Gå til innhold

Trene ofte og kort, eller sjelden og lenge?

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing
Skrevet

Dette er sikkert et utrolig dumt spørsmål, men jeg ble nå sittende å tenke på det i går :)

Lønner det seg å trene f.eks. 3 dager i uka i 2 timer; en time styrke og en time kondisjon, eller hver dag hvor man bytter med å trene en time styrke ene dagen og en time kondisjon andre dagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å få maksimalt ut av treningen, kan det lønne seg å trene annen hver dag. En annen ting er at det kan etter hvert bli slitsomt for psyken å forberede seg for en trenings-økt som varer i 2 timer.

Om du velger annen hver dag, så kan det være lurt å ha en fridag i uka.

Det kommer litt an på din målsetting.

Gjest Badabing
Skrevet

Har ingen spesiell målsetning annet enn å holde meg i form og å se bra ut, jeg spør egentlig bare på generelt grunnlag. :)

Tenker at musklene får jo mer tid til restituasjon om man trener annenhver dag, men samtidig vil man jo ikke klare å yte like mye i en totimersøkt.

Skrevet

Dette er sikkert et utrolig dumt spørsmål, men jeg ble nå sittende å tenke på det i går :)

Lønner det seg å trene f.eks. 3 dager i uka i 2 timer; en time styrke og en time kondisjon, eller hver dag hvor man bytter med å trene en time styrke ene dagen og en time kondisjon andre dagen?

Ved å trene ikke hardere enn at du kjenner deg fullt restituert to dager etterpå, dvs. at du kan trene annenhver dag, vil du netto kunne trene mer enn om du kjører så harde økter at du trenger to dager eller mer på å restituere deg.

Jeg har sett flere studier som viser at det gir langt større fremgang å trene ofte og ikke så lenge som å trene sjelden og kjempehardt. Jeg gidder ikke lete opp linker til disse nå, men du kan tro meg på mitt ord. ;)

Skrevet

Jeg vil tro det er vanskelig å holde intensiteten oppe i to timersøkter, kanskje med mindre man er godt vant til å trene og vet hvordan man skal disponere kreftene. Jeg foretrekker hvertfall en times trening hvor jeg tar meg ordentlig ut, framfor å trene halvdårlig i to timer. For hvis jeg trener ordentlig, syns jeg det er vanskelig å holde høy intensitet i to timer. Ser heller ikke poenget. I tillegg vil jeg tro det er fort gjort å sluntre unna trening, fordi man må bruke så lang tid.

Samtidig er det fornuftig å ha hvertfall én hviledag i uka. Hvis du er nybegynner, vil jeg anbefale mer hvile enn det også. Det fordi det er lett å ha supermotivasjon i begynnelsen, og hvis man kjører på for hardt, er det fort gjort å gi opp. Da kan det være bedre å ha et mål om å trene 2-3-4 ganger i uka, og heller gå tur de andre dagene, dersom du vil være i mer aktivitet.

Skrevet

ok.

Jeg trener 6 dager i uka. Styrke delt på kondisjon og det fungerer veldig bra for meg. Når jeg trener styrke, trener jeg hele kroppen hver gang. Når jeg trener kondisjon, så passer jeg hele tiden på å variere på intensitet, lengde, hvilke omgivelser jeg løper/sykkler i og selve treningsformen. Etter å ha møtt veggen tidligere så er mitt aller viktigste mål å holde motivasjonen i gang, og etter mye slit har jeg funnet ut at riktig kosthold er like viktig som trening om man skal klare å gjennomføre 6 treningsdager i uka.

Sett deg mål som du kan oppnå, vær bevvist og ikke bryt avtaler med deg selv om du føler deg litt snufsete eller har andre dårlige unnskyldninger for å slippe treningen.

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Ja, jeg trener en time 5 ganger i uka (annenhver dag styrke og kondisjon), og har vel kommet fram til at det passer best for meg. På fridagene mine går jeg bare en times tur, for da vil jeg ha ordentlig fri.

Kommer nok til å fortsette på den måten, jeg var bare nysgjerrig på hva dere mener gir de beste resultatene.

Endret av Badabing
Skrevet

Ofte og lite, men pass på å få nok hvile for hver muskelgruppe.

Trener man for lenge, vil det tære på glykogenlagrene, så da er det i hvertfall lurt å innta litt raske karbohydrater i løpet av den lange økten.

Skrevet (endret)

Selv trener jeg nesten hver dag, men korte økter, jogge ute i 35-40 min eller styrkretrening på senter (trener om morgenen så apparatene er ledige og jeg kan være effektiv) i ca 40 min. Dette er det jeg har funnet ut passer meg best og jeg gruer meg ikke til trening i det hele tatt. Anbefaler derfor deg, TS at du trener som det passer deg og din motivasjon best jeg. Såfremt at du trener "fornuftig" og ikke kjører samme øvelser på de samme kroppsdelene hver dag (da mener jeg spesielt styrkeøvelser). Variasjon er viktig, men det er også hvile, så ikke tren for ofte om du føler det går ut over presentasjonen din ved øktene!

Endret av Lotte28
Skrevet

Jeg vil tro det er vanskelig å holde intensiteten oppe i to timersøkter, kanskje med mindre man er godt vant til å trene og vet hvordan man skal disponere kreftene. Jeg foretrekker hvertfall en times trening hvor jeg tar meg ordentlig ut, framfor å trene halvdårlig i to timer. For hvis jeg trener ordentlig, syns jeg det er vanskelig å holde høy intensitet i to timer. Ser heller ikke poenget. I tillegg vil jeg tro det er fort gjort å sluntre unna trening, fordi man må bruke så lang tid.

Samtidig er det fornuftig å ha hvertfall én hviledag i uka. Hvis du er nybegynner, vil jeg anbefale mer hvile enn det også. Det fordi det er lett å ha supermotivasjon i begynnelsen, og hvis man kjører på for hardt, er det fort gjort å gi opp. Da kan det være bedre å ha et mål om å trene 2-3-4 ganger i uka, og heller gå tur de andre dagene, dersom du vil være i mer aktivitet.

Når man trener to timer kan man selvsagt ikke holde høy intensitet hele tiden, ei heller når man trener én time. Det betyr ikke at det å trene rolig i to timer er halvdårlig trening, som du sier. Det å trene lenge og rolig er veldig viktig for å bygge et grunnfjell. Man tåler intervalltrening bedre om man i begynnelsen av sesongen har trent langt og rolig.

Skrevet

Jeg trener alt fra tre til fem økter på en time effektiv trening i uken i tillegg til å gå kanskje tre turer på ca. en halv time i uken. Funker fint for meg det, i alle fall.

Jeg elsker å trene, men kunne aldri trent HVER eneste dag. Da hadde jeg ikke hatt tid til sosialt liv siden jeg alltid jobber til klokken 17. I tillegg hadde jeg blitt for sliten..

Skrevet

Jeg vil så absolutt mene at det å ta seg tre-fem gode økter i uka, der kvalitet på treningen er fokus, og ikke kvantitet, definitivt er det beste.

En altfor vanlig feil er at ferske trimmere slår på stortromma og skal trene massemassemasse, for nå skal ting endres (noe som er bra) og det ordentlig. Endel blir litt vel bitt av basillen, og føler at de "må" trene kvar dag, ellers så har de ikke fortjent maten sin, de får dårlig samvittighet, må trene dobbelt så mye neste dag, blir rastløse etc. Og det er ikke det trening skal gi deg; treningsnarkomani i små doser er det som holder oss igang, men det kan fort bli litt vel preget av tvangstanker og obsessive mønstre. Store treningsdoser uten konkrete mål, teknikk og oppbygging er en god oppskrift på skader, overbelastning, tap av motivasjon, for lite restitusjon, reservene blir brukt opp, framgangen stopper opp, og i verste fall resulterer det i overtrening med slitasjeskader.

Tenk heller at du skal begynne med å ha to-tre gode økter i uka. Om du velger å ha to kardioøkter (den ene iblandet litt styrke) og en ren styrke, eller motsatt, er opp til deg og hva du trives med, samt hvike mål du har. Etter et par måneder kan du øke til tre-fire økter, og videre til fire-fem. To fulle kviledagar per veke er noe jeg jeg anbefaler alle, og går etter selv. Det gir meg mer fleksibilitet, mer overskudd til å ta i når jeg er på trening og jeg kan nyte fridagene med litt DOMS i kroppen.

Lotte28 hadde et godt poeng mtp på kvalitet på økter, og noen av de beste øktene jeg har hatt har vart i under en time. Da har jeg vært veldig fokusert og avtalt med meg selv på forhånd hvilke øvelser som skal i ilden. Jeg velger ut noen få, tre-fire kanskje, og jobber disse grundig gjennom. F.eks triceps og skulder i kabel, reverse pec flies og ettarms hantler. Innimellom og på slutten så tar jeg litt planke/bosuball/stab.ball, for å holde kjernen ved like og aktivert gjennom økta. Det samme med kardio; kan finne en bakke som jeg vet er ca 400 m lang. Tar enten sprintintervaller (jeg er like kjapp som sirupssnipper i fløtesaus), tar kneløft/hælspark/sjumilssteg opp hele bakken, eller løper i submaks tempo men tar da flere turer opp bakken og ellers det fantasien finner på. Kunne ikke ha brydd meg mindre om folk stirrer idet jeg sparker meg selv i rumpa og puster som en shirehest. Jeg trener, er ute i all slags vær og har det gøy til tross for en kronisk klønete kropp. 50 min med det og jeg er dønn sliten, men fornøyd :)

Er fokuset ditt for det meste på styrke, så bruk tid på å lære deg teknikker, kjenn om duu har noen musklegrupper som trenger basisstyrke før du kan sette igang med andrre øbelser, og lær apparater/frivekter å kjenne. De aller, aller fleste av oss er for svake i rotasjonscuffmusklene i skulder, men få tar dette seriøst nok, helt til de kjenner at det kniperlitt i skuldra, at venstre skulder ikke er like stabil i benkpress, og at skulderpress gjør vondt. Det samme med rygg; kjernemuskulatur bør utvikles før du setter igang med massive doser markløft (en øvelse jeg ikke er udelt positiv til) og knebøy. Murringer og det å være ubehagelig sliten i korsryggen er de første tegn på at grunnstyrken ikke er på plass, ei heller stabiliteten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...