Baggar Skrevet 29. april 2010 #1 Del Skrevet 29. april 2010 Jeg har fått i oppgave å blir "kjent" med den økologiske gruppen. Problemet er; jeg kjenner ingen som er veldig bevisst på økologi. Så det jeg lurer på, er du kanskje en av disse? Spise økologisk mat, tenker på miljøet og lignende. Hva er typisk innredning og klestil? Hva kan du fortelle meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #2 Del Skrevet 29. april 2010 Haha.. Jeg er kanskje det, men jeg kaller meg heller en etisk forbruker. Av mat og drikke, kjøper jeg økologisk og/eller fairtrade av alle varer som er tilgjengelige. Jeg kjøper alt av møbler brukt. Jeg er nøye med kildesortering, og passer på å skru av strøm der jeg ikke er. Jeg forsøker å bruke kollektivtransport der det er mulig. Jeg kler meg helt vanlig, men jeg kjøper økologiske klær der jeg får tak i dette, og jeg bytter en del klær med venner og søsken. Jeg ser vel ut som alle andre, og hjemmet mitt ser vel ut som alle andre. Jeg sjekker nøye at produkter er svanemerket før jeg kjøper dem. Vanlige ting, som sikkert de fleste andre gjør også. Du kan jo lese litt om økolandsbyer om du vil lære om folk som gjennomfører det enda bedre De har en i Hurdal i alle fall, du finner sikkert info om du googler litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baggar Skrevet 29. april 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 29. april 2010 Haha.. Jeg er kanskje det, men jeg kaller meg heller en etisk forbruker. Av mat og drikke, kjøper jeg økologisk og/eller fairtrade av alle varer som er tilgjengelige. Jeg kjøper alt av møbler brukt. Jeg er nøye med kildesortering, og passer på å skru av strøm der jeg ikke er. Jeg forsøker å bruke kollektivtransport der det er mulig. Jeg kler meg helt vanlig, men jeg kjøper økologiske klær der jeg får tak i dette, og jeg bytter en del klær med venner og søsken. Jeg ser vel ut som alle andre, og hjemmet mitt ser vel ut som alle andre. Jeg sjekker nøye at produkter er svanemerket før jeg kjøper dem. Vanlige ting, som sikkert de fleste andre gjør også. Du kan jo lese litt om økolandsbyer om du vil lære om folk som gjennomfører det enda bedre De har en i Hurdal i alle fall, du finner sikkert info om du googler litt. Takk for svaret! Grunnen til at jeg spør, er at jeg studerer grafisk design, der oppgaven denne måneden er å lage etikkett til syltetøy. Jeg har valgt å lage et økologisk syltetøy. Læreren vil at vi skal definere målgruppa vår veldig! Kun derfor jeg lurer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #4 Del Skrevet 29. april 2010 Takk for svaret! Grunnen til at jeg spør, er at jeg studerer grafisk design, der oppgaven denne måneden er å lage etikkett til syltetøy. Jeg har valgt å lage et økologisk syltetøy. Læreren vil at vi skal definere målgruppa vår veldig! Kun derfor jeg lurer! Oi, den var ikke så enkel. Jeg har bodd i Danmark, og der kjøper "alle" økologisk. Det finnes økologiske produkter av alt, så jeg er nok litt påvirket av det. Der har de som slagord: "Alle skal ha råd til økologi" eller noe sånt. Her i Norge er det vel kanskje heller en mer bestemt gruppe.. Eller jeg vet ikke.. Foreldrene til venninnen min kjøper også økologiske produkter. De er typisk helsefreaker, høyt utdanna, høy inntekt, mer materialistiske enn meg. Men de er opptatt av hva de får i seg, så det blir jo av andre grunner enn meg. Typiske Venstre-velgere. Tante og onkel er også opptatt av økologi. De er akademikere, har kjøpt eget småbruk så de kan ha høner som gir dem egg, kjøper mye brukt og på loppis, stemmer SV osv. Så det er vanskelig å definere det som en bestemt gruppe. Men etter mine erfaringer er det ofte høyt utdanna folk mot venstresiden, som er opptatte av helsen sin og dyrevelferd. Likevel blir det jo bare synsing i et forum som dette. Du kan se om du finner noen artikler på disse sidene: http://www.okologisk.no/artikler/rolleavklaringer http://www.etiskforbruk.no/ Fant samtidig dette: "Hvem er det så som pleier å ta med seg økologisk mat i handlekurven? I gruppen med minst tre års høyere utdanning utgjorde de åtte av ti. Den samme andelen gjaldt for dem med barn under tre år, for aldersgruppen 30-49 år og for kvinner. Legger man sammen de demografiske kategoriene, ser man at 86 prosent av høytutdannede kvinner med hjemmeboende barn pleier å kjøpe øko-mat, fra av og til og til ofte. Det motsatte ytterpunktet er menn uten høyere utdanning eller uten hjemmeboende barn. Blant disse hadde bare ni prosent øko-mat i handlevognen. De viktigste begrunnelsene for å kjøpe øko-mat ble oppgitt til å være ønsket om bedre helse og ønsket om å unngå sprøytemidler og e-stoffer." http://www.miljovernforbundet.no/default.aspx?pageId=17&articleId=1992&news=1 Hvis du klarer å lete opp kilden, får du sikkert enda bedre svar der. Lykke til med oppgaven! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sulosi Skrevet 2. mai 2010 #5 Del Skrevet 2. mai 2010 Omsorg for livet, jeg kjøper økologisk og fair trade fordi jeg ønsker å formidle min omsorg for jorden og menneskeheten i praksis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 4. mai 2010 #6 Del Skrevet 4. mai 2010 Jeg veksler mellom å kjøpe økologisk, kortreist og fair trade, men som oftest ender jeg opp med kortreist. Jeg er nok mer politisk enn økologisk anlagt, og er veldig opptatt av miljøvern, men økologi er faktisk ikke nødvendigvis så mye bedre for miljøet enn kortreist mat. Jeg tar alltid buss eller tog, unntatt når jeg er nødt til å kjøre leiebil i jobben. Jeg flyr så lite som mulig og jeg spiser forholdsvis lite kjøtt av miljø- og etiske hensyn. Jeg kjøper så å si aldri vin fra land utenfor Europa. Jeg er 31 år, høyt utdannet, stemmer SV, bor alene, liker klassisk musikk, leser masse bøker, spiller Nintendo. Jeg er medlem i Naturvernforbundet, WWF og Human-etisk forbund, Amnesty og CARE. Jeg ville aldri kjøpt syltetøy, så jeg kan ikke gi deg noen svar som er relevante for meg direkte - men det er ikke fordi jeg er sunnhetsfrik, jeg liker bare ikke søtt pålegg. Jeg gjør yoga, har trent taekwondo i mange, mange år, eier ikke TV (men ser på masse serier på dataen) og er et matvrak av dimensjoner som gjerne bruker mye tid på kjøkkenet og lager mat fra bunnen. Mat fra bunnen tror jeg jeg har felles med mange økologibevisste mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå