Gå til innhold

"trist" katt begynner å bli feit

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

hei, vi har to snart seks måneder gamle kattunger av forskjellig kjønn. de har veldig forskjellig lynne, og har egentlig alltid vært sånn. hun er litt smånervøs, men veldig sporty, nysgjerrig og rask, utrolig gøy å leke med, mens kos skjer på hennes premisser. han er tafatt, "alt" kan gjøres med ham uten at han reagerer spesielt mye på det. når han leker, mister han veldig fort interessen, legger seg på siden og roter litt istdf å løpe, og det er nesten umulig å få han i fart. nå begynner de to å få ganske forskjellig kroppsfasong. hun er ganske tynn, men ser sunn ut. han begynner derimot å få mage. jeg jobber hjemmefra og får med meg spisevanene til kattene ganske godt, de spiser ofte samtidig og omtrent like mye. hun har en stor preferanse for alt av brunostprodukter og blir helt febrilsk når vi serverer tunfisk. han er egentlig litt mer tilbakeholden i matveien. om jeg ikke i utgangspunktet ville ha syntes at det var dumt å tillegge katter menneskelige egenskaper ville jeg ha sagt at han ser trist ut nesten hele tiden. oppfører seg som et deprimert menneske i kattekropp antagelig ville ha gjort, han mjauer heller ikke, får kun til en klagelyd. noen som kjenner til den beskrivelsen? hva kan vi gjøre for å fete opp den ene og slanke den andre? er dette helt vanlig? hankatten er da ikke kastrert enda, men jeg frykter det blir verre etter en slik operasjon... :(

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å gi de mat hver for seg?

Har de nok å sudle med så de (han) ikke kjeder seg?

Kanskje utemuligheter? (hvis du da ikke bor midt i byen i en leilighet)

Kanskje lurt at de får hver sin mat (han slankende og hun mat mer mer fett)

En artig leke for å få kattene til å røre på seg er laserpenn. Har ei innadvent og småfeit hunkatt som ikke digget leker, men den pennen var knall.

Kanskje få mer tips når du får kasterert/sterilisert.

Ang den klagelyden - så er den kjent. Den samme småfeite katten vår har den lyden. Kommer ofte når hun mener hun er sulten, når hun kjeder seg, vil ut, vil ikke ut, må på do, må ikke på do...

Lykke til forresten :)

Skrevet

haha, kanskje vi har to katter her som er potensielle sjelefrender? :) jeg vet ikke helt hvordan de skal få mat hver for seg, da må jeg jo ta full kontroll over hele fôringsprosessen? vi bor i det som må kalles for spredtbygd strøk, men de er jo ganske unge og når de er ute må jeg alltid lytte til et eventuelt angrep fra storekattene kommer. det med laserpennen er en god idé, hunkatten ble i alle fall helt vill da vi hadde rørlegger på befaring med en laserbasert avstandsmåler.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Survete sjelefrender - ikke umulig :) Kanskje faste foringstider i stedet for mat fremme hele tiden?

Min "surve" er et matvrak, så kan ikke ha mat stående fremme, så er her det frokost, middag kvelds. Mating hver for seg er mer slitsomt enn koselige for alle parter.(Er et tips jeg selv har fått men ikke klarer å gjennomføre for kattene gjør det motsatte av det jeg ønsker...) Etter kasterasjon så trenger de også mindre mat/ eller de har lettere for å legge på seg. Forstår du vil ha de inne da slik i tilfelle sjefskattene kommer. Laserpen er nesen alltid en sikker vinner :) Og bordtennisballer er også morsomt - lette og spretter godt :)Og av og til er katter som barn - de blir lei av lekene sine så greit å ha noe i bakhånd så man kan plukke frem når de blir irriterte/værsyke etter for mange dager inne pga regnvær eller kulde og energien må ut.

Ikke lett med disse firbeine, men hva skulle man ha gjort uten dem :rødme:

Gjest Mahareth
Skrevet (endret)

Laserpenn er genialt! :jepp: Ellers så lurer jeg litt på om dere gir for mye mat? Katter trenger ikke våtfor, tunfisk og brunost. Kattungefor fra dyrebutikk/veterinær burde gi dem alt de trenger i et års tid til. Gir du dem tørrfor fra butikk nå? Vi ga det før til våte, og den ene katten her ble også rimelig rund.

Problemet blir nok ikke mindre når kattene steriliseres nei. Men det som derimot er litt greit er at når kattene blir voksne (fra halvannet år ca) kan du fore dem med mat for steriliserte katter. Det forhindrer vektøkning og urinveisinfeksjoner. Det hjalp vår katt, i tillegg til mer utetid.

Nå som de begynner å bli store kan du slippe dem ut litt. Vær med dem ut de første gangene, og pass litt på. Om du kasterer hannpusen din snart vil han representere en mindre trussel overfor de større kattene i området (tror jeg ;) ), så det kan nok lønne seg. Også med hunpusen, for ellers blir det kattunger snart.

Edit: Så nå at du ikke lar maten stå fremme. Med tørrfor skal du la det stå fremme hele tiden, for katten lærer selv å styre mengden. Med mindre de har hatt en dårlig start på livet da. Min mor hadde en kattunge som hun fant nesten død av sult. Den katten sov gjerne i matskåla.

Endret av Mahareth
  • 4 uker senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Laserpen er nå bestillt og "survekatten" begynner uansett å se litt mindre feit ut. :) Takk for alle tips!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du må i hvertfall ikke finne på å la være å kastrere katten (i hvertfall ikke hvis vi snakker om en utekatt her) i frykt for fedme! Utekatter SKAL steriliseres/kastreres! Noe annet er ren og skjær egoisme og ansvarsløshet.

At kjæledyr blir overvektige er forøvrig eierens skyld. Og som med mennesker er løsningen på problemet mindre mat, og mer aktivitet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du må i hvertfall ikke finne på å la være å kastrere katten (i hvertfall ikke hvis vi snakker om en utekatt her) i frykt for fedme! Utekatter SKAL steriliseres/kastreres! Noe annet er ren og skjær egoisme og ansvarsløshet.

At kjæledyr blir overvektige er forøvrig eierens skyld. Og som med mennesker er løsningen på problemet mindre mat, og mer aktivitet.

Nå er det en gang slik at katter er som mennesker - noen har anlegg for å legge på seg mer enn andre, men ja - til slutt er det eieren sitt ansvar at katten ikke blir for fet - noe denne eieren har tatt tak i med å spørre om råd og erfaringer fra andre :skravle:

• 6 måneder senere...
Skrevet

må bare takke for tipset med laserpen. det er så fantastisk, de elsker det! de glemmer seg bort, hopper etter veggene (hun-rekord: 2,10m, feiting-rekord: 1,45m) og leker til de ikke orker mer. men best av alt: når jeg går lei først, fortsetter de ofte å leke med hverandre til de er utslitt. strålende tiltak!!

kraftig laserpenn portofritt til 50kr fås her.

• Liker 1
Skrevet

Så bra :) Måtte finne frem min igjen nå etter 14 dager med kaldt vær da kattene nektet å gå ut hvor bivirkningen var kyperaktive katter inne.

Skrevet

ditto! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...