Gjest A Skrevet 29. april 2010 #41 Skrevet 29. april 2010 Jeg føler at mange av dere dømmer meg istedenfor å gi meg råd om hva jeg kan gjøre? Hei. Du føler at mange dømmer deg. Jeg leser det som står her og ser at folk blir bekymra. De sier til deg å snakke med helsesøster og ikke drikke eller være på fest 4 ganger om uka. Folk spør oxo om foreldra dine bryr seg.Derfor skriver folk om barnevernet. For visst foreldra dine ikke bryr seg, eller drikker mye sjøl, tenker dem at du kunne trengt noen hjelp. Dem tenker kanskje det samme som meg: at du er en jente som er i noen problemer. Og jeg tenker oxo at kanskje har du noen problemer du ikke ville fortalt på forum eller til helsesøstra oxo. Jeg skal spørre om noe du ikke trenger å svare på: Om du føler at du må ligge med gutter pga at du er ikke noe verdt. Og om at du drikker pga andre sier du skal det- pga du ønsker mest å bli likt og ha venner. Og kanskje har noen gjort noe seksuellt med deg før- sånn at du bare har sex uten at det betyr noe fint eller godt. Du bare gjør det. Du skrev du er yngre enn de folka som du fester med. Og det er riktig at du er for ung. Du spinner ut av kontroll. Jeg er en gutt på 24 år som har gjort akkerat det sjøl men fikk hjelp til å få orden på meg igjen. Helsesøster kan hjelpe med det som bor inne i deg og som gjør at du er på fester og drikker. Og som gjør at du gir deg sjøl bort til gutter på festen. Du blir faktisk brukt - noe som jeg syns er trist. Og helsesøstra kan hjelpe med å finne non personer som du kunne snakke med om de tinga som bor inne i deg. Du er verdt mer enn det og du er ikke gratis. Du fortjener å få det bra. Da jeg var 14 hadde jeg kun 1 person som jeg hadde hatt sex med. Og jeg husker hun ennå og kjenner henne etter ti år. Men vi fortelte ikke om det til noen. Og vi syntes det var fint. Det er våres hemmelighet. Det gir ingen vanskelig følelse eller noen triste tanker. Og da er det normalt og greit. Du vet sjøl om det inne i deg når noe ikke er greit. Du kan sikkert ringe til Røde Kors Telefonen for ungdommer hvis du ikke ville snakket med helsesøster. Da ringer du til 800 333 21 og det er helt anonymt.
Gjest navnelapp Skrevet 29. april 2010 #43 Skrevet 29. april 2010 Eg meiner heilt ærleg at du bør bytte vennekrets, og trappe ned på alkohol og å ligge med mange. Det er ikkje "normalt" å halde på slik som du gjer, sjølv om ein kan finne døme på dei som gjer det på alle skular. Normalt er eit vanskeleg begrep, du må sjølv tenke ut kva som er best for deg, og gjere dine eigne valg. Kva ambisjonar har du? Kva vil du med livet ditt? Korleis trur du at du lever om fem år? Festar du fire gongar i veka då og? Korleis trur du kroppen din toler slike belastningar? For det er ei belastning for ein ung kropp å skulle handtere alkohol så ofte og så mykje. Pass på deg sjølv, og gjer dine eigne valg, ikkje la omstendigheitene og omgivelsane velge for deg!
Gjest Jente 14 Skrevet 29. april 2010 #44 Skrevet 29. april 2010 Nei, jeg har ikke dårlige selvtilit Men jeg tror at jeg er populær fordi jeg fester mye osv. Det gir status! Jeg må endre livsstil har jeg skjønt, tusen takk til de som har tatt seg tid til å svare. jeg orker ikke skrive et langt innlegg..og fra IDAG av skal jeg IKKE røre alkohol eller feste.. det skal jeg klare.
Gjest Ludovie Skrevet 29. april 2010 #45 Skrevet 29. april 2010 Hei. Du føler at mange dømmer deg. Jeg leser det som står her og ser at folk blir bekymra. De sier til deg å snakke med helsesøster og ikke drikke eller være på fest 4 ganger om uka. Folk spør oxo om foreldra dine bryr seg.Derfor skriver folk om barnevernet. For visst foreldra dine ikke bryr seg, eller drikker mye sjøl, tenker dem at du kunne trengt noen hjelp. Dem tenker kanskje det samme som meg: at du er en jente som er i noen problemer. Og jeg tenker oxo at kanskje har du noen problemer du ikke ville fortalt på forum eller til helsesøstra oxo. Jeg skal spørre om noe du ikke trenger å svare på: Om du føler at du må ligge med gutter pga at du er ikke noe verdt. Og om at du drikker pga andre sier du skal det- pga du ønsker mest å bli likt og ha venner. Og kanskje har noen gjort noe seksuellt med deg før- sånn at du bare har sex uten at det betyr noe fint eller godt. Du bare gjør det. Du skrev du er yngre enn de folka som du fester med. Og det er riktig at du er for ung. Du spinner ut av kontroll. Jeg er en gutt på 24 år som har gjort akkerat det sjøl men fikk hjelp til å få orden på meg igjen. Helsesøster kan hjelpe med det som bor inne i deg og som gjør at du er på fester og drikker. Og som gjør at du gir deg sjøl bort til gutter på festen. Du blir faktisk brukt - noe som jeg syns er trist. Og helsesøstra kan hjelpe med å finne non personer som du kunne snakke med om de tinga som bor inne i deg. Du er verdt mer enn det og du er ikke gratis. Du fortjener å få det bra. Da jeg var 14 hadde jeg kun 1 person som jeg hadde hatt sex med. Og jeg husker hun ennå og kjenner henne etter ti år. Men vi fortelte ikke om det til noen. Og vi syntes det var fint. Det er våres hemmelighet. Det gir ingen vanskelig følelse eller noen triste tanker. Og da er det normalt og greit. Du vet sjøl om det inne i deg når noe ikke er greit. Du kan sikkert ringe til Røde Kors Telefonen for ungdommer hvis du ikke ville snakket med helsesøster. Da ringer du til 800 333 21 og det er helt anonymt. Veldig fint innlegg.
FrøydisII Skrevet 29. april 2010 #46 Skrevet 29. april 2010 Du må bare skjærpe deg, hvorfor drikke så mye at du har sex med mennesker du ikke vet hvem er? Synes du det er gøy? Du burde enten klare å lære deg å drikke, eller slutte. Er det kult å drikke 4 ganger i uka når du er 14? Når du er 14 år du barn, du er ikke utviklet en gang og kroppen din er IKKE ment for sex. Fortsetter du å drikke så mye å ha sex med gutter du ikke vet hvem er ender du med en kjønnsykdom som kan ødelegge resten av livet så. Ha sex med så mange du vil, når du blir litt eldre og i en tilstand hvor du VET hvem de er, og ikke minst BESKYTTER deg!
Gjest Jente 14 Skrevet 29. april 2010 #47 Skrevet 29. april 2010 Veldig fint innlegg. Enig! veldig inspirerende innlegg, tusen takk !
Gjest A Skrevet 29. april 2010 #48 Skrevet 29. april 2010 Nei, jeg har ikke dårlige selvtilit Men jeg tror at jeg er populær fordi jeg fester mye osv. Det gir status! Jeg må endre livsstil har jeg skjønt, tusen takk til de som har tatt seg tid til å svare. jeg orker ikke skrive et langt innlegg..og fra IDAG av skal jeg IKKE røre alkohol eller feste.. det skal jeg klare. Jeg ville bare svare til deg på det siste. Det gir ikke status å være på alle fester og ja: gutter vil begynne å si at du er løs. Du har bestemt deg for å ikke drikke mer. Men jeg kan si til deg: Jeg var der sjøl og både du og meg vet at på neste fest drikker du. Du har ikke no svar til de folka som spør hva som har skjedd. Da drikker du. Og du har oxo vært brisen på skolen. Det blir ikke så lett som du tenker akkerat her og nå. Det skal bli tøft å forandre på ting. Pluss den følelsen av at du har gitt deg sjøl bort til gutter som du ikke vet hvem dem er en gang. Du sier at det er ikke sjøltilliten. Nei, for det føles ikke sånn nå. Det er bra at du føler på sjøltillit. Men det er fortsatt en ide som du kan huske på: At hvis det kommer vonde tanker- og du syns alt er vedlig tungt -så kan du ringe til Røde Kors Telefonen. Jeg måtte faktisk flytte hjem til besteforeldra og bor hos dem et helt aent sted for å greie å få orden på ting. Og gå på skolen der. Det er ikke så lett aleine. Og hvis/når du ikke klarer det så ikke bli lei deg. Pga det er ikke lett. Men da spør du noen om hjelp som er enten helsesøster eller en annen person. Eller Røde Kors telefonen som er helt anonymt og du kan ringe flere ganger og prate. Hilsen A
Gjest Jente 1 Skrevet 29. april 2010 #49 Skrevet 29. april 2010 Jeg ville bare svare til deg på det siste. Det gir ikke status å være på alle fester og ja: gutter vil begynne å si at du er løs. Du har bestemt deg for å ikke drikke mer. Men jeg kan si til deg: Jeg var der sjøl og både du og meg vet at på neste fest drikker du. Du har ikke no svar til de folka som spør hva som har skjedd. Da drikker du. Og du har oxo vært brisen på skolen. Det blir ikke så lett som du tenker akkerat her og nå. Det skal bli tøft å forandre på ting. Pluss den følelsen av at du har gitt deg sjøl bort til gutter som du ikke vet hvem dem er en gang. Du sier at det er ikke sjøltilliten. Nei, for det føles ikke sånn nå. Det er bra at du føler på sjøltillit. Men det er fortsatt en ide som du kan huske på: At hvis det kommer vonde tanker- og du syns alt er vedlig tungt -så kan du ringe til Røde Kors Telefonen. Jeg måtte faktisk flytte hjem til besteforeldra og bor hos dem et helt aent sted for å greie å få orden på ting. Og gå på skolen der. Det er ikke så lett aleine. Og hvis/når du ikke klarer det så ikke bli lei deg. Pga det er ikke lett. Men da spør du noen om hjelp som er enten helsesøster eller en annen person. Eller Røde Kors telefonen som er helt anonymt og du kan ringe flere ganger og prate. Hilsen A Jeg SKAL klare det ihvertfall. skal på fest i kveld. har allerede sagt ja, så skal drikke litt.. ikke mye. så skal jeg ikke feste imorgen..
Pinkee Skrevet 29. april 2010 #50 Skrevet 29. april 2010 Kjære TS, hør på gjestA, han sier utrolig mye fornuftig Jeg kan bare si; søk hjelp! Jeg var sånn ca som du engang, det er ikke positivt i lengden, tro meg, vær så snill, du blir ødelagt for livet. Men, for å være litt oppmuntrende; at du ha gått inn her å spurt etter råd, er faktisk et stooort skritt i riktig retning Tro ikke at du klarer å snu livet ditt tvert rundt alene, det er for tøfft, så få hjelp av noen, helsesøster er et godt råd. Lykke til, med et nytt liv
Gjest A Skrevet 29. april 2010 #51 Skrevet 29. april 2010 Jeg SKAL klare det ihvertfall. skal på fest i kveld. har allerede sagt ja, så skal drikke litt.. ikke mye. så skal jeg ikke feste imorgen.. Syns det er bra at du har bestemt deg Ønsker deg masse lykke til. (Og jeg må rette på en ting. Jeg bor ikke hos besteforeldra nå. Jeg bodde der før og gikk på skolen der. Det ble en skrivefeil Man får noen skrivefeil av å være brisen i timen på ungdomsskolen...) Håper det ordner seg for deg da
Gjest Jente 14 Skrevet 29. april 2010 #52 Skrevet 29. april 2010 Kjære TS, hør på gjestA, han sier utrolig mye fornuftig Jeg kan bare si; søk hjelp! Jeg var sånn ca som du engang, det er ikke positivt i lengden, tro meg, vær så snill, du blir ødelagt for livet. Men, for å være litt oppmuntrende; at du ha gått inn her å spurt etter råd, er faktisk et stooort skritt i riktig retning Tro ikke at du klarer å snu livet ditt tvert rundt alene, det er for tøfft, så få hjelp av noen, helsesøster er et godt råd. Lykke til, med et nytt liv Tusen takk Jeg skal klare det! Idag skal jeg på fest, skal ikke drikke da.. eller litt kanskje.. et skritt om gangen.. det var faktisk et stort skritt for meg å skrive i denne tråden
kristian82 Skrevet 29. april 2010 #53 Skrevet 29. april 2010 ehh.. 14 og et halvt år.. 9 sexspartnere + cirka 5 jeg ikke husker noenting av.. er dette mye eller normalt? Hørtes usunt ut. Spesielt det med 5 stykk du ikke engang husker å hatt sex med. Så ja, løs, pluss litt issues
Gjest Ludovie Skrevet 29. april 2010 #54 Skrevet 29. april 2010 Så ja, løs, pluss litt issues Hva tjener det til å kalle andre mennesker for løse? Ja, jeg vet at hun spurte om hun var løs, men allikevel. Dette er en fjortenåring, og når folk i den alderen gjør ting som ikke er helt veloverveide, bør ikke dette føre til at de blir stemplet som dårlige mennesker av den grunn. Dust.
kristian82 Skrevet 29. april 2010 #55 Skrevet 29. april 2010 (endret) Hva tjener det til å kalle andre mennesker for løse? Ja, jeg vet at hun spurte om hun var løs, men allikevel. Dette er en fjortenåring, og når folk i den alderen gjør ting som ikke er helt veloverveide, bør ikke dette føre til at de blir stemplet som dårlige mennesker av den grunn. Dust. Hun spurte om hun var løs (hva folk syns om det) , tar det som normal høflighet å da svare - er jo bare min mening og skrev andre ting også. Dessuten svarte jeg bare at hun /jeg syns/ hun var løs, hvem faen har sagt noe om dårlig menneske? Du virker eksepsjonelt voksen når du legger på "dust". Patetisk! Endret 29. april 2010 av kristian82
Gjest Ludovie Skrevet 29. april 2010 #56 Skrevet 29. april 2010 Dessuten svarte jeg bare at hun /jeg syns/ hun var løs, hvem faen har sagt noe om dårlig menneske? Vel, etter min mening er "løs" et nedsettende begrep som har et element av fordømmelse i seg. Det er derfor jeg svarte slik jeg gjorde. Du virker eksepsjonelt voksen når du legger på "dust". Patetisk! Javel.
Djungelvrål Skrevet 29. april 2010 #57 Skrevet 29. april 2010 Hva driver foreldrene dine med som ikke passer på deg bedre??
Shopoholiker Skrevet 29. april 2010 #58 Skrevet 29. april 2010 Til ts ! mange av de som er her inne overreagerer synes jeg, det er helt vanlig for folk på din alder og holde på med gutter og å drikke. (det kan ingen forvente at du skal stoppe med). Du er fremdeles ung, så fest og ha det morro og lev livet. Min datter har også debutert seksuelt og er 15 år, og det er ingenting galt ved det. Så du har ikke et problem, du er bare en helt vanlig tenåringsjente Hvis du som mor synes dette er normalt, blir jeg bekymret! Jeg er bare 20, altså har ganske klart minne om det å være 14. Jeg var nysgjerrig på sex, men hadde ikke før jeg hadde en kjæreste som 16 åring. Og jeg drakk heller ikke som 14 åring. Så til ts, det er IKKE delte meninger her inne, det er en person som sier det er normalt, mens alle andre sier at dette ikke er sunt for deg. Jeg vet at det nesten er normalt at 14-15 åringer drikker. Men IKKE 4 ganger i uken!? Og heller ikke å ha hatt så mange sexpartnere. Håper for guds skyld at du tar til deg det folk sier, og kommer deg til helsesøster! Som sagt har hun taushetsplikt, så det du sier til henne er hemmelig. Hun kan sjekke om du har fått noen sykdommer, og hjelpe deg, bla ved å finne ut om du kanskje burde henvises til en sykolog. For du kommer ikke til å ha det bra med deg selv videre i livet om du fortsetter sånn... Sier dette for din egen skyld, lykke til
Tulle Skrevet 29. april 2010 #59 Skrevet 29. april 2010 Kjære vene, dette må da vel være troll? Uansett fleip eller fakta.. Så mange sexpartnere på din alder er unormalt, spør du meg.
thirteen Skrevet 29. april 2010 #60 Skrevet 29. april 2010 Jeg synes personlig det er mye å ha hatt 9 sexpartnere som 14-åring, men jeg har hatt venninner som har hatt like mange i samme alder. Det kan godt hende det gir status å feste, men jeg husker hva vi andre jenter syntes om jenter som hadde mye tilfeldig sex i den alderen. Det var ikke mye positivt vi sa om dem for å se det slikt. Deriblandt kalte vi dem for fellesmadrass. Og jeg tror helt ærlig at guttene mener det samme om deg når de ser hvordan du holder på. Jeg reagerer også på at du sier at du bruker prevansjon, men det er 5 stykk du ikke husker å ha sex med. Hvilken magisk prevansjon som du ikke trenger å huske og bruke i situasjonen, samtidig som den beskytter mot kjønnsykdommer, er det du bruker?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå