Gå til innhold

Pus ute om natta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pusegutten min begynner å bli stor nå, 1år! Han har alltid vært inne om nettene og ute på dagtid, men nå i det siste har han begynt å ville gå ut om nettene også. Han hyler og gauler, og skraper på dører om natten for å få kommet seg ut. Vi prøver å overse det så godt vi kan, i håp om at han skal gi opp og legge seg til å sove igjen, for vi vil helst at han er inne om natten. (Dessuten er det egentlig en regel her i borettslaget om at katter skal være inne på nattestid. Men jeg vet at flere nabokatter er ute om natten uansett). I natt klarte jeg ikke lenger, da holdt han meg våken til halv fire.. da slapp jeg han til slutt ut... natten før holdt jeg ut til fem... synes dette begynner å bli unødvendig og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Skal jeg bare slippe han ut om kvelden og la han være ute om natten (og dermed gi opp)? Eller er det noe annet jeg kan gjøre?

På forhånd, takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere kattedo inne? Kan det være han ikke liker å bruke den og derfor vil ut?

Våre får være ute om natten hvis de vil, men har en plass i garasjen der de finner varme og tørt ly om det trengs. Hadde vi ikke hatt det ville jeg kanskje ikke vært like komfortabel med å ha dem ute.

Skrevet

Ja han har do inne...

Heldigvis har vi også plass i garasjen han kan søke ly i... men allikevel vil jeg jo helst ha han inne! Ikke lett dette her....

Skrevet

Pusegutten min begynner å bli stor nå, 1år! Han har alltid vært inne om nettene og ute på dagtid, men nå i det siste har han begynt å ville gå ut om nettene også. Han hyler og gauler, og skraper på dører om natten for å få kommet seg ut. Vi prøver å overse det så godt vi kan, i håp om at han skal gi opp og legge seg til å sove igjen, for vi vil helst at han er inne om natten. (Dessuten er det egentlig en regel her i borettslaget om at katter skal være inne på nattestid. Men jeg vet at flere nabokatter er ute om natten uansett). I natt klarte jeg ikke lenger, da holdt han meg våken til halv fire.. da slapp jeg han til slutt ut... natten før holdt jeg ut til fem... synes dette begynner å bli unødvendig og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Skal jeg bare slippe han ut om kvelden og la han være ute om natten (og dermed gi opp)? Eller er det noe annet jeg kan gjøre?

På forhånd, takk!

For å skåne både deg selv og naboer, anbefaler jeg deg å få katten din kastert! :)

Skrevet

Er han ikke kastrert? Da er jo det 1. bud i så fall.

Skrevet

Han er kastrert for flere mnd siden, så ta det helt med ro! Han er også chip merket...

Skrevet

" Ta det helt med ro " ? Du spør om råd, og får det.

Skrevet (endret)

DA vi hadde 3 katter var de inne hver bidige natt.

Og i vinter har vi holdt alle inne på natta, siden det har vært så forferdelig kaldt.

Nå gjør de som det passer de selv, de har en bod de sover i. Dessuten kan de komme inn og ut nesten hele natta!

Katter som er glade i å jakte vil jo være ute på natta.

Ene katten vår blir utrolig desperat om han ikke får gå ut akkurat når han vil.

Andre ganger kan han ligge inne i dagesvis :)

Hvis du vil at pus skal være inne på natt så må du bare overhøre han. Er ikke lett, men etterhvert så bør det gå seg til :)

Endret av breiflabb
Skrevet

DA vi hadde 3 katter var de inne hver bidige natt.

Og i vinter har vi holdt alle inne på natta, siden det har vært så forferdelig kaldt.

Nå gjør de som det passer de selv, de har en bod de sover i. Dessuten kan de komme inn og ut nesten hele natta!

Katter som er glade i å jakte vil jo være ute på natta.

Ene katten vår blir utrolig desperat om han ikke får gå ut akkurat når han vil.

Andre ganger kan han ligge inne i dagesvis :)

Hvis du vil at pus skal være inne på natt så må du bare overhøre han. Er ikke lett, men etterhvert så bør det gå seg til :)

Ja du har nok rett i det;) Det er bare det at jeg sover så innmari lett, så jeg våkner med en gang han begynner... men jeg får bare overse det! =)Det blir nok bedre etterhvert får jeg håpe!

Skrevet

Jeg tenker at det er best for katten å være ute om natten fremfor dagen, siden det er færre biler ute samt færre mennesker om natten(som noen ganger er slemme mot dyr). Og har et borettslag lov til å nekte folk å ha katter ute om natten??

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi lar vår kastrerte katt være ute om natta hvis han vil. I sommerhalvåret er han så gal etter å være ute at det er sjelden han er rolig mer enn et par-tre timer, noe som selvsagt ødelegger nattesøvnen vår om vi ikke stenger ham inn på et annet rom enn soverommet, og det er jo ikke sikkert han trives så godt med å være stengt inne heller. Om vinteren når det er sprengkulde hender det vi har ham inne "mot hans vilje", men stort sett ønsker han å være inne og sove når det er så kaldt... Der vi bor er det ikke biler (og ellers er det jo mindre trafikk om natta enn dagen), så det eneste skumle måtte evt være rovdyr, og de har han i hvert fall fint unngått i fem år (har også sett ham løpe etter både rev og grevling, uten at det nødvendigvis er "natt").

Ofte kommer han forøvrig ikke inn om kvelden i det hele tatt om sommeren når det er lyst nesten hele tiden, så om vi skulle hatt ham inne måtte vi nesten fotfulgt ham på dagen utendørs, for å være sikker på å få ham inn :)

Hvis det er regler for når kattene skal være inne bør en jo prøve å holde seg til det, og jeg tror også katter kan vennes til å slutte å mase om de ser det ikke fungerer. Ellers ser jeg ikke noe galt i å ha katten ute om natta så lenge den er kastrert (burde være en selvfølge uansett), ikke bidrar til hylekonserter o.l og temperatur og vær er slik at den har det fint.

Skrevet

Vi lar vår kastrerte katt være ute om natta hvis han vil. I sommerhalvåret er han så gal etter å være ute at det er sjelden han er rolig mer enn et par-tre timer, noe som selvsagt ødelegger nattesøvnen vår om vi ikke stenger ham inn på et annet rom enn soverommet, og det er jo ikke sikkert han trives så godt med å være stengt inne heller. Om vinteren når det er sprengkulde hender det vi har ham inne "mot hans vilje", men stort sett ønsker han å være inne og sove når det er så kaldt... Der vi bor er det ikke biler (og ellers er det jo mindre trafikk om natta enn dagen), så det eneste skumle måtte evt være rovdyr, og de har han i hvert fall fint unngått i fem år (har også sett ham løpe etter både rev og grevling, uten at det nødvendigvis er "natt").

Ofte kommer han forøvrig ikke inn om kvelden i det hele tatt om sommeren når det er lyst nesten hele tiden, så om vi skulle hatt ham inne måtte vi nesten fotfulgt ham på dagen utendørs, for å være sikker på å få ham inn :)

Hvis det er regler for når kattene skal være inne bør en jo prøve å holde seg til det, og jeg tror også katter kan vennes til å slutte å mase om de ser det ikke fungerer. Ellers ser jeg ikke noe galt i å ha katten ute om natta så lenge den er kastrert (burde være en selvfølge uansett), ikke bidrar til hylekonserter o.l og temperatur og vær er slik at den har det fint.

Takk for et utfyllende og godt svar! Da tror jeg vi skal begynne å la han få lov til å være litt ute noen netter. Men som sagt er det egentlig en regel her vi bor at kattene skal være innendørs om natten, dette pga kattebråk/slagsmål, så jeg vil ikke la det bli noen vane. Men merker veldig at katten synes det er ekstra deilig å være ute i disse dager da været begynner å bli bra! Så det er jo forståelig.

Men er veldig fint med råd fra andre ang hvordan dere gjør det med kattene deres om natten:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kattedør er en bra ting;)

Skrevet (endret)

Hvis katten vil ut om natten så er det bare å slippe den ut. :) Sjansen for slagsmål kan være mindre siden den er kastrert.

Endret av Tabris

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...