Blålin Skrevet 29. april 2010 #1 Del Skrevet 29. april 2010 Det føles så godt å bli innhentet av denne gode følesen av visshet! Etter lange, "draining" tankerekker sa det bare "poff" i hjertet, magen, whatever. Men det tok et års tid. Jeg er over de 30, har barn og ønsker å starte på nytt. Jeg vet jeg kanskje ikke får jobb relatert til denne utdanningen med det første. I så fall er jeg villig til å jobbe som både pleieassistent, skole/barnehageassistent eller det som måtte dukke opp av muligheter. Drømmen er jobb i galleri eller museum, kanskje også i kulturskolen (Ble glad da jeg leste høgskolen har praksisuker ved Nasjonalgalleriet Men disse jobbene får komme når/hvis de kommer. Plutselig senket roen seg rundt redselen for ikke å få formingslærerjobben med en gang. I det store og det hele er ikke en slik situasjon verdens undergang. Eneste som skremmer meg litt er min mangel på utøvende kunnskap. Har veldig lyst, er glad i arkitektur og kunst... men kan ikke stort håndverksmessig. HiO krever heller ikke dette og svarte på min forespørsel at hver enkelt blir lært opp individuelt (det praktiske). Allikevel litt skummelt å kanskje være den eneste som ikke kan stort fra før! Og eldst i klassen (?) attpåtil! Hva mener dere andre? Forståelig nok er mye undervisning obligatorisk. Men har man noen studiedager eller fleksible opplegg innimellom? Er alenemor. Kanskje kan jeg også lese et halvår/år med norsk eller samfunnsfag siden? Har 30 poeng i kulturvitenskap fra før. Noen som vet om jeg med dette faget kan undervise i RLE eller annet i grunnskolen)? Også lurer jeg på om faglærere lønnes som adjunkter? Eller blir de adjunkter med et års studium i f.eks. norsk? Hvis en faglærer jobber i en barnehage f.eks., vil denne da tjene like lite som en "vanlig" assistent? Noen med erfaringer fra utdanningen/yrket? Alternative/supplerende yrkesveier? (Jeg kunne tenke meg å starte egen nettbutikk en vakker dag Selge noe av hva jeg lager) Helt til sist håper jeg å møte andre som har søkt samme studie i år; Faglærer K&H ved HiO. Tusen takk til deg/dere som ev. tar seg tid til å svare en oppglødd men noe usikker sjel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinnsbolla Skrevet 29. april 2010 #2 Del Skrevet 29. april 2010 Det føles så godt å bli innhentet av denne gode følesen av visshet! Etter lange, "draining" tankerekker sa det bare "poff" i hjertet, magen, whatever. Men det tok et års tid. Jeg er over de 30, har barn og ønsker å starte på nytt. Jeg vet jeg kanskje ikke får jobb relatert til denne utdanningen med det første. I så fall er jeg villig til å jobbe som både pleieassistent, skole/barnehageassistent eller det som måtte dukke opp av muligheter. Drømmen er jobb i galleri eller museum, kanskje også i kulturskolen (Ble glad da jeg leste høgskolen har praksisuker ved Nasjonalgalleriet Men disse jobbene får komme når/hvis de kommer. Plutselig senket roen seg rundt redselen for ikke å få formingslærerjobben med en gang. I det store og det hele er ikke en slik situasjon verdens undergang. Eneste som skremmer meg litt er min mangel på utøvende kunnskap. Har veldig lyst, er glad i arkitektur og kunst... men kan ikke stort håndverksmessig. HiO krever heller ikke dette og svarte på min forespørsel at hver enkelt blir lært opp individuelt (det praktiske). Allikevel litt skummelt å kanskje være den eneste som ikke kan stort fra før! Og eldst i klassen (?) attpåtil! Hva mener dere andre? Forståelig nok er mye undervisning obligatorisk. Men har man noen studiedager eller fleksible opplegg innimellom? Er alenemor. Kanskje kan jeg også lese et halvår/år med norsk eller samfunnsfag siden? Har 30 poeng i kulturvitenskap fra før. Noen som vet om jeg med dette faget kan undervise i RLE eller annet i grunnskolen)? Også lurer jeg på om faglærere lønnes som adjunkter? Eller blir de adjunkter med et års studium i f.eks. norsk? Hvis en faglærer jobber i en barnehage f.eks., vil denne da tjene like lite som en "vanlig" assistent? Noen med erfaringer fra utdanningen/yrket? Alternative/supplerende yrkesveier? (Jeg kunne tenke meg å starte egen nettbutikk en vakker dag Selge noe av hva jeg lager) Helt til sist håper jeg å møte andre som har søkt samme studie i år; Faglærer K&H ved HiO. Tusen takk til deg/dere som ev. tar seg tid til å svare en oppglødd men noe usikker sjel! Lærere har lavest lønn - deretter kommer adjunkter - adjunkter med opprykk - osv... tror at adjunkt er 240 studiepoeng, og hvis du vil jobbe i skolen burde du ha ppu-altså praktisk-pedagogisk utdannelse-du må ha faget pedagogikk, ellers blir du lønnet som ufaglært og vil aldri kunne få en fast stilling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blålin Skrevet 30. april 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 30. april 2010 Lærere har lavest lønn - deretter kommer adjunkter - adjunkter med opprykk - osv... tror at adjunkt er 240 studiepoeng, og hvis du vil jobbe i skolen burde du ha ppu-altså praktisk-pedagogisk utdannelse-du må ha faget pedagogikk, ellers blir du lønnet som ufaglært og vil aldri kunne få en fast stilling. Jeg forstår det sånn at det er en faglærerutdanning med ped integrert. Men blir en adjunkt med et årsstudium etterpå? Hva med 2 halvårsenheter i ulike fag, går det? Eller må det da være samme fag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. april 2010 #4 Del Skrevet 30. april 2010 Du har pedagogikk - det er jo en lærerutdanning og pedagogikk er en viktig del av studiet. Jeg begynnte på dette studiet for noen år siden, men hoppet av etter første semester av personlige grunner. De jeg gikk sammen med hadde svært forskjellig bakgrunn, og ikke alle hadde særlig håndverksmessig erfaring. Det var stor aldersspredning i klassen, fra 19 til godt over 50, men miljøet var hyggelig og lærerene dyktige. Det var den gangen mye obligatorisk undervisning, vi måtte stort sett på skolen hver dag, men ikke alle dager var fulle dager. Det var to alenemødre i klassen min jeg tror de stort sett fikk hverdagene til å gå opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå