Gå til innhold

Vi må omplassere hunden vår - har du noen tips?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi har funnet ut at vi må omplassere hunden vår, men jeg er litt usikker på hvordan vi skal gå fram. Vi vil helst omplassere den selv, både for å slippe fordyrende mellomledd, og fordi vi gjerne vil ha litt kontroll på hvem som overtar ham.

Årsaken til at vi må omplassere ham er ganske enkelt at vi ikke har tid og energi til ham lenger, pga av endring i jobb og studier, samt planlagt familieforøkelse.

Jeg tror han er relativt enkel å omplassere, han er en liten spaniel på 4 1/2 år. Han har endel uvaner, bla bjeffer han inne og på tur, men det går det jo ann å venne ham av med.

Han er veldig familievennlig, glad i buret sitt både hjemme og på tur, tillitsfull og aktiv. Han er altså ikke en "problemhund", han lider bare av litt for dårlige eiere som ikke har lyktes i å være streng og konsekvent nok.

Han kan dessverre ikke utstilles pga en øyeskade.

Vi vurderer å sette inn en annonse på finn. Jeg ser at det er mange som selger voksne hunder der, men jeg synes de setter prisene veldig høyt.

Jeg er ikke interessert i å "gjøre meg rik" på å miste hunden min, men samtidig vil jeg sette en såpass høy pris at jeg kun får seriøse henvendelser. Vi har ikke så mye utsyr til hunden, bare seng, sammenleggbart bur, bånd, børster, klo-tang og matskåler.

Hvilken pris vil det være naturlig å sette?

Har du andre tips til meg, evt andre kanaler å avertere hunden i osv?

Setter veldig pris på svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på når folk skal lære, jeg. Et dyr er ikke en ting man kvitter seg med når det ikke passer mer!!!

Du venner ikke av en bikkje med å bjeffe når den har fått lov til å gjøre dette i fire år, så jo, dere har greid å gjøre hunden problematisk p.g.a dette. Har dere cocker er det kanskje litt aggresjon med på kjøpet også ?

Håper du tenker deg om mange, mange ganger før du utsetter et dyr for å ha deg som eier igjen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på når folk skal lære, jeg. Et dyr er ikke en ting man kvitter seg med når det ikke passer mer!!!

Du venner ikke av en bikkje med å bjeffe når den har fått lov til å gjøre dette i fire år, så jo, dere har greid å gjøre hunden problematisk p.g.a dette. Har dere cocker er det kanskje litt aggresjon med på kjøpet også ?

Håper du tenker deg om mange, mange ganger før du utsetter et dyr for å ha deg som eier igjen.

Tusen takk for et flott svar, basert utelukkende på fordommer og hengegjeip.

Det er ikke en cocker spaniel, det er en cavalier, og den finnes ikke aggressiv. Den bjeffer fordi den hører naboer, biler og barn like utenfor stuevinduene.

Det er selvfølgelig mye bedre å gi en hund videre til noen som faktisk har mulighet til å ta seg av den, enn å fortsette å gi den et halvgodt hjem hos oss! Når tid og energi ikke strekker til, så gjør den faktisk ikke det!

Jeg kan ikke sette bort barna, vi kan ikke slutte i jobben, jeg kan ikke droppe studiene. Enkelte endringer i livssituasjon er det faktisk ikke mulig å forutse.

Istedet for å kritisere de som har vett og samvittighet nok til å omplassere når en merker at hunden ikke lenger har det godt, kan du heller sende skråblikk og slengkommentarer til de som registrerer dette, uten å gjøre noe med det.

TS

Gjest Illiya
Skrevet

Hehe, jeg må bare spørre, hvor mye krever egentlig en Cavalier???

I forhold til mange andre raser?

Dette bør være en lærdom til de mange unge som lurer på å skaffe seg hund, og som mener de kan ha de "uansett hva som skjer".

Ok, dere har fått et barn. Hva så?

Dere greier vel å ha en så lite krevende hund likevel? Og om ikke, er dere egentlig egnet til å bli foreldre??? Og hva skjer om dere får et barn til??

Skal førstefødte settes bort?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hehe, jeg må bare spørre, hvor mye krever egentlig en Cavalier???

I forhold til mange andre raser?

Dette bør være en lærdom til de mange unge som lurer på å skaffe seg hund, og som mener de kan ha de "uansett hva som skjer".

Ok, dere har fått et barn. Hva så?

Dere greier vel å ha en så lite krevende hund likevel? Og om ikke, er dere egentlig egnet til å bli foreldre??? Og hva skjer om dere får et barn til??

Skal førstefødte settes bort?

Nei, vi greier ikke det. Og ja, vi er egnet til å være foreldre. Jeg er fullstendig klar over at en Cavalier ikke krever timelange turer hver dag, men det krever endel tid og energi å venne ham av med bla bjeffing på andre hunder/biler/sykler, samt alene-hjemme-trening. Naboen over oss sier at dersom hunden ikke slutter å bjeffe straks, må vi kvitte oss med ham. Jeg kan ikke la være å gå på jobb og forelesning på grunn av hunden.

Når vi nå får et barn til, vil jeg få problemer med å ha begge barna, samt hunden, alene. Mannen min er mye borte, og alt av ansvar for stell (han må dusjes OFTE), turer og den nevnte treningen med uvanene vil følgelig falle på meg. Og det har jeg ikke energi til.

Jeg skjønner godt at det er veldig lett for dere å kritisere og rakke ned på, framfor å svare meg på det jeg faktisk spør om. Men det er faktisk helt ulogisk at jeg skal sitte her og ramse opp samtlige detaljer fra vårt liv som gjør det vanskelig å ha hund.

Og NEI; dette er ikke ting vi "burde tenkt på før", da det er forhold som har dukket opp etter at vi fikk hunden.

TS

TS

Skrevet

Jeg syns trådstarter virker som en fornuftig person, som selv har innsett at hunden vil kunne få det bedre hos noen andre fordi hun føler hun selv ikke kan gi hunden det den trenger. :) Det er en trist og tung avgjørelse, men om det er for hundens beste, så sier jeg go for it.

Skal da strengt tatt være fullstendig unødvendig å bli angrepet av snerpetryner som skal drive moralpreken på denne måten slik at trådstarter må kunne unnskylde seg. HVIS samboer hadde fått en ny jobb hvor jeg endte opp mye alene med dyra mine, så er det helt klart at jeg måtte ha tenkt andre utveier for mine dyr da min tid og energi ikke vil strekke til å ta meg av alle.

Nå som det er sagt, så ville jeg være veldig kritisk til hvem jeg omplasserer til, hvis jeg var deg.

Du må ikke være redd for å si nei til folk hvis du ikke føler det helt stemmer. Snakk med folk på telefon eller mail, møt dem og la dem møte hunden, se om du får en god magefølelse over det.

Ang pris kan jeg ikke hjelpe deg noe med egentlig, da jeg vet ikke hva som er normalt for omplasseringshunder. noe mellom 1500-2500kr kanskje??

Lykke til!

Skrevet

Jeg sier som Camstatic her jeg, at all ære til den som faktisk innser at nå er situasjonen slik at jeg ikke lenger kan tilby hunden det den trenger og gir den muligheten til et bedre liv, i stedenfor å ikke ville innrømme at man ikke lenger strekker til...

Prisen Camstatic nevner er også grei.

forøvrig til de som lurer er en cavalier en grei og "lett" hund, lettlært, og med jevnt gemytt. litt pelsstell må man regne med, siden den er langhåret, men siden hunden er liten blir det ikke uoverkommelig. De er spreke hunder, som fint tåler lange turer om man trener dem opp til det, men som ikke MÅ ha en mils tur hver dag.

jeg hadde annonsert på finn jeg, og kjent på magefølelsen ang de som tar kontakt. Jeg omplasserte en gang en dalmatiner. Han var opprinnelig annonsert til salgs, men jeg endte opp med å gi ham bort til en jente som kom og det var full klaff de to i mellom. Hun var student, så hun måtte hjem og se om hun klarte å skrape sammen nok penger der og da, og da ga jeg henne like gjerne hunden, for jeg så at hos henne ville han få det godt, og da var det viktigere enn å selge ham til noen som fort kunne bla opp de pengene jeg annonserte ham for , men som kanskje ikke ville gitt ham et like fint liv...

Jeg kunne kommet til å gjort det samme igjen om jeg skulle omplassere en hund, men jeg ville aldri annonsert at jeg ga den bort, jeg hadde villet at den nye eieren skulle vært villig til å betale for den.

Lykke til med omplassering...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi greier ikke det. Og ja, vi er egnet til å være foreldre. Jeg er fullstendig klar over at en Cavalier ikke krever timelange turer hver dag, men det krever endel tid og energi å venne ham av med bla bjeffing på andre hunder/biler/sykler, samt alene-hjemme-trening. Naboen over oss sier at dersom hunden ikke slutter å bjeffe straks, må vi kvitte oss med ham. Jeg kan ikke la være å gå på jobb og forelesning på grunn av hunden.

Når vi nå får et barn til, vil jeg få problemer med å ha begge barna, samt hunden, alene. Mannen min er mye borte, og alt av ansvar for stell (han må dusjes OFTE), turer og den nevnte treningen med uvanene vil følgelig falle på meg. Og det har jeg ikke energi til.

Jeg skjønner godt at det er veldig lett for dere å kritisere og rakke ned på, framfor å svare meg på det jeg faktisk spør om. Men det er faktisk helt ulogisk at jeg skal sitte her og ramse opp samtlige detaljer fra vårt liv som gjør det vanskelig å ha hund.

Og NEI; dette er ikke ting vi "burde tenkt på før", da det er forhold som har dukket opp etter at vi fikk hunden.

TS

TS

Ok. Da bør man ta lærdom av at "barn" er noe man ikke kan forutse sånn uten videre, og de kan derfor betegnes som "forhold som dukker opp etterhvert". Og dermed ikke kan tas med i planleggingen når man skaffer seg hund.

Så andre unge, lær av dette da! Og ikke skaff dere hund hvis dere ikke kan ta hånd om den hvis noe "uforutsett" som f.eks barn oppstår.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns trådstarter virker som en fornuftig person, som selv har innsett at hunden vil kunne få det bedre hos noen andre fordi hun føler hun selv ikke kan gi hunden det den trenger. :) Det er en trist og tung avgjørelse, men om det er for hundens beste, så sier jeg go for it.

Skal da strengt tatt være fullstendig unødvendig å bli angrepet av snerpetryner som skal drive moralpreken på denne måten slik at trådstarter må kunne unnskylde seg. HVIS samboer hadde fått en ny jobb hvor jeg endte opp mye alene med dyra mine, så er det helt klart at jeg måtte ha tenkt andre utveier for mine dyr da min tid og energi ikke vil strekke til å ta meg av alle.

Nå som det er sagt, så ville jeg være veldig kritisk til hvem jeg omplasserer til, hvis jeg var deg.

Du må ikke være redd for å si nei til folk hvis du ikke føler det helt stemmer. Snakk med folk på telefon eller mail, møt dem og la dem møte hunden, se om du får en god magefølelse over det.

Ang pris kan jeg ikke hjelpe deg noe med egentlig, da jeg vet ikke hva som er normalt for omplasseringshunder. noe mellom 1500-2500kr kanskje??

Lykke til!

Er man snerpetryner når man mener at har man skaffet seg et dyr, så er det ikke bare å kaste det til side når man får noe man bryr seg mer om (barn)?

Bra dette ikke dreier seg om unger. Og veldig bra man ikke kan omplassere unger like lett som dyr. Da hadde du vel brukt samme låta. F.eks "har ikke mor det bra, har ikke ungene det bra heller. Bedre om de får vokse opp hos noen andre"

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er man snerpetryner når man mener at har man skaffet seg et dyr, så er det ikke bare å kaste det til side når man får noe man bryr seg mer om (barn)?

Bra dette ikke dreier seg om unger. Og veldig bra man ikke kan omplassere unger like lett som dyr. Da hadde du vel brukt samme låta. F.eks "har ikke mor det bra, har ikke ungene det bra heller. Bedre om de får vokse opp hos noen andre"

Helt enig. Et jævlig bruk og kast-samfunn vi lever i.

Var ikke bikkja så søt og luktfri som du hadde planlagt, Ts ? Litt for mye lyd ? Ikke det samme som bikkja til Charlotte i Sex and the City? Fy, blir kvalm av materialistiske folk som deg.

Skrevet

JEG blir kvalm av folk som er så dømmende som dere er jeg... hvorfor ikke unne hunden et nytt liv hos noen som har tid og ressurser til den?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

JEG blir kvalm av folk som er så dømmende som dere er jeg... hvorfor ikke unne hunden et nytt liv hos noen som har tid og ressurser til den?

Du er altså tilhenger av bruk-og-kast-mentaliteten?

Hvorfor ikke tenke litt lenger enn de nærmeste mnd når man skaffer seg hund? Er man i 20-årene, er det vel sannsynlig at man får barn etterhvert? Bør man ikke ta det i betraktning når man skaffer seg hund, ettersom den gjerne lever i 10-12 år? Eller er det bedre å bare ha hunden så lenge det passer, og deretter gi ansvaret til noen andre?

Noen hunder har hatt 3-4 hjem før de er 2 år. Det er sikkert bra det?

Hvordan vet man at nestemann har mer tid og ressurser enn man har selv?

Du kan bare bli så kvalm du vil av at noen er tilhengere av å tenke seg om og ta ansvar. Så får sånne som deg bare omplassere etterhvert som det ikke passer lenger.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi har funnet ut at vi må omplassere hunden vår, men jeg er litt usikker på hvordan vi skal gå fram. Vi vil helst omplassere den selv, både for å slippe fordyrende mellomledd, og fordi vi gjerne vil ha litt kontroll på hvem som overtar ham.

Årsaken til at vi må omplassere ham er ganske enkelt at vi ikke har tid og energi til ham lenger, pga av endring i jobb og studier, samt planlagt familieforøkelse.

Jeg tror han er relativt enkel å omplassere, han er en liten spaniel på 4 1/2 år. Han har endel uvaner, bla bjeffer han inne og på tur, men det går det jo ann å venne ham av med.

Han er veldig familievennlig, glad i buret sitt både hjemme og på tur, tillitsfull og aktiv. Han er altså ikke en "problemhund", han lider bare av litt for dårlige eiere som ikke har lyktes i å være streng og konsekvent nok.

Han kan dessverre ikke utstilles pga en øyeskade.

Vi vurderer å sette inn en annonse på finn. Jeg ser at det er mange som selger voksne hunder der, men jeg synes de setter prisene veldig høyt.

Jeg er ikke interessert i å "gjøre meg rik" på å miste hunden min, men samtidig vil jeg sette en såpass høy pris at jeg kun får seriøse henvendelser. Vi har ikke så mye utsyr til hunden, bare seng, sammenleggbart bur, bånd, børster, klo-tang og matskåler.

Hvilken pris vil det være naturlig å sette?

Har du andre tips til meg, evt andre kanaler å avertere hunden i osv?

Setter veldig pris på svar!

Han er glad i buret sitt både hjemme og på tur???

Dere har ikke brukt buret litt vel mye i deres mangel på energi og tid?

Skrevet

En cavalier vil være lett å omplassere, så prisen kan du nok sette ganske høyt for å luke ut useriøse interessenter. Sjekk hva tilsvarende hunder (i strl, alder) ligger på på Finn.no. Kanskje du kan henvende deg til raseklubben? Men jeg ville tatt han med til vet for en helsjekk så du har det å vise til.

Han høres ut som en fin hund, som sikkert kan få det veldig bra i et annet hjem.

Jeg ser ikke helt poenget med å fordømme folk som velger å omplassere. Heller det enn et dårlig hundehold.

Men litt OT må jeg si at det forbauser meg at oppdrettere ikke er mer forutseende når det gjelder hvem de selger til! Småbarnsforeldre havner gjerne bakerst i køa, til tross for at de vet hvor mye barn krever og likevel ønsker hund. Det er mange oppdrettere som ikke selger til småbarnsforeldre faktisk. Men par uten barn de er riktig så populære. Så ender de sdlvfølgelig opp med barn i løpet av de nærmeste åra, og hunden blir omplassert. I kullet til hannen min er allerede 3 av søsknene omplassert på grunn av barn, på to år! Sykt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS igjen her.

Tusen takk til dere med konstruktive svar. Og til dere andre vil jeg bare si at dere aner ikke hva dere prater om! Skrev jeg at det ble for mye å ha hund nå som vi har barn? NEI!

Jeg er ikke en materialistisk jævel, men jeg er heller ikke et naut som heller slutter i jobben og på skolen enn å omplassere hunden.

Det er ikke barn + hund som er problemet, det er rammene rundt det, bla vår jobbsituasjon. Som dere ikke aner noe om.

Helsesjekk var en god idè. Og jeg er helt enig med deg over her at det kan være lurt å sette en relativt høy pris for å luke ut de useriøse, og så kan en heller være litt fleksibel dersom "den rette" dukker opp. Og ja, vi kommer til å være veldig påpasselige med hvem vi omplasserer til. Jeg vil nødig at hunden skal måtte bytte hjem en gang til.

Men en ting til: Vi vet at vi vil omplassere til noen som ikke bor på samme sted som oss. Tror det er veldig dumt å risikere å treffe hunden bak neste sving. Men samtidig vil jeg gjerne at vi kan ha mulighet til å besøke ham innimellom. Hva tror dere om det? Er det bedre å kutte alle bånd, for hundens del?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Han er glad i buret sitt både hjemme og på tur???

Dere har ikke brukt buret litt vel mye i deres mangel på energi og tid?

Nei. På tur, altså biltur, er det jo en selvfølge at han skal ligge i bur. Og hjemme står buret åpent, for at han skal ha en trygg plass å slappe av på. Pga en aktiv toåring liker han bedre å ligge i buret enn på teppet, siden han da er mer "beskyttet", med tanke på barnets lek osv. Han er ikke stengt inne i buret på noe tidspunkt når vi er hjemme.

Men det er selvfølgelig flott at du automatisk går ut fra at vi mishandler og vanskjøtter ham!

Skrevet

vi måtte omplassere hunden vår på 6 år for et år siden. Det var et utrolig vanskelig valg å ta, men måtte gjøres pga min mor har fått en en alvorlig sykdom.

Det er ikke lett å sette ne pris på en hund.. hun var og er det kjæreste jeg hadde!

Jeg valgte til slutt å sette inn en annonse på finn. Valgte også å ikke ta betalt for henne. Hadde flere tlf samtaler, mailer med folk og møtte to forskjellige familier før valget ble tatt for hvem hun skulle få bo hos. Har hatt god kontakt med nye familien.. vært på besøk en gang. Vet at hun har det veldig fint.. men jeg klarer ikke besøke henne mer. Tror det forvirrere henne og det er vondt å tenke på at hun ikke er min mer. Savner henne veldig, men noen ganger må et sånt valg taes om en vil eller ikke. Min hund var ikke et inpuls kjøp eller ble gitt vekk pga å ikke giddde å ha henne her! ..Har hatt hund i 10 år før denne vakre hunden min. Tenk den bare veldig om for hvem som skla ha hunden din.. om den passer til en barnefamilie.. familie uten barn\store barn og om de virkelig har tid og kunskap til den hunden din krever. Ville heller ikke tenkt på å tjene noe på hunden .. det fins jo ikke noen pris.. send med lekene, sengen og kansje et pledd fra dere. Lykke til!

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Tenk å dømme andre slik, etter et brev. Jeg er rystet!

Tenk å sitte på sin høye hest og synes at de har svaret og er bedre enn andre folk til å bedømme situasjoner.

Tenk å konkludere med mishanling nærmest uten å kjenne til situasjonen bortsett fra et enkelt brev med et spørsmål..

Ikke bry deg om de TS de vet ikke bedre selv og lever i sin egen egoverden :)

Synes det er flott at du velger å omplassere når du ser at tiden ikke strekker til :)

Lykke til videre :)

Skrevet (endret)

Et omplasseringsgebyr på et par tusen må vel være passende pris. Evt mer om det følger med bur og diverse utstyr.

Det viktigste du gjør er uansett å luke ut interesserte slik at du kan være mest mulig trygg på at hunden ikke må gjennom flere hjem i livet sitt. Den er nå 4 år, og har da kanskje 6 år igjen. Synd om den må ende alderdommen sin i flere ulike hjem. Derfor er det også veldig viktig å informere (gjerne i annonsen) om evt unoter slik at kjøperen vet hva de går til.

Og ha i bakhodet at noen tusenlapper for en hund ikke er mye når man tenker på hva en hund koster å ha gjennom livet. Fôr, veterinær, uforutsette hendelser osv.. Så selv om du mener at prisen ikke har noe å si, så vær skeptisk til folk som sier de syns det var litt dyrt. Da vet de egentlig ikke hva de går til.

Spør gjerne spesifikt hva de planlegger å gjøre med problemene hans, for å se om de har tenkt over det, og i tillegg virker å ha en plan.

Lykke til!

EDIT: Finn.no er en bra kanal. Men vurder også lokalavisa/aftenposten, da mange eldre kanskje ikke har internett og denne typen hund kan passe godt til en eldre person.

Endret av Pinkyh
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Et omplasseringsgebyr på et par tusen må vel være passende pris. Evt mer om det følger med bur og diverse utstyr.

Det viktigste du gjør er uansett å luke ut interesserte slik at du kan være mest mulig trygg på at hunden ikke må gjennom flere hjem i livet sitt. Den er nå 4 år, og har da kanskje 6 år igjen. Synd om den må ende alderdommen sin i flere ulike hjem. Derfor er det også veldig viktig å informere (gjerne i annonsen) om evt unoter slik at kjøperen vet hva de går til.

Og ha i bakhodet at noen tusenlapper for en hund ikke er mye når man tenker på hva en hund koster å ha gjennom livet. Fôr, veterinær, uforutsette hendelser osv.. Så selv om du mener at prisen ikke har noe å si, så vær skeptisk til folk som sier de syns det var litt dyrt. Da vet de egentlig ikke hva de går til.

Spør gjerne spesifikt hva de planlegger å gjøre med problemene hans, for å se om de har tenkt over det, og i tillegg virker å ha en plan.

Lykke til!

EDIT: Finn.no er en bra kanal. Men vurder også lokalavisa/aftenposten, da mange eldre kanskje ikke har internett og denne typen hund kan passe godt til en eldre person.

Tusen takk for svar! Du har rett i det, at prisen for hunden ikke bør være så viktig for den som kjøper, gitt hva en hund faktisk koster "i bruk".

Og ja, vi har tenkt å være dønn ærlige ang alle unoter. Vi vil at alle interesserte skal få komme på besøk, se hvordan vi bor, og vise konkrete situasjoner hvor hundens uvaner kommer til syne. Tenker også at de nye eierne kan få ha hunden på lån en stund, og at de innen en måned kan gi ham tilbake dersom de merker at oppgaven blir for stor.

Jeg skal i allefall sette inn en annonse nå, og presiere at den _vurderes_ omplassert, og så får vi se hvem som melder interesse.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...