Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #1 Skrevet 29. april 2010 Jeg er en 25 år gammel jente. Jeg har slitt psykisk og går på trygd... Men nå går det bedre med meg og jeg bar begynt å studere i Oslo! Jeg lurer på om det er mulig å få både trygd og studielån? Jeg er bedre, men orker fremdeles ikke jobbe, og 8.000 kr i månden er for lite for meg. Jeg bruker nemlig noen dyre medisiner og går på et yogakurs som er veldig bra for meg, men desverre koster nesten 1000 kr i månden... Dessuten betaler jeg nesten 4000 kr i månden for å bo. Så pengene strekker ikke til... Den siste månden har jeg ikke hatt råd til annen mat en potet, ris og banan. Det er skikkelig kjipt. Jeg leste at det går ann å få både trygd og stydielån her: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=187338 Eller har jeg missforstått?
Piper Skrevet 29. april 2010 #2 Skrevet 29. april 2010 Er jo bare til å søke og være ærlig når du sender inn søknaden, enten får du det eller så får du det ikke.
o..o Skrevet 29. april 2010 #3 Skrevet 29. april 2010 (endret) Er jo bare til å søke og være ærlig når du sender inn søknaden, enten får du det eller så får du det ikke. Når hun søker om studielån eller når hun søker om trygd? Men er det mulig at hun plutselig ender opp med ingenting? Jeg greide å få noen skrivefeil her Endret 29. april 2010 av o..o
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #4 Skrevet 29. april 2010 Hva tror dere forresten om dette månedsbudsjettet: 1000 mat 1000 medisiner 1000 buss, trikk og tog 4000 bolig 500 Strøm, internett, telefon 300 Hygeneting 400 Klær og sko (kjøper bare fra loppemarkeder og fretex) 1000 yogakurs 500 ting jeg trenger for studiene 9700 Til sammen Er det noe jeg burde kutte? Jeg veit jeg KAN kutte yogakurset, men det har vært så sunt for den psykiske tilstanden min. Dessuten så bruker jeg alikevel mer enn 8000 i måneden. Jeg går ikke på kafé og drikker ikke rett og slett fordi jeg ikke har råd. Jeg føler at jeg ikke greier å være sosial med de pengene jeg har. Jeg veit det er dumt at sammfunnet er sånn, men det er sånn jeg føler det. Gjerne kom med tips!
Gjest Spinell Skrevet 29. april 2010 #5 Skrevet 29. april 2010 Studielån og trygd kan i alle fall til en viss grad kombineres. Jeg fant følgende hos Lånekassa: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/ Akkurat hva og hvordan dette ordnes kjenner jeg ikke til, men både NAV og Lånekassa bør kunne gi deg fornuftige svar.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #6 Skrevet 29. april 2010 Studielån og trygd kan i alle fall til en viss grad kombineres. Jeg fant følgende hos Lånekassa: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/ Akkurat hva og hvordan dette ordnes kjenner jeg ikke til, men både NAV og Lånekassa bør kunne gi deg fornuftige svar. Takk for svar! Ja, jeg burde få spurt noen fra NAV eller lånekassa.
o..o Skrevet 29. april 2010 #7 Skrevet 29. april 2010 Gjelder dette også for arbeidledighetstrygd? Eller er det et dumt spørsmål?
Piper Skrevet 29. april 2010 #8 Skrevet 29. april 2010 Når hun søker om studielån eller når hun søker om trygd? Men er det mulig at hun plutselig ender opp med ingenting? Jeg greide å få noen skrivefeil her trygden har hun jo, og den mister hun ikke bare fordi hun søker om studielån. da vil mitt svar bli meget enkelt å forstå, men kan jo si at det gjelder studielånet siden enkelte tydeligvis ikke klarer å lese. Hun spør om å søke på studielån, da snakker vel ikke jeg plutselig om søke trygd eller?
Piper Skrevet 29. april 2010 #9 Skrevet 29. april 2010 Gjelder dette også for arbeidledighetstrygd? Eller er det et dumt spørsmål? Du er ikke arbeidsledig om du er student
Fluffe Skrevet 29. april 2010 #10 Skrevet 29. april 2010 evt du kan melde deg inn på ett treningsenter som har youga timer og vips kan du spare 400-500
o..o Skrevet 29. april 2010 #11 Skrevet 29. april 2010 Du er ikke arbeidsledig om du er student Beklager. Haha. Jeg blir så forvirret av alle disse ordningene. Ja, jeg tenkte at det ville jo være en rar kombinasjon, og litt sleip
Stor&Sterk Skrevet 29. april 2010 #12 Skrevet 29. april 2010 Jeg er en 25 år gammel jente. Jeg har slitt psykisk og går på trygd... Men nå går det bedre med meg og jeg bar begynt å studere i Oslo! Jeg lurer på om det er mulig å få både trygd og studielån? Jeg er bedre, men orker fremdeles ikke jobbe, og 8.000 kr i månden er for lite for meg. Jeg bruker nemlig noen dyre medisiner og går på et yogakurs som er veldig bra for meg, men desverre koster nesten 1000 kr i månden... Dessuten betaler jeg nesten 4000 kr i månden for å bo. Så pengene strekker ikke til... Den siste månden har jeg ikke hatt råd til annen mat en potet, ris og banan. Det er skikkelig kjipt. Jeg leste at det går ann å få både trygd og stydielån her: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=187338 Eller har jeg missforstått? Jeg må bare få appludere deg og si at du er kjempeflink med det du gjør! Det høres ut som om du virkelig gjør ditt aller beste! Kan godt forstå at du er i en vanskelig situasjon hvor økonomi spiller en stor rolle - det gjør det for alle! Dersom du er på trygd og er innunder nav, har du ikke en saksbehandler/rådgiver hos nav som du kan ta kontakt med ? Det kan hende at det er muligheter for stønad osv mens du er under utdanning. At du tar utdanning vil jo virke kjempepositivt for ihvertfall nav. Jeg vet at stønad fra lånekassen (lån/stipend) blir påvirket av inntekt, men vet at det er fullt mulig å motta trygd eller andre ytelser samtidig med støtte fra lånekassen. Ofte blir støtten fra lånekassen gjerne redusert litt dersom det du mottar stiger over visse grenser. Når det gjelder yoga, så er det tydelig at det er verdifult for deg. Syns du skal beholde dette i livet ditt.... Fortell oss hvordan det går videre! Klem fra meg !
Britt Banditt Skrevet 29. april 2010 #13 Skrevet 29. april 2010 Hei! Jeg vil bare kommentere budsjettet ditt litt; Jeg tror 500 for internett/telefon/strøm blir veldig lite. Ville egentlig regnet 500 bare for strøm. Betaler du veldig lite for internett og mobil? 1000,- i mat høres også veldig lite ut. 2000 er nok mer realistisk og fortsatt ganske trangt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #14 Skrevet 29. april 2010 Hei! Jeg vil bare kommentere budsjettet ditt litt; Jeg tror 500 for internett/telefon/strøm blir veldig lite. Ville egentlig regnet 500 bare for strøm. Betaler du veldig lite for internett og mobil? 1000,- i mat høres også veldig lite ut. 2000 er nok mer realistisk og fortsatt ganske trangt. Jeg har greid å presse utgiftene mine veldig ned. Jeg bruker ikke mer enn 1000 kr i månden på mat (men da går det mest i potet, ris, gulrot, kål, brød med tynne osteskiver, epler, supper og erter). Jeg spiser også mindre, men jeg passer på så jeg ikke blir undervektig Jeg bruker så og si ikke strøm (leiligheten ligger godt til og trengs ikke mye varme om vinteren). Men du har vel rett. Kanskje mer enn 500, men ikke mer enn maks 1000 kr. Jeg har ikke skrevet opp budsjettet og utgiftene helt ordentlig, men jeg har da en følelse av hvor jeg ligger
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #15 Skrevet 29. april 2010 Jeg er en 25 år gammel jente. Jeg har slitt psykisk og går på trygd... Men nå går det bedre med meg og jeg bar begynt å studere i Oslo! Jeg lurer på om det er mulig å få både trygd og studielån? Jeg er bedre, men orker fremdeles ikke jobbe, og 8.000 kr i månden er for lite for meg. Jeg bruker nemlig noen dyre medisiner og går på et yogakurs som er veldig bra for meg, men desverre koster nesten 1000 kr i månden... Dessuten betaler jeg nesten 4000 kr i månden for å bo. Så pengene strekker ikke til... Den siste månden har jeg ikke hatt råd til annen mat en potet, ris og banan. Det er skikkelig kjipt. Jeg leste at det går ann å få både trygd og stydielån her: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=187338 Eller har jeg missforstått? siden du ikke svarte på innlegget jeg skrev til deg så prøvde jeg å komme med ett forslag om å begyne på ett treningsenter i steden og gå på yoga der . du kan spare 400-600 kr
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #16 Skrevet 29. april 2010 siden du ikke svarte på innlegget jeg skrev til deg så prøvde jeg å komme med ett forslag om å begyne på ett treningsenter i steden og gå på yoga der . du kan spare 400-600 kr Takk Jeg må nok spare mer enn 400-600 i måneden, men alle monner drar! Det var et veldig godt råd. Men er disse yogatriningene like profesjonelle?
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #17 Skrevet 29. april 2010 Takk Jeg må nok spare mer enn 400-600 i måneden, men alle monner drar! Det var et veldig godt råd. Men er disse yogatriningene like profesjonelle? jeg vet ikke åssen yoga timene er i forhold til der du bor. men du kan jo spørre om å få se på evt prøve
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #18 Skrevet 29. april 2010 Hei, jeg får arb.avklaring penger; tidligere attføring fra Nav. Jeg studerer og har studielån. Tror nok vi som gjør det på denne måten må regne med at noe av stipendet ikke blir til lån, som det vanligvis ville blitt ved beståtte eksamener. Jeg tar og setter alt studielånet mitt på en sparekonto sånn at det står der og samler renter, og lever kun på pengene fra Nav. Vet også om andre som gjør det samme.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #19 Skrevet 29. april 2010 Bor du i kollektiv eller bor du for deg selv?
Antlers Skrevet 29. april 2010 #20 Skrevet 29. april 2010 (endret) Hva tror dere forresten om dette månedsbudsjettet: 1000 mat 1000 medisiner 1000 buss, trikk og tog 4000 bolig 500 Strøm, internett, telefon 300 Hygeneting 400 Klær og sko (kjøper bare fra loppemarkeder og fretex) 1000 yogakurs 500 ting jeg trenger for studiene 9700 Til sammen Er det noe jeg burde kutte? Jeg veit jeg KAN kutte yogakurset, men det har vært så sunt for den psykiske tilstanden min. Dessuten så bruker jeg alikevel mer enn 8000 i måneden. Jeg går ikke på kafé og drikker ikke rett og slett fordi jeg ikke har råd. Jeg føler at jeg ikke greier å være sosial med de pengene jeg har. Jeg veit det er dumt at sammfunnet er sånn, men det er sånn jeg føler det. Gjerne kom med tips! 1000 kr til mat er ufattelig lite. Alle kan klare seg med det om det er snakk om en kortere periode, men med mindre du handler alt av mat i Sverige vil det bli et dårlig kosthold som fort kan gå utover både det fysiske og psykiske. Det er greit å kjøpe billige varer eller at du kan finne god og sunn mat på tilbud, men du kan ikke gå utifra at du skal spise for kun 1000 kr hver eneste måned. Hva skjer i januar når matvarene blir dyrere? I tillegg lurer jeg på hva du skal gjøre om noe uforutsett skjer, siden det ikke ser ut som om du har satt av penger til det. Hva om f.eks husleien går opp? Jeg ser også at du ikke har satt av penger til fornøyelser. Tro meg, jeg vet hvordan det er å være fattig, men har du virkelig slik stålkontroll at du aldri noensinne kjøper deg litt smågodt? Aldri blader eller bøker? Aldri en tur på kino? En burger på McDonalds? Selv om det er snakk om McDonalds en gang annenhver måned blir det faktisk penger utav det, og dette er et beløp man har lett for å glemme. "Jaja, det var jo bare 70 kr", men det tilsvarer kanskje middag for 3 - 4 dager med ditt budsjett. Er ikke meninga å høres sint ut, altså men å leve på et så stramt budsjett over lengre tid kan ta livsgnisten fra noen og enhver. De fleste studenter har tross alt mulighet til både å jobbe ved siden av samt få litt økonomisk hjelp fra foreldre. Har du snille foreldre så er det jo litt lettere Endret 29. april 2010 av Antlers
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå