Gå til innhold

Dråpebilder

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle prøve meg på noen dråpebilder på en grønn plante, men jeg fikk ikke til å fokusere nok på dråpen. Må man ha makrolinse for å få til dette? Jeg har bare 18 - 55 mm (den som var med kameraet). Har dere noen tips til hvordan jeg kan få til dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det Canon kamera?

Dette objektivet er nok ikke raskt nok, så du skal nok bruke stativ i slike situasjoner. Ellers kommer du nok ikke så veldig nærme. Dråpemotiver pleier å være finest med relativt raske macroobjektiv :)

Skrevet

Du kommer nok ikke så nært innpå som du ønsker med det objektivet. Hvis du går litt lengre unna slik at du får fokusert skikkelig på dråpen, så kan du klippe bildet i redigeringsprogram etterpå. Da ser det ut som du er nærmere.

Ellers er det nok et makroobjektiv som må til, da kan du komme skikkelig nært innpå.

Gjest Agurkolat
Skrevet

Du kan og kjøpa eit macrofilter. Billig, og ikkje så bra løysning.

Eg synes da er best og bruka manuell fokus når eg tek bilete av dråper, og andre ting som står stille.

• 4 uker senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal man hvite hvilken makrolinse man skal kjøpe da? Jeg har et Canon EOS 400D.

Hvor får man kjøpt linser?

Skrevet

Det finnes flere forskjellige macroobjektiver, og det første du må gjøre er å definere ditt behov. Skal du ta bilder av insekter? Bare gjenstander og blomster? Noe insekter og noe stillestående gjenstander?

Dersom du ikke skal ta bilder av insekter så kan et objektiv med en brennvidde på 60-70 mm være greit. Selv har jeg EF-S 60mm f/2.8 macroen til canon og er strålende fornøyd. Dersom du skal ta bilder av insekter så blir dette imidlertid noe kort. Du må nemlig gå ganske nærme med dette objektivet for å få full macro (1:1), så et objektiv med lengre arbeidsavstand vil da være å foretrekke. En grei mellomting er da et objektiv i området rundt 100 mm. Dersom det å ta bilder av insekter er veldig viktig for deg er det beste et objektiv med en brennvidde på 150-180 mm.

Her er en link som viser de macroobjektivene som passer til ditt kamera: Trykk her

Du får kjøpt objektiver ("linser") på nett og i forskjellige fotobutikker. Skal du kjøpe på nett vil jeg anbefale å kjøpe fra en norsk nettside da du får fem års reklamasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...