momo Skrevet 29. april 2010 #1 Skrevet 29. april 2010 Jeg skal pusse opp leilighet og får hjelp av kjærsten min. Vi har begge pussa opp en del før, men ingen av oss har satt opp kjøkken. Men nå har vi altså planer om det, men jeg lurer på om det er vanskelig? Blir helt kjøkken som skal settes opp, og ovn, mikro og induksjonsplate skal bygges inn.
Gjest Badabing Skrevet 30. april 2010 #2 Skrevet 30. april 2010 Vi satte opp selv (IKEA-kjøkken), men fikk en del hjelp av et familiemedlem som er temmelig handy. Akkurat oppsettingen var veldig grei, men ekstremt tidkrevende så klart. Det eneste som var ganske tricky, var benkeplata. Man trenger gjerne litt ekstra verktøy og slikt også. Å få inn induksjon og sånt var greit, men tungt, men det var jo det å få saget et riktig hull til at induksjonen skulle passe inn, det hadde jeg slitt med på egenhånd. Hva om dere setter opp kjøkken selv, men får hjelp til alt det som har med benkeplata å gjøre? Dere kjenner ingen snekkere eller noe? Ellers må dere jo selvfølgelig være veldig nøye med at dere måler, at gulvet er rett og slike ting. Det kan lønne seg litt å lese noen artikler om å sette opp kjøkken på forhånd, sånn at dere ikke bare hopper i det. Og følg bruksanvisningene nøye, og mål nøye!
momo Skrevet 30. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 30. april 2010 Tusen takk for svar! Vi er nok ganske handy begge to, men som sagt ikke satt opp kjøkken før, så det kan vel kanskje være lurt og få hjelp til benkplata. Selv om jeg faktisk har bytta benkplate før, da bytta jeg til en heltre eik fra ikea og både skjøta og skjærte ut til vask. Men husker jo att det var veldig knotete. så kan jo kanskje være greit med litt hjelp. Men kan man ikke få spesialbestilt benkplater til og ha riktige mål, så man slipper og skjøte den?
Gjest Badabing Skrevet 30. april 2010 #4 Skrevet 30. april 2010 Ja, da er du flink, og da kan du jo det som er vanskeligst! Du kan få hel benkeplate noen plasser, men ikke om du skal ha heltre fra IKEA, sånn som vi har. Da måtte vi skjøte. Om vi hadde bestilt laminat, tror jeg vi hadde fått den hel. Forøvrig kom jeg på nå at noe av det mest nyttige vi hadde, var et laservater. Da så vi at overskap og sånt ble 100% rett.
Amys Skrevet 30. april 2010 #5 Skrevet 30. april 2010 I tillegg til det andre som er nevnt her, pass på at overskap henges opp riktig! (og sjekk at veggen tåler belastningen, f.eks at dere ikke fester skapet bare i gipsplater eller liknende). Kjenner noen hvor skapene plutselig falt ned en dag En litt kjip måte å "rydde" opp i gammelt servise på..
momo Skrevet 30. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 30. april 2010 Tusen takk for svar! Laservater har jeg, og det kan nok være lurt ja. Er skjøtene og det og skjære til som er veldig vanskelig ved benkplate. For husker jo att jeg slet litt. Så er det eik jeg gjerne vil ha nå. Men hadde vært veldig fint å slippe skjøter, eller evt få noen til og ta den jobben. Er ganske sikker på att det ikke er gips vegger, er en leilighet fra 1982. Men det blir sefølgelig undersøkt. Er jo overskap på kjøkkenet der nå.
Zzyzx Skrevet 1. mai 2010 #7 Skrevet 1. mai 2010 Vi har gjort alt selv, og det var egentlig ikke noe problem. Vaselin er en god hjelper hvis du har en gjenstridig seksjon som ikke vil på plass. Vi valgte også heltre eik benkeplate, og vi fikk heldigvis stort nok stykke til at den ikke måtte skjøtes. Hull til vask og montering av denne gjorde vi selv. Alt vi hadde eksterne til var å koble til blandebatteri og oppvaskmaskin, samt rydde opp i rørkaoset som var igjen fra forrige eier av leiligheten. Overskapene som er der er sikkert festet i stendere (eller var det helt feil ord?). De skal være rimelig enkle å finne ved å banke seg fram til dem, og så har de vel fast bredde. Eneste "problemet" er at man ikke kan plassere skapene akkurat der man vil, kanskje.
Lille Larve Skrevet 1. mai 2010 #8 Skrevet 1. mai 2010 Nå satte ikke vi opp kjøkkenet selv, men snekkeren vår begynte med overskapene. Mange sier at en skal begynne med underskapene, men når han tok overskap først så slapp han å lene seg over underskapene som jo bygger lenger ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå