Gå til innhold

Spesiell "konfirmasjonsgave"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du skriver at du er positiv til deres utdannelsesvalg, og kan regne med din tillatelse til å starte på denne utdannelsen. Betyr det at dine barn ikke kan få ta den utdannelsen de selv vil?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at du er positiv til deres utdannelsesvalg, og kan regne med din tillatelse til å starte på denne utdannelsen. Betyr det at dine barn ikke kan få ta den utdannelsen de selv vil?

Det har trådstarter svart på. :)

Barna er fri til å ta den utdannelsen de vil, dersom:

(Gitt da at) det er en utdannelse som fører fram til et yrke hvor de ikke vil ligge andre til byrde, et yrke hvor de vil klare/er villig til å ta på seg sin del av utgiftene for å nå og et yrke som ikke er moralsk mindreverdig.

Skrevet

Hva slags yrker er moralsk mindreverdig? Og i hva slags yrke vil man kunne ligge andre til byrde?

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det blir helt feil å legge slike føringerp å barnas fremtid.

Selv visste jeg hva jeg skulle bli fra jeg var 12 år gammel. Førstevalget var profesjonell musiker, andrevalget kirurg eller patolog. Enden på visa var at jeg kom inn på konservatoriet og takket nei til studieplassen, og to uker før søknadsfristen til høgre utdanning gikk ut, fant jeg ut at jeg heller ikke ville bli lege allikevel. Heldigvis har jeg selv tatt valgene mine, helt uten press eller lokkemidler fra foreldrene mine. Resultatet er at jeg har en spennende utdanning i ryggen, en spennende jobb med mer enn OK lønn, og bra fremtidsutsikter. Og musikken som hobby.

PS: Poster som anonym fordi jeg gir en del opplysninger som jeg ikke vil ha knyttet til brukeren min.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva slags yrker er moralsk mindreverdig? Og i hva slags yrke vil man kunne ligge andre til byrde?

Breakdancer, leiemorder, bartender, prostituert, drugdealer osv.?

Skrevet

Det blir knyttet én betingelser til dette, at det skal brukes til "bærbar PC/programvare etter skolens krav" + "tilleggsutstyr etter kravene som gjelder i vår bedrift" (de kjenner dem, løst tastatur, ekstra mus, skjemfilter, bordstativ som gir god arbeidsvinkel, etc), ellers er det fritt valg hos leverandøren/forhandleren gavekortet gjelder hos.

Å herregud. Det virker slitsomt å være deg. Klarer du ikke å gi noen noe så enkelt som 'en PC'? Overraskende at du ikke har skrevet inn at PCen kun skal brukes til egnede formål med direkte virkning som spesifisert i Norges lover paragraf ditt og datt.

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Og JEG synes det er rart at man legger så mye penger i en gave for en utdannelse som ikke er godkjent av lånekassen. Er dette en utdannelse som gir en grad? Er dette en anerkjent grad utenfor denne skolen eller deres frimenighetsmiljø/bedrift?

Jeg visste hva jeg ville bli når jeg var 12. Det har jeg ikke blitt. Jeg hadde en klassevenninne som gjennom hele sin barndom visste hva hun ville bli, hun er heller ikke blitt det.

Er dette guttenes valg, eller er det håpefulle voksne foreldre og besteforeldre som har valgt?

Jeg har full respekt for et eventuelt uteblivende svar, men dette var mine tanker når jeg leste dette innlegget.

Du får et svar, at det kommer seint kommer av det jeg skrev i siste innlegg før ditt om at jeg satte midlertidig punktum.

Ja, utdannelsen gir en anerkjent grad innen fagfeltet, og den gir også gode arbeidsmuligheter. Litt i Norge, mer i en del andre land i Europa. Et arbeid innen fagfeltet er nok imidlertid nesten en betingelse, litt blir den sikkert verdsatt ellers også, men neppe "etter fortjeneste" når det gjelder utdannelsestid. Rimeligvis, vi snakker om et område med spesialisering.

At den ikke gir godkjent i Lånekassen (antar vi) kommer av den ikke bygger på vgs, og lånekassen er vel(?) ganske opptatt at det før lån gis? Her er det imidlertid snakk om å starte sin fagutdannelse direkte etter ungdomsskolen + en utenlandsk eksamen som avlegges som privatist (eksamenen kan sammenlignes med ungdomsskoleeksamen i Norge aldersmessig). Om både vi og guttene har forstått reglene rett: Følger man ikke "systemet" og gjennomfører norsk vgs først, er ikke Lånekassen særlig utlånsvillige...

Det er full mulig å la norsk vgs være inntaksgrunnlag, men det betyr i teorien minst to timer ekstra tid på utdannelsen, i praksis ofte 2 1/2 - 3. Det opplever både guttene og vi som temmelig bortkastet, derfor ønsker de å ta snareste vei til målet. Hvorfor ikke da hjelpe barna når de vil gjøre en innsats for å komme seg i produktivt arbeid snarest mulig og vi har mulighet for å hjelpe? Vi trenger ikke pengene selv, og det er ikke lommer på ei likskjorte!

I HI skrev jeg veldig tydelig at "Guttene har en «skoledrøm»,...", da mente jeg akkurat hva jeg skrev! Det er guttene som for et års tid siden har avgjort at de vil inn i familiebedriften og fortalt oss dette. Vi har alltid vært tydelige i forhold til barna på at de er veldig velkommen her med rett utdannelse og minst middels resultater, men vi har vært like tydelige på at bedriftens eksistens på ingen måte er avhengig av deres valg. Det verste som finnes, mener vi, er når barn blir fortalt at "du MÅ overta familiebedriften, ellers er alt vi og dine besteforeldre (og oldeforeldre?) slitt for totalt forgjeves". Enten vi nå snakker om en vanlig næringsvirksomhet eller en gard.

Men, etter vårt syn er det faktisk når man er 15 - 16 man skal ta valg om utdannelse og yrke, den (sær)norske løsningen om å utsette slike valg til man er 18 - 19 - 20 og på den måten gjøre utdannelsen unødig ineffektiv er vi langt fra bare begeistret for! Nivået i norsk vgs generelt er vi heller ikke akkurat imponert over, det vet vi for øvrig at en del utenlandske læresteder heller ikke er, kommer man herfra er man jo vant til "middelmådighet belønnes med toppkarakter". Kan jo også minne om at i deler av Tyskland avgjøres "gymnas eller yrkesskole" når barna er 10 - 11, på bakgrunn av karakter de har fått fra de var 6, og Tyskland er på ingen måte noe U-land utdannelses- eller arbeidsmessig!

Gjest Vito - nr to
Skrevet

En generell oppdatering ellers, gjør oppmerksom på at jeg ikke har lest andre innlegg enn fra Blondie65, som sto veldig beleilig nederst på første side, og lest fordi jeg vet vedkomemnde pleier å skrive veldig fornuftig.

Da er lesertida avsluttet, selskapet holdt og gavene gitt, derfor legger jeg ut en oppdatering om noen er interessert i resultatet. Med dette innlegget setter jeg også et endelig punktum for å følge opp denne tråden.

Gavelista for hver av guttene i selskapet ble:

Fra oss: Klokker: Kr 700, nedsatt fra det tredoble. Klokkene oppdaget vi ved en tilfeldighet på onsdag, og vi visste jo at de hadde snakket om ny klokke av denne typen... I tillegg en album med 100 utvalgte foto fra våre fotoalbum, bilder av dem selv og søsknene, helt fra de var små til for noen få uker siden.

Fra bedriften: Et bokverk (tre bøker) til kr 500. Bøkene var nedsatt til Mammutsalget, vi kjøpte til oss selv da, senere har guttene ytret ønske om bøkene til eget eie også, «om vi skulle komme over dem noen gang igjen». Bedriften bidrar alltid med en oppmerksomhet ved runde fødselsdager eller dåp/konfirmasjon/bryllup for ansattes barn når man har vært ansatt i minst ½ år, hvorfor skulle så guttene være unntak?

Fra besteforeldrene: En løper hvor ektefellens og min mor hadde sydd hver sin halvpart, og ei treskål dreid av min far og dekorert av ektefellens. Her har besteforeldrene tidd stille, så heller ikke vi visste noe...

Fra søsknene: Et blomsterbilde i A4-format av pressede blomster funnet nå, formet som en blomsterkrans, satt på fint papir og i sort ramme. I tillegg et dikt til hver, pent skrevet på farget kartong. Heller ikke her visste vi noe, men nå fikk vi jo forklaringen på både litt hemmelighetskremmeri og en lapp med «Bank på, ikke kom inn!!» på jentenes rom noen ettermiddager for ei ukes tid siden, et plutselig behov hos eldstejenta for en tur inn på butikken igjen «fordi hun skulle ha noe» lørdag for ei uke siden og på minstemanns blomsterbukett som han ikke ville si noe om for tre uker siden. :). Og at jentene (9 ½ og 11 ½) faktisk turde ta ordet i selskapet og holde «tale» for sine storebrødre imponerte oss.

I tillegg fikk guttene ei «fellesgave»fra dem; en liten vannkoker + seks fargerike tekrus + et lite skrin for teposer eldste hadde laget på sløyden. Til bruk når de hadde besøk av venner på rommet. Noen jenter tenker jo veldig praktisk. :)

Fra alle i selskapet: Et «løftebrev» på gavekort hos vår IT-eleverandør, gyldig for «bærbar PC etter behov + tilbehør etter vedlagt liste + hva de ellers måtte ha bruk for». Tiltenkt skolebruk etter grunnskolen, derfor kjøpes selve gavekortet først om ett år. Pengene er imidlertid avsatt på bankkonto, kr 12 500 likelig fordelt fra hver av de fem familiene representert i selskapet (oss, besteforeldrene på begge sider, min brors familie, ektefellens søskenbarns familie).

Guttene virket helst litt overrasket over at det ble gaver i det hele tatt, men vi merket ingen motvilje. Vi snakket med dem om saken sent søndag, da gav de uttrykk for at de satte stor pris på gavene de hadde fått, fordi de forstod vi hadde gitt gavene fordi vi ønsket å gi dem dette. Men de var også veldig tydelige på at de var glad for at ingen lørdag hadde kommet med gaver de følte de «måtte» gi, og at folk kunne komme den dagen uten å føle noe gavepress. Samtidig håpet de jo at noen ville støtte misjonsprosjektet...

Gavebrevet ellers har vi avgjort å gi, akkurat som skissert i HI, bortsett fra PC, i forbindelse med deres femtenårsdag, om behovet da framdeles er til stede. I den forbindelse vet vi de ønsker seg en hyggelig kveld hjemme sammen med oss (og veldig gjerne ei stund uten oss også, har de signalisert...), sine kjærester, sin beste venn i bygda og hans kjæreste, samt min brors gutt og hans kjæreste førstkommende fredag etterpå. Det får de, i tillegg legger vi to dager senere opp til familiemiddag med besteforeldrene til stede, og da får de gavebrevet.

Vi sørget for å «formane» i talen om at de ikke skulle avskrive noen som helst framtidsplaner nå, men arbeide flittig, tenke så bredt som mulig og holde absolutt alle muligheter, også det som nå syntes både håpløst og umulig, åpne fram til jul. Først da var det tid for å begynne å snevre inn og ta avgjørelser for tida etter ungdomsskolen. Så får vi se om behovet for gava er til stede også da, eller om planene er endret. Vi er selv tilnærmet sikre på at planene vil være uendret, men tida vil vise...

Skrevet

1. Du må skrive forbløffende raskt. De to innleggene over her er postet med tre minutters mellomrom, og de er ikke akkurat korte. Skulle nesten tro du hadde dem ferdig lagret på forhånd. :)

2. Det var jammen en dyr yrkesskole!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...