Gjest Vito - nr to Skrevet 6. mai 2010 #21 Skrevet 6. mai 2010 (endret) Er det noen vits å planlegge time for time de dagene han er der? Hva med å ta det litt på sparket? Superplanlagt høres mest stressende ut. Neida, et slikt opplegg er (mener vi selv) beste måte å drepe en ferieopplevelse med. Vi har heller ikke tenkt å gjøre det. Men ei liste over seks - åtte ting man absolutt bør få med seg og et par steder som kan være gode å besøke for mat/på kvelden synes vi jo blir veldig rimelig å utstyre en ungdom som er i utlandet for første gang med. Særlig når vedkommende generelt er lite "urban" og byvant. Endret 6. mai 2010 av Vito - nr to
Gjest Vito - nr to Skrevet 6. mai 2010 #22 Skrevet 6. mai 2010 Hvordan skal denne innetiden forresten kunne kontrolleres? Tja, vi ligger nå på samme hotell som ham, bestiller vi regner jeg også med at vi får dem enten side ved side eller like i nærheten. Og hoteller flest har da interntelefon om det skulle bli for langt for oss å gå en tur til rommet. Vi regner ikke akkurat med at han befinner seg under dyna da. At vi har lite tid til å ta oss av ham på dagtid betyr da ikke at vi etter beste evne skal ignorere å snakke med ham disse dagene. Ellers har jeg kommentert innetida i annet innlegg, jeg føler ikke behov for å gjenta. Vil du vite, les!
Gjest Vito - nr to Skrevet 6. mai 2010 #23 Skrevet 6. mai 2010 (endret) Hvis man spør nå i mai om å få fri fra jobben tre dager i november eller desember så går det sikkert bra. Synes du gjør dette vanskeligere enn nødvendig nå. Tre dager fri om et halvt å går nok bra. Du kan jo sende en skriftlig søknad til evt arbeidsgiver? Da blir det nok fri, tenker jeg! Ja, kanskje en tanke? "Fiske" litt hos bestevennens arbeidsgiver, f eks, for å klarere litt generelt mulighetene for tre dagers "utsatt ferie" til november(lett nok for oss å ta en telefon her, vi har informasjonen vi trenger, og lett nok for to næringsdrivende å ta kontakt - det kan nok være tøffere for noen ungdommer å spørre arbeidsgiver om slikt)? Så, om det ikke er kroken på døra her, ta saken opp med bestevennen (mot taushetsløfte) og informere ham om at arbeidsgiver er positiv, så her er det bare å få av gårde en søknad. Etter det avvente en tilbakemeldig fra bestevennen og - ut fra denne - ordne enten to billetter og dobbeltrom eller en billett og enkeltrom. Det kan jo være grunner til å si nei, men vil tro de fleste arbeidgivere vil være veldig positive til slikt. Om bedriften da ikke har fellesferie eller noe spesielt prosjekt på gang. For en lærling betyr kanskje også lærlingregelverket, detaljene her aner vi ikke, men det bør jo arbeidsgiver gjøre. Idéen er notert. Dette var nok et bevis på at å spørre og å få gode råd gir bedre resultater enn å tro at man er verdensmester og klarer å tenke alle gode tanker selv. Endret 6. mai 2010 av Vito - nr to
Jamp Skrevet 6. mai 2010 #24 Skrevet 6. mai 2010 Vet ikke hva som finnes på norsk, men det finnes i hvert fall guidebøker på engelsk. Gøteborg er kanskje ikke eksotisk for oss, men er jo det for andre. Guidebok 1
Kråkesaks Skrevet 6. mai 2010 #25 Skrevet 6. mai 2010 Neida, et slikt opplegg er (mener vi selv) beste måte å drepe en ferieopplevelse med. Vi har heller ikke tenkt å gjøre det. Men ei liste over seks - åtte ting man absolutt bør få med seg og et par steder som kan være gode å besøke for mat/på kvelden synes vi jo blir veldig rimelig å utstyre en ungdom som er i utlandet for første gang med. Særlig når vedkommende generelt er lite "urban" og byvant. Jeg er enig i at å dra til en by uten å vite noe om severdigheter og andre ting på forhånd er dødfødt. Samtidig ville jeg ikke laget må-s-lista for lang. Det kan bli slitsomt. 1
Gjest Pet Skrevet 6. mai 2010 #26 Skrevet 6. mai 2010 Idéen er notert. Dette var nok et bevis på at å spørre og å få gode råd gir bedre resultater enn å tro at man er verdensmester og klarer å tenke alle gode tanker selv. Ja, ikke sant? Nå fikk du meg til å føle meg stolt (og litt rørt, faktisk)! Hvis du bruker rådet mitt, så håper jeg du sier i fra hvordan det gikk. Bare hvis det passer, altså.
LukaFrost Skrevet 6. mai 2010 #27 Skrevet 6. mai 2010 Gøteborg har noe som heter Universeum. Google og se om det kan være noe for han.
Gjest Vito - nr to Skrevet 6. mai 2010 #28 Skrevet 6. mai 2010 Har dere tatt en titt på denne siden her : http://www.goteborg.com/ ? Der er det mye info om forskjellig man kan se og oppleve i gøteborg. Hva med gocart? http://gokart.se/index.php?page=hem Tusen takk for svar! Veldig nyttige linker. Ser jo ut som om det finnes en bane ut til gokartbanen også, da vil jeg tro han benytter anledningen. Og ganske særlig om han får seg et gavekort på en runde eller to...
Gjest Vito - nr to Skrevet 6. mai 2010 #29 Skrevet 6. mai 2010 Vet ikke hva som finnes på norsk, men det finnes i hvert fall guidebøker på engelsk. Gøteborg er kanskje ikke eksotisk for oss, men er jo det for andre. Guidebok Du har fullstendig rett. Vi er vel bare vant til å tenke norsk/dansk når det gjelder reisehåndbøker. Det er jo disse vi ser i den lokale bokhandelen...
Gjest Vito - nr to Skrevet 6. mai 2010 #30 Skrevet 6. mai 2010 Jeg er enig i at å dra til en by uten å vite noe om severdigheter og andre ting på forhånd er dødfødt. Samtidig ville jeg ikke laget må-s-lista for lang. Det kan bli slitsomt. HELT dødfødt er det vel ikke, men det blir nå ikke helt på VITO-vis. Man får oftest klart mest utbytte av å ha noen tips å forhold seg til. Men heller ikke vi er tilhengere av noen "pakket" liste. Et grunnsyn hos oss er: Få ei slik liste, plukk ut den halvparten som ser mest interessant ut for deg. Dersom du ikke - HELT avslappet - rekker det du har krysset ut på halvparten av tida du har til rådighet fikk du for lang liste! Og det er altså et SLIK liste vi ønsker å lage til gutten(e).
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #31 Skrevet 6. mai 2010 Hei. Her er en link til flere attraksjoner i Gøteborg: http://www.reiseplaneten.no/reiseguider/Goteborg/attraksjoner/ Universeum kan anbefales!
Gjest Vito - nr to Skrevet 6. mai 2010 #32 Skrevet 6. mai 2010 Gøteborg har noe som heter Universeum. Google og se om det kan være noe for han. Universeum er alt på lista. Glemte jeg det i HI? Her har vi vært selv, og dette vet vi vil interessere ham. Spørsmålet er "bare" om han er opptatt her i to, fire eller seks timer.
Gjest Vito - nr to Skrevet 6. mai 2010 #33 Skrevet 6. mai 2010 Hei. Her er en link til flere attraksjoner i Gøteborg: http://www.reiseplaneten.no/reiseguider/Goteborg/attraksjoner/ Universeum kan anbefales! Takk! Se ellers forrige innlegg.
Kråkesaks Skrevet 6. mai 2010 #34 Skrevet 6. mai 2010 HELT dødfødt er det vel ikke, Nei, selvsagt er det ikke helt dødfødt. Men turen blir bedre med litt planlegging. Jeg har ikke vært i Gøteborg selv, men det ser ut som om du får en del gode tips her.
Gjest Vito - nr to Skrevet 6. mai 2010 #35 Skrevet 6. mai 2010 Ja, ikke sant? Nå fikk du meg til å føle meg stolt (og litt rørt, faktisk)! Hvis du bruker rådet mitt, så håper jeg du sier i fra hvordan det gikk. Bare hvis det passer, altså. Flott! Det er faktisk derfor jeg spør (og spør og spør). Jeg tror ikke - selv om noen anonyme har lyst til å tro det, virker det som - at vi sitter på all jordens kunnskap selv. Derfor klarer vi veldig godt å ta enhver avgjørelse selv om noen ikke KAN eller VIL gi råd, men vi har gang på gang sett at selv om våre tanker er gode i utgangspunktet, blir sluttløsningen ofte enda et hakk eller tre bedre etter en runde med gode råd og seriøse tips fra andre. Det har alltid vært slik at to hoder tenker bedre enn ett. Men noen gir jo veldig tydelige signaler om at de enten ikke KAN eller ikke VIL tenke. Det er da VITO blir skarp i kanten. Å kaste bort tid på unyttig vrøvl er det verste jeg vet. Jeg kommer til oppdatere tråden dersom jeg i det hele tatt er aktiv bruker også når det blir aktuelt. Så sant jeg er i stand til å finne den igjen, og det virker som om søkeverktøy for slikt er godt her.
Gjest Pet Skrevet 6. mai 2010 #36 Skrevet 6. mai 2010 Jeg kommer til oppdatere tråden dersom jeg i det hele tatt er aktiv bruker også når det blir aktuelt. Så sant jeg er i stand til å finne den igjen, og det virker som om søkeverktøy for slikt er godt her. Du finner den nok igjen, du er jo godt kjent her!
Gjest Vito - nr to Skrevet 6. mai 2010 #37 Skrevet 6. mai 2010 Nei, selvsagt er det ikke helt dødfødt. Men turen blir bedre med litt planlegging. Jeg har ikke vært i Gøteborg selv, men det ser ut som om du får en del gode tips her. Det gjør det, jeg har allerede notert ett stk restaurant og to stk aktiviteter. Og jeg har egentlig ikke hatt TID til å studere linkene skikkelig ennå.. Jeg kommer til å lage en egen tråd om "pakken" vi setter sammen i forbindelse med turen om ei ukes tid eller så. Forutsatt en ting: At vi innen da har fått klarert med arbeidgiver/lærebedrift for bestevennen hvorvidt mulighetene for tre dagers "utsatt ferie" er til stede eller ikke. Ser nemlig ikke HELT samme programmet for meg om de er to, som om de er en.
Gjest Vito - nr to Skrevet 6. mai 2010 #38 Skrevet 6. mai 2010 Du finner den nok igjen, du er jo godt kjent her! Jeg er det, men jeg har - ved et annet nettsted - prøvd å søke opp en gammel tråd. Etter en time gav jeg opp... Her virker det til å være atskillig enklere, men jeg har jo ikke praktisk erfaring på området ennå.
Rosenrød Skrevet 6. mai 2010 #39 Skrevet 6. mai 2010 Tja, vi ligger nå på samme hotell som ham, bestiller vi regner jeg også med at vi får dem enten side ved side eller like i nærheten. Og hoteller flest har da interntelefon om det skulle bli for langt for oss å gå en tur til rommet. Vi regner ikke akkurat med at han befinner seg under dyna da. At vi har lite tid til å ta oss av ham på dagtid betyr da ikke at vi etter beste evne skal ignorere å snakke med ham disse dagene. Ellers har jeg kommentert innetida i annet innlegg, jeg føler ikke behov for å gjenta. Vil du vite, les! Du har jo ikke kommenstert HVORFOR du har gitt ham en innetid, bare skrevet at han TIL VANLIG er i seng på den tiden. Det virker jo helt seriøst utrolig kontrollerende at dere inviterer en 19-åring på tur, for så å kreve at han må være inne til halv elleve?? Han er VOKSEN og kan selv bestemme når han vil legge seg. Hvilken straff hadde du tenkt å gi ham derson han bryter innetiden, f.eks? Gode Gud. 2
Gjest Vito - nr to Skrevet 6. mai 2010 #40 Skrevet 6. mai 2010 ...Hvis du bruker rådet mitt, så håper jeg du sier i fra hvordan det gikk... Det er ikke et spørsmål om HVIS, Pet! Rådet brukes, i alle fall i første omgang. Lærebedriften vil bli kontaktet i løpet få dager den. Hva som skjer videre, vil jo avhenge av svaret vi møter der. Men tegningen er klar: Får vi ikke inntrykk av en generell "nei-holdning", kontakter vi bestevennen. Er han innstilt på gi taushetsløfte, informerer vi ham delvis, og ber ham søke seg tre dagers utsatt ferie til dette tidspunktet. Straks ferien er over og vi vet både om søknaden er innvilget og detaljene i pakken, blir bestevennen informert mest mulig, slik at HAN kan drive litt planlegging i all stillhet. Og så, 1 1/2 uke før avreise, ved vårt besøk, blir overraskelsen servert gutten i forbindelse med vårt besøk og våre gratulasjoner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå