Gå til innhold

En eldre ungdom i Göteborg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er ikke et spørsmål om HVIS, Pet! Rådet brukes, i alle fall i første omgang. Lærebedriften vil bli kontaktet i løpet få dager den. Hva som skjer videre, vil jo avhenge av svaret vi møter der. Men tegningen er klar: Får vi ikke inntrykk av en generell "nei-holdning", kontakter vi bestevennen. Er han innstilt på gi taushetsløfte, informerer vi ham delvis, og ber ham søke seg tre dagers utsatt ferie til dette tidspunktet. Straks ferien er over og vi vet både om søknaden er innvilget og detaljene i pakken, blir bestevennen informert mest mulig, slik at HAN kan drive litt planlegging i all stillhet. Og så, 1 1/2 uke før avreise, ved vårt besøk, blir overraskelsen servert gutten i forbindelse med vårt besøk og våre gratulasjoner.

:klappe: :klappe: :klappe:

Videoannonse
Annonse
Gjest Vito - nr to
Skrevet (endret)

Du har jo ikke kommenstert HVORFOR du har gitt ham en innetid, bare skrevet at han TIL VANLIG er i seng på den tiden. Det virker jo helt seriøst utrolig kontrollerende at dere inviterer en 19-åring på tur, for så å kreve at han må være inne til halv elleve?? Han er VOKSEN og kan selv bestemme når han vil legge seg. Hvilken straff hadde du tenkt å gi ham derson han bryter innetiden, f.eks? Gode Gud.

1) Han har ennå til gode - nyttårsaften unntatt - å være senere inne enn kl 2300. Med ett unntak til: Når han har vært invitert i bursdag eller lignende og "alminnelig oppbrudd" ikke har vært før.

2) Det er etter avtale med hans foreldre at vi setter vi setter ei slik innetid. Vi er VELDIG klar over at gutten kan gjøre hva han vil, vi er også like klar over at han vil adlyde en beskjed fra sine foreldre (ikke ALLE ungdommer er proppfulle av opposisjonstrang!), og i dette tilfellet vil han også gjøre det uten noen som helst motforestillinger.

Undrer meg VELDIG MYE over hvorfor dette virker til å være et langt, langt større problem for andre enn det vil være for gutten selv?? Er det et uttrykk for at "JEG hadde aldri akseptert dette da jeg var 19"?

Et lite PS tilføyd, jeg overså ett spørsmål: Vi har ikke tenkt å gi ham noen som helst straff, det er ikke vår sak. Derimot vil vi nok melde fra til hans egne foreldre, og så "rent praktisk" utføre det de ønsker for å avklare hvor han er. Og - om/når den situasjonen måtte oppstå at de mener etterlysning er det rette - sørge for akkurat det. Men vi holder nå dette for å være ganske teoretiske spekulasjoner alt sammen. Og om han blir forsinket, og tar en telefon rundt den tida, forklarer hvorfor han ikke er på hotellet som avtalt, hvor han er og når han har tenkt å komme "hjem" vi han bli bedt om å "ha det hyggelig". Så sjekker vi - bare for sikkerhetens del - at han da også er hjemme som avtalt.

SÅ enkelt!

Endret av Vito - nr to
Skrevet (endret)

Jeg kan egentlig skjønne at det kan være greit å ha en avtale om et tidspunkt dere skal treffes på kvelden. Det er tross alt snakk om en ung mann alene i en fremmed by.

Endret av Het Potet
Gjest Vito - nr to
Skrevet

Jeg kan egentlig skjønne at det kan være greit å ha en avtale om et tidspunkt dere skal treffes på kvelden. Det er tross alt snakk om en ung mann alene i en fremmed by.

Nøyaktig slik ser vi det også! Og vi ville hatt en tilsvarende avtale med våre venner (elelr skal vi heller si de med oss) om et slikt tidspunkt. Slik at den andre kan trykke på katastrofeknappen OM det blir nødvendig. Det betyr på ingen måte at vi føler oss påpasset av hverandre av den grunn. Og at hans foreldre ønsker det slik blir jo bare en ekstra grunn. Han er 18, det er riktig, men han bor også hjemme. Da avskriver vi ikke foreldrenes ønsker og handler imot dem. Særlig ikke når vi vet at det er et veldig godt forhold mellom gutten og foreldrene.

• 4 år senere...
Skrevet

å fy faen

Anonymous poster hash: cff02...9f3
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...