TinkTingeling Skrevet 29. april 2010 #1 Skrevet 29. april 2010 Er det flere her som bor i bofellesskap? Og som kanskje har noen historier å dele? Jeg bor med to andre jenter og jeg tror jeg blir gal snart! Hun ene kommer jeg godt overens med, siden vi var venner før hun flyttet inn. Men hun andre, kan kalle henne C, blir jeg helt gal av For det første så tror hun visst hun er moren i huset, så hun driver alltid å sier "nei det kan du ikke gjøre, du må gjøre det sånn," og tror hun kan bestemme over oss hele tiden. Jeg har faktisk bodd hjemmefra en god del år nå, å trenger ingen til å fortelle meg hva jeg kan og ikke kan gjøre Når jeg var på visning var det ikke måte på hvor bra det skulle være. Husleien var billig i forhold til hvor i landet jeg bor, og alle skulle bo der på lik linje, og være med å dekorere fellesrommene. Det vil si at vi skulle bli enige om regler osv i fellesskap. Det er fire soverom i huset, men det skulle bare være tre som bor her, og det siste rommet skulle være ett fellesrom. Så flytta jeg inn da, og fikk leiekontrakten med en lang regle med regler Da snakker jeg ikke bare normale regler, men naziregler. Ikke fikk vi under noen omstendigheter lov til å legge igjen noe som helst av våre personlige eiendeler i fellesrommene. Temperaturen på ovnenen måtte stå på mellom 20-22 grader, døren til badet og gangen skulle alltid lukkes, og vi fikk under ingen omstendigheter lov til å sette igang oppvaskmaskin eller vaskemaskin hvis de ikke var fulle. Vi måtte også være flink til å vaske opp etter oss på kjøkenet. Noen av disse reglene er jo helt ok de, eneste problemet er at C, som var personen som laget de, er den personen som er minst flink til å følge de. For det første, når vi fikk kontrakten, så var det fjerde rommet plutselig ikke et fellesrom lenger, men C sitt personlige treningsrom, og vi fikk under ingen omstendigheter lov til å gå inn der. Nå skal det også nevnes at C har det største soverommet, som er større enn de andre rommene tilsammen, og det har et walk-in skap. Vi skulle jo også innrede fellesrom i felleskap, men når kontrakten kom var det ikke tale om at vi andre skulle få være med, det sto klart og tydelig. Temperaturene greier hun heller ikke å overholde. I vinter, som var råkald her, skrudde hun ned temperaturen i gangen til 17 grader! Trodde jeg skulle krepere! Døren til gangen og badet lar hun ALLTID stå åpen, og badet blir ganske kaldt når varmekablene skal varme opp gangen som bare er 17 grader. Hun driver også å setter på oppvaskmaskinen hele tiden, selv om den ikke er halfull engang. Men det som er mest irriterende er at C ikke har noe liv, hun er alltid hjemme, og sitter nesten alltid i stuen å ser TV. Jeg har slutta å sitte i stuen å se TV med henne, for hun ser mye på Disney channel + at hun sitter å lager lydeffekter hele tiden, samt at hun sukker og stønner hele tiden. Når det gjelder oppvasken etter hun har laget mat, så er det noe hun tydeligvis synes er vanskelig også. Jeg har prøvd å ta det opp med henne, men da blir hun bare sur. Det som også er slitsomt, er at hun greier ikke å være i samme rom som noen uten å tenke høyt. Skal hun f.eks. hente et fat ut av skapet må hun si det høyt, eller hun mumler det til seg selv. Hun er også veldig tung i foten og løper alltid i trappene, så det høres jo ut som et tordenvær hver gang hun beveger seg rundt i leiligheten. Men gulvene i leiligheten er gamle, så det høres jo litt værre ut. Hun kom faktisk å banka på døren min en gang å spurte om jeg hoppa, for gulvene i huset tålte ikke at man hoppet, kunne hun fortelle. Ble litt forfjamsa da for å si det sånn, for hvis et gulv ikke tåler at man hopper på det, så er det f**n ikke trygt å bo der! Alt dette tilsammen blir så utrolig slitsomt, at fra jeg står opp om morgenen så må jeg starte med å vaske stekepannene for å lage egg til frokost. Selv om hun har greid å vaske de, så vasker hun de aldri helt rene heller. Jeg får sjeldent slappa av i stuen da hun alltid er der, og hvis hun forlater huset en sjelden gang så er det kanskje i en time, maks to... C har også sære oppfatninger om ting, f.eks så kunne vi ikke ha trådløst internett, fordi strålingen var så farlig. Etter mye overtaling så greide vi å overbevise henne om at det var da så mange trådløse nettverk osv rundt oss allikevel, så om vi hadde et eget, ville ikke det utgjøre stor forskjell. Hun er også så allergisk mot pollen, at hun tåler ikke å ha noen som helst planter i huset, selv ikke grønne planter som ikke har pollen i seg Hun er også så allergisk mot støv sier hun, så hun støvsuger sofaen veldig ofte, men hun har aldri tatt i en støvklut, for å gjøre noen med støvet i resten av huset C mente også at hun fikk allergisk reaksjon etter jeg hadde vært på besøk hos søsteren min som har dyr, og søsteren min bor langt unna, så når jeg kom tilbake derfra, havna alle klær som var brukt på det besøket rett i vasken... Nå skal det sies at jeg er klar over at jeg ikke er perfekt selv, måtte bare lufte litt irritasjoner Hvis noen fler har historier å dele om folk de har bodd med, så del det gjerne
Gjest Badabing Skrevet 29. april 2010 #2 Skrevet 29. april 2010 Tror det er tid for husmøte! Hvor ofte har dere det, om dere har det i det hele tatt? Jeg har også bodd sammen med ei som lagde sånne regler uten videre, men hun fulgte dem også.. Men innkall til husmøte hvor dere går gjennom husreglene, snakker om hvordan de fungerer og om det trenger å gjøres noen endringer. Uten å gå på henne selvfølgelig, for da blir det bare utrivelig. Hun jeg bodde med lagde regel om at jeg måtte vaske opp det jeg hadde brukt når jeg hadde laget mat. I og for seg greit nok; men jeg måtte alltid gjøre det med en gang jeg hadde laget ferdig maten, i tilfelle hun skulle lage mat akkurat da. Hvilket gjorde at jeg alltid spiste kald middag den tiden jeg bodde med henne.
Gjest Mahareth Skrevet 29. april 2010 #3 Skrevet 29. april 2010 Jeg bodde meg ei som gjorde det omvendte med temperaturen hos oss. Hun satt ovnene i stua på full guffe (termostatovner) og åpna alle dører i resten av huset. Vi hadde 120 m2, og hun ville at alt skulle ha 24 grader. I tillegg tømte hun varmtvannstanken flere ganger (en svær en!) og skjønte ikke hvorfor strømregninga ble så høy TS; dere MÅ ha et husmøte! Dette går ikke. Hva synes den tredje hos dere om dette her? Er hun enig med deg? I så fall må dette her gå an å løse greit. Prøv å ikke trekke inn at denne C snakker høyt og løper i trappa, usakligheter gjør det ofte verre
TinkTingeling Skrevet 29. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 29. april 2010 Hehe, ja det er noe man ikke behøver å ta opp, det er bare en uvane hun har som er med på å gjøre alt det andre mer irriterende... Hver enkelt av disse tingene er jo ikke svære saker, men når det blir mange småting blir det jo ikke greit... Vi har aldri hatt husmøter, og ærlig talt vet jeg ikke om det vil funke... Begge vi andre har prøvd å snakke med C flere ganger, angående oppvask osv, og hun oppfører seg og sier hun hører etter og er enig, men hun endrer jo ikke vanene sine forde... Men både jeg og hun andre skal flytte ut i august da, så får vel bare holde ut til da regner jeg med...
Gjest Coarvi Skrevet 29. april 2010 #5 Skrevet 29. april 2010 Sliter litt jeg også, med bofellesskapets "gleder." Jeg bor med litt flere enn du gjør, og ting har sklidd helt ut her. Som deg føler jeg også at jeg må vaske stekepannen før jeg bruker den, fordi visse personer ikke har blikk nok til å se at de ikke har vasket bort alt det størknede fettet på panna. Er det så jævlig vanskelig å vaske ting rent??? Det tar meg et minutt å vaske en skitten stekepanne. Gulvvask er det ingen som har hørt om her, og badet er det bare jeg som har vasket de siste månedene fordi ingen andre gidder. Vi setter opp regler, men når noen sluntrer unna gir de andre opp og dermed følger ingen dem. Fellesstua er så skitten og rotete at det er helt uaktuelt for meg å oppholde meg der. De andre er visst enige, for det er nesten ingen som tilbringer tida si der. Den ene som oppholder seg der ser ikke hvor skittent det er der inne. Jeg hater å bo her! Takket være bindingstid må jeg overleve til senhøsten, og da blir jeg nok værende til nyttår av andre årsaker, så jeg prøver desperat å holde ut. Trøsten er at det flytter inn nye folk til høsten, så jeg krysser både fingre, tær og hårstrå for at de er mer oppegående og liker å ha det noenlunde ryddig og rent rundt seg. Det er ganske trist egentlig. Jeg bor med greie folk, men det er liksom oppførselen til noen få som greier å ødelegge hele "fellesskapet". Så jeg forstår deg godt TS. Ekstra slitsomt blir det jo når den ene personen oppfører seg litt snodig som i deres tilfelle, tror jeg hadde blitt gal i hodet hvis disney channel hadde gått på tv-en hver eneste dag. Dere kan jo prøve et husmøte, men min erfaring er dessverre at det hjelper lite hvis ikke alle er veldig innstilt på å få det til å fungere. Jaja. Om 4 år kan jeg kanskje kjøpe meg en egen plass å bo...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå