE er måne, og er urolig når det er fullmåne. men egentlig synes jeg ikke det er så rart at vi påvirkes av månen jeg, kroppen vår består av ganske store mengder vann, og vannet på jorda påvirkes jo av månens gravitasjon...
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #9 Skrevet 29. april 2010 Her i huset er det datteren (9) min som er månemenneske. Jeg var ikke engang kjent med fenomenet før jeg for etpar år siden kom på jobb og "klagde" over at hun hadde hatt enda en av sine "våkenkvelder" med påfølgende urolig nattesøvn. Husker ikke om jeg da også nevnte at dette skjedde ca en gang pr mnd. Da sier kollegaen min; Åh- da er hun månemenneske, det er jeg også! I etterkant har jeg tenkt endel på det og fulgt med på kalenderen- stemmer veldig godt- nesten ved hver fullmåne er det søvnproblemer her i huset... For anledningen anonym...
Tabris Skrevet 30. april 2010 #11 Skrevet 30. april 2010 men egentlig synes jeg ikke det er så rart at vi påvirkes av månen jeg, kroppen vår består av ganske store mengder vann, og vannet på jorda påvirkes jo av månens gravitasjon... Jeg satt faktisk i går og leste en bok som heter "50 Great Myths of Popular Psychology", hvor denne tanken blir kritisert. F.eks så vil en mygg som sitter på armen din utvise en større påvirkning på din kropps gravitasjon enn hva månen vil. I tillegg så er månens avstand fra jorden som påvirker tidevannet, ikke månens faser. En metastudie som tok for seg 100 studier gjort på fullmåne og dens eventuelle effekt på selvmord, krminialitet, ambulanseutrykninger, psykiske problemer, innlegging på psykriatiske mottak, telefoner til krisemottak, hjerteattakk samt hundebitt viser at det faktisk ikke er noen påvirkning. Ingen av disse tilfellene er høyere under fullmåne enn ellers i året.
stjernekyss Skrevet 30. april 2010 #12 Skrevet 30. april 2010 Jeg satt faktisk i går og leste en bok som heter "50 Great Myths of Popular Psychology", hvor denne tanken blir kritisert. F.eks så vil en mygg som sitter på armen din utvise en større påvirkning på din kropps gravitasjon enn hva månen vil. I tillegg så er månens avstand fra jorden som påvirker tidevannet, ikke månens faser. En metastudie som tok for seg 100 studier gjort på fullmåne og dens eventuelle effekt på selvmord, krminialitet, ambulanseutrykninger, psykiske problemer, innlegging på psykriatiske mottak, telefoner til krisemottak, hjerteattakk samt hundebitt viser at det faktisk ikke er noen påvirkning. Ingen av disse tilfellene er høyere under fullmåne enn ellers i året. Jeg har også sett disse studiene, og jeg har også sett studier som mener å påstå at grunnen til at folk får søvnproblemer når det er fullmåne er fordi månen reflekterer solens lys fullt ut, og natten blir altså lysere enn den er resten av måneden. Melatonin (søvnhormonet) utskilles i kroppen om kvelden når det blir mørkt, og produksjonen avtar når det begynner å bli lyst. Ved fullmåne produseres det mindre melatonin som følge av lyset, og det er derfor vanskeligere å holde seg sovende. Med det sagt, er det mye mellom himmel og jord som vitenskapen ikke kan forklare. I forhold til jorden og menneskerasen er den moderne vitenskapen bare barnet, og forfedrene våre har klart seg i århundrer ved hjelp av predikatorer vi nå ler av. Visdom og klokskap er noe som kommer med erfaring og alder. Det er ingen som er så kjepphøye som unge. Hvis vi ser på vitenskapen som en ungdom, i beste fall, går den i felle nummer én ved å tro den er overlegen alle andre. I metastudiet Tabris snakker om, som jeg selv også har lest, er min personlige kritikk at forutsetningen for studiet er at utslagene skal være så veldig store. Det handler ikke om å bli varulv, eller at byens kriminelle går bananas disse få dagene, eller at lukket avdeling snus på hodet. Det handler mer om en ørliten personlig endring, som kun de som kjenner en godt kan legge merke til. Kompasset peker fortsatt mot nord, for å si det sånn. Men vi er kanskje noen ørsmå grader på siden av den stien vi vanligvis går. Vi går ikke plutselig mot øst. Personlig er jeg hundre prosent månemenneske. Og mange andre ting som vitenskapen påstår at ikke eksisterer..
Tabris Skrevet 30. april 2010 #13 Skrevet 30. april 2010 Vel, som boken sier. Hvis det finnes en påvirkning så er den så liten at den ikke er målbar. Hvorvidt mennesket har vært vis og klok før vitenskapen, og hvorvidt vitenskapen er ung eller ikke, kan vel egentlig ikke brukes som noe argument her.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #14 Skrevet 30. april 2010 Så gøy med så mange tilbakemeldinger Er litt spennende.. Forstår ikke helt logikken med at noen er månemennesker og noen ikke? For jeg reagerer som nevnt alltid på fullmånen mens det er litt til og fra med de rundt meg. Samboeren min merker ingenting. Tror i grunnen ikke at det har noe med vannet i kroppen å gjøre. Men lys virker jo inn på oss.. uten at jeg er mer eller midre surrete på sommeren enn vinteren. Klarer liksom ikke å komme på noen god grunn på hvorfor det er sånn, men er av den troen at det er noe i det at noen er månemennesker og noen ikke.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #15 Skrevet 30. april 2010 Vel, som boken sier. Hvis det finnes en påvirkning så er den så liten at den ikke er målbar. Hvorvidt mennesket har vært vis og klok før vitenskapen, og hvorvidt vitenskapen er ung eller ikke, kan vel egentlig ikke brukes som noe argument her. nå er det vel strengt tatt ikke den vitenskapelige basisen for dette som diskuteres her, men subjektive erfaringer rundt dette
stjernekyss Skrevet 30. april 2010 #16 Skrevet 30. april 2010 (endret) Vel, som boken sier. Hvis det finnes en påvirkning så er den så liten at den ikke er målbar. Hvorvidt mennesket har vært vis og klok før vitenskapen, og hvorvidt vitenskapen er ung eller ikke, kan vel egentlig ikke brukes som noe argument her. Så langt jeg kan se er det ikke satt noen standard for hvilke argumenter som kan og ikke kan brukes i denne diskusjonen. Poenget mitt, jamfør "som boken sier", er at hverken boken du har lest, eller vitenskapen i seg selv er en fasit. Et av de grunnleggende prinsippene for vitenskap er at den er tentativ. Edit: Vil forresten kommentere "hvis det finnes en påvirkning er den så liten at den ikke er målbar". Har du hørt om sensitivitetsterskelen? Dersom du sitter i et mørkt rom, og det tennes ett stearinlys, vil du merke stor forskjell. For hvert nye stearinlys som tennes, vil du merke at rommet blir lysere. Men på et tidspunkt, når det er tent mange nok lys, vil du ikke lenger merke at det blir lysere i rommet, til tross for at det tennes flere lys. Altså - at noe ikke er målbart, betyr det ikke at det ikke er der Endret 30. april 2010 av stjernekyss
Miss Puddel Skrevet 30. april 2010 #17 Skrevet 30. april 2010 det er akkurat som det hevdes at det ikke er noen sammenheng mellom at babyer får tenner og at de blir syke det. Det er visstnok ingen sammenheng, men jeg førte logg over mine barn, og de hadde feber hver gang de fikk nye tenner.
Miss Puddel Skrevet 30. april 2010 #19 Skrevet 30. april 2010 Jeg blir normal ved fullmåne. det er jo i og for seg skremmende nok...
Frk Snasen Skrevet 30. april 2010 #20 Skrevet 30. april 2010 (endret) Jeg får ikke sove, og blir en smule forvirra og hyperaktiv. Edit: Vil legge til at jeg ikke har skjønt, eller visst om fullmånen før i etterkant og først da trolig har forstått at det kan være fullmånen. Jeg driter i hva andre måtte tro og mene, syns det er innmari rart at jeg sitter som en "speedfreak" hver gang fullmånen kommer, uten at jeg vet at det er fullmåne, men jaja... det er heldigvis ikke verdens undergang. Endret 30. april 2010 av Frk Snasen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå