Gjest LilleLovely Skrevet 29. april 2010 #1 Skrevet 29. april 2010 Bryllupsfesten vår holdes i et restaurantlokale, så vi kan ikke ta med medbrakt alkohol kjøpt i Sverige feks. Selvfølgelig får alle gjestene alkohol(vin, champagne, øl, og konjakk til kakene)til maten, men jeg lurer litt på hva vi skal gjøre med alkohol under festen. I hvert fall 10-15 av gjestene er av typen som vil misbruke det hvis det er fri bar- de er unge gutter uten tanke for sånt.Gratis er gratis liksom.. Vi vil gjerne betale all alkoholen, men er redd for at det kan bli en skikkelig kostnadsbombe. Så jeg lurer litt på hva stemningen her er... - fri bar - og bare ta kostnaden av at en del drikker seg snydens fordi det er gratis. Drikke til maten er inkl i prisen vi betaler restauranten(5 enheter alkohol), utenom det er prisen pr enhet litt billigere enn det man vanligvis betaler ute. - drikkebonger..? - andre forslag?
Pinkee Skrevet 29. april 2010 #2 Skrevet 29. april 2010 Synes drikkebonger høres fornuftig ut. Da blir det likt for alle, og ingen kan drikke seg snydens bare fordi det er gratis. Kan ikke tenke meg det blir noe koslig for dere som brudepar hvis noen skal rave rundt drittfulle
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #3 Skrevet 29. april 2010 Noen drikkebonger til hver syns jeg er greit. Hvis ikke blir det veldig dyrt for dere. Vi holdt allle drikkevarene, men kjøpte alt på polet og fikk noen til å stå i baren. (vi leide hele lokalet) Ble ikke så dyrt. Vi fikk t.o.m masse til overs.
lilleGrethe Skrevet 29. april 2010 #4 Skrevet 29. april 2010 Jeg ville syntes at drikkebonger (evt navneliste i baren som kan krysses av på) er helt akseptabelt når man er i et lokale der det er skjenkebevilling.
Gjest LilleLovely Skrevet 29. april 2010 #5 Skrevet 29. april 2010 ok..jeg har lyst til å gjøre det på den måten men er redd for at det blir tacky eller smålig. Men hvis man får champagne før middag, vin til maten og konjakk til kakene, så synes vel de fleste det holder med..tja...3 enheter til? Fordelt utover kvelden? Og så kan de som vil drikke mer, kjøpe det selv? Jeg drikker ikke så mye selv, så vanskelig å beregne hva som er vanlig å drikke på festen etterpå. Vil gjerne betale det, men vil ikke sponse grøftefylla...
fru sp Skrevet 29. april 2010 #6 Skrevet 29. april 2010 Vi skal ha festen på et hotell/restaurant. Valgt å ha fri bar med barkart. Dvs. vi lager et kart/meny med rød og hvit vin, øl, noen drinker.. Ønsker folk noe annet, må de betale, for.eks kjempe dyre drinker, dyre merker osv. Vi har også satt en max pris på bar, overskrides denne, får vi beskjed. De tror av erfaring at det ikke vil det, men greit å ha en grense. Selv er jeg ikke så glad i bonger, men for all del lurt.
Pinkee Skrevet 29. april 2010 #7 Skrevet 29. april 2010 Er det fri drikke under maten? Dvs så mye vin du selv vil? Isåfall synes jeg 3 bonger pr person er helt greit. Et bryllup skal være kos, ikke grøftefyll, og så kan jo dem som vil kjøpe selv vel?
Djungelvrål Skrevet 29. april 2010 #8 Skrevet 29. april 2010 Sier som en kompis av oss som gitet seg sa..når folk har satt av en hel dag til brullup så er det kjipt å kjøpe drikke selv. Er det ofte grøftefyll i bryllup da? Men forstår jo at det blir dyrt for brudeparet.....
Gjest LilleLovely Skrevet 29. april 2010 #9 Skrevet 29. april 2010 Sier som en kompis av oss som gitet seg sa..når folk har satt av en hel dag til brullup så er det kjipt å kjøpe drikke selv. Er det ofte grøftefyll i bryllup da? Men forstår jo at det blir dyrt for brudeparet..... Disse det er snakk har nok gode sjanser for å ende opp i grøftefyll..heh. Gamle venner av brudgommen. Kjempegreie gutter, men de tenker nok ikke over at vi må betale for alle drinkene. Dessverre er det også slik at det er de vi kjenner minst som drikker mest:( Vi skal ha festen på et hotell/restaurant. Valgt å ha fri bar med barkart. Dvs. vi lager et kart/meny med rød og hvit vin, øl, noen drinker.. Ønsker folk noe annet, må de betale, for.eks kjempe dyre drinker, dyre merker osv. Vi har også satt en max pris på bar, overskrides denne, får vi beskjed. De tror av erfaring at det ikke vil det, men greit å ha en grense. Selv er jeg ikke så glad i bonger, men for all del lurt. God ide å avtale maxpris med baren, men hvis den nåes - hva da? "Øøy, folkens nå er det ikke gratis lenger fordi Helan og Halvan har drukket opp budsjettet"? :gjeiper: Vil ikke at folk skal kjøpe drikke selv heller, så vil betale det som er "normalt" å drikke i bryllup. Vil egentlig ikke ha bonger men.. Barkart er en god ide! Da unngår vi i hvert fall de store summene pr drink. Uff. Det er spesielt en fyr det er snakk om.. samboeren min har en guttegjeng på 10-15 stykk, som har vokst opp sammen. De er svært forskjellige i dag, og han har bare god kontakt med et par av de til vanlig. Resten sees på den årlige gutteturen. Det er en av disse gutta, som han ikke liker engang, men følte han måtte invitere fordi hvis ikke var han den eneste som ikke ble invitert. Og han drikker som en hest, blir alltid snydens. Kanskje hvis vi lager barkart og får et par av de mer ansvarlige gutta til å .. ta ansvar.. at det går bra.
Barcelone Skrevet 29. april 2010 #10 Skrevet 29. april 2010 Sier som en kompis av oss som gitet seg sa..når folk har satt av en hel dag til brullup så er det kjipt å kjøpe drikke selv. Er det ofte grøftefyll i bryllup da? Men forstår jo at det blir dyrt for brudeparet..... Eh? Så bryllup = gratis fyll(har vært både servitør og gjest i bryllyp og nordmenn har utrolig dårlig drikkekultur. Er det gratis drikker man mer)? Hvis folk synes de gjør oss en tjeneste ved å komme i bryllupet vårt så kan de faktisk la være å komme. Våre gjester får drikke til maten, hvis ikke det holder så får de faktisk betale regningen selv! Vi inviterer til bryllup og ikke noe fyllekalas, det får de gjøre unne på utdrikningslagene eventuelt. Kjenner et par som har satt fri bar inntil en viss sum og siden får folk betale selv. Bryllup er dyrt nok som det er om man ikke skal sponse fylle for X antall gjester i tillegg.
Gjesten Skrevet 29. april 2010 #11 Skrevet 29. april 2010 Jeg synes argumentet til Vinnie er grusomt. Man skal ikke grøftefylle i bryllupp, så jeg synes drikkebonger er helt greit. Hvis man får 5 enheter til maten (mener det var dette bruden sa) og så 3 drikkebonger, så må da det holde i massevis. Da har man ikke måttet betale for drikken selv, man har fått alt man trenger og mer til. Hvis man da vil være så respektløs at man fortsetter å drikke til man sjangler omkring, synes jeg ikke det er galt at det blir for egen regning.
Gjest LilleLovely Skrevet 29. april 2010 #12 Skrevet 29. april 2010 Ville dere stusset hvis dere fikk drikkebonger i et bryllup?
Djungelvrål Skrevet 29. april 2010 #13 Skrevet 29. april 2010 (endret) dobbelpost Endret 29. april 2010 av Vinnie
Gjesten Skrevet 29. april 2010 #14 Skrevet 29. april 2010 Ville dere stusset hvis dere fikk drikkebonger i et bryllup? Nei. Og hvis noen skulle sette spørsmålstegn ved det, kan du vel bare si som sant er at dere var nødt til å gjøre det slik siden det er noen som ikke ville håndtert fri bar på en anstendig måte.
Djungelvrål Skrevet 29. april 2010 #15 Skrevet 29. april 2010 Ville dere stusset hvis dere fikk drikkebonger i et bryllup? Ja synes bonger er tacky.
Piper Skrevet 29. april 2010 #16 Skrevet 29. april 2010 Ville dere stusset hvis dere fikk drikkebonger i et bryllup? Jeg ville reagert, men så er det ikke vanlig i vår omgangskrets med bonger ol. Her er det vanlig at brudeparet betaler for mat og drikke hele dagen, så jeg har aldri vært borte i det. Jeg ville heller prioritert å ha festen et annet sted, der jeg visste jeg hadde økonomi til å dekke alt. Jeg ville nok ikke valgt å invitere en person jeg ikke var kamerat med, selv om alle de andre ble invitert. Hadde kanskje ikke brydd meg så mye om personen snakket til meg senere eller ikke. Men det er slik jeg tenker, og dere må gjøre det dere føler er riktig for dere.
Gjesten Skrevet 29. april 2010 #17 Skrevet 29. april 2010 Ja synes bonger er tacky. Hvorfor det? Du mener man bør få gratis alkohol, og med bonger får man jo et visst antall gratis drinker. Dessuten skulle de få 5 (!!) enheter til maten.
Lillaa Skrevet 29. april 2010 #18 Skrevet 29. april 2010 Har servert i flere bryllup hvor det va fri tilgang på øl og vin til middagen i tillegg til alkoholfritt, for så fri bar etter maten. (var i leid lokale og brudeparet hadde handlet drikke selv). Har opplevd både at gjester var dannet og klarte å begrense seg i et selskap, og i et annet selskap at gjester var relativt ustødig bare etter det de hadde klart å få i seg til maten, før baren åpnet. Mange har den oppfatningen at når de er invitert i selskap, brylluper og bursdager, med gratis drikke, så må de få i seg mest mulig. Jeg synes bonger er en helt grei løsning, ikke bare klarer dere å passe kostnadene, men også unngå at noen blir styggfulle på en dag som skal være en fin feiring. Litt føre var.
Gjest LilleLovely Skrevet 29. april 2010 #19 Skrevet 29. april 2010 Jeg ville reagert, men så er det ikke vanlig i vår omgangskrets med bonger ol. Her er det vanlig at brudeparet betaler for mat og drikke hele dagen, så jeg har aldri vært borte i det. Jeg ville heller prioritert å ha festen et annet sted, der jeg visste jeg hadde økonomi til å dekke alt. Jeg ville nok ikke valgt å invitere en person jeg ikke var kamerat med, selv om alle de andre ble invitert. Hadde kanskje ikke brydd meg så mye om personen snakket til meg senere eller ikke. Men det er slik jeg tenker, og dere må gjøre det dere føler er riktig for dere. Det er ikke vaaanlig i vår omgangskrets med bonger heller! Og nå er han nå engang invitert, og vi har lokalet vårt. Så innlegget ditt hjalp ikke i det hele tatt. Men det var kanskje ikke meningen heller. Vi vil selvfølgelig betale mat og drikke for alle, men det er kjedelig å betale flere tusen kroner for noen få som ikke kan begrense seg! Og vi har økonomi til det, men det er mer prinsippet det står på. Vil ikke sponse grøftefyll. Sorry, men blir litt provosert av folk som skriver her på KG og bare har galle å komme med.
Piper Skrevet 29. april 2010 #20 Skrevet 29. april 2010 Hvorfor det? Du mener man bør få gratis alkohol, og med bonger får man jo et visst antall gratis drinker. Dessuten skulle de få 5 (!!) enheter til maten. Min personlige mening er at brudeparet dekker mat og drikke, og ejg syns det er ufint å invitere til bryllup der man må betale noe selv. Bryllup koster mye for gjestene også, der de kanskje må kjøpe nye klær og gave som koster en del, og da blir det smålig i mine øyne at man ikke kan bruke såpass på gjestene sine. jeg ville valgt billigere bordpynt, lokalet ol før jeg hadde bedt gjestene mine betale for sin egen drikke.Selv om de får 5 enheter til maten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå