Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #1 Skrevet 29. april 2010 Jeg er en kvinne på 34 år, som lurer litt på min bakgrunn. Min far er nemmelig min mors nevø. Da jeg ble født så var jeg så og si død. Etter 4 uker for tidlig og keisersnitt. De måtte pumpe luft i meg. Det jeg lurer på er om min bakgrunn forsterker mine sjanser for feks kreft eller andre sykdommer. Jeg har selv dannet min egen familie og ønsker å leve et langt liv med dem. Men jeg klarer ikke å glemme. Mine barn, der en er tenåring... vet ingenting om dette.
Rumohra Skrevet 29. april 2010 #2 Skrevet 29. april 2010 Hei! Dette er ikke sånt man hører om så ofte. Selv om det er nært slektskap trenger det ikke være årsaken til at du ble for tidlig født og at du hadde problemer med å klare deg som nyfødt, dette skjer også med barn som ikke har foreldre i slekt. Når to individer nært i slekt får barn forsterkes både dårlige og gode gener, og det blir en litt større sjanse for at recessive sykdomsfremkallende gener kommer til uttrykk. Akkurat hvor mye dette har å si for deg vil jeg ikke svare på, og anbefaler deg å snakke med en spesialist. Slik jeg ser på det, trenger du ikke fortelle dette til familien din. Siden du ikke er i slekt med din mann (antar jeg?), vil ikke dette ha noe å si for dine barn, da han tilfører 50% helt nye gener. Skjønner at dette er tøft for deg. Men synes absolutt du burde se en genspesialist og kanskje vurdere terapi hvis det tynger deg veldig.
Gjest gjest Skrevet 29. april 2010 #3 Skrevet 29. april 2010 Jeg synes du skal ta deg en prat med noen på genetisk avdeling på ditt nærmeste sykehus, så får du korrekte svar. Det er jo fakta at det er større risiko for diverse genfeil hvis søskenbarn får barn f.eks, men hva det kan bety i ditt tilfelle er jeg usikker på. Sjansen er vel der - men hvor mye det betyr kan en ekspert svare bedre på. Sykehusene har timer til genetisk veiledning, så ring i dag og få en time!
Pinkee Skrevet 29. april 2010 #4 Skrevet 29. april 2010 (endret) Synes absolutt du skal sjekke ut dette, kan jo være greit å vite om du har noe spes dårlige gener. Så er du forberedt og kan gå jevnlig til kontroller ol. Kan fort forlene livet ditt det:) Lykke til, håper du får vite at det ikke finnes noe uhumske gener i deg Endret 29. april 2010 av Trampe
*Numi* Skrevet 29. april 2010 #5 Skrevet 29. april 2010 (endret) TS - det trenger ikke ha noe å si at faren din er tremeningen din. Graviditetsvansker kan forekomme uansett. Ta en snakk legen din, feks. hvis du har noen bekymringer. Endret 29. april 2010 av Trampe
Gjest Dhanu Skrevet 29. april 2010 #6 Skrevet 29. april 2010 (endret) Så vidt jeg vet er det gjentakende innavl som er farligst i forhold til arvelige sykdommer. Innavl i ett ledd er ikke like farlig. Jeg tror det beste er å søke hjelp fra medisinsk personale, du ser jo selv hvilke svar du får her inne... Endret 29. april 2010 av Trampe
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #7 Skrevet 29. april 2010 Jeg er en kvinne på 34 år, som lurer litt på min bakgrunn. Min far er nemmelig min mors nevø. Da jeg ble født så var jeg så og si død. Etter 4 uker for tidlig og keisersnitt. De måtte pumpe luft i meg. Det jeg lurer på er om min bakgrunn forsterker mine sjanser for feks kreft eller andre sykdommer. Jeg har selv dannet min egen familie og ønsker å leve et langt liv med dem. Men jeg klarer ikke å glemme. Mine barn, der en er tenåring... vet ingenting om dette. Kjære TS Genetiske sykdommer/misdannelser som følge av innavl vil som regel vise seg ved fødsel og påfølgende barneår. Så har du ingen sykdommer nå, er det lite trolig at de vil dukke opp senere som en følge av dine foreldres slektskap. Det finnes selvfølgelig unntak, som feks Huntingtons, men dette er en sykdom som du ville visst fantes i familien fra før. Er det mye kreft og hjertesykdom i familien din, bør du selvfølgelig sjekkes for dette med jevne mellomrom. Men det er noe vi alle bør hvis vi har opphopninger av sykdommer i familien. Barna dine derimot bør ikke få barn med noen av sine slektninger, men det er det vel kanskje heller ikke stor fare for.
Gjest Glør Skrevet 29. april 2010 #8 Skrevet 29. april 2010 For det første: Et forhold til en niese/nevø vil kun regnes som incest dersom den ene er mindreårig, hvis begge er myndige har de lov å gifte seg, på lik linje med søskenbarn. I snitt vil en dele 25% av genene sine med sine foreldres søsken, dvs det samme som med søskenbarn, og det gir da samme risiko for sykdommer. Dvs at den ikke er så stor i første generasjon, men øker ganske dramatisk hvis man gjentar dette videre. Siden hverken du eller dine barn har vist noe tegn til sykdom så langt, så er sannsynligvis ikke dette noe grunn til bekymring.
Sugerøret Skrevet 29. april 2010 #9 Skrevet 29. april 2010 (endret) Jeg synes du skal ta deg en prat med noen på genetisk avdeling på ditt nærmeste sykehus, så får du korrekte svar. Det er jo fakta at det er større risiko for diverse genfeil hvis søskenbarn får barn f.eks, men hva det kan bety i ditt tilfelle er jeg usikker på. Sjansen er vel der - men hvor mye det betyr kan en ekspert svare bedre på. Sykehusene har timer til genetisk veiledning, så ring i dag og få en time! Helt enig!!! Lykke til TS og håper du klarer å luke ut det du trenger for å gå videre i livet. Endret 29. april 2010 av Trampe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå