Gå til innhold

Hva er galt med svai i ryggen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg er i 20 årene og har hatt mye problemer med vondt i korsryggen. Jeg har også mye svai i ryggen.

På ulike internettsider og blad jeg fikk hos kiropreaktoren står det en del om hva en skal gjøre for å ungå svai i ryggen. En skal feks ikke svømme på magen og strekke hodet opp fordi da vil en få mer svai i ryggen.

Jeg sluttet og svømme fast slik som tidligere fordi jeg tenkte at dette kanskje ikke var så bra for ryggen. Jeg savner og svømme fast men jeg vil ikke svømme slik som før om det er en risko for at jeg får større rygg problem av det. Nå svømmer jeg ikke fast lenger for å svømme på ryggen blir ikke det samme, og for å kunne svømme på ryggen må jeg velge et mer ubekvemt tidspunkt der det ikke er så mange i svømmehallen.

Jeg har som sagt problemer med korsryggen og jeg har svai i ryggen fra før.

Hva er ille med og ha svai i ryggen?

Er det større risko for å få ryggproblemer?

Er det og ha svai i ryggen ille i seg selv eller er det bare ille om det blir for mye svai?

Tusen takk om dere svarer eller komenterer :goodbye:

Skrevet

Jeg har alltid hadd en ganske ekstrem svai i ryggen, husker ikke helt hvordan ortopeden forklarte dette for meg, men long story short - når jeg har gått rundt med svai i ryggen i 19 år så har jeg belastet bekkenet mitt såpass mye av det har sklidd fram på en måte. Og dessuten har noen indre musker i lårene (lårstrekk??) blitt ganske korte. Så det er jo ikke helt bra med svai i ryggen.

Skrevet

Jeg har forresten også vondt i korsryggen, men det er på grunn av at jeg skadet halebeinet og fikk skiveutglidning. Men nå er det jo blitt til en herlig blanding av knekt halebein, skiveutglidning, svai og et bekken som er framoverlent. Men jeg merker spesielt nå at svaien i ryggen legger mye press på korsryggen på en måte. Så kan godt være at du er plaget med korsryggen på grunn av svai.

Skrevet

Hva med en ordentlig sjekk hos Ryggspesialist?

Hvor en tar røntgen,eventl.mri og at legen sjekker ryggen din.

Å svømme er beste måten å trene ryggen på så bare fortsett med det! Svømming kan ikke bidra til at ryggen din blir mer svai men du styrker mange av de små musklene i ryggen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heftig svai i ryggen, og litt skjev rygg. Alltid vondt i korsryggen hvis jeg gaar for mye!

Det fant de paa roentgen.

Skrevet

Jeg svømte aktivt i tilsammen 10 år da jeg var yngre. Har alltid hatt svai i ryggen, og som følge av dette også en del smerter. Det som hjelper meg best er svømming. Da får jeg skikkelig strukket meg ut i vannet, og svømmebevegelsene gjør at smertene forsvinner. Så jeg syns du skal fortsette med det jeg. Problemet er hvis du får vondt i ryggen etter du har svømt, men det tolker jeg ut i fra det du skrev at ikke er et problem.

Svøm i vei!

Skrevet (endret)

Hva med en ordentlig sjekk hos Ryggspesialist?

Hvor en tar røntgen,eventl.mri og at legen sjekker ryggen din.

Å svømme er beste måten å trene ryggen på så bare fortsett med det! Svømming kan ikke bidra til at ryggen din blir mer svai men du styrker mange av de små musklene i ryggen.

Jeg har gått fast til kiropraktor tidligere. Det ble også tatt røntgen av ryggen og kiropraktoren fikk resulatatet og sa at ryggen så fin ut. Kiropraktoren virket ganske uproff.

Nå har jeg fått henvisning til fysioterapaut av legen men det er lang ventetid.

Hva mener du med ryggspesialist?

Nå den siste måneden har ryggen vært ganske ok men jeg kjenner det likevel litt hver dag. Men før jul var det helt grusomt.

Vil ikke gjøre noe feil eller trene på en slik måte at problemene kan bli større :snurt:

Blir glad for alle svar og komentarer :jepp:

Endret av Ida Eirin
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også veldig svai i ryggen.

På grunn av benplager som gir stor belastning på ryggen, har jeg fått mye smerter og skader i ryggen etter vært.

Prolaps, slitarsje, betennelse, irritasjoner ol.

Har godt til flere fysioterapauter og prøvd ut forskjellige trenings program, strekkøvelser mm. Synes forresten de tauene virket best på ryggen, men da er det viktig at øvelsene blir gjort riktig.

Går også til kiropraktor for å få løst opp i knuter, justert og lindret noen av plagene.

Spurte en av fysioterapautene engang om den svaie ryggen laget mer problem for meg. Men da fikk jeg til svar at jeg skulle være glad jeg hadde så svai rygg. For de var vesentlig sterkere en de med veldig rett rygg.

Så vidt jeg fikk forklart var at de svaie rygene er mer medgjørlig og "fjærer" bedre en om en har rett og stiv rygg.

Vet ikke om det stemmer siden jeg ikke er ekspert på området eller har noen erfaring med rett rygg. Men fysioteraputen virket å ha greie på dette.

Fikk også høre at svømming og trening i vann skulle være veldig bra ikke bare for ryggen og resten av kroppen. Så jeg tror nok du bare kan kose deg med å svømme.

Svai rygg er vel noe en bare er født med. kan ikke få meg til å tro at en kan få mer eller mindre svai rygg med svømming eller andre aktiviteter. Da vil jeg tro at det må være andre årsaker (sykdom, skade, ulykke ol) en kan få feilbelasninger og skjevbelastninger i ryggen av som kan gi mer svaihet.

Skrevet

En spesialist innenfor rygg/muskel og skjelett plager.

Fastlegen burde kunne henvise deg vidre til en slik en.Og ikke minst ta nye bilder av ryggen. MRI/Røntgen.

En kiropraktor kan mye om rygg ja,men de har vel ikke lov til å leke radiografer. Uansett kan en kiropraktor hjelpe OM du ikke har fått beskjed av legen å holde deg unna.

Når en tar bilder (røntgen) blir bildene analysert av de som tar dem,altså en radiolog og om det ikke står noe spesielt så får en gå utifra at det stemmer eller be om en ny sjekk..

Hvorfor går du til den kirop. om du ikke synes h*n er flink eller liker personen?

Både Ullevål sykehus ,A-hus, og hvis det er funn : ville jeg kontaktet dr.Braaten i Bergen.Kommer litt ann på hva som er problemet.

Ikke glem at muskelsmerter kan være utrolig vondt! Spesielt spasmer/kramper ..fyy....

Ved riktig bruk og riktig type trening,kan du holde ryggen din så og si smertefri (med mindre det faktisk er noe mer alvorlig)

Gode sko,riktig løfting ,trening av støttemuskler i ryggen osv

Skrevet

Min rygg er også svai, og den blir vond om jeg ikke passer på å trene. Øvelser for mage og rygg er like viktige, det må være balanse mellom frem- og bakside. Øvelsene kan være enkle gulvøvelser, ryggen er lett å trene!

Svømming bør vel ikke være noe problem om det ikke er vondt, men det er viktig å ikke utsette ryggen for belastning som gjør ryggen enda mer svai. F.eks å ligge på magen og lese med støtte i albuene "bryter" ryggen enda mer i svai retning.

Om man har/jobber mot riktig sits er ridning veldig fin trening for ryggen!

Skrevet

En spesialist innenfor rygg/muskel og skjelett plager.

Fastlegen burde kunne henvise deg vidre til en slik en.Og ikke minst ta nye bilder av ryggen. MRI/Røntgen.

En kiropraktor kan mye om rygg ja,men de har vel ikke lov til å leke radiografer. Uansett kan en kiropraktor hjelpe OM du ikke har fått beskjed av legen å holde deg unna.

Når en tar bilder (røntgen) blir bildene analysert av de som tar dem,altså en radiolog og om det ikke står noe spesielt så får en gå utifra at det stemmer eller be om en ny sjekk..

Hvorfor går du til den kirop. om du ikke synes h*n er flink eller liker personen?

Både Ullevål sykehus ,A-hus, og hvis det er funn : ville jeg kontaktet dr.Braaten i Bergen.Kommer litt ann på hva som er problemet.

Ikke glem at muskelsmerter kan være utrolig vondt! Spesielt spasmer/kramper ..fyy....

Ved riktig bruk og riktig type trening,kan du holde ryggen din så og si smertefri (med mindre det faktisk er noe mer alvorlig)

Gode sko,riktig løfting ,trening av støttemuskler i ryggen osv

Jeg gikk til kiropraktoren fordi jeg hadde så sinnsykt vondt i ryggen klarte nesten ikke å sitte eller gå. Jeg gikk til denne kiropraktoren fordi foreldrene mine tok meg med til denne kiropraktoren da jeg var baby de syntes det hjalp veldig mot min kolikk den gangen. Jeg syntes kiropraktoren virket uproff ganske tidlig men bestemte jeg meg for å gi det en sjangse.

Jeg har jo sluttet hos denen kiropraktoren nå.

Jeg er veldig obs på å gå med gode sko, men ikke noe flink til å trene riktig.

Da jeg gikk på ungdomskolen presterte jeg feks i å ta 200 situps det første jeg gjorde om morgenen, sannsynligvis på feil måte også.

Jeg kan veldig lite om å trene støttemuskler i ryggen. Blir glad for treningstips.

Skrevet (endret)

Svømming bør vel ikke være noe problem om det ikke er vondt, men det er viktig å ikke utsette ryggen for belastning som gjør ryggen enda mer svai. F.eks å ligge på magen og lese med støtte i albuene "bryter" ryggen enda mer i svai retning.

Jeg svømmer på magen og så strekker jeg hodet mye opp fra vannet. Jeg tror jeg "bryter" ryggen i en enda mere svai retning når jeg svømmer på magen. Glemmer meg fort og har alti hatt mye fokus på hvor langt jeg har klarer og svømme, og lite på svømmeteknikk. Så selve svømmeteknikken er vel lik da jeg var 8 år..

Kanskje jeg burde meldt meg på et svømmekurs?

Endret av Ida Eirin
Skrevet (endret)

Min rygg er også svai, og den blir vond om jeg ikke passer på å trene. Øvelser for mage og rygg er like viktige, det må være balanse mellom frem- og bakside. Øvelsene kan være enkle gulvøvelser, ryggen er lett å trene!

Om man har/jobber mot riktig sits er ridning veldig fin trening for ryggen!

Signerer denne, bra skrevet! :)

I tillegg til å trene styrke jevnlig er det også viktig å sjekke om du har lange nok muskler til å stå riktig. Det er spesielt hoftebøyerne som er korte hos mange, nesten alle kunne hatt godt av å tøye disse oftere. Om de er korte vil de nemlig trekke ryggen din inn i en svai posisjon, og de andre musklene må arbeide veldig hardt imot for å dra ryggen ut av den svaien igjen. Du vil altså lettere kunne stå og sitte riktig og bevege deg mer avspent, om du tøyer hoftebøyerne jevnlig. :)

I tillegg har det litt med vane å gjøre. Dersom man er vant til å stå i svai, vil jo det kjennes normalt ut. Man må da jobbe bevisst med å lære seg å kjenne når ryggen faktisk er rett, og få kroppen til å gjenkjenne det nye bevegelsesmønsteret fremfor det gamle. :)

Endret av Dansepiken
Gjest AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til å trene styrke jevnlig er det også viktig å sjekke om du har lange nok muskler til å stå riktig. Det er spesielt hoftebøyerne som er korte hos mange, nesten alle kunne hatt godt av å tøye disse oftere. Om de er korte vil de nemlig trekke ryggen din inn i en svai posisjon, og de andre musklene må arbeide veldig hardt imot for å dra ryggen ut av den svaien igjen. Du vil altså lettere kunne stå og sitte riktig og bevege deg mer avspent, om du tøyer hoftebøyerne jevnlig. :)

I tillegg har det litt med vane å gjøre. Dersom man er vant til å stå i svai, vil jo det kjennes normalt ut. Man må da jobbe bevisst med å lære seg å kjenne når ryggen faktisk er rett, og få kroppen til å gjenkjenne det nye bevegelsesmønsteret fremfor det gamle. :)

Noen bra øvelser å komme med for tøying av hoftebøyere? =)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er enig i det meste her, men er man svai så er man svai. Hvis jeg skal stå rett/normalt med korsryggen så må jeg bøye knærne, det går bare ikke for ryggraden min er bare mere svai enn det som er normalt/optimalt. Så alt kan ikke fikses med en bedre holdning.

Annonse
Skrevet

Er enig i det meste her, men er man svai så er man svai. Hvis jeg skal stå rett/normalt med korsryggen så må jeg bøye knærne, det går bare ikke for ryggraden min er bare mere svai enn det som er normalt/optimalt. Så alt kan ikke fikses med en bedre holdning.

Akkurattt slik har jeg det også. Om svaien ikke skal synes må jeg lene meg langt fremover.

Her er et bilde av en svai rygg som jeg synes ligener mye på min egen rygg. (jeg er ikke gravid)

http://images.google.no/imgres?imgurl=http://bloggfiler.no/juliecv.blogg.no/images/598574-7-1267359414319.jpg&imgrefurl=http://juliecv.blogg.no/1267359599_smerter_i_korsryggen_.html&usg=__Oq5VmPAi4kbH5MH-ZqNjhR1u4gw=&h=355&w=400&sz=29&hl=no&start=51&um=1&itbs=1&tbnid=XJERPjTkIn5aNM:&tbnh=110&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3Dsvai%2Brygg%26start%3D40%26um%3D1%26hl%3Dno%26sa%3DN%26ndsp%3D20%26tbs%3Disch:1

Skrevet

Noen bra øvelser å komme med for tøying av hoftebøyere? =)

Her er en klassisk tøyning for hofteleddsbøyere. Den finnes i flere varianter, du kan strekke ut bakbeinet, ta med overkroppen, eller med bøyd kne inntil en vegg som på dette bildet hvis du er litt myk fra før.

Nja, her er jeg ikke helt enig ;). Først må jeg bare presisere, at med rett rygg så vil det fremdeles være en naturlig svai der! Den skal ikke forsvinne helt, da har man det som heter tuck under. Selv er jeg også ganske svai, men kan nå kontrollere det, og merker at hvis jeg ikke passer på får jeg lett vondt i ryggen. Jeg vil også påpeke at det kan ta tid, det er ikke noe man fikser over natten. Men for mange vil det være mulig å gjøre store forandringer, selv hos de som sier at de bare er svai, jeg har sett det selv på andre også :).

Om jeg finner noen bra bilder av svai, vs rett rygg, vs tuck under så skal jeg poste de, sånn at det er lettere å forklare hva jeg mener. Det er bekkenets stilling som avgjør, og det skal være en naturlig svai i ryggen selv om man står med rett rygg. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mye svai i korsryggen og helt pinnrett nakke, så litt vanskelig det med demping :) Uansett, jeg har gått til kiropraktor ganske leng på grunn av smerter og betennelser i korsryggen. Jeg mener jeg må ha en av de aller beste kiropraktorene, for han gir seg ikke før vi kan finne noe som kan hjelpe ryggen min. Vi har prøvd en del forskjellig, noe bare for å dempe smerter, men nå har jeg fått beskjed om å tøye lårene skikkelig en gang om dagen for å få lengre muskler i lårene (dette skal visstnok kunne lette opp litt for svaien), og det funker så langt!

Jeg tøyer lårmusklene på fremsiden rolig i 20 sek x 3 hver dag, og så langt har jeg gode resultater! Det kan være verdt et forsøk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...