Gå til innhold

IKEA bad

Dettevarhåpløst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da kommer kveldens andre spørsmål!! (Føler meg ganske grønn her jeg sitter :skravle: ) )

Badet som er med i pakkeprisen på den prosjekterte boligen vår, er meget simpelt. Desom vi ønsker et litt annet utseende og mer skapplass (noe vi MÅ ha, da vi er 5 i familien!!) Må vi regne med 14000-20000 ekstra for dette. Grunnpakken inkluderer selvfølgelig blandebatteri og montering gjort av fagfolk.

Det jeg lurer på om det er noen som vet om det er mulig å få et IKEA bad, men med en annen levrandørs blandebatteri? Eller er det forsvarlig/ lovlig å montere et blandebatteri selv? Ser at IKEA selger dette også...

Poenget her er at vi kan få MYE mer skapplass med et IKEA bad, for den prisen vi får igjen dersom vi velger vekk baderomsmøblene i "pakken"...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blandebatteri er en ganske kurant ting å montere selv, hvis man er litt nevenyttig.

Pass bare på så du ikke kutter vannrørene som kommer fra veggen for kort ved et uhell.

Avløpet er også ganske ok å montere.

Fordelen med disse elementene er at de er synlige dersom de skulle begynne å lekke.

Om det er "lovlig" å gjøre det selv vet jeg faktisk ikke.

Du kan få mange tips om montering av blandebatteri ved å kjøre et søk på youtube - bath faucet eller kithcen faucet.

Skrevet

Vi byttet ut det medfølgende servantskapet med innredning fra Ikea, og beholdt blandebatteriet som var der fra før. Ikke noe problem. Mannen fikk en kjapp innføring fra sin far, og monterte det deretter selv. Ingen heksekunst, men man må jo vite hva man skal gjøre. Man må ha noen dippedutter for å skru sammen vannrørene slik at det blir tett, som kjøpes på byggevarehus eller Biltema etc.

Ulovlig er det jo ikke, man kommer ikke i fengsel for det :). Det skal litt til at man får store vannskader i huset på grunn av et egenmontert blandebatteri på badet(et bad tåler jo gjerne litt vann om det skulle oppstå en lekkasje), men forsikringsselskapet hadde nok ikke likt at det var egenmontert om man kom med et forsikringskrav. I tillegg må man jo oppgi det på egenerklæringsskjemaet den dagen man skal selge boligen.

Skrevet

blandebatteri skal ikke monteres selv. dette har med garantier og forsikringsspørsmål å gjøre. Det blir litt som å rote med det elektriske selv syns jeg (og ja, jeg vet at en kan montere lamper selv). Men det er rett og slett dumt å montere et blandebatteri selv. Skulle noe skje med det etter montering så kan butikken kreve å få se kvittering for monteringen, hvis det er tvil om det er du eller en fagmann som har gjort jobben.

men ellers er IKEA bad greie å montere. Det dere kan gjøre hvis dere ikke har lyst til å montere det selv, er å ta dere en tur innom IKEA lokalt hos dere og undersøke kontaktinformasjon til det firmaet IKEA har avtale med for montering. stort sett er det greie priser hos de, og de har egne rørleggere som kan montere opp IKEA blandebatteri :) kan fort spare penger på å handle hos ikea i allefall:)

Skrevet

Da har jeg fått svar fra rørleggerfirmaet som skal ha rør/bad på det nye huset: Vi kan sette opp et IKEA-bad. Dvs, vi monterer selve baderomsmøblementet, så innstallerer de (fagfolk) blandebatteriet!!

Det betyr at vi kan få et bad med dobbel så stor skapplass, til samme pris. MEN vi må sette opp baderomsmøblene selv... Regner jo med at det skal gå greit da ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...